Trailer trekken ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Darliiing7

Trailer trekken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 09:52

Ik hoop dat jullie ons willen/kunnen helpen...
Mijn vriendin en ik hebben altijd paarden gehad bij onze ouders en krijgen binnenkort onze allereerste eigen paarden...

Nu zitten we een beetje in de knoop met het vervoer. We hebben beiden een standaar rijbewijs B (ikzelf behaald in 2012 en zij in 2014). Nu worden we om de oren geslaan met trailers en MTM en... Maar we komen er niet meer wijs uit.

We hebben nu een trailer gevonden met een leeg gewicht van 613kg en een MTM van 1200kg...

Nu zegt de eigenaar zelf van, ja deze kun je gewoon gebruiken met rijbewijs B.
Maar iemand anders zegt dan weet dat dat niet kan...

Op internet staat dat met rijbewijs B je een trailer van 750kg mag trekken (staat niet bij of dit leeggewicht of MTM betreft), maar dat je in uitzonderlijke gevallen een zwaardere trailer mag trekken als de MTM van auto en trailer samen niet meer dan 3500kg is...

Maar wat is nu juist? En kan ik deze trailer met een gerust hart kopen of beter niet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:00

Er zijn drie regels voor rijden met B rijbewijs:

a) de MTM van de trekkende auto plus de MTM van de trailer samen mogen niet meer dan 3500 kg zijn. Met een trailer van 1200 kg mag je auto dus een MTM van 2300 kg hebben. Daar komen de meeste middenklassers niet aan, dus geen probleem.

b) de auto moet het gewicht van trailer plus paard kunnen trekken. Hou er rekening mee dat die 613 vermoedelijk niet het werkelijke gewicht is, en dat die trailer best wel eens 700 kg leeg zou kunnen wegen. Dan mag je nog een paard van 500 kg meenemen. Beetje KWPNer weegt meer dan dat. Ga dus er maar even van uit dat je altijd met 1200 kg aan de haak zult rijden. Het is fijn als je auto wat reserve heeft, dus een trekkende auto die 1400/1500 kg mag hebben is altijd fijner dan één die max die 1200 kg mag hebben.

c) je auto moet de kogeldruk aan kunnen. Bij een anderhalfpaardstrailer is die meestal 75 kg.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:07

Als je niet gewend bent met een paard in een trailer te rijden, zou ik denk ik iemand zoeken die professioneel paarden vervoert, een paardentaxi dus.
Het rijden met paarden is echt heel anders dan met een gewone aanhanger ( mocht je dat wel gewend zijn). Je hebt er niets aan als het paard er een trauma of erger aan overhoudt als er iets mis gaat. Zelf zijn jullie misschien ook wel wat zenuwachtig over de aankoop van het paard en het vervoer, de plek waar het paard komt te staan, of het gaat klikken met een eventueel ander paard etc.
Dan is het veiliger om wat meer uit te geven aan het vervoer en het aan iemand over te laten die heel vaak paarden van anderen vervoert en die zijn papieren op orde heeft!

Rex_Rolfo

Re: Trailer trekken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:23

Er wordt wel eens verkeerde informatie gegeven, maar Ibbel heeft het netjes en correct op een rijtje gezet _/-\o_

Jet heeft zeker ook een goed punt, als je niet gewend bent met een aanhanger te rijden is het nogal een stap om ineens met een grote aanhanger met bewegende inhoud op pad te gaan.

Verder zou ik zelf toe willen voegen om goed op de kwaliteit van de trailer te letten. De trailers met MTM 1200 kg zijn vaak wat ouder (hoeft niet uiteraard) en aanschaf + opknapbeurt van een oudere trailer is soms duurder dan aanschaf van een vrij jonge trailer. Ligt er natuurlijk erg aan wat je zelf kunt doen en wat je moet uitbesteden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:35

Jet, aan een paardentaxi heb je niks als je paard NU naar een kliniek moet. Je hoopt het nooit mee te maken maar dat is bij ons wel de voornaamste reden om een trailer te hebben staan.

Het is geen rocket science, gewoon op eigen erf wat oefenen met rijden (vooral achteruit) en je boerenverstand gebruiken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:00

Zet de trailer die je wilt kopen altijd even op een weegbrug om het gewicht te checken. Ze wegen nogal eens meer dan op de papieren staat door bijv later toegevoegde rubber matten.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:03

MTM auto + MTM trailer mag niet boven de 3500 kilo zijn.
Ook moet je kijken hoeveel je auto mag trekken..

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:25

Idd belangrijk en noodzakelijk om een juist antwoord te kunnen geven, wat voor auto komt er voor?
Zoek de mtm van de auto op en tel dat op bij de mtm van de trailer hoppa ... lager dan 3500kg kan met B(of dat verstandig is is ten tweede). Hoger dan 3500kg dan is E noodzakelijk.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:29

Mijn oude trailer mtm 1200kilo. Mijn auto is 1450 en mag 1500 trekken. 1200+1450 is 2650 en mag ik dus met een b rijbewijs rijden omdat het gewicht niet boven de 3500 kilo komt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:30

Ibbel schreef:
Er zijn drie regels voor rijden met B rijbewijs:

a) de MTM van de trekkende auto plus de MTM van de trailer samen mogen niet meer dan 3500 kg zijn. Met een trailer van 1200 kg mag je auto dus een MTM van 2300 kg hebben. Daar komen de meeste middenklassers niet aan, dus geen probleem.

b) de auto moet het gewicht van trailer plus paard kunnen trekken. Hou er rekening mee dat die 613 vermoedelijk niet het werkelijke gewicht is, en dat die trailer best wel eens 700 kg leeg zou kunnen wegen. Dan mag je nog een paard van 500 kg meenemen. Beetje KWPNer weegt meer dan dat. Ga dus er maar even van uit dat je altijd met 1200 kg aan de haak zult rijden. Het is fijn als je auto wat reserve heeft, dus een trekkende auto die 1400/1500 kg mag hebben is altijd fijner dan één die max die 1200 kg mag hebben.

c) je auto moet de kogeldruk aan kunnen. Bij een anderhalfpaardstrailer is die meestal 75 kg.

Dit ja! + je moet het ook willen. Ik heb even lang mijn rijbewijs en heb wel mijn BE gehaald. Simpelweg omdat het rijden met een trailer toch wel een vak apart is en je natuurlijk het meest dierbare mee hebt!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:32

Jet schreef:
Als je niet gewend bent met een paard in een trailer te rijden, zou ik denk ik iemand zoeken die professioneel paarden vervoert, een paardentaxi dus.
Het rijden met paarden is echt heel anders dan met een gewone aanhanger ( mocht je dat wel gewend zijn)!

We hebben het allemaal toch moeten leren.
Oefening baart kunst en als je eerst oefent dan komt dat best wel goed.

Hoeveel rijden er niet met een trailer en het besef moet er zijn dat je geen dood gewicht in een trailer heb staan maar iets dat beweegt.
Als je dat in je achterhoofd houd dan moet het toch goed komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:35

meisje2000 schreef:
Mijn oude trailer mtm 1200kilo. Mijn auto is 1450 en mag 1500 trekken. 1200+1450 is 2650 en mag ik dus met een b rijbewijs rijden omdat het gewicht niet boven de 3500 kilo komt.

Is het gewicht of het gewicht+laadvermogen van je auto 1450 kg. Kan me niet voorstellen nl dat het correct is wat je zegt. Persoonlijk denk ik dat je het laadvermogen bent vergeten mee te tellen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:40

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:35

We hebben het allemaal toch moeten leren.
Oefening baart kunst en als je eerst oefent dan komt dat best wel goed.

JUIST! Gewoon rustig aan proberen. Niet te bang zijn, je kunt meer dan je denkt

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:48

Mijn vriend en ik rijden al jaren onze paardentrailer met een B-rijbewijs. Ik ben gezakt op mijn bochtje achteruit ivm stress tijdens mijn rij-examen en zag het zo niet zitten om dat nogmaals te moeten doen.
Vervolgens hebben we het laadvermogen van onze 2 paardstrailer laten verlagen, zodat we met onze eigen auto (mercedes c klasse die officieel 1800 kg mag trekken) legaal met een B-rijbewijs mochten rond rijden.
Let wel: ik mag op mijn 2-paardstrailer nu nog maar 1 paard laden en dat doe ik braaf.
Een paar jaar later gaan de bochtjes achteruit inmiddels prima, hoewel ik nog steeds een beetje spannend vind als ik op een onbekend terrein moet draaien etc :') .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:53

Ik ging er vanuit dat ze een trailer gingen huren om het paard op te halen. Dat heb ik dus verkeerd gelezen.

Dan nog, als ze al snel een paard gaan kopen en dat willen vervoeren, hebben ze geen tijd denk ik om te gaan oefenen met het rijden met een trailer. Dat kan dan altijd later nog.

Gypsy, er zijn ook paardentaxi's die wel met spoed op te roepen zijn. Bij mij is het wel afhankelijk van mijn werk voor een baas of ik op dat moment kan, maar als ik wel kan, kan dat ook middernacht of hoe laat dan ook hoor.

Nu lees ik het bericht nog eens na en lijkt het te gaan om twee paarden, dan wordt het verhaal met B-rijbewijs heel anders, dat zal niet gaan lukken als je ze samen wil vervoeren. Bedenk dan ook dat jullie misschien samen op pad willen als het allemaal leuk blijkt te zijn, dat red je niet met een trailer met MTM 1200 kg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:58

Oh dat geloof ik, maar dat is me te onzeker. :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:02

Ik ben ook spoed oproepbaar, is al paar keer voorgekomen dat ik al in pyama op de bank zat en de telefoon ging. Dan maar wallen onder de ogen volgende dag maar paard helpen doe ik altijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:10

Jet schreef:
Ik ging er vanuit dat ze een trailer gingen huren om het paard op te halen. Dat heb ik dus verkeerd gelezen.

Dan nog, als ze al snel een paard gaan kopen en dat willen vervoeren, hebben ze geen tijd denk ik om te gaan oefenen met het rijden met een trailer. Dat kan dan altijd later nog.

Gypsy, er zijn ook paardentaxi's die wel met spoed op te roepen zijn. Bij mij is het wel afhankelijk van mijn werk voor een baas of ik op dat moment kan, maar als ik wel kan, kan dat ook middernacht of hoe laat dan ook hoor.

Nu lees ik het bericht nog eens na en lijkt het te gaan om twee paarden, dan wordt het verhaal met B-rijbewijs heel anders, dat zal niet gaan lukken als je ze samen wil vervoeren. Bedenk dan ook dat jullie misschien samen op pad willen als het allemaal leuk blijkt te zijn, dat red je niet met een trailer met MTM 1200 kg.

Waar lees jij dat er twee paarden op die 1200kg TMM trailer zouden moeten?

Ik lees dat er niet uit, maar wel dat die verkoper leuk kan l*llen maar geen inhoud heeft. Je kunt aan een trailer namelijk helemaal niet bepalen met welk rijbewijs je ermee mag rijden! Succes om het recht te kletsen bij de rechter als je met een L322 Range Rover aan komt zetten (3050kg TMM) en zelfs met een simpele RR classic krijg je het al niet voor elkaar want die mag 2500kg wegen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:25

Ik lees ook niet dat ze ze samen willen vervoeren, maar ik kan me goed voorstellen dat ze dat in de toekomst wel willen. Samen op wedstrijd, samen naar het strand of bos, samen op vakantie met de paarden, noem maar op.

Cissy, hier ook wel spoedritten gehad hoor. het is dan niet anders, maar nu ik met mijn werken voor een baas om 4 uur 's ochtend uit de veren moet, wordt een spoedrit 's nachts wel wat lastig.

Gypsy, ik snap je hoor, ik had hetzelfde toen ik nog geen paardentaxi-bedrijf had. Ik wilde ook perse zelf een trailer om vervoer te hebben als het nodig was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:37

Jet schreef:
Ik lees ook niet dat ze ze samen willen vervoeren, maar ik kan me goed voorstellen dat ze dat in de toekomst wel willen. Samen op wedstrijd, samen naar het strand of bos, samen op vakantie met de paarden, noem maar op.

Tja, tegen die tijd koop je gewoon een vrachtwagen }>
https://link.marktplaats.nl/m1370287994

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 01:49

Jet schreef:

Maar dan nog is het rijden met trailer geen hogere wiskunde dus als je al wilt oefenen is 1 keer wel genoeg. Sommige mensen doen er heel spastisch over maar feitelijk is het gewoon een kwestie van rustig rijden, op tijd gas loslaten en evt remmen, en de bochten heel langzaam nemen. Dus de eerste keer rij je gewoon extra langzaam, laat je je niet opjutten door verkeer achter je, en je leert het vanzelf. Daar heb je geen paardentaxi voor nodig, ook niet als het je eerste keer is. Wat denk je van al die kinders die op wedstrijd gaan. Die ouders hebben echt niet eerst 20x geoefend hoor.
Ts een trailer die 1200 mag wegen is prima. Dat kan je trekken met bijvoorbeeld een volkswagen golf dus dan hoef je niet gelijk een enorme (zuipende) auto te hebben

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:06

cissy schreef:
meisje2000 schreef:

Is het gewicht of het gewicht+laadvermogen van je auto 1450 kg. Kan me niet voorstellen nl dat het correct is wat je zegt. Persoonlijk denk ik dat je het laadvermogen bent vergeten mee te tellen.

Dit is ook wel een belangrijke. Het gaat niet alleen om je ledig gewicht van je auto, maar om het maximaal laadbare gewicht. Wij hebben een caddy en daar kan enorm veel gewicht in deze moet je wel meetellen met je maximum tot de 3500 kg. Ik kwam met caddy en lichte trailer flink in de buurt van die 3500 al

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:14

Zijn er ook geen verschillen tussen Nederland en België?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:01

Het is niet zeker of je in België met alleen B een aanhanger mag trekken waarvan de MTM hoger is dan trekgewicht auto.

Voorbeeld:
Auto MTM 1800 kg mag 1200 kg trekken.
Trailer MTM 1400 kg

1800 + 1400 = 3200 kg, dat mag in NL met B. Trailer mag beladen worden tot 1200 kg, meer mag de auto immers niet trekken.

Het is niet helemaal zeker of dit in België ook mag of dat MTM hoger dan trekgewicht niet is toegestaan.