Gemeente-gezeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Gemeente-gezeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 08:22

Hallo,

Onze paarden staan op onze eigen grond. Deze grond is volgens het bestemmingsplan agrarische grond en geschikt voor het houden van paarden.
Nu willen wij een schuilstal, een ruimte voor de paardenspullen te bewaren en een deel van de wei afgezet (prikpalen met draad) zodat wij met onze paarden kunnen trainen.
Zoals je zult begrijpen doet de gemeente moeilijk. Opvallend genoeg niet eens zozeer over de schuilstal (die moet alleen verplaatst naar een ander deel, prima, mobiele stal dus geen probleem) maar over het feit dat wij op onze grond met onze paarden willen trainen.
De gemeente zegt namelijk dat de grond agrarische grond is en daarmee wel geschikt is voor het houden van paarden, maar dat paardrij-activiteiten hier niet toegestaan zijn ???
Ik stond perplex. Had hier nog nooit van gehoord. Moet ik nu mijn 5 jarige dochter gaan vertellen dat zij op onze eigen grond, op haar eigen paard, niet meer mag paardrijden???
Wie licht mij bij?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:26

Bestemmingsplan opvragen en alle regels daarvan uitpluizen.
Ik weet dat een bak aanleggen vaak niet mag maar op het gras rijden?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:26

Die heb ik nog nooit gehoord. _O-

plutolover

Re: Gemeente-gezeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:34

aan bak aanleggen mag vaak ind niet. Al mag soms een paddock dan weer wel.. Soms doen mensen dan een paddock op paardenbak formaat. en rijden er gewoon in.. denk dat de meeste mensen dat niet eens weten dat dan 'rijden' op eigen grond dan niet mag

al is dat natuurlijk per gemeente verschillend. Wel fijn dat er een schuilstal op mag komen te staan. vaak is dat het probleem

wat ik trouwens heel krom vind. Paarden mogen wel, Maar een schuilstal mag dan weer niet.. Terwijl je volgens mij volgens de dierenwet een dier ook schuilmogelijkheden moet hebben..

maar daar gaat dit topic niet over.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:38

Welkom in Nederland. Agrarisch paarden houden betekend naar mijn weten dus fokken/ opfok. Niet het trainen van paarden, dat is dus niet meer agrarisch.
Hebben jullie verder wel een agrarisch bedrijf of zijn jullie verder particulier?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:40

Ik zie dit niet zo als gemeente gezeur hoor :) ze wijzen jullie alleen maar op de regels die bij het bestemmingsplan horen. Lijkt mij verder niets mis mee, behalve dat het niet is wat je verwacht had en bij je plannen past.
Zoals Ruitje hierboven aangeeft valt het trainen van paarden niet onder agrarisch gebruik van een perceel. Stallen en voederen wel :)

Voor een aantal soorten hek heb je trouwens ook een vergunning nodig, dus zomaar een hek plaatsen om daarmee een stuk ter formaat rijbaan af te zetten is er ook niet bij.
Laatst bijgewerkt door Keet op 01-08-17 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:41

Ach, ze kunnen jou toch niet verbieden een hek (die in het bestammingsplan past) te plaatsen om de wei af te zetten (indien het gras blijft). Dat dat stukje dan 20x40 (of 60) is is puur toeval.

Soms mag een paddock inderdaad wel geloof dat het verschil hem zit in het hekwerk dat bij een paddock rechtop staat en niet iets scheef ;)

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:54

Het is ook wel vaker zo dat je wel zand mag aanleggen, maar geen omheining. Dus je kan dan bijvoorbeeld wel een bak aanleggen, maar geen hekwerk er omheen plaatsen. Iemand die ik ken, heeft dus witte dressuurhekjes als afscheiding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:08

DanielleB schreef:
Het is ook wel vaker zo dat je wel zand mag aanleggen, maar geen omheining. Dus je kan dan bijvoorbeeld wel een bak aanleggen, maar geen hekwerk er omheen plaatsen. Iemand die ik ken, heeft dus witte dressuurhekjes als afscheiding

Zoiets had een vriendin van mij. Een houten hek mocht niet, dan heet het 'rijbak' en daar was een vergunning voor nodig. Maar een paddock mag wel; enige verschil: houten planken vervangen door schriklint (waar nooit stroom op staat). Dus nu heeft ze een 'paddock' met Agterberg-bodem.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:13

Woon je toevallig in Bunschoten? Wij waren bereid alle kosten op ons te nemen voor het in orde maken van ons land, waarbij we de grond op zouden willen hogen, opnieuw in wilde zaaien en de sloten weer zouden dreggen. Nee hoor: "monumentale grond". Fiets eens langst die weilanden, dan zie je alleen nog maar vertrapte modderpoelen.

Nodig zo'n gemeentefiguur eens uit om te komen kijken. Hebben wij ook gedaan. Meneer moest ook even mee komen en kijken ín het weiland. Met z'n nette schoenen. Ze moeten echt vanachter dat bureau vandaan gesleept worden, want anders willen ze niet aan het werk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:41

Ik sluit mij aan bij Ruitje.

Nederlandse ambtenaren werken over het algemeen keihard - aan dingen waar 'dd burgers' niet altijd weet van hebben.
(Maar die doorgaans erg zinvol zijn.)

Maar ik snap dat je baalt: als je ten onrechte denkt 'agrarische grond, geschikt voor het houden van paarden' en er pas later achter komt dat dat niet is wat je dacht...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:38

Maar begrijpen ze wel wat je er mee wilt?Ze denken misschien dat je actief gaat trainen terwijl het alleen knolhobbelen is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:44

Britta31 schreef:
Maar begrijpen ze wel wat je er mee wilt?Ze denken misschien dat je actief gaat trainen terwijl het alleen knolhobbelen is.

Dat maakt in feite niets uit, een rijbaan is een rijbaan en valt niet onder agrarisch. Al rij je er nooit in. Het gaat om het doel van de grond, niet hoevaak en intensief je het gebruikt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:46

Wij knolhobbelen gewoon in de wei.Er staan ook bakletters maar nog nooit iets over gehoord van de gemeente.De buurvrouw rijdt ook bij haar in de wei.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:48

Omdat het dan een wei blijft zonder vaste omheining.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:53

Wel geitengaas.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:48

Chiave schreef:
Woon je toevallig in Bunschoten? Wij waren bereid alle kosten op ons te nemen voor het in orde maken van ons land, waarbij we de grond op zouden willen hogen, opnieuw in wilde zaaien en de sloten weer zouden dreggen. Nee hoor: "monumentale grond". Fiets eens langst die weilanden, dan zie je alleen nog maar vertrapte modderpoelen.

Nodig zo'n gemeentefiguur eens uit om te komen kijken. Hebben wij ook gedaan. Meneer moest ook even mee komen en kijken ín het weiland. Met z'n nette schoenen. Ze moeten echt vanachter dat bureau vandaan gesleept worden, want anders willen ze niet aan het werk.

Bestaat dat? Monumentale grond? Gebouwen wel.... Volgens mij is alles afhankelijk van het bestemmingsplan.
Grond ophogen mag niet zomaar, je moet sowieso een schone grond verklaring hebben als je al toestemming krijgt. Je kunt niet zomaar ergens grond vandaan halen en lekker gaan ophogen, zelfs niet als je zelf de "kosten voor op neemt", wat me overigens logisch lijkt voor je eigen grond.
Die gemeentefiguren kunnen best meevallen, zeker als je je vragen op een nette manier stelt. En anders stuur je een brief, heb je gelijk alles vastgelegd. Moeten ze gewoon antwoord op geven.
Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af, gaat er wel gewoon eens iemand wat vragen voordat hij begint te blazen? En als je Nee als antwoord krijgt, geef je het dan direct op? Je krijgt vaak ook nog goede tips over wat wel mag.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:50

Het houden van paarden wel, en het trainen van paarden niet agrarisch? Dat zal ik ze hier in Ijsland eens vertellen, hebben ze wat om te lachen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:00

Die trainingsruimte heet winterwei, en het trainen heet veilig verzorgen van het vee (ter preventie van bedrijfsongelukken :j ). Weten dus wat voor naampje je er aan hangt. Paard neemt nogal een vreemde plek in in het Nederlands wetboek, terwijl een (goed werk)paard vroeger onmisbaar was op een boerenbedrijf. Heel historisch verantwoord dus om paarden te houden en er mee te werken (paard was immers historisch gezien de trekker! en die is er om te gebruiken).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:04

paarden houden/stallen/weiden is agrarisch en rijden valt onder recreatie bij veel gemeentes.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:08

Paardenbak is bouwvergunningsplichtig.
Paddock bij de meeste gemeente ook.
Voor grondverplaatsing is ook vergunning nodig en een schoon grond verklaring.

Het is dus niet meer normaal dat je een vergunning moet aanvragen en bij vragen kun je ja of nee als antwoord krijgen. De kans dat je antwoord nee is bij agrarische grond is groter dan dat je een positief antwoord krijgt.

edit, je bent alleen agrarisch als je kunt aantonen dat je met deze activiteit ook je geld verdient.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:13

Margee schreef:
Chiave schreef:

Bestaat dat? Monumentale grond? Gebouwen wel.... Volgens mij is alles afhankelijk van het bestemmingsplan.
Grond ophogen mag niet zomaar, je moet sowieso een schone grond verklaring hebben als je al toestemming krijgt. Je kunt niet zomaar ergens grond vandaan halen en lekker gaan ophogen, zelfs niet als je zelf de "kosten voor op neemt", wat me overigens logisch lijkt voor je eigen grond.
Die gemeentefiguren kunnen best meevallen, zeker als je je vragen op een nette manier stelt. En anders stuur je een brief, heb je gelijk alles vastgelegd. Moeten ze gewoon antwoord op geven.
Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af, gaat er wel gewoon eens iemand wat vragen voordat hij begint te blazen? En als je Nee als antwoord krijgt, geef je het dan direct op? Je krijgt vaak ook nog goede tips over wat wel mag.....

We woonden aan de historische Spakenburgse stadsweides, waar inmiddels niks meer van over is door nalatigheid van de gemeente. Natuurlijk hebben we deze plannen zorgvuldig voorbereid en zijn we keer op keer op gesprek geweest bij de gemeente, maar constant vingen we bot. Monumentaal is monumentaal. Al hadden we goud gras gezaaid.. Iets met principes van de gemeente.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 14:02

Het gaat hier niet eens om een bak/zand/omheining/whatever. Ik snap dat ik daar een vergunning voor moet aanvragen, maar ik hoef dat allemaal niet.

Ik wil gewoon graag mijn dochter op een deel van de wei laten paardrijden. Dit deel van de wei wil ik af kunnen zetten zodat de rest van de paarden niet over mijn dochter en haar ponytje heen wandelen, dus met prikpalen en schrikdraad is mijn perceel in stukken verdeeld.
En nu blijkt dus dat we zelfs niet op zo'n stukje van onze wei op onze paarden mogen rijden. Ik kan mij gewoon niet voorstellen waarom dat niet zou mogen. Kon mij dat dus ook vooraf niet indenken dat het niet zou mogen, vandaar dat ik helemaal perplex sta. Maar het blijkt uit jullie berichten dus werkelijk zo te zijn... wauw... :-(

Iemand tips? Ideeën? Mogelijkheden?
Uiteraard volgt een gesprek met de gemeente, maar heb er een hard hoofd in inmiddels.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:07

Waarom zou je het de gemeente überhaupt vertellen dat je dochter af en toe eens op de rug van de pony door de wei hobbelt?
Het in stukken opdelen van een perceel voor behoud van de graszode is goed gebruik, ook bij diersoorten anders dan paarden. Dus als jouw dochter dan 'toevallig' op een ander stuk hobbelt dan op het stuk waar de dieren dan toevallig grazen... Wat zullen ze daar van moeten vinden?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:08

Waar heb jij dan gehoord, dat wat jij wil niet mag, een stukje weide (waar ze normaal dus ook in grazen en geen exact 20 x40/60) even dichtzet en daar met je paard te gaan rijden?