Paspoort overzetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zaphierx

Paspoort overzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 10:36

Hallo,
Ik heb gister mijn leasepaard over gekocht :) .
Alleen nu vraag ik me af; is het nodig om het paspoort over te schrijven op onze naam en hoe moet dit ? :o
Zijn paspoort is van de KNHS.

Wie kan mij helpen? :)
xxxxx

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:59

ik heb geen idee hoe het bij de KNHS is. Ik neem aan KWPN? paspoort?

bij de NHPS (haflinger stamboek) zou ik mijn paspoort op moeten sturen naar oostenrijk en dan kan die op mijn naam komen. Maar het is niet verplicht. Ik heb wel een bewijs dat ik hem gekocht heb van de fokker. Hij staat in paspoort nog op de fokkers naam, maar omdat ik bewijs heb dat ik hem gekocht heb. Laat ik het zo.

Vind het te risico vol

mijn oudere haflinger heeft een stamboek bij het KVTH. (ook haflinger stamboek) die heb ik wel op mijn naam laten zetten. Omdat ik hem van een manege heb overgekocht. MAar hierin heb ik ook een bewijs dat ik (mn pa eigenlijk) heb gekocht heeft.

Dus het is wat je zelf prettig vind.

Zaphierx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 11:03

plutolover schreef:
ik heb geen idee hoe het bij de KNHS is. Ik neem aan KWPN? paspoort?

bij de NHPS (haflinger stamboek) zou ik mijn paspoort op moeten sturen naar oostenrijk en dan kan die op mijn naam komen. Maar het is niet verplicht. Ik heb wel een bewijs dat ik hem gekocht heb van de fokker. Hij staat in paspoort nog op de fokkers naam, maar omdat ik bewijs heb dat ik hem gekocht heb. Laat ik het zo.

Vind het te risico vol

mijn oudere haflinger heeft een stamboek bij het KVTH. (ook haflinger stamboek) die heb ik wel op mijn naam laten zetten. Omdat ik hem van een manege heb overgekocht. MAar hierin heb ik ook een bewijs dat ik (mn pa eigenlijk) heb gekocht heeft.

Dus het is wat je zelf prettig vind.

Nee het is een lusitano, maar wel in nederland geboren dus het hoeft niet via Portugal. Ik zou het zelf wel fijn vinden om hem wel over te schrijven

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:04

Denk bij de knhs dat je die ook naar hun moet opsturen.

Hoe en wat precies weet ik zo niet, daar zou je ze een mailtje voor kunnen sturen.

Maar op naam zetten heeft verder geen meerwaarde, want het is geen eigendomsbewijs. Koopcontract daarintegen wel :)

Kayleigh__

Re: Paspoort overzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:06

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:07

Bij NRPS is het sowiso wettelijk verplicht. Maar ze maken het je helemaal niet makkelijk. In pb wil ik best uitleggen waarom.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:15

emilyslaluna schreef:
Bij NRPS is het sowiso wettelijk verplicht. Maar ze maken het je helemaal niet makkelijk. In pb wil ik best uitleggen waarom.

dat moet je dan ook maar net weten. als je een nrps paspoort heb..

Als ik een nrps bij een handellaar koopt, denk ik niet dat die me zou vertellen dat het verplicht is. maar goed daar gaat dit topic niet over ;)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:19

plutolover schreef:
emilyslaluna schreef:

dat moet je dan ook maar net weten. als je een nrps paspoort heb..

Als ik een nrps bij een handellaar koopt, denk ik niet dat die me zou vertellen dat het verplicht is. maar goed daar gaat dit topic niet over ;)

Er staat op de website dat het verplicht is. Ik begrijp verder je post niet goed.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:22

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik heb het bij mijn beide paarden niet gedaan. Van mijn ruin had de eigenaar voor mij dat ook al niet gedaan. Het heeft voor mij niet zo veel meerwaarde om daar een hoop kosten voor te maken aangezien het juridisch toch geen waarde heeft. Beide paarden zijn kwpn. Mijn ruim had een knhs paspoort. Van mijn merrie weet ik het niet uit mijn hoofd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:25

emilyslaluna schreef:

Daar zeg je iets wat niet klopt.
Volgens de wet hoeft een paard niet op naam te staan; dus ook de NRPS kan dat wettelijk niet eisen.
Omdat de wet dat niet eist.

Wel kunnen ze eisen dat als je mee doet aan bv hun keuringen dat het paard op jouw naam moet staan.
Ik heb een paard met NRPS papier en staat nog op naam van de eerste eigenaar.
Daarmee mag je dus gewoon wedstrijden rijden en voldoet aan de wettelijke eisen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:26

Het NRPS kan geen wetten maken, daarvoor hebben we de Tweede Kamer ;)
Ze kunnen het verplichten als je een veulen bij hen wilt inschrijven. Afgezien daarvan is de meerwaarde van overschrijven beperkt, paspoort is een identificatie / entings / medicatie boekje, geen eigendomsbewijs.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:27

emiluslaluna:

stel ik koop een pony bij een handellaar of particulier die dit ook niet weet. En het heeft een nrps paspoort. Dan moet je toch ingelicht worden. Niet iedereen gaat op de site van het nrps kijken.. En daarnaast is het geen eigendoms bewijs dus waarom verplichten..

dan heb je kosten en na paar maanden blijk de pony toch niet geschikt te zijn. Dan moet je maar hopen dat de volgende eigenaar het op zn naam zet..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:29

Dit staat er op de website:
Afbeelding

Er staat inderdaad niet bij dat het wettelijk verplicht is. Ik dacht dat het zo was doordat het altijd gezegd wordt van wel. Mijn fout!

Of je het doet of niet, ze liggen er sowieso niet wakker van heb ik begrepen uit ervaringen. :')

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:33

pluisje88 schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik heb het bij mijn beide paarden niet gedaan. Van mijn ruin had de eigenaar voor mij dat ook al niet gedaan. Het heeft voor mij niet zo veel meerwaarde om daar een hoop kosten voor te maken aangezien het juridisch toch geen waarde heeft. Beide paarden zijn kwpn. Mijn ruim had een knhs paspoort. Van mijn merrie weet ik het niet uit mijn hoofd

Het is wettelijk niet verplicht en een paspoort is geen eigendom bewijs maar je wilt niet weten hoe vaak ik op kantoor gebeld wordt de politie of iemand die een paard gevonden hebben. Je raad het al niet overgeschreven en chip staat nog op de fokker of vorige eigenaar. Toch fijn als je paardje dan snel terecht komt..

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:36

Mijn tinker staat wel op mijn naam maar dit komt omdat ik een keer een duplicaat paspoort heb moeten opvragen omdat de zijne kwijt was.

Bij mijn vorige 2 paarden heb ik het nooit gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:09

mvdbijl schreef:
[
Het is wettelijk niet verplicht en een paspoort is geen eigendom bewijs maar je wilt niet weten hoe vaak ik op kantoor gebeld wordt de politie of iemand die een paard gevonden hebben. Je raad het al niet overgeschreven en chip staat nog op de fokker of vorige eigenaar. Toch fijn als je paardje dan snel terecht komt..

Aan de chip kunnen ze niet zien bij welk paspoort uitgevende instantie je paard geregistreerd staat.
Ze zullen dan alle stamboeken moeten afbellen; er is daar nl niet 1 database daarvoor.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:25

Ik heb 3-4 maanden geleden contact met het nrps gehad en zij gaven aan dat het overschrijven op naam niet verplicht is.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:50

Ik zou inderdaad de knhs even een mailtje sturen. Een paar jaar geleden moest er verplicht een bladzijde in het paspoort staan of je paard geschikt was voor consumptie. Dat had het paspoort van mijn haflinger niet. Ik heb het toendertijd opgestuurd naar het knhs. Fijne bijkomstigheid was dat ik hem gelijk na al die jaren dat ik het niet gedaan had, hem op mijn naam heb overgezet. Ik weet niet meer precies hoeveel, maar ik was niet heel veel eraan kwijt. Als je hen mailt kunnen ze dat zo vertellen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:05

Mijn Duitse rijpony, met Duits paspoort heb ik door de KNHS op mijn naam laten zetten.
Gewoon per post, aantegekend, opgestuurd. Ging perfect

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:34

Brainless schreef:
mvdbijl schreef:
[

Aan de chip kunnen ze niet zien bij welk paspoort uitgevende instantie je paard geregistreerd staat.
Ze zullen dan alle stamboeken moeten afbellen; er is daar nl niet 1 database daarvoor.

Als je de chip in de database van het RVO invoert zie je wel stamboek het paspoort uitgegeven heeft.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:56

Je kan gewoon contact opnemen met de paspoort uitgevende instantie, in dit geval dus knhs. Zij kunnen je precies vertellen hoe je dat aan moet pakken.

Het op naam zitten is inderdaad niet verplicht, ik heb het wel gedaan ivm fokkerij en keuringen maar anders had ik het denk ik ook niet gedaan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:04

Ik heb mijn verzorgpaard overgenomen en heb het paspoort wel op naam gezet. Dit is inderdaad niet verplicht maar toevallig wil dit stamboek het per 2020 (of 2021, weet het niet meer precies) wel gaan verplichten. Ik moest een koopcontract opsturen (van internet geplukt, wat eenvoudiger gemaakt, handtekeningen van koper en verkoper eronder) en het paspoort, dan krijg je een factuur voor het overzetten (en een tijdelijk bewijs ipvh paspoort), die betaal je en dan krijg je het paspoort terug met je eigen gegevens er in.

Was absoluut geen gedoe en zo gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:14

@Dee_Es
Ik heb van alle 3 mijn paarden géén aankoopbewijs; geen koopcontract, geen betalingsbewijs.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:15

Brainless schreef:
@Dee_Es
Ik heb van alle 3 mijn paarden géén aankoopbewijs; geen koopcontract, geen betalingsbewijs.

Gewoon even aangeven, is altijd wel een mouw aan te passen. Desnoods neemt stamboek even contact op met de vorige eigenaar die de koop dan even bevestigd.

Les voor de volgende aankoop, altijd even iets op papier zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:18

Een stamboek kan je nooit verplichten een paspoort op naam te zetten.

Net zo min als dat ze het recht hebben bij een vorige eigenaar te verifieren of het paard wel echt verkocht is, of om een aankoopbon te vragen. Over privacy gesproken zeg...