Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 15:45

Ik ga proberen het zo kort en bondig op te schrijven voor jullie. Ik hoor heel graag of jullie vinden dat ik in mijn recht sta of niet en wat ik er eventueel mee kan doen :)

Sinds een half jaar staat mijn jonge paard (toen 3,5) op deze kleinschalige pensionstal. De eigenaar is enorm precies en kan niet zo goed omgaan met mensen die het 'anders' willen doen als hij. Ik kan niet zo goed omgaan met zijn strakke regeltjes. Daarom ga ik deze week verhuizen naar een andere stal. Alles in goed overleg besloten en netjes op tijd aangekondigd.

Nu kreeg ik vandaag opeens te horen dat ik mijn borg niet terug krijg. De reden: er zitten twee deuken in een wand die, volgens de staleigenaar, door mijn paard zouden zijn veroorzaakt. Zijn argumenten zijn als volgt:
- ik zou mijn paard meerdere keren vast hebben gezet in de gang, met zijn kont richting de muur, terwijl hij daar niet alleen kon staan. Vervolgens ben ik weggegaan om de kruiwagen te legen en heeft mijn paard tegen de muur getrapt.
- De andere paarden die er staan zijn 100% braaf, dus die zijn het niet geweest.
- De andere pensionklanten hadden het gemeld als zij het hadden gedaan.

Zijn conclusie: het was dus mijn paard.

Ik wierp tegen dat ik mijn paard inderdaad 1 keer heb vastgezet en ben weggelopen (2 minuten) om de kruiwagen te legen. Hij stond toen rustig, anders was ik er niet bij weggegaan. Ik heb niets gehoord dat erop zou kunnen duiden dat hij toen heeft staan trappen.
Omdat mijn paard volgende keren inderdaad onrustig was bij het vaststaan ben ik er niet meer bij weggelopen en heb ik al snel besloten hem helemaal niet meer in de gang vast te zetten.
Pas twee weken na deze eerste en enige keer kwam de melding van de deuken in de muur.
De andere paarden die er staan zijn inderdaad braaf. Maar dat is de mijne ook. De ene heeft alleen wel de neiging tegen de boxwand te slaan zo nu en dan. Destijds stond er ook een veulen, bijna jaarling, nog hengst. Deze haalde voor wel eens uit (heeft mij ook een keer goed geraakt) en is bij het binnen gaan van de stal wel eens uitgegleden. Wat mij betreft zou het dus ook door een van deze paarden veroorzaakt kunnen zijn.

Het zou uiteraard alsnog mijn paard geweest kunnen zijn. Misschien is het bij het binnenzetten gebeurd en heeft een van de verzorgsters van de andere paarden het niet durven melden.
Maar naar mijn mening zou het net zo goed een van de andere paarden geweest kunnen zijn. Ik vind dus dat ik mijn borg terug hoor te krijgen! De staleigenaar heeft naar mijn mening geen enkel bewijs, daar ik het argument 'die van mij doen dat niet want die zijn braaf' geen argument vind.

Mocht het 100% die van mij zijn geweest dan was ik wel de laatste geweest om mijn borg terug te eisen. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. Maar ik wil niet opdraaien voor iets dat wordt afgeschoven op mijn paard omdat hij toevallig het meest in het plaatje zou passen.

Heb ik gelijk? Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:47

Om hoeveel borg zou het gaan, en waarvoor was die borg in het algemeen bedoelt?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:50

Of je gelijk hebt? Ik vind van wel, de argumenten van de pensionhouder zijn nou niet echt steekhoudend te noemen. Maar of je gelijk krijgt is een tweede. Ik ben bang dat dit een welles-nietes verhaal gaat worden waar je niet uitkomt... Ik zou mijn verlies nemen, vertrekken en andere waarschuwen die van plan zijn hun paard daar te stallen. Jij geen borg, dan hij geen goede publiciteit.

xtessax83

Re: Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:57

Wat zijn de afspraken die gemaakt zijn rondom die borg?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 15:57

Het gaat om 155 euro, 1 maand kale stalhuur. Geen wereldbedrag, maar voor mij toch best veel geld.
Volgens mij is de borg vooral bedoeld om te zorgen dat je alles netjes achterlaat en inlevert als je weggaat. Er staat verder niets over in het stalcontract.
Bij het betalen van de borg is er ook niets bijzonders over gezegd. Iets in de trant van 'als extra zekerheid'.

Foaly, ik heb erover nagedacht.. Alleen is het niet alleen mijn trots, maar heb ik dat geld eigenlijk ook gewoon nodig! Ik ga even contact opnemen met het juridisch loket of ik er iets mee kan. Een hele zaak ervan maken zal ik waarschijnlijk niet doen, maar wilde graag hier wat input.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:00

Is de wand erg beschadigd of valt het wel mee?

Ik denk nl. dat dit gewoon voor de staleigenaar het risico van het vak is. Hij weet dat er dingen kapot kunnen gaan en dat er altijd iets kan gebeuren, waardoor hij extra werk of extra kosten heeft.

Ik ga wel mee met bovenstaande reactie van Foaly. Het is zijn woord tegen jouw woord en ja dat kan een ellendig lang verhaal worden. Ik zou ook mijn verlies nemen en het wel vertellen tegen anderen.
Daarnaast wil je -wat ik opmaak uit je verhaal- heel graag weg, dan zou ik ook gewoon gaan en dan heb je wel je geld niet terug, maar ben je wel van het gezeur af.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:03

Is er ooit een bewijs opgenomen dat je die borg betaald hebt en waarvoor? Of is dat gewoon in goed vertrouwen van de ene hand in de andere geschoven?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:05

LauraD was me net voor: paarden trappen tegen deuren en muren. Tenzij er een gat met gevaarlijke rafelranden zit, hoort een deuk hier en daar er gewoon bij. Het is dus onredelijk om daar een vergoeding voor te vragen, het is het risico van het vak.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 16:13

De wand is van een soort stalen (?) platen waarin twee deuken zitten; ik kan er morgen wel een foto van maken. Volgens mij kunnen deze platen of worden vervangen, of worden uitgedeukt.

Ik vind dit persoonlijk ook het risico van het vak eerlijk gezegd, en ben wel blij dat jullie dit beamen.

Er is geen bonnetje oid uitgeschreven, maar het is wel opgenomen in het contract. Wat dat betreft is er dus wel 'bewijs'.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:14

Staat er in dat contract ook iets over de voorwaarden van de borg?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:16

Ik vind het op zich niet onredelijk dat een staleigenaar schade verrrekent met borg.

Ik vind het wel onredelijk als er geen duidelijke veroorzaker van de schade kan worden aangewezen. Pietje doet zoiets niet, Klaasje had het heus wel verteld en dus blijft Jantje over die het gedaan heeft. En dat is niet fair, want ook Pietje en Klaasje kan iets overkomen wat ze vergeten te melden. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:19

Of het nu wel of niet door jouw paard gedaan is, doet eigenlijk helemaal niet ter zake betreffende het terug krijgen van de borg!!!
Dan had hij op het moment dat hij die deuken geconstateerd had, gelijk naar jou toe moeten komen en dan had jij het met je WA verzekering kunnen regelen! (er dus even vanuit gaande dat het jouw paard was)
Wat een onzin om daar nu die borg niet voor terug te betalen.
En ik vind het ook een behoorlijk bedrag om maar 'te laten zitten"

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:20

Ik vind ook dat dat ook gelijk gemeld had moeten worden toen de schade ontstaan is

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:21

Ik zelf vindt dat hij geen duidelijk punt. Er is eenmaal geen bewijs. Paarden blijven dieren hoewel ze in jou ogen zoo lief zijn kunnen ze buiten jou ogen om draken zijn.

'Maar mijn paard is zoo braaf' Dat hoor ik vaker, 2 weken later gooit dat paard er nog iemand af.

Ik vraag me af wat hij had gedaan als iemand ander eerder was vertrokken. Had hij het dan in de schoenen van een anders geschoven of niet?
En waarom wordt het nu pas tegen jou gezegd? Als hij zo zeker van zijn zaken is, waarom heeft hij je er dan niet eerder op aangesproken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:25

Hij had het meteen aan je mee moeten delen dat deze kosten voor jou waren. Risico van een pensionstal hebben, je hebt met dieren te maken en die kunnen dingen stuk maken. Maar er zitten een paar deuken in en geen gaten en de boel is gewoon bruikbaar. Ik zou mooi hoog van de toren blazen en hem vertellen dat je je rechtsbijstand er op gaat zetten want dit is voor jou een principe kwestie(los of je zo'n verzekering hebt) want jouw paard heeft het in jou nabijheid niet gedaan en is net zo braaf als de rest, punt. Wil hij kosten maken om het op de spits te drijven, mooi laten doen. Hij zal nog wel geen andere huurder hebben en zo even extra centen binnen willen harken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:29

Zoals het verhaal hier staat vind ik niet dat de staleigenaar in zijn recht staat.
Maar hoe ga je dat oplossen als hij dat niet terug betaald? Dat gaat ook weer een heel gedoe worden.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:30

Na mijn mening had hij direct actie moeten ondernemen bij het ontdekken van de schade.
Hij kan niet achteraf zonder bewijs komen van ''ik eis de borg omdat jou paard dit gedaan heeft''.
Ik was er zeker niet mee akkoord gegaan!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:30

indd.. beetje vreemd.

ik zou indd nog een keer aangeven dat je de borg terug wilt.
hij kan niet bewijzen dat jou paard het heeft gedaan. en zo wel , dan had hij dit veel eerder moeten doen. namelijk toen het gebeurde.
mocht hij vervelend doen, zou ik inderdaad aangeven dat je juridische hulp inschakeld.

mocht hij niet meebuigen een officiele brief schrijven met de bevinden.
- dat er geen duidelijke vermelding bij staat waar de borg voor is
- dat hij geen bewijs heeft dat jouw paard is geweest
- dat hij het eerder had moeten melden

komt nu een beetje als sneaky over dat hij snel dat geld inhoud.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:31

Een deuk vind ik eigenlijk geen schade, het belemmert het goed functioneren van de muur niet. Het is wel een ontsiering. Maar, zoals gezegd, dit soort dingen horen bij het houden van paarden. En inderdaad, hij had meteen naar je toe moeten komen toen dit gebeurde. Hij staat hoe dan ook heel zwak.

Een ander verhaal is hoe je die borg gaat terugkrijgen. Dan denk ik dat je toch eieren voor je geld moet kiezen en hem moet voorstellen om het bedrag te delen. Je hebt daarmee een constructief voorstel gedaan en je spiegelt hem voor dat je anders je rechtsbijstandsverzekering gaat inschakelen (ook als je die niet hebt). Dat kost hem meer gedoe dan jou, want jij hebt het lekker uit handen gegeven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:45

Pfoe lastig.. vind ook niet dat hij recht heeft om op deze gronde borg achter te houden.. maarja dat gaat niet zorgen dat je wel terug krijgt.

Misschien de welwillende partij spelen en voor stellen helft van borg?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:51

Wat zegt je wa verzekering ervan, kunnen die niet vergoeden? Als je het geld nodig hebt kun je misschien de stalhouder voorstellen dat je het navraagt bij je wa verzekering, dan stel je je misschien in zijn ogen welwillend op en als je het dan niet krijgt van de wa zou ik toch nog eens het gesprek met hem aangaan, onder het mom als de wa verzekering niet wil vergoeden is het niet vastgesteld dat jou paard het was.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:55

Zocht meester Frank Visser niet nog paardenzaken <<)

Gelijk hebben is nog iets anders dan gelijk krijgen. Ik zou proberen er samen uit te komen. Misschien kun je iemand meenemen voor wat extra overwicht, je vader of een vriend. En dan toch proberen je borg terug te krijgen. Daarbij komt dat je borg kwijt wel heel makkelijk gezegd is. Is de schade wel 150 euro? Als het makkelijk te maken lijkt, kun je nog voorstellen dat je het zelf maakt ipv borg kwijt. Dat zou normaal toch ook de gang van zaken zijn als je gebleven was en bijv een jaar later weg gegaan was. Dan had ie ook niet met oude deuken aan kunnen komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:57

Heb je niet een handige kennis met een uitdeuk setje?Ik vind het zeer kinderachtig van de stalhouder dat hij daar nu mee komt...nu je weggaat daar.Dat had hij gelijk moeten melden toen hij die deuk zag...maar ja,zie je borg maar eens terug te krijgen,dat gaat nooit lukken en via de juridische weg gaat het je 10x borg kosten.Dat schiet ook niet op dus.Ik zou de boel uitdeuken....

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:58

Vraag in ieder geval om een schriftelijke mededeling dat hij de borg wil verrekenen met de schade, incl een taxatierapport van de schade en bewijs waaruit blijkt dat het door jouw paard ontstaan is of aannemelijk is dat het door jouw paard ontstaan is. Dat zal hij ook moeten aanleveren als je het voor een rechter laat komen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 20:35

Ga even proberen iedereen te antwoorden. Vind het echt fijn dat jullie zo meedenken!

Het lastige is dat deze meneer niet voor rede vatbaar is wat dit betreft. We liggen elkaar vanaf het begin niet goed; ik ben vrij chaotisch en vergeet nog wel eens wat of laat eens iets slingeren, hij is een enorm pietje precies en wijkt niet graag van zijn eigen koers af. Zo had ik in de eerste week dat ik op stal stond een keer de binnenbezem voor buiten gebruikt (geen stickertjes oid op de bezems). Zijn boodschap: als ik me niet aan de regels kon houden moest ik maar een andere stal zoeken.
Dit soort incidenten zijn nog een aantal keer voor gekomen. Ik heb het idee dat ik hier misschien meer voor word gestraft dan voor wat er nou eigenlijk is gebeurd.

Het tweede punt is dat ik vrees dat een reparatie meer gaat kosten dan de borg. Hem kennende wil hij de hele wand vervangen hebben ipv uit laten deuken, omdat je er dan nog steeds iets van ziet.

Ik heb nog geen reactie van het juridisch loket, maar echt een zaak ervan maken wordt lastig...daar heb ik echt het geld niet voor.

Degenen die inhaakten op het feit dat het nu pas is gemeld: hier moet ik misschien wat duidelijker over zijn. Toen het net gebeurd was kwam hij naar me toe met de mededeling dat hij het totaal niet netjes vond dat ik had verzwegen dat mijn paard deuken in de muur had getrapt. Ik was stomverbaasd want ik wist werkelijk van niets. Hij had de andere pensionklanten gevraagd en die wisten nergens van. Hij concludeerde dat mijn paard het dus gedaan moest hebben én dat ik dit willens en wetens had verzwegen.
Dit heb ik direct rechtgezet. Daarbij heb ik direct aangegeven dat ALS het mijn paard was geweest, ik er niet bij ben geweest. Ik heb nooit ontkend dat het mijn paard was geweest, maar wel direct aangegeven dat hier geen bewijs voor was.
Hij heeft het hierbij gelaten en het er verder niet over gehad. Hij heeft het destijds dus nooit gehad over borg of verzekering.

Kentaro, voor mij is het inderdaad een behoorlijk bedrag. Daarom vind ik het zo lastig om het maar 'gewoon' te laten gaan. Zeker na alle bakken ellende die ik de afgelopen tijd over me heen heb gekregen over mijn manier van omgaan met mijn paard.

xPabloBokt, ik ga het contract er even bij zoeken dan kan ik zien wat er precies instaat over de borg!

Palmera, ik ook niet! Sterker nog, als vast stond dat mijn paard het had gedaan had ik hier totaal geen punt van gemaakt. Daarbij lopen er ook een stuk of wat verzorgers rond die meedraaien in het binnen en buitenzet rooster. Een aantal daarvan zijn hele jonge meisjes. Die gaan echt niet melden dat er zoiets is gebeurd, zeker niet gezien de reacties van de staleigenaar. Hij kan behoorlijk hard zijn.

xtessax83, ik heb werkelijk waar geen idee. Misschien wel. Maar ik krijg het idee dat hij dit meer doet omdat we elkaar niet goed liggen.. Daarbij kan je paard heel braaf zijn maar alsnog een keer uitglijden oid. Ik vind dat echt geen argument..

Bigone, het moeilijke hieraan is dat ik het geld er niet voor heb het op het spits te drijven.. Maar ik ga wel overleggen met het juridisch loket.

Bruintje123, exact de moeilijkheid :(. Ik kan hem niet dwingen zijn portemonnee te trekken.

Tijger22, ik ga er ook zeker niet mee akkoord! Maar als hij weigert te betalen dan sta ik nergens..

Joltsje, ik ga even nadenken over een brief om het officieel te maken. Dankjewel voor je input :)

Jacquel, dit is een goede, hier had ik nog niet eens aan gedacht! Dankjewel voor de input! Ik vrees dat je gelijk hebt (of gaat hebben). Maar een dreigende brief sturen doet misschien al wonderen.

Gianti, dit heb ik al voorgesteld. Hij lachte me nog net niet uit. Als hij me eventueel tegemoet wil komen vind ik het prima het op deze manier op te lossen, gezien er uiteraard wel een kans is dat mijn paard dit heeft gedaan (evenveel kans als dat het zijn paard is geweest).

Mystery1980, moeilijke hieraan is dat de reparatie waarschijnlijk meer gaat kosten dan de hoogte van de borg. Ik ga ze morgen bellen om ernaar te vragen.

Dittaswart, dat zei de staleigenaar ook nog, dat ie wel bereid was frank visser te bellen :\ Ik ga alleen liever niet op tv, lijk ik 10 kilo zwaarder :D. Ik ga in de officiele brief zetten dat hij eerder had moeten komen met de schade, dankjewel voor de input!

Geerke, ik weet niet of dat zo makkelijk gaat. Het zijn van die dikke stalen wandplaten; ik zal er morgen even een foto van maken. Ook ik vind het behoorlijk kinderachtig, maar ik heb helaas geen poot om op te staan denk ik.

Shadidi, dit zal ik zeker doen middels een officiele brief, bedankt voor je ideeën!

Voor nu ga ik bellen met de WA verzekering, het juridisch loket en ik ga een officiele brief opstellen waarin ik vraag om bewijs dat het mijn paard was, en waarin ik mijn argumenten uiteenzet. Hierin vraag ik nogmaals mijn borg terug, anders schakel ik juridische bijstand in. Hopelijk komt het niet zover :)