Ik heb gister mijn leasepaard over gekocht
.Alleen nu vraag ik me af; is het nodig om het paspoort over te schrijven op onze naam en hoe moet dit ?
Zijn paspoort is van de KNHS.
Wie kan mij helpen?
xxxxx
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
plutolover schreef:ik heb geen idee hoe het bij de KNHS is. Ik neem aan KWPN? paspoort?
bij de NHPS (haflinger stamboek) zou ik mijn paspoort op moeten sturen naar oostenrijk en dan kan die op mijn naam komen. Maar het is niet verplicht. Ik heb wel een bewijs dat ik hem gekocht heb van de fokker. Hij staat in paspoort nog op de fokkers naam, maar omdat ik bewijs heb dat ik hem gekocht heb. Laat ik het zo.
Vind het te risico vol
mijn oudere haflinger heeft een stamboek bij het KVTH. (ook haflinger stamboek) die heb ik wel op mijn naam laten zetten. Omdat ik hem van een manege heb overgekocht. MAar hierin heb ik ook een bewijs dat ik (mn pa eigenlijk) heb gekocht heeft.
Dus het is wat je zelf prettig vind.
emilyslaluna schreef:Bij NRPS is het sowiso wettelijk verplicht. Maar ze maken het je helemaal niet makkelijk. In pb wil ik best uitleggen waarom.
plutolover schreef:emilyslaluna schreef:Bij NRPS is het sowiso wettelijk verplicht. Maar ze maken het je helemaal niet makkelijk. In pb wil ik best uitleggen waarom.
dat moet je dan ook maar net weten. als je een nrps paspoort heb..
Als ik een nrps bij een handellaar koopt, denk ik niet dat die me zou vertellen dat het verplicht is. maar goed daar gaat dit topic niet over
emilyslaluna schreef:Bij NRPS is het sowiso wettelijk verplicht. Maar ze maken het je helemaal niet makkelijk. In pb wil ik best uitleggen waarom.
pluisje88 schreef:Gefeliciteerd met je aankoop!
Ik heb het bij mijn beide paarden niet gedaan. Van mijn ruin had de eigenaar voor mij dat ook al niet gedaan. Het heeft voor mij niet zo veel meerwaarde om daar een hoop kosten voor te maken aangezien het juridisch toch geen waarde heeft. Beide paarden zijn kwpn. Mijn ruim had een knhs paspoort. Van mijn merrie weet ik het niet uit mijn hoofd
mvdbijl schreef:[
Het is wettelijk niet verplicht en een paspoort is geen eigendom bewijs maar je wilt niet weten hoe vaak ik op kantoor gebeld wordt de politie of iemand die een paard gevonden hebben. Je raad het al niet overgeschreven en chip staat nog op de fokker of vorige eigenaar. Toch fijn als je paardje dan snel terecht komt..
Brainless schreef:mvdbijl schreef:[
Het is wettelijk niet verplicht en een paspoort is geen eigendom bewijs maar je wilt niet weten hoe vaak ik op kantoor gebeld wordt de politie of iemand die een paard gevonden hebben. Je raad het al niet overgeschreven en chip staat nog op de fokker of vorige eigenaar. Toch fijn als je paardje dan snel terecht komt..
Aan de chip kunnen ze niet zien bij welk paspoort uitgevende instantie je paard geregistreerd staat.
Ze zullen dan alle stamboeken moeten afbellen; er is daar nl niet 1 database daarvoor.
Brainless schreef:@Dee_Es
Ik heb van alle 3 mijn paarden géén aankoopbewijs; geen koopcontract, geen betalingsbewijs.