Slechte bak, pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Slechte bak, pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 16:58

Wat zijn je rechten als pensionstal-klant als de bak op stal niet goed is? Betreft een binnenbak met stenen, stukken glas, metaal.

De staleigenaar winpelt allemaal een beetje weg. Word niet serieus op gereageerd. Als huurders maken wij osn best zorgen.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:04

Ik denk geen rechten
Je gaat ergens staan ,en dan neem ik aan de de bak conditie hetzelfde was ?
Ik zou ergens anders gaan staan als er geen maatregelen genomen worden.
Dit gaat ten koste van je paard, denk aan benen en dergelijke

troi

Re: Slechte bak, pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:10

Je hebt het recht om te vertrekken.. dat lijkt me het enige eigenlijk.

Als je dat niet wilt zou je een opruimdag kunnen organiseren waarop je iedereen uitnodigt om samen de bak netjes te maken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 17:10

Even druk aan het lezen geweest. Degelijk dat we rechten hebben. Als pensionstal houder heb je zorgplicht, de plicht om ervoor te zorgen dat de paarden veilig zijn. De bak is niet 100% veilig.. Dus voldoen ze niet aan hun plicht

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:12

En wat denk jij dat je daar dan aan kan doen als de eigenaar niks met de bak doet? Je kunt hem niet dwingen.
Enige wat je kunt doen is vertrekken want ook jij hebt zorgplicht tegenover je paard. Ook jij moet zorgen dat je paard veilig is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:13

Benfan schreef:
Even druk aan het lezen geweest. Degelijk dat we rechten hebben. Als pensionstal houder heb je zorgplicht, de plicht om ervoor te zorgen dat de paarden veilig zijn. De bak is niet 100% veilig.. Dus voldoen ze niet aan hun plicht

Dan moet je dat officieel laten vaststellen en je pensionhouder aanklagen.. lijkt me veel gedoe en redelijk killing voor de relatie met je pensionhouder. Bovendien, wil jij je paard laten verzorgen door iemand met zo’n lakse houding?
Laatst bijgewerkt door troi op 01-03-20 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Ik denk ook het recht om te vertrekken..

Poekkie

Ik vrees dat je die definitie wel ruim opvat. Als het over de weides zou gaan, denk ik dat je een punt hebt. Maar ik gok dat de staleigenaar de paarden niet los in de bak zet? Dan brengt hij ze in principe niet in onveilige situaties, maar doet de eigenaar dat...

Mijn advies: gewoon vertrekken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:14

En hoe wilde je dat gaan afdwingen?
Je zult dan een civiele rechtzaak moeten aanspannen en hoe leuk denk je dat het dan nog op stal is?
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een andere plek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:16

troi schreef:
Je hebt het recht om te vertrekken.. dat lijkt me het enige eigenlijk.

Als je dat niet wilt zou je een opruimdag kunnen organiseren waarop je iedereen uitnodigt om samen de bak netjes te maken.

Dit! Regel een grote zeef (maak er desnoods eentje zelf) en schep de hele bak om met behulp van bijv een trekker om de rommel eruit te halen.

Er zijn bedrijven die grond 'schoon' maken en puin zeven, wellicht kun je er eentje vinden en vragen wat dat kost?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:16

Wij hebben ook op een stal met hele slechte bak gestaan. Wij zijn om die reden vertrokken. Gelukkig niet zo erg als bij TS. Maar voor ons paard door de slechte bodem en eerdere blessures wel gevaarlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:18

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:24

Was de bak al zo slecht toen je daar kwam te staan met je paarden? Ik zou gewoon naar de staleigenaar stappen. Misschien hebben ze al wel een plan om de bak te vernieuwen :)

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:25

Vervelend! Maar persoonlijk zou ik gewoon op zoek gaan naar een ander plekje als de eigenaar er niets aan doet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:25

cissy schreef:

Maar dat ga je toch niet huren en doen als je pensiohouder al zo'n lakse houding heeft?
Zonde van je geld dat kun je beter gebruiken voor je verhuizing naar een andere plek.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:26

Benfan schreef:

Zorgplicht zie ik persoonlijk eerder als veilige stallen en weilanden/paddocks. Waar jij met je paard gaat rijden dat zie ik als verantwoording van de ruiter. Dus ik betwijfel of het daar onder zou vallen.
Wellicht dat er iets in je contract staat over het onderhoud van de bodems maar anders zal het lastig worden. Wat het sowieso zal worden.
Denk inderdaad dat je beste kans is om er met alle klanten even de schouders onder te zetten en zelf even in overleg met de stalhouder de handen uit de mouwen steken.
En anders op zoek naar wat anders wellicht dat er dan een lichtje gaat branden dat hij ook onderhoud moet plegen om klanten te behouden en aantrekken.
Maar daar heb je zelf dan niets meer aan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:21

Benfan schreef:

dat is wel heel krom geredeneerd.
zorgplicht is huisvesting, voer, medische zorg. jij wilt rijden niet hij. is de bak niet goed dan zoek je gewoon een andere stal of je kapt met rijden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:24

De eerste vraag die in mij opkomt is, waarom ga je daar als huurders dan staan?
Ik neem aan dat die rommel er niet in is gekomen toen jullie er al huurden?
Je kiest zelf voor een onveilige bak, naderhand daar over klagen lijkt me niet echt rechten geven.
Maar ik ben geen jurist dus heb het misschien ook wel mis.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:51

troi schreef:
Benfan schreef:

Dan moet je dat officieel laten vaststellen en je pensionhouder aanklagen.. lijkt me veel gedoe en redelijk killing voor de relatie met je pensionhouder. Bovendien, wil jij je paard laten verzorgen door iemand met zo’n lakse houding?

Dit inderdaad. Het kan best dat je misschien rechten hebt, maar om dit af te dwingen in de praktijk zal niet werken. Ik denk dat je beter eieren voor je geld kan kiezen en naar een andere stal moet uitkijken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:51

Ik denk dat die zorgplicht niet van toepassing is op de bak. Dat de eigenaar jouw paard voorziet van eten, drinken en een schone stal wel. Maar je kan even goed niet rijden of ergens anders gaan rijden, toch? Ik denk het enigste recht dat je hier hebt, is om weg te gaan. Als je hier een hele heisa om gaat maken, gaat dat je relatie met de eigenaar niet ten goede komen Dus ofwel ga je, zoals aangegeven, zelf een opruimactie organiseren met stamgenoten, ofwel ga je weg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:55

Ookal heb je gelijk. Ga jij op een stal blijven waar je de eigenaar voor de rechter hebt moeten slepen? Ikke niet ;)

Ik weet niet wat er in het contract staat/ in de afspraken. Als jij betaald voor een stal + bak, dan moet die goed zijn. Zo betaal ik voor stalling incl twee bakken en een roundpen. Als ze nu de binnenbak af zouden sluiten vindt ik dat prima, maar dat wil ik bv minder stalling betalen. Want ik betaal voor twee bakken.

Maar ik denk dat het weinig zin heeft om daar zo’n stennis over te schoppen als de eigenaar met een gesprek niet te overtuigen is. Als ik gerechtelijke stappen tegen iemand heb moeten ondernemen ben ik daar niet zo meer op mijn plek. Dan zou ik lekker verkassen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:11

Op het moment dat jij de stalhouder gaat aanklagen zegt hij je de wacht aan en sta je buiten.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:26

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:45

En toch he, je betaalt als klant ook voor de faciliteiten. Als er een bak is verwacht ik als klant wel dat ik er kan rijden. Valt voor mij dus ook onder onderhoud wat de staleigenaar moet plegen. Gebeurt dat niet kun je in gesprek gaan, maar lost dat niks op is je enige optie weg gaan als je er niet mee kan leven. Wij hebben ook een tijd zelf geprobeerd de bak beter te krijgen. Maar daar ben je als betalende klant snel klaar mee als de eigenaar zelf geen poot uitsteekt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:07

Cowgirl schreef:
cissy schreef:

Maar dat ga je toch niet huren en doen als je pensiohouder al zo'n lakse houding heeft?
Zonde van je geld dat kun je beter gebruiken voor je verhuizing naar een andere plek.

Of je stelt het voor aan de stalhouder en aan je stalgenoten en je betaald een deel mee om de troep eruit te krijgen?
Als het verder een prima plek is zou ik dat doen.
Even afhankelijk van de kosten en het aantal stalgenoten.