Welke trailer “veilig” met deze auto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Welke trailer “veilig” met deze auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 18:18

De titel is wat vaag, maar ik zit met het volgende. Ik zit er over na te denken om een trailer aan te schaffen, maar ik vraag me af of dat met mijn huidige auto wel veilig genoeg is. Omdat ik er ook een trekhaak op zou moeten laten monteren, doe ik graag meer research.

Op papier zou het moeten kunnen, ook zonder E- rijbewijs, maar waar moet je verder nog naar kijken? Ik zie op bokt altijd wel dat je goed na moet denken, maar ik weet niet zo goed waarover :+

Mbt gewichten zie hieronder. Waarom ik ook twijfel is omdat de auto best klein is (Volkswagen Eos Cabrio), maar toch 1500 kilo mag trekken.

Brand los!

Edit: het zou gaan om een 1,5 paards trailer met mtm van max 1500 kg.

Afbeelding

Alenthe05

Re: Welke trailer “veilig” met deze auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:34

Vriendin van mij heeft deze combi gehad, het trekken ging prima alleen had de auto te weinig ruimte oor de spullen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:54

Ts welk blok ligt er in?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 18:57

Brainless schreef:
Ts welk blok ligt er in?

Uhmm, gaat dit over de motor denk ik? :7
Bedoel je wat op de achterkant staat dan? 2.0 Tsi staat er :)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:05

2.0 en 1500 kilo trekken, dan is het zeker wel verantwoord.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:10

Alleen niet met je B- rijbewijs omdat de tmm auto (toegestane max. massa) + gewicht aanhanger 3500kg betreft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:10

Duran123 schreef:
Alleen niet met je B- rijbewijs omdat de tmm auto (toegestane max. massa) + gewicht aanhanger 3500kg betreft.

Nee hoor.
Precies 3500, als TS voor een trailer gaat met max 1500 kilo.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 19:14

Dank allen! Ik dacht inderdaad dat 1500 mtm precies zou moeten kunnen dan?

Verder zit ik even rond te neuzen nog en zie ik dat ik ook rekening moet houden met de kogeldruk. Verwachten jullie daar problemen mee? Vind niet goed waar ik dat terug kan zien.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 05:49

Het kan wel, maar ik zou hier nooit voor kiezen wanneer je veel kilometers gaat maken. De levensduur van je auto wordt er niet langer op door zo op het maximale gewicht te gaan zitten en eerlijk; een jong paard wat kan gaan stuiteren zou ik er ook niet mee vervoeren. Dat rijdt echt verre van prettig en als het dan ook nog gaat waaien is het gewoon gevaarlijk.

Een trekhaak monteren is ook niet goedkoop, ik zou de overweging dus wel even laten bezinken voordat je straks een hoop geld lichter bent en het alsnog niks vindt. Kogeldruk zou op de papieren van je auto moeten staan. Bij de trailer staat dit op het blauwe plaatje.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 11:18

Wat bedoel je met aan het maximum zitten? Alle trailers die ik opzoek zitten rond de 700 kg. Mijn paard (160 cm) weegt 450. Dan zit ik toch nog ruim onder het maximum? Zou je het dan nog steeds niet doen?
Het gaat sowieso niet om wekelijks lange ritten, maar wil inderdaad wel een keer een weekend weg kunnen zonder zorgen te hoeven maken.

Het klopt dat een trekhaak best duur is, maar die kosten vallen in het niet tov de aanschaf van een nieuwe auto.

Kogeldruk ga ik eens opzoeken dan!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:44

Ik zou je trailer dan ook laten terugkeuren naar 1200/1300 kilo ofzo. Gewoon mee beginnen. Het kan en het mag. Zelf even ervaren of het ook ideaal is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:49

Sjira schreef:
Ik zou je trailer dan ook laten terugkeuren naar 1200/1300 kilo ofzo. Gewoon mee beginnen. Het kan en het mag. Zelf even ervaren of het ook ideaal is.

Wat voor nut heeft dat in hemelsnaam? Ze mag die MTM van 1500 kg hebben voor B, dus terugkeuren kan alleen maar tot gevolg hebben dat ze opeens (met een zwaarder paard) overbelast zou kunnen zijn...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:52

Sjira schreef:

Zou ik niet doen, zeker nu dat niet nodig is om met B te rijden.
Stel iemand wil hem lenen, dan kan degene er geen groter paard in vervoeren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:03

Eensch met voorgaande sprekers. Als TS alleen B heeft en een trailer met TMM 1600 kg koopt laat ze die terugzetten naar 1490 kg (1500 mag ook maar net onder de 3500 blijven voorkomt mogelijk gezeur) en gaan met die banaan.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:15

Moet ts alleen wel goed kijken naar de mtm van de trailer dus niet rekenen gewicht trailer met gewicht paard.
Wij hebben onze 2 prds trailer ook terug laten keuren naar 1450. En ja dat betekend dat niemand hem kan lenen voor vervoer grotere paarden maar we hebben hem dan ook voor eigen gebruik.
Is alleen papieren kwestie kost 56 euro of zoiets

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:20

TS kan een trailer met een MTM van max 1500 kg kopen. Dat zegt ze zelf al in de OP.
Ze zoekt een anderhalf paards. De meeste 1,5 paardstrailers hebben een MTM van 1500 kg. Er is geen noodzaak tot terugkeuren, tenzij TS tegen een geweldige (Fautras of andere zware) trailer aan zou lopen die toevallig een MTM van 1600 kg heeft. En veel hogere MTM bij anderhalfpaardstrailers ben ik nog niet tegengekomen, wel lagere. Er zijn er ook nog wel met af-fabriek een MTM van 1400 kg.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:16

Mijn auto mag 1400kg trekken en trailer is op papier 1600kg max massa echter blijf ik altijd onder de 1400kg (moet m nog eens terug laten keuren, maar de dealer vertelde mij dat als ik aangehouden wordt en op de weegbrug het idd onder de 1400kg zit ik gewoon mag doorrijden)..
Ik heb een 1.9 diesel :) trekt het met gemak weg..
Dus t zou zeker kunnen, wbt ruimtegebrek. Een trailer met zadelkamer scheelt al een heleboel :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:31

Ibbel schreef:
De meeste 1,5 paardstrailers hebben een MTM van 1500 kg.
Ik denk dat er best veel zijn met 1600 kg, ook diverse "normale" Atec en Henra trailers. Natuurlijk ook de nodige met een lagere TMM, maar uitzonderlijk is 1600 niet.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:34

Rex_Rolfo schreef:
Ibbel schreef:
Ik denk dat er best veel zijn met 1600 kg, ook diverse "normale" Atec en Henra trailers. Natuurlijk ook de nodige met een lagere TMM, maar uitzonderlijk is 1600 niet.

Mijn humbaur van juni 2019 is ook een 1600kg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:19

Rex_Rolfo schreef:
Ibbel schreef:

1600kg TMM is een veel gebruikte standaardwaarde. Maar door alle regels kun je de meest bijzondere toegestane gewichten tegen komen.

Heb je er eentje met 1500kg op papier of laat 'm daarheen terug keuren (papieren actie) en klaar ben je.
Gewoon gaan rijden. Je merkt vanzelf hoe goed het gaat maar VW is een merk waar je enige degelijkheid van kunt verwachten. Ik verwacht dus niet dat het technisch een probleem is.
Die ook hier weer aan de haren erbij gesleepte "veiligheid" heeft vooral te maken met onkunde en/of onervarenheid in het rijden met willekeurig welke combi's.
Jouw inzicht en oplettendheid heeft meer invloed op de veiligheid van de combi dan de aangehaalde minimale marges. Je kunt en moet er vanuit kunnen gaan dat wat de fabrikant opgeeft, in de praktijk ook kan.

corientjuhh schreef:
Mijn auto mag 1400kg trekken en trailer is op papier 1600kg max massa echter blijf ik altijd onder de 1400kg (moet m nog eens terug laten keuren, maar de dealer vertelde mij dat als ik aangehouden wordt en op de weegbrug het idd onder de 1400kg zit ik gewoon mag doorrijden)..
Ik heb een 1.9 diesel :) trekt het met gemak weg..
Dus t zou zeker kunnen, wbt ruimtegebrek. Een trailer met zadelkamer scheelt al een heleboel :)

Wie heeft jou wijsgemaakt dat jouw trailer terug gekeurd moet worden?

Houdt er wel rekening mee dat alles wat je in die zadelkamer stopt af gaat van het laadbare gewicht van het paard EN de kogeldruk behoorlijk laat toenemen!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:00

Nee dat is mij niet wijsgemaakt
Misschien mn uitleg niet goed (ben ik niet zo goed in)
Maar inprincipe mag ik gewoon hiermee doorrijden. Zolang t gewicht maar onder die 1400kg blijft.
Had toen ik m kocht de optie om m terug te laten keuren, maar t was niet verplicht

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:40

Ik heb ook naar een eos gekeken toen ik een andere auto kocht maar heb het niet gedaan omdat het werd afgeraden om mee te trekken.

Omdat het een cabrio is, zijn de autos minder stabiel om te zwaar te trekken. Hij mist een vast dak waardoor ie wat 'instabieler' wordt. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:56

Willeke_ schreef:
Ik heb ook naar een eos gekeken toen ik een andere auto kocht maar heb het niet gedaan omdat het werd afgeraden om mee te trekken.

Omdat het een cabrio is, zijn de autos minder stabiel om te zwaar te trekken. Hij mist een vast dak waardoor ie wat 'instabieler' wordt. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Dat kun je ook niet uitleggen omdat het niet klopt.

Geen dak betekend dat de krachten in de carrosserie op een andere plek opgevangen moeten worden en dat wordt onder andere gedaan door verzwaarde dorpelbalken en verstevigingen in andere delen van de carrosserie.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:42

ikke schreef:
Willeke_ schreef:

Dat kun je ook niet uitleggen omdat het niet klopt.

Geen dak betekend dat de krachten in de carrosserie op een andere plek opgevangen moeten worden en dat wordt onder andere gedaan door verzwaarde dorpelbalken en verstevigingen in andere delen van de carrosserie.

Nou nou, kalm aan he.
Dit is wat ik hoorde van 2 mensen die hun leven lang in de auto's zaten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:28

Willeke_ schreef:
Dit is wat ik hoorde van 2 mensen die hun leven lang in de auto's zaten.

Misschien zit 'm daarin een deel van de verklaring. Zaken die 40-50 jaar geleden golden zijn anno 2020 lang niet meer altijd ter zake doende.

Zo kende ik iemand die als advies gaf "pompend remmen, anders blokkeert de rem". Misschien goed advies toen de meeste auto's nog trommelremmen rondom hadden, met de komst van ABS is de regel "vol op het rempedaal rammen en laat de auto het maar uitzoeken".

Eos staat op het platform van de Golf V maar is wel een stuk zwaarder. Dat zal voor een deel in het dak mechanisme zitten en voor een deel in verstevigingen. Je zult 'm echt niet in tweeën trekken, anders had VW er geen 1500 kg trekgewicht aan gegeven.