Zoveelste trailertopic

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Zoveelste trailertopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 14:07

Hallo bokkers,

Het zoveelste topic over trailers. Ik probeer alles wel uit te zoeken.
We zijn op zoek naar een tweedehandse trailer tussen de 3000 en 4000
- 2 paards
- twijfelen tussen polyester of aluminium.
- met zadelkamer
- trailer staat altijd buiten
- 1x per week maximaal gebruik

Ik las iets over bockman?
Ik hoop vooral ervaringen te krijgen van jullie wbt merken en waar we op moeten letten bij aankoop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:38

Eerst wegen dan kopen, zeker bij de wat oudere trailers.

Bij voorkeur ga je voor een trailer met 2400kg spec. Dit kun je checken met het kenteken op www.rdw.nl.

Laat je niks op de mouw spelden over gewichten en regels; voor een tweepaards is ALTIJD B-E rijbewijs vereist en dan boeit het niet meer wat er op papier staat, het gaat er dan om dat de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer kan en mag trekken.

Link naar de FAQ: Rijbewijs BE
Hier staat alles wat je erover zou moeten weten.

Dit alles gezegd hebbende, succes met je zoektocht.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 17:49

ikke schreef:

Bij voorkeur ga je voor een trailer met 2400kg spec. Dit kun je checken met het kenteken op http://www.rdw.nl.

Laat je niks op de mouw spelden over gewichten en regels; voor een tweepaards is ALTIJD B-E rijbewijs vereist en dan boeit het niet meer wat er op papier staat, het gaat er dan om dat de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer kan en mag trekken.

Bedankt voor je tip!
BE is aanwezig. Auto mag 2200 kilo trekken.
Gaat om een klein fries en waarschijnlijk een E pony of klein paard.
Samen 1700?
Ik vraag me nu voornamelijk af welke merken fijn zijn. Onderhoudsvrij en waar we op moeten letten qua materiaal.

ElSea

Re: Zoveelste trailertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:51

Ik vind bockmann zelf erg fijn, mede omdat er zadelkamer in zit die je van buitenaf niet ziet, wat de kans op inbraak verkleint.

Daarnaast is het een erg degelijke trailer, die fijn achter de auto hangt en paard gaat er ook nog steeds fijn in.

Ik zou zelf altijd voor aluminium gaan, omdat het mij wat duurzamer lijkt en ik hoor dat polyester snel versplinterd bij een ongeluk bijvoorbeeld.

Maar dit is verder vanuit lekenperspectief, heb geen geruime ervaring met meerdere merken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:00

Elin_ schreef:
Samen 1700?
Ik vraag me nu voornamelijk af welke merken fijn zijn. Onderhoudsvrij en waar we op moeten letten qua materiaal.

Elke trailer heeft onderhoud nodig maar aluminium en polyester zijn wat meer hufterproof dan hout.

Let er wel op dat aluminium en ijzer elkaar niet zo leuk vinden en dat aluminium daar het slachtoffer van wordt (wegrotten); dit kun je herkennen aan de "bloemkolen" op het aluminium.

Los daarvan; ik zou ook Weijer in overweging nemen, naast Ifor Williams, Westfalia, Henra en, als je ze kunt vinden, Masta en Heja.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 18:47

liekec schreef:
Ik vind bockmann zelf erg fijn, mede omdat er zadelkamer in zit die je van buitenaf niet ziet, wat de kans op inbraak verkleint.

Daarnaast is het een erg degelijke trailer, die fijn achter de auto hangt en paard gaat er ook nog steeds fijn in.

Ik zou zelf altijd voor aluminium gaan, omdat het mij wat duurzamer lijkt en ik hoor dat polyester snel versplinterd bij een ongeluk bijvoorbeeld.

Maar dit is verder vanuit lekenperspectief, heb geen geruime ervaring met meerdere merken.

Oke dus aluminium is beter dan polyester?
Wij gaan a.s. Zaterdag naar een bockman kijken.

ikke schreef:
Elin_ schreef:
Samen 1700?

Elke trailer heeft onderhoud nodig maar aluminium en polyester zijn wat meer hufterproof dan hout.

Let er wel op dat aluminium en ijzer elkaar niet zo leuk vinden en dat aluminium daar het slachtoffer van wordt (wegrotten); dit kun je herkennen aan de "bloemkolen" op het aluminium.

Los daarvan; ik zou ook Weijer in overweging nemen, naast Ifor Williams, Westfalia, Henra en, als je ze kunt vinden, Masta en Heja.

En hoe voorkom ik ijzer en aluminium?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:56

Elin_ schreef:
ikke schreef:

Niet. Het is een gegeven dat het frame van verzinkt staal is, waar het aluminium tegenaan gemonteerd wordt. Als dat netjes gebeurt, met folie ertussen, komt het nog wel goed maar anders gaat het vroeger of later problemen geven.

Het is ook weer niet zo dat de trailer van vandaag op morgen instort maar het is wel een puntje om even naar te kijken.
Om te oefenen, kijk bij elke Land Rover Defender aan de achterkant. Daar zie je onderaan links en rechts twee zwarte plaatjes met boutjes. Met die boutjes zit de aluminium opbouw vast aan het stalen chassis. Bij oudere Defenders zie je daar de bloemkolen ontstaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:06

Elin_ schreef:

Voor het geval je de scheikunde van de middelbare school op wilt halen: Wikipedia Galvanische_corrosie

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:29

Om die reden zijn de meeste aluminium trailers geannodiseerde ;)
Ook zijn er tegenwoordig trailers met een kunstoffe bodem.

Tip,
Koop eentje zonder zadel kamer. Is mischien fijn voor de ruiter. Maar voor paard is het minder fijn de beperkte ruimte waarbij ze hun hoofd niet omlaag kunnen doen om hun balans te kunnen houden in de trailer.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:05

Ik vind persoonlijk aluminium wel fijner dan polyester, het voelt allemaal iets steviger. Bockman heeft sowieso een geanodiseerd frame dus geen last van corrosie.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:11

Elin_ schreef:
ikke schreef:

Bij voorkeur ga je voor een trailer met 2400kg spec. Dit kun je checken met het kenteken op http://www.rdw.nl.

Bedankt voor je tip!
Samen 1700?

Kleine rekensom, als je paarden samen daadwerkelijk 1700kg wegen (wat me erg veel lijkt), en je auto 2200 mag trekken, zou je trailer Max 500kg mogen wegen, die ga je 2-paarde niet vinden..

Het lijkt me verstandig de gewichten van de paarden en aan te kopen trailer duidelijk te hebben..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 20:18

renee16 schreef:
Elin_"
[quote="ikke schreef:

Bedankt voor je tip!
Samen 1700?

Kleine rekensom, als je paarden samen daadwerkelijk 1700kg wegen (wat me erg veel lijkt), en je auto 2200 mag trekken, zou je trailer Max 500kg mogen wegen, die ga je 2-paarde niet vinden..

Het lijkt me verstandig de gewichten van de paarden en aan te kopen trailer duidelijk te hebben..[/quote]
Volgens mij heb ik een spelfout gemaakt. Aangezien ik inderdaad 2200 - 600 (fries) - 500 pony gerekend heb.
Fries weten we zeker. Ander paard moet nog komen, maar dat wordt dus een E pony.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 20:22

Ik heb de volgende op het oog:
1. Bockman (856 kilo uit 2012) met aluminium vloer €4500
2. Atec olympialine (740 kilo uit 2002) van polyester. Vloer? €3250
3. Cheval Liberté (750 kilo uit 2009) aluminium vloer. Rest? €3395
4. Humbaur Rapid (850 kilo uit 2005) aluminium vloer. Rest? €3495

Bockman heb ik genoeg over gelezen. Atec ook. Alleen de overige 2 merken ken ik niet goed, terwijl de cheval Liberté er erg goed uit ziet.

Info komt uit de advertenties. Bij de ? (Zoals rest? Moet ik nog vragen waar de rest van gemaakt is e.d.)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:37

[quote="Blussem"]Om die reden zijn de meeste aluminium trailers geannodiseerde ;)
Ook zijn er tegenwoordig trailers met een kunstoffe bodem.

Juist !! En dan zie je dat de bevestigde ijzeren delen zoals bv hang en sluitwerk helemaal niet meer reageren met aluminium.
Polyester heeft als nadeel dat het niet kleurvast is en de ouder types bevatten nog vaak hout in de zijwanden
Zelf ga ik voor aluminium, blijft mooi .
Alu en poly trailers zijn vaak weer wat zwaarder dan de houten variant

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:53

cheval Liberté zal ik laten staan. Hoor zelf wat mínder goede verhalen over en bij nieuw prijs zitten deze trailers ook doorgaans in een lagere prijs klasse. Voor mij gevoel is het meer een b-merk.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:07

Elin_ schreef:

Bockman heb ik genoeg over gelezen. Atec ook. Alleen de overige 2 merken ken ik niet goed, terwijl de cheval Liberté er erg goed uit ziet. (-)

Ik heb een Atec Olympialine, de 1,5p versie. Deze bevalt me prima.
Ik heb ook wel eens met de Humbaur Rapid 2p van een stalgenootje gereden, daar zat wat meer onderhoud aan. Van Cheval Liberte heb ik gehoord dat deze kwalitatief lichter is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Als ik jouw lijstje zo zie zou ik voor de Bockman gaan.

Een Fries en een E-pony schat ik eerder in op 1200 a 1300kg.
Met wat je auto mag trekken zou je dan niet zwaarder dan 900kg aan lege trailer moeten gaan.
Als er een zadelkamer in zit moet je het gewicht wat je daar in stopt ook nog meenemen voor je max 2200kg, dan blijft er nog minder voor de trailer over.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:09

Blussem schreef:
cheval Liberté zal ik laten staan. Hoor zelf wat mínder goede verhalen over en bij nieuw prijs zitten deze trailers ook doorgaans in een lagere prijs klasse. Voor mij gevoel is het meer een b-merk.

Mee eens! Atec hoor ik zelf ontzettend veel slechte verhalen over, vooral de houten trailers rotten weg voor je er erg in hebt.
Humbaur is volgens mij wel prima!

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:59

liekec schreef:
Blussem schreef:

Mee eens! Atec hoor ik zelf ontzettend veel slechte verhalen over, vooral de houten trailers rotten weg voor je er erg in hebt.

Houten trailers van Humbauer, Atec, Hotra, Henra enz willen allemaal rotten.Heb genoeg Humbauers gezien die binnen 8 jaar al behoorlijk verrot waren. Komt mede door de milieu eisen die zijn gesteld aan de toevoegingen in de betonplex. En vergeet niet het onderhoud van de kitnaden!!, en kun je hem buiten of binnen stallen
Laatst bijgewerkt door Karreman op 10-02-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 11:00

liekec schreef:
Blussem schreef:

Myca schreef:
Elin_ schreef:

Bockman heb ik genoeg over gelezen. Atec ook. Alleen de overige 2 merken ken ik niet goed, terwijl de cheval Liberté er erg goed uit ziet. (-)

Ik heb een Atec Olympialine, de 1,5p versie. Deze bevalt me prima.
Ik heb ook wel eens met de Humbaur Rapid 2p van een stalgenootje gereden, daar zat wat meer onderhoud aan. Van Cheval Liberte heb ik gehoord dat deze kwalitatief lichter is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Als ik jouw lijstje zo zie zou ik voor de Bockman gaan.

Een Fries en een E-pony schat ik eerder in op 1200 a 1300kg.
Met wat je auto mag trekken zou je dan niet zwaarder dan 900kg aan lege trailer moeten gaan.
Als er een zadelkamer in zit moet je het gewicht wat je daar in stopt ook nog meenemen voor je max 2200kg, dan blijft er nog minder voor de trailer over.

Grappig twee meningen die recht tegenover elkaar staan :+

De cheval laten we staan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:41

Met Humbaur singel alu heb zelf zeer goede ervaring. Ben ondertussen 10 jaar verder, complete zet banden versleten en voor rest nog nooit wat gehad behalve het standaard onderhoud.

Sowieso geen houten trailer kopen. Voor paar centen meer heb je aluminium en scheelt je hoop in onderhoud kosten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:07

Ik zou ook nooit meer een houten trailer kopen. Mijn vorige trailer was een Humbaur Single, die zag er keurig uit en later bleek toch dat de bodem niet goed was. Sowieso zou ik een trailer regelmatig laten keuren, van welk materiaal dan ook.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 16:11

Myca schreef:
Ik zou ook nooit meer een houten trailer kopen. Mijn vorige trailer was een Humbaur Single, die zag er keurig uit en later bleek toch dat de bodem niet goed was. Sowieso zou ik een trailer regelmatig laten keuren, van welk materiaal dan ook.

Houten zijkanten ook niet?
Ik wil sowieso een aluminium vloer..

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:40

Als je zelf handig genoeg bent om houten wanden te vervangen dan kun je de gok wagen, maar wat Karreman ook al schreef is de kwaliteit van houten wanden de laatste jaren belabberd te noemen!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:00

Al jaren ben ik blij met mijn cheval 2 paards trailer (met zadelkamer, polyester en aluminium bodem). Fantastische vering tbv de paarden en misschien niet zo perfect afgewerkt als Bockman maar daar was het prijsverschil ook naar.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:38

Nog wel een dingetje trouwens, restwaarde van aluminium trailers is enorm hoog tov de nieuwprijs. Kijk even die bockmann in je lijstje, als die echt alleen een alu bodem heeft zou ik toch echt 1500 euro door sparen voor een nieuwe (!) Van volledig aluminium. Als er niks geks mee gebeurt krijg je daar over 10 jaar echt nog wel 4000 euro voor hoor...

Dan rij je voor veel minder rond dan een houten met het onderhoud.