Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elisa2 schreef:http://www.horses.nl/artikelen/stappenp ... denexport/
Handig is om contact op te nemen met een internationaal paardenvervoer bedrijf, bijvoorbeeld BSS transport. Die weten vaak precies welke regels er gelden voor welk land en waar je op moet letten.
Mane schreef:Elisa2 schreef:http://www.horses.nl/artikelen/stappenp ... denexport/
Handig is om contact op te nemen met een internationaal paardenvervoer bedrijf, bijvoorbeeld BSS transport. Die weten vaak precies welke regels er gelden voor welk land en waar je op moet letten.
Ik heb inderdaad contact met een aantel bedrijven gehad en offertes aangevraagd. Heb nu ook voor het bedrijf gekozen dat de fokker aanraadde. Die gaven aan dat het paard in bezit moet zijn van een gezondheidscertificaat en een geldig paspoort, meer niet. Ik lees hier en daar wat over chippen, maar ze heeft een brandmerk (ik las dat dat soms betekend dat ze niet gechipt hoeven worden) en ik zie nergens staan dat het verplicht is om ze de grens over te krijgen.
Elisa2 schreef:Mane schreef:
Ik heb inderdaad contact met een aantel bedrijven gehad en offertes aangevraagd. Heb nu ook voor het bedrijf gekozen dat de fokker aanraadde. Die gaven aan dat het paard in bezit moet zijn van een gezondheidscertificaat en een geldig paspoort, meer niet. Ik lees hier en daar wat over chippen, maar ze heeft een brandmerk (ik las dat dat soms betekend dat ze niet gechipt hoeven worden) en ik zie nergens staan dat het verplicht is om ze de grens over te krijgen.
Als ze een paspoort hebben zijn ze sowieso gechipt
Elisa2 schreef:Ow dat is apart..chippen kan later inderdaad wel, maar ik heb vaak gezien dat dat bij papier/ paspoortloze paarden gedaan word en ze dan een KNHS paspoort krijgen. Maar je kan ook altijd even een chip/paspoort instantie of de dierenarts bellen als je dat zeker wilt weten allemaal.
Mane schreef:Als ze een paspoort hebben zijn ze sowieso gechipt
Grit schreef:We hebben zo'n 20 jaar geleden een Noriker uit Oostenrijk geïmporteerd. Maar ik heb geen idee meer hoe we dat destijds hebben geregeld qua papieren. We moesten in elk geval een DA verklaring hebben, maar dat stelden erg weinig voor.
Heb je al geïnformeerd bij de Noriker vereniging Nederland?
)
Kimm4 schreef:Mane schreef:Als ze een paspoort hebben zijn ze sowieso gechipt
Niet helemaal waar inderdaad. Ligt eraan in welk land ze staan.
Maar ts, ik heb toevallig twee weken geleden een welsh merrie geïmporteerd. Ze gaven mij als tip: vraag hoe de hoeven zijn. Dit kan blijkbaar wel eens matig of slecht bijgehouden zijn.
Grit schreef:We hebben zo'n 20 jaar geleden een Noriker uit Oostenrijk geïmporteerd. Maar ik heb geen idee meer hoe we dat destijds hebben geregeld qua papieren. We moesten in elk geval een DA verklaring hebben, maar dat stelden erg weinig voor.
Morrie schreef:Grit schreef:We hebben zo'n 20 jaar geleden een Noriker uit Oostenrijk geïmporteerd. Maar ik heb geen idee meer hoe we dat destijds hebben geregeld qua papieren. We moesten in elk geval een DA verklaring hebben, maar dat stelden erg weinig voor.
bestaat die vereniging dan nog?
Mijn Noriker komt ook uit Oostenrijk, zo'n 15 jaar geleden was dat inladen en naar huis rijden, verder geen gedoe. Paspoort werd na gestuurd via het Noriker stamboek. Niet gechipt, wel gebrandmerkt.
Tip: let op de kwaliteit van de hoeven en de beenstand, toontredendheid is geen reden tot afkeuren in Oostenrijk, maar in Nederland vindt men het niets. (de mijne maait de spaken uit je fietswielen als ik hem aan de fiets meeneem)
Ben wel benieuwd met welke fokker jij zaken gaat doen eigenlijk

spatter schreef:Afgelopen herfst zijn er vele veulens gered van de slacht.
Aangezien er subsidie zit op het fokken van het ras is er een groot overschot.
Heb echt prachtige veulens voor 600 a700 € te koop zien staan.
Een kennis van mij heeft er ook 2 naar Duitsland gehaald, zal haar eens vragen hoe dat ging.
Morrie schreef:Heb je een stamboom? Aan de naam te zien is ze van de Elmar lijn, dat is mijn Noriker ook![]()
Als iemand een Noriker veulen zoekt? Ik weet er nog 2, merries, kunnen over een half jaar weg, beetje dichterbij dan Oostenrijk: Duitsland
spatter schreef:Wauw, prachtig dier!![]()
Ik wil graag een kruizing Noriker x ezel![]()
Zit een fokker in oost Duitsland maar die veulens erven zelden de Appaloosa kleur.

Sizzle schreef:Het zoeken op afstand is eigenlijk nog het lastigste. Het transport is verder geen probleem. Gewoon laten doen door internationaal transport en hij wordt keurig voor je afgeleverd.
Ik transporteer doorgaans met Potijk, maar er is genoeg keus.
Chippen kun je laten doen zodra hij in NL is, of de fokker vragen dat nog even te regelen. Als hij niet gechipt is dan is het verstandig dat de aftekeningen ingetekend zijn.