Overname over 2/3 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frysian90

Overname over 2/3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 10:18

Hallo allemaal, ik ben een dame van 27 jaar en ik ben nieuw hier en ik rijd al bijna 20 jaar op manages. Nu wil ik graag mijn eerste paard gaan kopen. Heb nu een fries op het oog. Ben al een paar keer wezen kijken en ik ben helemaal verkocht.

Nu is mijn probleem dat ik hem pas in mei/juni kan overnemen ivm aankopen van het paard. Heb dan pas het bedrag bij elkaar.

Nu wilt de eigenaar er best op wachten en mag ik zovaak komen en gaan als ik wil maar mijn trainster van de manage vind het geen goed idee mocht er iets met het paard gebeuren daar op stal. Wat raden jullie aan? Want ik ben wel echt 100% zeker van mijn zaak dat ik hem wil overnemen. Wat zou slim zijn om afspraken te maken enzo? Misschien een contract opstellen? Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!

MarlindeRooz

Re: Overname over 2/3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:20

Lekker doen! Super toch dat ze willen wachten. Is voor hun net zo goed een risico. :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:21

Contract lijkt mij handig. Doe je een aanbetaling of niet? Koop je het paard volledig? Of maak je pas na drie maanden het geld over? Dat zijn zaken die wel belangrijk zijn. Wordt er nog met het paard gereden?

Even terzijde. Als je dan pas het geld bij elkaar hebt, hou je dan rekening met andere onvoorziene uitgaven?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:21

Op papier zetten dat paard nu onder verantwoording valt van eigenaar manege, pas bij volledige betaling gaat verantwoording over naar joum

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 10:24

Lizzyy schreef:
Contract lijkt mij handig. Doe je een aanbetaling of niet? Koop je het paard volledig? Of maak je pas na drie maanden het geld over? Dat zijn zaken die wel belangrijk zijn. Wordt er nog met het paard gereden?

Even terzijde. Als je dan pas het geld bij elkaar hebt, hou je dan rekening met andere onvoorziene uitgaven?

Ik weet niet precies hoe dit werkt maar ik reageer maar zo haha ja daar heb ik allemaal rekening mee gehouden! Ik weet dus niet waar ik goed aan doe.. of ik een aanbetaling moet doen of niet.. of dat ik bijv de stallingskosten daar betaal ofzo.. er wordt niet meer met hem gereden ik ben dan de enige die hem rijdt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:24

Niet doen.
Kijken of je hem als bijrijdpaard kan, maar nog niets kopen.

Maar ik begrijp dan al niet dat je naar paarden gaat kijken als het geld er nog niet is.
Heb je we geld voor onvoorziene uitgave?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:25

bruintje123 schreef:
Niet doen.

Maar ik begrijp dan al niet dat je naar paarden gaat kijken als het geld er nog niet is.

Dit idd! Er komen nog zoveel kosten bij van keuring tot passend zadel! Tot da spullen enz

Ik neem iig aan dat je het paard laat keuren door een dierenarts?
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 09-03-18 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:26

Risico is voor de verkoper. Die blijft eigenaar tot jij hebt betaald. Jij betaalt het paard over 3 maanden, en neemt 'm mee. Op dat moment is alle verantwoordelijkheid voor jou. Breekt-ie een been in de trailer op weg naar huis is het jouw probleem. Breekt-ie een been 's morgens op het erf voordat jij betaalt hebt, is het het probleem van de verkoper.

Ik zou niets vastleggen over stalgeld of aanbetalen als de eigenaar daar niet om vraagt.
Het enige risico dat jíj loopt is dat het paard toch verkocht wordt.
Het risico dat de verkoper loopt is dat jij het paard níet koopt over 3 maanden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:27

bruintje123 schreef:
Niet doen.

Ik neem aan dat ze daar toch wel heeft aangedacht? Misschien heeft ze al een spaarpotje voor dierenarts en de heeft ze al rekening gehouden met overige kosten zoals stalling enz

Maar heeft ze het bedrag nog niet voor aankoop paard.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 10:28

bruintje123 schreef:
Niet doen.

Omdat ik het erg belangrijk vind om ervaring op te doen omdat het mijn eerste paard word. En ik wil 100% zeker weten dat het klikt en niet na een jaar denk nee dit wil ik toch niet daarom ben ik al vroeg begonnen met zoeken. En ja heb nu het perfecte paardje gevonden.. en ja zou maandelijks wel al wat kunnen betalen alleen nog niet in 1x het aankoop bedrag van het paard daarom..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:32

Het is juist een groter risico voor de verkopers denk ik. Want wat als je opeens afhaakt? Wat als jij er op rijdt en het paard raakt geblesseerd en je vervolgens het paard niet meer wilt en zij met het paard opgescheept zitten?

Als ik hun was, zou ik zelf een contract laten opstellen. Die dragen namelijk al het risico. Jij eigenlijk niet. Of jullie zouden moeten afspreken dat ze wel het paard te koop laten staan tot je het geld hebt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:38

100% gaan zoeken naar de klik kon ook over 4 maanden als je het geld al had.
Maar goed dat ben ik. Eerst geld, dan pas kijken.En dan uiteraard ook niet de eerste de beste kopen.

Maar oke, jij hebt nu je geweldige paard gevonden.
Ik zou niets betalen zoals ik al zei.
Ja dan heb je het risico dat hij verkocht word.
Maar ik zou geen gedonder opzoeken met verkopers, want met wat pech gaat het mis en dan heb je het gezeik. En wat voorheen geweldige mensen leken zijn het dan ineens niet meer.
Vraag of je bijrijder mag worden, meer niet.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 10:39

dresjoepie schreef:
bruintje123 schreef:
Niet doen.

Dit idd! Er komen nog zoveel kosten bij van keuring tot passend zadel! Tot da spullen enz

dresjoepie schreef:
bruintje123 schreef:
Niet doen.

Ja natuurlijk daar heb ik allemaal overna gedacht en dat lukt allemaal wel. Alleen het aankoop bedrag heb ik nog niet

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:41

Ik zou het paard iig al laten keuren! Nu 2 tot 3 mnd tijd en geld investeren zou het ook zonde zijn als paard niet in orde blijkt te zijn!

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 10:44

bruintje123 schreef:
100% gaan zoeken naar de klik kon ook over 4 maanden als je het geld al had.
Maar goed dat ben ik. Eerst geld, dan pas kijken.En dan uiteraard ook niet de eerste de beste kopen.

Maar oke, jij hebt nu je geweldige paard gevonden.
Ik zou niets betalen zoals ik al zei.
Ja dan heb je het risico dat hij verkocht word.
Maar ik zou geen gedonder opzoeken met verkopers, want met wat pech gaat het mis en dan heb je het gezeik. En wat voorheen geweldige mensen leken zijn het dan ineens niet meer.
Vraag of je bijrijder mag worden, meer niet.

Klopt daar heb je zeker gelijk in. Maar zoals ik al zei het is voor mij allebei vrij nieuw dus vandaar dat ik wat te vroeg ben begonnen..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:05

Als jij nu al een aanbetaling doet ben jij gedeelde eigenaar. Dus als hij dan een been breekt draai je ook op voor de kosten. Als jij nu het geld nog niet hebt zal ik dat zeker niet doen. Dan kan je over vier maanden helemaal geen paard kopen :).

Ik zou wel even in een eventueel contract zetten dat het paard niet verkocht mag worden. Maar goed, of de verkoper het daar mee eens is zonder een aanbetaling is een tweede.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:11

Je zou een lease contract met optie aankoop kunnen afspreken. Ttz. jij huurt het paard bv 3 maanden en na die 3 maanden beslis je al dan niet hem te kopen voor een prijs die je nu al afspreekt. Dan heb je aan beide kanten toch iets van zekerheid.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:15

En de eigenaar heeft nog steeds de mogelijkheid intussen het dier te verkopen aan een ander.

Is vaker voorgekomen.
Vind het zelf allemaal niet zo doordacht... wat al eerder is gezegd, eerst het geld en daarna pas kijken.

En doe een keuring!! Das wel off topic maar echt... doe het! Reserveer hier ook geld voor!

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 11:19

Knert schreef:
En de eigenaar heeft nog steeds de mogelijkheid intussen het dier te verkopen aan een ander.

Is vaker voorgekomen.
Vind het zelf allemaal niet zo doordacht... wat al eerder is gezegd, eerst het geld en daarna pas kijken.

En doe een keuring!! Das wel off topic maar echt... doe het! Reserveer hier ook geld voor!

Ja keuring ga ik sws doen en daar heb ik al wel geld voor gereserveerd.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 11:21

Sclimpre schreef:
Je zou een lease contract met optie aankoop kunnen afspreken. Ttz. jij huurt het paard bv 3 maanden en na die 3 maanden beslis je al dan niet hem te kopen voor een prijs die je nu al afspreekt. Dan heb je aan beide kanten toch iets van zekerheid.

Ja precies ik ga er morgen weer naar toe dus ga eens kijken wat zij ook precies wilt en verwacht en dan kan ik daar eens over na denken.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 11:22

Lizzyy schreef:
Als jij nu al een aanbetaling doet ben jij gedeelde eigenaar. Dus als hij dan een been breekt draai je ook op voor de kosten. Als jij nu het geld nog niet hebt zal ik dat zeker niet doen. Dan kan je over vier maanden helemaal geen paard kopen :).

Ik zou wel even in een eventueel contract zetten dat het paard niet verkocht mag worden. Maar goed, of de verkoper het daar mee eens is zonder een aanbetaling is een tweede.

Ja dat is ook wel weer zo. Heb mezelf in een moeilijke positie gebracht haha maar had ook weer niet verwacht dat t zo snel ging omdat veel mensen tegen mij zeiden dat t een jaar kon duren enzo.. maar goed zoals ik al eerder zei het is allemaal vrij nieuw voor mij!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:26

Lizzyy schreef:
Als jij nu al een aanbetaling doet ben jij gedeelde eigenaar.

Nee. Bij kopen op afbetaling blijft de oorspronkelijke eigenaar de eigenaar tot het volledige bedrag betaald is. Als je het paard ondertussen gebruikt, huur je in feite. Kun je de laatste termijn niet betalen, kan de eigenaar het paard ook nog gewoon terughalen.

TS: als de eigenaar/verkoper niets op papier wil zetten, houden zo. Jij loopt alleen het risico dat het paard toch verkocht wordt. Verkoper loopt alle andere risico's, gezondheid, dat jij uiteindelijk toch niet koopt én moet de kosten dragen.

Als ik verkoper was, zou ik zeggen: sorry, als er morgen iemand met geld op de stoep staat is-ie weg. Maar wie ben ik :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:47

Dit gebeurt heel vaak. Veulens worden vaak al verkocht als ze nog bij de merrie aan de voet lopen, die kunnen ook pas na een paar maanden mee naar de nieuwe eigenaar.
Het is wat je samen afspreekt en dat kun je op papier zetten.

Ik heb mijn veulens ook aan de voet verkocht, klein bedrag laten aanbetalen en dat bleef ten alle tijden van mij. Mochten ze dan afhaken dan was het een soort vergoeding van de onkosten. Bij het ophalen van het veulen werd dan het resterende bedrag betaald. Risico bleef bij mij, zolang een paard bij mij staat wil ik er zelf zeggenschap over hebben en beslissen welke DA of eventuele operaties. Komen kijken mochten ze ten alle tijde.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:06

Als dit je droom paard is kan je met huidige eigenaar afspraken maken . Alleen als eigenaar bereid is paard zolang vast te houden. Vind ik wel dat je niet kan verwachten dat hij die maanden verantwoordelijk blijft als er wat gebeurt met paard. En ook de stalkosten en evt dierenarts kosten moet je afspraken over maken.
Eigenaar komt jou tegemoet en neemt toch een risico dan mag je toekomstige eigenaar wel tegemoet komen .
Je zou paard voor die maanden op jou kosten in verzekering kunnen doen dan is gedeeltelijk risico gedekt.
Wil je hierin eigenaar allemaal niet in tegemoet komen of dit is financieel niet haalbaar voor je dan moet je het risico nemen dat paard in verkoop blijft en dus evt verkocht is tegen die tijd.

Maar wat al genoemd is als je nu het aankoopbedrag nog niet kan betalen hoe wil je het dan straks doen ? Als paard er eenmaal is komen de echte kosten pas. Stel dat paard Week 2 dat je hem hebt gewond raakt en opname in kliniek nodig is kan je dit betalen heb je daar reserve potje voor?

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:20

Ik vind niet dat je de verantwoordelijkheid van het paard bij de verkoper kunt laten liggen als hij/zij zo behulpzaam zijn om het paard voor jou vast te houden.

Mijn paard is na aanbetaling nog ongeveer een half jaar bij de fokker gebleven. Alle risico's waren toen al wel voor mij, dus ik heb mijn paard toen laten verzekeren voor dood en blijvende ongeschiktheid, ter hoogte van het uiteindelijke aankoopbedrag. Dan wist ik zeker dat mocht hem iets gebeuren voordat ik hem kreeg, ik mijn centjes niet kwijt was. Na een jaar heb ik hem uit de verzekering gehad, omdat ik uiteindelijk verzekeren te duur vindt voor wat je ervoor 'terug' krijgt, als je paard wat overkomt.