Probleem na verkoop welzijn van het paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gieltjegoed

Probleem na verkoop welzijn van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 08:20

Helaas hebben wij door financiele druk ons paard moeten verkopen begin dit jaar. Ze werd verkocht aan iemand die al 3 paarden had. Ze zou op een manege komten te staan. Ze zou elke dag naar de wei gaan, veel worden bereden, vooral buitenritten en goed voor haar worden gezorgd. Voor ons niet ideaal, paard stond op een soort paddock paradise, maar ja je moet iets.
We mochten altijd komen en ze zou ons natuurlijk op de hoogte houden.
Na onze rouwperiode, zo voelde het, kregen we van de week van een kennis te horen dat ze zich zorgen maakte op ons voormalige paardje. We zijn gaan kijken en de zorgen zijn terecht
Ze staat in een ponybox, ze moet echt inparkeren om te kunnen draaien. Liggen is niet mogelijk. Ze staat inprincipe op stro maar dat eet ze uit honger/verveling op. Ze staat dus alleen in haar eigen poep. Er is geen droge ligplek. Ze staat daar zonder daglicht, geen mogelijkheid om haar hoofd uit de stal te doen. Alleen aan de achterkant staat nog een paard voor de rest kan ze geen contact hebben met andere paarden. Ze komt nooit buiten. Voor 20 euro wordt ze op de wei gezet of je mag het gratis zelf doen. De eigenaren vinden dat niet nodig, buiten staan ze ook maar te staan. 1 x per dag wordt ze even in de bak gegooid om haar stal te doen. Voor de rest staat ze dus 24/7 in deze veel te kleine ruimte. Er wordt niet of nauwelijks iets met haar gedaan.

We zijn dus behoorlijk boos en teleurgesteld. Ze negeert onze berichten en telefoontjes. Heeft iemand dit ook mee gemaakt? Iemand tips
Of we willen haar terug of haar situatie moet drastich verbeterd worden
Help wanted

cobiie

Re: Probleem na verkoop welzijn van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:23

Hebben jullie al geld geboden?

Aangezien er niets mee gedaan wordt en stalling toch geld kost kan dit interessant zijn voor de huidige eigenaar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:26

Als het in jullie mogelijkheid ligt gauw terug halen! Mensen die er zo mee omgaan beteren hun leven Niet!!

Fitzroy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:29

Het is heel simpel. Verkocht is verkocht.
Het is niet aan jullie hoe er nu met jullie voormalige paard omgegaan wordt. En het is ook aan de huidige eigenaren of ze überhaupt hun paard willen verkopen aan de voormalige eigenaar.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:30

Verkocht is vaak helaas verkocht, of je moet contractmatig afspraken hebben gemaakt waar je nog wat mee kan. Neemt natuurlijk absoluut niet weg dat het niet leuk is dat er is gelogen en dat je paard er nu zo bij staat :n

Ik denk dat je beste kans is om proberen het paard terug te kopen. Verandering in de situatie verwachten bij iemand die je gewoon straal negeert en gelogen heeft lijkt mij erg onrealistisch. 144 melding zou je eventueel nog kunnen proberen, maar de vraag is of het ernstig genoeg is.

Gieltjegoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 08:35

We hebben een contract dat als ze ooit het pasrd wilt verkopen wij het eerste recht hebben. Ook hebben we alle gesprekken via messenger nog

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:36

Dan zit er denk ik niet veel op behalve nu een bod uitbrengen of wachten tot ze er vanaf willen helaas...

Getup
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:38

he bah, wat rot zeg :-(

Als je de mogelijkheid hebt: geld bieden en weghalen.

Quickly2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:39

Dierenbescherming bellen en je berichten laten zien en dan naar het paard zelf gaan op een onverwachts moment? Je kan ook zoals vele zeggen geld bieden.

Magicmowgli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:44

Fitzroy, Je hebt gelijk. Maar om dat zo bot over te brengen is niet zo aardig.

Ik zou (als je haar kunt bereiken) rustig voorleggen of je haar niet zelf terug kan kopen. En in ieder geval uitleggen dat dit niet paardwaardig is. Echt verschrikkelijk :n

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:45

Als het paard droog staat en eten en drinken heeft gaat de dierenbescherming hier echt niets aan doen.
Ze staat op een manege gestald, hoe staan de andere paarden er bij?
Wellicht het overwegen waard om de manege eigenaar eens te vragen naar de situatie, zal geen goede reclame zijn voor het bedrijf als er een paard zo bij staat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:46

Dan inderdaad hetzelfde geld bieden als waar ze voor verkocht is. Misschien gaan ze ermee akkoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:48

Zuur zeg..

Ik zou ook proberen terug te kopen, en als je geen contact meer krijgt..misschien via/ via proberen dan.

Gieltjegoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 08:52

De manege eigenaren zijn er ook niet blij mee.

Getup
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:55

Die mensen schamen zich misschien rot en durven geen hulp te vragen. Willen er misschien graag vanaf: scheelt ze pension betalen.

Heb ook een keer een paard "gered". Die stond er niet zo beroerd bij, had een schone stal. Maar kwam alleen 1 - 2 keer per dag in de molen. Eigenaar durfde er niet meer op en schaamde zich er voor. Heb aangeboden, hem te rijden en heb m dagelijks een paar uur losgelaten samen met mijn paard. na 2 maanden kon hij fatsoenlijk verkocht worden.

Kan de staleigenaar niet eens contact met ze opnemen? En opmerken, dat dit zo wel erg sneu is voor het paard?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:00

Bod doen om terug te kopen.
verkocht is verkocht. Balen dat het zo is verlopen. Maar ze hadden jullie paard ook door kunnen verkopen en dan in een vergelijkbare situatie terecht gekomen zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:02

Gieltjegoed schreef:

??
Die beslissen toch?

Ik heb hier paarden op pensipn gehad, maar of de eigenaar hoog of laag springt dier gaat naar buiten en de stal gaat schoon.
Nu was dat hier volpension, maar zou dat niet zijn zou ik het wel schoonmaken na te waarschuwen en doorberekenen.
Je laat een paard zo niet staan, niet.

Probeer hem terug te kopen en verkoop hem dan opnieuw als de financiële situatie eigenlijk niet toereikend is. Maar dan is hij daar tenminste weg,

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:05

Gieltjegoed schreef:

Tja dit vind ik altijd zo'n dood doener. Het is hun bedrijf maar staan wel toe dat het gebeurd. Zij verhuren een pony box voor een paard. Ze kunnen ook zeggen kan niet. Past niet.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:07

Gieltjegoed schreef:

Dan zou daar een ingang moeten zijn mbt een gesprek met de huidige eigenaar :)
Heeft de manege eigenaar dit al eens aangekaart?

Geen idee wat voor een type paard het is maar wellicht durft/kan men er niets mee en is het voor de eigenaar de enige manier om er zo mee om te gaan. Zou dus sowieso niet vol in de aanval gaan maar vriendelijk vragen of er wat aan de hand is bijv.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:12

Hoe rot ook, maar je kunt niets doen. Verkocht is verkocht en het staat de nieuwe eigenaar vrij om datgene met het paard te doen wat hem goeddunkt. Dat dat niet is was jij voor ogen had (en begrijp me goed, wat hopelijk vrij weinig mensen voor ogen hebben), daar kun je nu niets meer mee doen.

Je kunt kijken of je ze terug willen verkopen aan je, maar is het antwoord negatief dan zul je je bij dr situatie neer moeten leggen. Hoe zuur ook.

Fitzroy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:48

Gieltjegoed schreef:
We hebben een contract dat als ze ooit het pasrd wilt verkopen wij het eerste recht hebben. Ook hebben we alle gesprekken via messenger nog

Maar willen ze dat? Dat is de vraag ...
Als zij heel blij met het paard zijn, dan heb je nog steeds geen poot om op te staan.

Iemand noemde mij bot hierboven, dat mag, maar ik schets gewoon de juridische situatie. Niets meer of minder. Dit is toch het TAO forum waarop mensen willen weten of ze in hun recht staan?

Magicmowgli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:52

Fitzroy, daar heeft u helemaal gelijk in. :j ik vond het alleen bot overkomen maar het is idd wel de waarheid :n

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:53

Om deze reden zou ik dus graag eerst een paard verleasen voor een tijd of zelf leasen voor je koopt. Pas na een tijdje weet je met wie je te maken hebt. Jammer dat dit vaak niet echt gebruikelijk is.

Licor
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:59

Ow wat een nare situatie!
Ik denk dat je er niet zoveel aan kan doen helaas, verkocht is verkocht.. terug kopen zou idd een optie kunnen zijn..
Dit is toch ook wel mijn angst bij het verkopen van mn pony hoor! Maar volgens mij kun je het nooit helemaal voorkomen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:43

Fitzroy schreef:
Het is heel simpel. Verkocht is verkocht.
Het is niet aan jullie hoe er nu met jullie voormalige paard omgegaan wordt. En het is ook aan de huidige eigenaren of ze überhaupt hun paard willen verkopen aan de voormalige eigenaar.

Klopt helemaal, daar ga ik ook in mee.
TS: hoe vervelend het ook is voor jullie; jullie zijn het paard kwijt, en daarmee ook alle zeggenschap over de verzorging van het dier.

Wat je dan kan doen?
Een klap geld bieden om het paard terug te kopen (lijkt mij lastig, gezien je zegt het paard uit financiële nood te hebben verkocht)
of 144/dierenpolitie bellen. Klinkt "leuk", maar zolang een dier drinken en voedsel ter beschikking heeft, kunnen ze er vrijwel niets mee.

Memories schreef:
Verkocht is vaak helaas verkocht, of je moet contractmatig afspraken hebben gemaakt waar je nog wat mee kan. Neemt natuurlijk absoluut niet weg dat het niet leuk is dat er is gelogen en dat je paard er nu zo bij staat :n

Dergelijke contracten zijn vaak ook niet waterdicht, en in de praktijk blijkt helaas maar al te vaak dat je er alsnog weinig tot niets aan hebt ;)
Bovendien is e.a. erg gemakkelijk te omzeilen.
Wil je (volledige) zeggenschap hebben of houden over het dier, qua verzorging e.d, dan is het beste advies het dier zelf te houden.
Bij verkoop verlies je die zeggenschap nou eenmaal.