Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
koeke schreef:Ik weet niet beter of het moment van levering is bepalend.
DeMolenhoek schreef:Daantjuhh: Dus zeg nu, in mijn geval: Veulen was ‘verkocht’ en €500 aanbetaald. Haalt zijn beide benen achteraan open. Koper bedenkt zich en wilt het veulen niet meer. Dan had jij die €500 gehouden?
tengeltje11 schreef:naar aanleiding van een topic van DeMolenhoek,waarbij haar veulen een naar ongeluk heeft,en de vraag er is of het ok komt,en in welke mate hij uiteindelijk wel zal herstellen,het veulen normaal verkocht was,en de kopers het nu niet meer willen,vraag ik me af hoe jullie dit zien.
dus wat met ongelukken met paarden/veulens die gereserveerd zijn?of zelfs volledig betaald?ongelukken tijdens het vervoer?
draagt de vervoerder de verantwoordelijkheid?
de eigenaar zolang het paard niet 100% betaald is?
of hangt het van de situatie of juist het gevoel af?
hier ook zoiets meegemaakt.
jong paard wordt verkocht(onbeleerde 4-jaarse merrie),wil niet op de camion die erom komt,ik beslis op datzelfde moment merrie in mijn trailer te laden en haar te brengen(en omdat ze jong is,mijn oude,rustige merrie mee op te laden).(is dus volledig betaald op het moment dat we vertrekken)
was een uurtje rijden,alles heel rustig tot na een half uur,plots een enorm tumult in de tailer.
waren niet ver van mensen die we kenden,dus vlug daar gereden en trailer open,merrie lag achterstevoor en ondersteboven,benen vast in de lucht,hoofd tegen de laadklep,touw en halster kapot.
wat er gebeurd was,geen idee,maar de volledige trailer mogen demonteren om haar eruit te krijgen.
merrie schrik opgelopen,op dat moment niet meer te laden(was al aan het schemeren ondertussen,dus situatie ook niet ideaal)
beide paarden hebben toen daar op die boerderij overnacht,de kopers waren er ook constant bij,want die reden achter).
de volgende dag lieten ze weten dat ze ze niet meer hoefden,waren bang dat ze iets aan haar rug zou kunnen hebben....
heb toen ook zonder twijfel het volledige bedrag terugbetaald en de merrie is terug naar huis gekomen.
veel mensen verklaarden mij toen ook gek,want ze was verkocht,de merrie was van hun toen ze hier vertrok,(los daarvan was ik zo goed als zeker dat het paard er niets aan over gehouden had,wat achteraf ook gewoon klopte)ik deed toen enkel het transport.
hoe zien jullie dit?wie is verantwoordelijk tot welk punt? tot wanneer kan een koop niet doorgaan? heeft dit al dan niet met liefde voor het dier te maken?
(in mijn geval wel,het paard was hier geboren,ik wou niet dat ze naar een plek ging waar ze niet 100% welkom was,dan had ik ze liever gewoon terug hier)
Gillbo schreef:Dus paard afhalen thuis en niet zelf gaan vervoeren.
Bij een veulen vind ik het wel heel dubbel.
Als ik een veulen koop en jij hebt prikkeldraad om een weide waarvan ik niet weet of andere scherpe materialen rondom je weide liggen waar het zich aan verwond.
Dan ben je verantwoordelijk of zou ik de dierenarts rekening bij jou neerleggen.
Je hebt immers mijn veulen op jou terrein waar het zich verwond heeft.
daantjuhhh schreef:Als ik zelf de oorzaken ben zou ik niet zeggen je krijgt je 500€ niet terug.
koeke schreef:Heldere uitleg: https://www.horses.nl/artikelen/verkope ... r-vervoer/ Dat geldt wel voor Nederland, kan zijn dat het in België anders is.
Lily_Fee schreef:Ik heb het in het koopcontract laten opnemen. Paard is pas van mij als het geleverd is op stal. Daarvoor is wel betaald, want anders wilde ze haar niet leveren. Mocht er onderweg wat gebeuren dan was dat voor hun risico en kreeg ik mijn geld terug.