Paard wil omdraaien in de trailer; ruimte verkleinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smart

Paard wil omdraaien in de trailer; ruimte verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:17

Mijn paard wil prima de trailer in, maar omdat ik achter hem blijf staan is hij erg geneigd om te draaien in de trailer. Hij doet het niet vanuit stress. Ik denk ook dat hij prima kan draaien in de trailer, maar wil dat liever niet uitproberen ;).

Hij staat verder prima op de trailer (camera in de trailer). Ik wil het liefst de ruimte wat verkleinen, maar hem wel de vrijheid geven om zelf te corrigeren in bochten etc., dat vindt hij ook prettig (prettiger dan in een 2-paards trailer, daar vangt de wand hem op. 2-paards is met mijn auto sowieso geen optie dus ik zoek echt een oplossing voor mijn 1,5 paards.

Inmiddels heb ik aardig wat op google gevonden:

Optie 1: 1 stang van voor naar achter (of tussenschot) om de ruimte te verkleinen. Feit is dat het paard dan de ruimte die hij heeft kwijt is en de ruimte vindt hij in bochten etc. wel fijn (fijner dan de tweepaards).

Nu vroeg ik mezelf af wat het doet met de stabiliteit wanneer ik mijn paard aan 1 kant zet.

Optie 2: 2 stangen bevestigen aan de voorstang, welke verbonden worden met een houder in de zijwand, dan wordt de ruimte voorin wel kleiner, maar heeft hij nog wel ruimte om schuin te gaan staan.

Afbeelding

Optie 3: hele dikke stootkussens.

Hebben jullie ervaringen/ideeën?

Kaitlyn

Re: Paard wil omdraaien in de trailer; ruimte verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:21

Waarom blijf jij achter hem staan?

Is het niet gewoon een optie om met hem mee te lopen, via het deurtje naar buiten te gaan en dan de stang dicht te doen??

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:25

Ik loop de trailer niet in met hem, hij loopt er zelf in. Ik wil de stang er dan achter doen (hij staat dan los) en hij wil dan omdraaien. Inmiddels alles al geprobeerd, maar het maakt geen verschil hoe ik de trailer uit ga, zodra ik achter ben om de stang dicht te doen wil hij omdraaien. Hij staat dan vanzelfsprekend al die tijd nog los.

Edit: hij doet dit dus alleen in een 1,5 paards trailer omdat het dan ook kan. In een 2-paards laad ik hem op dezelfde manier en heb ik dit probleem niet.. Hij kijkt dan wel om naar mij, maar kan niet draaien. Nu wel.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:28

Kan je niet oefenen met een longeerlijn over de voor stang heen en zo terug naar jou? Op het moment dat hij zich wil omdraaien zijn hoofd weer recht zetten. Staat hij weer recht, gelijk druk van de lijn af :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:29

Misschien allang geprobeerd, maar gewoon een bak voer voor in de trailer klaarhangen zodat hij lekker biks kan eten als jij omloopt?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:29

Ken hij het commando 'ho'?

Als hij dat beheerst, onder alle omstandigheden (dus ook als je achter hem staat) en in iedere omgeving (dus ook trailer). Dan lijkt het me op te lossen met wat training aan het commando 'ho'.
Wat hulp met b.v een voerbakje voorin de trailer zodat hij wordt afgeleid is ook nog een idee.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:30

Optie 4: Emmertje appels voorin zetten zodat hij daar druk mee is en jij rustig de stang dicht kan doen? Of wil je paard nog steeds omdraaien als hij al vast staat?

Kan je paard verder wel gewoon los staan terwijl jij weg loopt (in het gangpad op stal, in de bak enz)?

Edit: zelfde idee als Kelly_ann dus.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:33

Paard kan stil staan, alleen vast staan, alleen op de trailer staan etc.. Hij kent stay en de voerbak en een net lekker hooi hangen al klaar in de trailer. Hij loopt ook in 1 keer de trailer op. Hij kent grondwerk ook en is ook nog niet omgedraaid, maar er komt een moment dat ik niet snel genoeg ben, niet oplet etc. en hij wel keer omdraait. Ik wil dat moment eigenlijk zien te voorkomen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:36

Dan moet je jezelf trainen om sneller te zijn. Een paard dat aanstalten maakt om te gaan draaien verraadt zichzelf vaak al in zijn lichaamstaal.

Ibbel
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:37

MightyJoe schreef:
Kan je niet oefenen met een longeerlijn over de voor stang heen en zo terug naar jou? Op het moment dat hij zich wil omdraaien zijn hoofd weer recht zetten. Staat hij weer recht, gelijk druk van de lijn af :)

Dit dus. Gewoon een tijdje laden met longe om de voorstang. Kan je paard nog steeds voor je uit de trailer in (want dat is idd een hele fijne manier van laden als je alleen bent), maar jij kunt van achteren vandaan corrigeren. Wel met de aanname dat-ie de neiging heeft altijd dezelfde kant op te draaien, anders werkt het niet en is het alternatief dat je hem naar binnen ment in de lange lijnen.

Je kunt zelfs de longe losjes even vastzetten als je de stang er achter hebt gedaan en de klep dicht hebt gedaan, zodat-ie niet alsnog gaat draaien als jij omloopt om hem voor vast te zetten.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:40

Kelly_ann schreef:
Dan moet je jezelf trainen om sneller te zijn. Een paard dat aanstalten maakt om te gaan draaien verraadt zichzelf vaak al in zijn lichaamstaal.

Dat klopt, om die reden is hij ook nog niet omgedraaid. Ik wil mezelf niet trainen om sneller te zijn, je bent en blijft afhankelijk van alle factoren die komen kijken bij trailerladen. Ik wil veilig op weg mijn paard en vergeef het mezelf nooit als er iets gebeurt wat ik had kunnen voorkomen door een simpele aanpassing aan de trailer.

Tip van het touw om de voorstang kan ik ook nog weleens proberen, werkt dat ook op dezelfde manier met uitladen? Dan doet hij het ook namelijk.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:17

Touw 1x rondslaan om de voorstang. Zo is het touw wel los maar denken ze dat ze vast staan. Bij wat getrek schiet het touw gewoon los.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:04

Waarom loop je niet gewoon mee naar binnen, dan kan je hem toch gewoon aanbinden, door het kleine deurtje naar buiten en daarna de stang dicht doen? Of ben ik nou zo blond :+ .

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:11

lissisanne schreef:
Waarom loop je niet gewoon mee naar binnen, dan kan je hem toch gewoon aanbinden, door het kleine deurtje naar buiten en daarna de stang dicht doen? Of ben ik nou zo blond :+ .

Dat vooral niet doen! Altijd eerst de stang dicht en dan vastbinden.

Esther
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:24

lissisanne schreef:

Als het paard dan eruit wil en niet tegengehouden wordt kun je de grootste ongelukken krijgen. Paarden die gaan hangen waardoor halster/touw kapot getrokken wordt en paard achteruit schiet en de klep afrollen.
Of paniekreacties omdat paard wel achteruit kan maar aangebonden staan, de meeste trailers zijn daar niet op berekend en gaan kapot, nog meer paniek bij paard, zie hem dan nog maar eens heel eruit te krijgen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:31

lissisanne schreef:

Regel 1 bij trailerladen: altijd EERST de stang erachter en DAN PAS vooraan vastmaken.

TS: pony hier heeft dat ook een tijdje gehad. Inderdaad moet de 'ho' er goed in zitten, en persoonlijk had ik altijd een kort springzweepje bij me om de voorhand te begrenzen als hij aanstalten maakte om om te draaien. Want dat zie je als het goed is van tevoren aankomen en dan kun je hem voordat het zover is even bijtikken, of misschien is alleen al wijzen al genoeg.

Een longe om de voorstang kan idd ook goed, werkt idd ook met uitladen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:44

Oke, weer wat geleerd :o

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:57

Mijn paard flikte dit geintje ook. Ik heb het de hard way opgelost. Niet netjes, maar hij heeft het nooit weer gedaan. Op het moment (timing is heel belangrijk) dat hij om wilde draaien het ik met met een zweep op zijn hoofd geslagen. Nogmaals niet netjes, maar het was zeer effectief. Hij heeft het nooit weer gedaan. En een trama voor de trailer heeft hij ook niet gekregen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:03

Smart schreef:
Paard kan stil staan, alleen vast staan, alleen op de trailer staan etc.. Hij kent stay en de voerbak en een net lekker hooi hangen al klaar in de trailer. Hij loopt ook in 1 keer de trailer op. Hij kent grondwerk ook en is ook nog niet omgedraaid, maar er komt een moment dat ik niet snel genoeg ben, niet oplet etc. en hij wel keer omdraait. Ik wil dat moment eigenlijk zien te voorkomen.

Kan hij ook rustig pasje voor pasje de trailer op en af? En dan gewoon rustig halthouden op elk moment dat jij aangeeft?

Wel goed dat je er op tijd bij bent. :)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:12

Ik loop vaak met de stang verticaal in mn hand mee de trailer in, en begeleid mn paard nog. Dan blijf ik staan naast hem, ter hoogte van zn liezen en doe ik vanaf daar de stang er in. (Terwijl ikzelf een halve meter in de trailer sta dus.) Zo is de ruimte al verkleind en mocht ie toch aanstalten maken om te draaien, dan ben ik met een uitgestoken hand bij zn schouder. Als de stang er dan in zit, loop ik binnendoor in 2 stappen naar zn hoofd om die vast te zetten.
Hier helaas ook de luxe van een hele ruime anderhalf paards trailer ;)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:35

Elise_K schreef:
Ik loop vaak met de stang verticaal in mn hand mee de trailer in, en begeleid mn paard nog. Dan blijf ik staan naast hem, ter hoogte van zn liezen en doe ik vanaf daar de stang er in. (Terwijl ikzelf een halve meter in de trailer sta dus.) Zo is de ruimte al verkleind en mocht ie toch aanstalten maken om te draaien, dan ben ik met een uitgestoken hand bij zn schouder. Als de stang er dan in zit, loop ik binnendoor in 2 stappen naar zn hoofd om die vast te zetten.

Dat is inderdaad een handige oplossing.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:47

carika schreef:
Elise_K schreef:

Dat is inderdaad een handige oplossing.

Tenzij je er eentje hebt die dan toch doorkomt, dan zit je er tussen.

Ik laad ook altijd alleen, mijn achterstang zit aan 1 kant al vast en begrenst gelijk de klep.

Ik loop mee, sla het touw over de voorstang en hou dat vast terwijl ik de stang er achter doe, zo kan ik inderdaad pogingen om tot draaien of achteruit vliegen corrigeren, maar toch wegspringen als hij toch doorkomt.

Ik zet hem vast en ga dan onder de achterstang door de trailer uit en sluit gelijk de klep.

Voordeurtje gebruik ik eigenlijk zelden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:35

yarrah schreef:
Mijn paard flikte dit geintje ook. Ik heb het de hard way opgelost. Niet netjes, maar hij heeft het nooit weer gedaan. Op het moment (timing is heel belangrijk) dat hij om wilde draaien het ik met met een zweep op zijn hoofd geslagen. Nogmaals niet netjes, maar het was zeer effectief. Hij heeft het nooit weer gedaan. En een trama voor de trailer heeft hij ook niet gekregen.

Dat jij hiervoor kiest als 'oplossing', alla, maar om dit actief aan te raden aan anderen? Belachelijk.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:59

Ik herken het probleem.
Ik heb het bij afladen. Klik voor los, loop naar achteren en mevrouw draait heel haar hals om me aan te kijken. Ze heeft nog niet gedraaid maar ben er steeds bang voor. Tot nu toe werkt stem verheffen "HE!" En hand op de billen.
De oplossing met de longeerlijn is ook de aanpak die ik wilde gaan doen als ze dit blijft doen. Tot nu toe maakt ze zich gelukkig direct recht als ik mn stem verhef.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:56

Rije schreef:
Dat jij hiervoor kiest als 'oplossing', alla, maar om dit actief aan te raden aan anderen? Belachelijk.

Ik vind dat wel meevallen hoor.... ho, is ho en als jij hebt gewaarschuwd dan mag je daarna best doorkomen met een fysieke ingreep. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden enzo.