Sinds een half jaar staat mijn jonge paard (toen 3,5) op deze kleinschalige pensionstal. De eigenaar is enorm precies en kan niet zo goed omgaan met mensen die het 'anders' willen doen als hij. Ik kan niet zo goed omgaan met zijn strakke regeltjes. Daarom ga ik deze week verhuizen naar een andere stal. Alles in goed overleg besloten en netjes op tijd aangekondigd.
Nu kreeg ik vandaag opeens te horen dat ik mijn borg niet terug krijg. De reden: er zitten twee deuken in een wand die, volgens de staleigenaar, door mijn paard zouden zijn veroorzaakt. Zijn argumenten zijn als volgt:
- ik zou mijn paard meerdere keren vast hebben gezet in de gang, met zijn kont richting de muur, terwijl hij daar niet alleen kon staan. Vervolgens ben ik weggegaan om de kruiwagen te legen en heeft mijn paard tegen de muur getrapt.
- De andere paarden die er staan zijn 100% braaf, dus die zijn het niet geweest.
- De andere pensionklanten hadden het gemeld als zij het hadden gedaan.
Zijn conclusie: het was dus mijn paard.
Ik wierp tegen dat ik mijn paard inderdaad 1 keer heb vastgezet en ben weggelopen (2 minuten) om de kruiwagen te legen. Hij stond toen rustig, anders was ik er niet bij weggegaan. Ik heb niets gehoord dat erop zou kunnen duiden dat hij toen heeft staan trappen.
Omdat mijn paard volgende keren inderdaad onrustig was bij het vaststaan ben ik er niet meer bij weggelopen en heb ik al snel besloten hem helemaal niet meer in de gang vast te zetten.
Pas twee weken na deze eerste en enige keer kwam de melding van de deuken in de muur.
De andere paarden die er staan zijn inderdaad braaf. Maar dat is de mijne ook. De ene heeft alleen wel de neiging tegen de boxwand te slaan zo nu en dan. Destijds stond er ook een veulen, bijna jaarling, nog hengst. Deze haalde voor wel eens uit (heeft mij ook een keer goed geraakt) en is bij het binnen gaan van de stal wel eens uitgegleden. Wat mij betreft zou het dus ook door een van deze paarden veroorzaakt kunnen zijn.
Het zou uiteraard alsnog mijn paard geweest kunnen zijn. Misschien is het bij het binnenzetten gebeurd en heeft een van de verzorgsters van de andere paarden het niet durven melden.
Maar naar mijn mening zou het net zo goed een van de andere paarden geweest kunnen zijn. Ik vind dus dat ik mijn borg terug hoor te krijgen! De staleigenaar heeft naar mijn mening geen enkel bewijs, daar ik het argument 'die van mij doen dat niet want die zijn braaf' geen argument vind.
Mocht het 100% die van mij zijn geweest dan was ik wel de laatste geweest om mijn borg terug te eisen. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. Maar ik wil niet opdraaien voor iets dat wordt afgeschoven op mijn paard omdat hij toevallig het meest in het plaatje zou passen.
Heb ik gelijk? Wat zouden jullie doen in mijn geval?
. Ik kan hem niet dwingen zijn portemonnee te trekken.
Ik ga alleen liever niet op tv, lijk ik 10 kilo zwaarder
. Ik ga in de officiele brief zetten dat hij eerder had moeten komen met de schade, dankjewel voor de input!