Paard adopteren met contract van privepersoon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Paard adopteren met contract van privepersoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 17:33

Goedemiddag, ik zit eraan te denken om een paard van een privepersoon te adopteren. Paard ziet er prima uit, geen gekke dingen in contract. Nu vraag ik me af of er specifieke dingen zijn waar ik op moet letten en kan de huidige eigenaar nu niet ineens over 5 jaar zeggen, hij is weer van mij wanneer ik er veel energie in heb gestopt en een band mee heb, dat vind ik een beetje eng nl.Wie weet hier meer van?

Poekkie

Re: Paard adopteren met contract van privepersoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:35

Je bedoelt een soort lease? Dan kan de eigenaar dit sowieso altijd zeggen, mits opzegtermijn van xx weken. Of begrijp ik het verkeerd?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:36

Dat kun je ook in het contract laten vastleggen. Wat is de reden dat het paard alleen onder contract weg gaat? Is het een paard met een gebrek of een oud paard?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 17:37

Nee ik krijg het paard onder bepaalde voorwaarden, eigenaar kan er niet meer voor zorgen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 17:41

quickie schreef:
Dat kun je ook in het contract laten vastleggen. Wat is de reden dat het paard alleen onder contract weg gaat? Is het een paard met een gebrek of een oud paard?

Oke, dus ik zou kunnen zeggen na bv 4 jaar vervalt recht eigenaar om hem terug te halen ofzo?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:43

Ik denk niet dat zoeits ooit rechtsgeldig kan zijn. Zou maar raar zijn, als je opeens je paard kwijt bent als iemand hem enkele jaren verzorgt. Maar ik ben geen jurist.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 17:47

Ik draai voor alle kosten, zorgen op, zou toch raar zijn als de oude eigenaar na 5 jaar bv dan ineens kan zeggen ja nu gaat het weer en wil ik hem terug.

Airjibe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:59

Kopen voor een symbolisch bedrag misschien?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:02

In je contract opnemen dat je het paard overkoopt!! voor bedrag van *** euro (bvb 10 euro) Dan ben jij wettelijk de eigenaar en kan de oude eigenaar nooit meer zeggen van ik wil het paard terug na zoveel tijd. Je kan dan wel afspreken als je ooit het paard weg wilt doen je bvb eerst de oude eigenaar contacteert en dat deze dan de optie heeft om het paard terug te kopen voor een bedrag wat jij redelijk vind.
Dat is de enige manier om zelf veilig te zijn en alles in handen te hebben. Anders neigt het toch meer naar lease en daar zijn veel gebieden grijs.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:10

Als je het paard niet koopt, is dit volgens mij idd een soort lease. De eigenaar houdt nog steeds de eigendomspapieren en is eindverantwoordelijke van het paard. Hij/zij mag dus het dier terugnemen als hij/zij dat wenst, mits er een redelijke opzegtermijn wordt gegeven. Als jij dit niet wilt,moet je idd kopen, anders eindig je idd in een grijs gebied zoals de personen voor mij ook al uitleggen. Alles kan dan nog wel goed op papier staan, maar als bvb de politie erbij wordtgehaald, zal diegene die op de eigendomsbewijzen staat bijna altijd aan het langste eind trekken (en gelukkig ook maar!)

Wel kan je in een contract zetten dat jij bvb het 1ste recht hebt bij verkoop. Maar als de eigenaar het paard terug wil 'voor eigen gebruik' gaat ook dat niet op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:17

Politie doet niks aan dit soort zaken dus die vrees hoef je al niet te hebben ;) Dan moet je het echt bij een rechter zoeken.

Maar als jij geen eigenaar wordt door het dier te kopen, dan is de eigenaar dus nog steeds de eigenaar en de baas over het paard.

Wil de eigenaar niet verkopen maar wil die echt eigenaar blijven? Dan zegt dat al wel iets want dat doe je als eigenaar zodat je altijd de baas blijft en als het je niet bevalt, je altijd nog je paard terug kan halen ;) Als je die optie niet open wilt houden kun je immers net zo goed verkopen.

Ik kan me prima voorstellen dat een eigenaar dat wil overigens, want stel jij bent niet zo goed voor het paard dan wil de eigenaar het dier kunnen "redden" en weer op komen halen zonder gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:29

Miepie77 schreef:
Ik draai voor alle kosten, zorgen op, zou toch raar zijn als de oude eigenaar na 5 jaar bv dan ineens kan zeggen ja nu gaat het weer en wil ik hem terug.

Zolang de eigenaar ook daadwerkelijk eigenaar blijft van het paard, en het paard dus niet aan jou verkoopt, dan kan hij dat gewoon 'eisen' na 5 jaar, en dan heb jij je, hoe cru ook, daaraan aan te passen. Daarom blijft de eigenaar immers ook eigenaar.

Of het leuk is om zoiets na 5 jaar te horen is een tweede..

Martie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:36

Als jij eigenaar wilt worden moet je het paard ofwel kopen voor een symbolisch bedrag of er is sprake van een 'schenking om niet' dus zonder betaling mar wel een eigendomsoverdracht.
Als de oude eigenaar ook eigenaar wil blijven kan je denken aan een lease-overeenkomst (waarbij je iets per week/maand betaalt) of een bruikleenovereenkomst (waarbij je dus het paard 'leent' maar geen eigenaar wordt).

In alle gevallen is een duidelijk contract zeer aan te bevelen waarin precies staat wie eigenaar is en wie welke kosten betaalt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:44

Je zou ook kunnen overwegen om het paard voor de helft te kopen. Dan heb je in ieder geval wel echt iets te zeggen als mede-eigenaar, maar is de oude eigenaar ook nog wel (redelijk) zeker dat je het paard niet zomaar kunt (mag) verkopen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:21

Dan ben je dus meer geld kwijt én je bent maar voor de helft eigenaar. Gewoon het paard kopen voor een symbolisch bedrag. Zelfs 1 euro in een contract is al geldig.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:41

mijn ervaring of kopen of laten staan....er is al zoveel verschil van mening ontstaan door zulke constructies, ik zou er voorzichtig mee zijn! :(

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:45

Mijn eerste paard heb ik voor een symbolische euro overgenomen met als voorwaarden dat als ik ze niet meer wou ik eerst die mensen zou bellen. Ook moest ik ze op de hoogte houden van belangrijke zaken zoals ziekte, verplaatsing van weide enz. Nooit problemen mee gehad :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:51

Dat vindt ik wel heel erg raar... je neemt een paard over (jij wordt dus eigenaar) en je MOET de vorige eigenaren van van alles op de hoogte houden?!? Of het nou 1 euro of 10.000 euro is, verkocht is verkocht. Dat je het hun uit goodwill laat weten ok, als je goed met ze op kunt schieten. Maar zoiets in een contract zetten is gewoon raar.

Ik zou ook echt niet met constructies gaan werken TS. Kan je alleen maar in moeilijkheden brengen. Gewoon kopen dat dier (die symbolische euro? Gewoon met een standaard koopcontract) en klaar.

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:59

GamblersCup schreef:
Dat vindt ik wel heel erg raar... je neemt een paard over (jij wordt dus eigenaar) en je MOET de vorige eigenaren van van alles op de hoogte houden?!? Of het nou 1 euro of 10.000 euro is, verkocht is verkocht. Dat je het hun uit goodwill laat weten ok, als je goed met ze op kunt schieten. Maar zoiets in een contract zetten is gewoon raar.

Ik zou ook echt niet met constructies gaan werken TS. Kan je alleen maar in moeilijkheden brengen. Gewoon kopen dat dier (die symbolische euro? Gewoon met een standaard koopcontract) en klaar.

Ja het was een oudere merrie en ik was eerst verzorgster, ik had er geen problemen mee. Moeten is eigenlijk een groot woord; ik ging natuurlijk niet voor elke kuch bellen.
Ik zou het ook alleen maar bij hun gedaan hebben omdat ik hen kende :o

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:14

Je kunt het paard natuurlijk ook voor een symbolisch bedrag voor de helft kopen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:19

Waarom voor de helft?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:21

Jazzie03 schreef:
Ja het was een oudere merrie en ik was eerst verzorgster, ik had er geen problemen mee. Moeten is eigenlijk een groot woord; ik ging natuurlijk niet voor elke kuch bellen.
Ik zou het ook alleen maar bij hun gedaan hebben omdat ik hen kende :o

Ik vind dat als je het moet melden als je je paard op een ander weiland zet, het te ver gaat. Ik begrijp heel goed dat die mensen graag op de hoogte gesteld wilden worden bij evt. verkoop, omdat ze het dier misschien terug willen kopen in dat geval. Maar zelfs dat zou ik niet in een contract zetten. Dat is gewoon raar. Maar inderdaad, als je de mensen graag mag, dan doe je het wel uit jezelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:22

Ik heb ooit eens zoiets gehad en de vorige eigenaren wilden bezoekrecht.Dat liep dus gigantisch uit de klauwen.Tja dit soort constructies kan goed gaan maar ook heel slecht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:24

Bezoekrecht?!? _O- _O-

Als ik een paard koop dan vindt ik het prima als de oude eigenaar nog eens een keertje komt kijken. Maar dan is het klaar hoor.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 22:42

Hebben nu in contract gezet dat paard alleen onder 2 voorwaarden teruggaat wanneer ik daar niet aan voldoe,anders niet, omdat ik ook aangaf het anders niet te zien zitten. Dus dan doen ze toch afstand? Ik krijg ook alle papieren.