Regels met trailer rijden. Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Regels met trailer rijden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:20

Kan iemand mij vertellen of de volgende combi mag?

Auto die max 1400kg mag trekken. Daar gaat een 2 paards trailer achter die compleet 800kg weegt en een pony van max 500kg er in.
Bestuurder heeft E achter B (al een behoorlijke tijd, voor de nieuwe regels)

Is er iemand die mij simpel regels uit kan leggen, kom er niet uit met al die sites.

Wordt er naar het max laadvermogen gekeken of daadwerkelijke gewicht? Dacht dat daar verschil tussen was bij geen E en wel E.

realmagic

Re: Regels met trailer rijden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:21

met E bij B mag je deze combi rijden

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:27

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:35

klopt, maar dan rekenen ze wel met het maximale, en dan zal in dit geval de trailer meer wegen (vol beladen ) als het max trekgewicht van de auto.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:38

Whaha Sofie _O-

Ik wist dat jij dee topic had aangemaakt :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:39

De toegestane maximum massa (TTM) van auto + aanhanger mogen niet boven de 3500 komen.
Wanneer deze onder de 3500 blijven mag je de combinatie met B rijbewijs rijden.

De treklast van de auto moet voldoende zijn om de trailer te mogen trekken.
De meeste 2,5 paard-trailers mogen niet met een B rijbewijs omdat de TTM best hoog is.
Wat deze precies is kun je vinden op de papieren van de trailer.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:44

realmagic schreef:
klopt, maar dan rekenen ze wel met het maximale, en dan zal in dit geval de trailer meer wegen (vol beladen ) als het max trekgewicht van de auto.

Oke dus als ik het goed begrijp wordt er met B gekeken naar het gewicht van de trailer plus max laadvermogen.
En bij E naar het daadwerkelijke totale gewicht, en dat moet onder het max te trekken gewicht blijven.

Kingeping schreef:
Whaha Sofie _O-

Ik wist dat jij dee topic had aangemaakt :D

Jazeker ik moet het weten nu }>

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:44

keeyzie schreef:
De toegestane maximum massa (TTM) van auto + aanhanger mogen niet boven de 3500 komen.

De meeste 2,5 paard-trailers mogen niet met een B rijbewijs omdat de TTM best hoog is.

Het bovenste is waar, maar met bijv. een polo mag je sowieso geen 2paard trailer trekken ook al zit je onder de 3500 kg en heb je je BE rijbewij.
Deze regel is er gewoon voor als je daar boven zit je het groot rijbewijs moet hebben.

Wat mijn intructeur me heeft geleerd is:

Ledig gewicht trailer + laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan de maximale trekkracht van de auto.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:46

Inderdaad Kingeping zo reken ik ook altijd wat betreft trekkracht auto.

Wij trekken met een Volkswagen Passat een 1,5 Ifor Williams.
Deze combinatie mag ik rijden met B-rijbewijs

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:48

Wat ik mij alleen afvraag is of dat met E hetzelfde is. Want naar mijn idee wordt er dan gekeken naar daadwerkelijke gewicht, dit moet onder de trekhaaklast blijven.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:50

Ik weet niet zo goed hoe het zit met alleen b rijbewijs..
Eerder was het zo dat je alleen met B rijbewijs mocht rijden met zo'n simpel aanhangwagentje met een max laadvermoegen van 750 kg.

Maar de regels zijn ondertussen daarmee veranderd denk ik omdat ik zou vaak hoor dat je vaak voor een 1.5 paard trailer geen rijbewijs nodig hebt.

renatuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:50

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:53

finnens schreef:
Wat ik mij alleen afvraag is of dat met E hetzelfde is. Want naar mijn idee wordt er dan gekeken naar daadwerkelijke gewicht, dit moet onder de trekhaaklast blijven.

Sofie ze gaan je niet aanhouden en mee nemen naar een weegbrug.
Als ze je aanhouden kijken ze naar het maximale trekvemogen en LG+LV

Maar naar mijn evaringen heeft de politie er zelf al helemaal geen verstand van :+

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:57

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:57

Vind het wel raar want dan mag ik dus met alleen het B rijbewijs een 1,5 paards trailer (inclusief paard) trekken? Onze auto mag 1500 kilo hebben. Terwijl ik dit toch best wel een flinke combinatie vind.

Stalgenoot was tijd terug aangehouden en had geen E, maar de politie wist zelf ook helemaal niet of dat nou wel of niet mocht

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:00

Op de wiki van bokt staat het duidelijk uitgelegd wanneer je nou wel/niet een combi met B/E of B mag trekken.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:08

Jawel Kingkeping, als TMM van auto en TMM van trailer opgeteld maar onder de 3500 blijft.

Als ik mijn eigen combinatie als voorbeeld neem; TMM van auto is 2480 en die van de trailer (2 paards) is 2000. Samen 4480, dus boven de 3500. Deze combi mag niet gereden worden met een B rijbewijs, ook niet als een helemaal niets in de trailer staat.

Als ik een voorbeeld neem van marktplaats; TMM van auto is 1770 en die van de trailer (1,5 paards) is 1350. Samen 3120 kg dus dat mag wél op B rijbewijs.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:20

Jullie maken het allemaal moeilijker dan het is.

Rijbewijs B

De toegestane maximale massa van de auto (dus ledig gewicht + maximale lading) samen met de tmm van de aanhanger mag niet boven de 3500 uitkomen. Er wordt dus gekeken naar de gewichten op papier. En uiteraard moet de auto het gewicht kunnen trekken wat erachter hangt, maar dit heeft NIETS met je rijbewijs te maken!
Áls je auto een tmm van 2100 heeft, en je trailer een tmm van 1399, mag je hiermee rijden. Mag je auto echter maar 800 kilo trekken, moet je zorgen dat er Max 800 kilo achter je auto hangt. Ongeacht de tmm.

Rijbewijs BE

De WERKELIJKE gewichten tellen. Je mag gewoon alles trekken wat je auto mag trekken.

Nogmaals, dingen zoals trekkracht en druk op koppeling zijn uiteraard belangrijk, maar staan los van Greg rijbewijs.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:23

Kingeping schreef:
keeyzie schreef:

Het bovenste is waar, maar met bijv. een polo mag je sowieso geen 2paard trailer trekken ook al zit je onder de 3500 kg en heb je je BE rijbewij.
Deze regel is er gewoon voor als je daar boven zit je het groot rijbewijs moet hebben.

Ledig gewicht trailer + laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan de maximale trekkracht van de auto.

Dan moet jou instructeur nog maar eens de boeken induiken. De auto hoeft alleen maar te kunnen trekken wat er achter hangt.

Of je moet in België wonen, daar is het anders.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:30

NinaCharlie schreef:
Jawel Kingkeping, als TMM van auto en TMM van trailer opgeteld maar onder de 3500 blijft.

Als ik mijn eigen combinatie als voorbeeld neem; TMM van auto is 2480 en die van de trailer (2 paards) is 2000. Samen 4480, dus boven de 3500. Deze combi mag niet gereden worden met een B rijbewijs, ook niet als een helemaal niets in de trailer staat.

Als ik een voorbeeld neem van marktplaats; TMM van auto is 1770 en die van de trailer (1,5 paards) is 1350. Samen 3120 kg dus dat mag wél op B rijbewijs.

oke ik snap hem,

Nu mijn trailer: ook 2 paards
TMM 2000
dan mag er dus nog een auto voor met max TMM van 1500 kg

Laten we even zeggen dat de auto van Finnens TMM 1500 kg is, maar een trekvermogen van 1400 kg heeft dan mag ze hem als nog niet trekken.
Met Be rijbewijs niet en met B rij bewijs niet.

Heb ik gelijk.

En als de auto dus wel TMM 1500 kg is en een trekvermogen van 2000 heeft mag het dus wel met B
(al vraag ik me af of er zulke autos zijn :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:35

Mooi voorbeeldje is onze auto:

Deze Audi 8D A4 heeft een ledige massa van 1240 kg.
Het voertuig rijklaar weegt 1340 kg.
De maximale toegestane massa van dit voertuig is 1815 kg.
Deze personenauto mag een ongeremde massa van maximaal 670 kg trekken en een geremde massa van maximaal 1300 kg.

Trailer 1 1/2 paards, geremd:
Maximum gewicht ca. 1350 kg.
Ledig gewicht ca. 580 kg.
Netto laadvermogen ca. 770 kg.

Kortom, zolang ik de trailer niet tot aan de absolute max belaad (want dan kom ik net over de 1300 kg die de auto mag trekken) is er niets aan de hand en mag een ieder met B deze combi rijden.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:36

Utixo schreef:

Dan moet jou instructeur nog maar eens de boeken induiken. De auto hoeft alleen maar te kunnen trekken wat er achter hangt.

Of je moet in België wonen, daar is het anders.[/quote]

Dat is toch ook wat er staat, dat het gewicht niet meer mag zijn... oftewel de auto moet het op papier kunnen trekken

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:37

Utixo schreef:
Jullie maken het allemaal moeilijker dan het is.

Rijbewijs B

De toegestane maximale massa van de auto (dus ledig gewicht + maximale lading) samen met de tmm van de aanhanger mag niet boven de 3500 uitkomen. Er wordt dus gekeken naar de gewichten op papier. En uiteraard moet de auto het gewicht kunnen trekken wat erachter hangt, maar dit heeft NIETS met je rijbewijs te maken!
Áls je auto een tmm van 2100 heeft, en je trailer een tmm van 1399, mag je hiermee rijden. Mag je auto echter maar 800 kilo trekken, moet je zorgen dat er Max 800 kilo achter je auto hangt. Ongeacht de tmm.

Rijbewijs BE

De WERKELIJKE gewichten tellen. Je mag gewoon alles trekken wat je auto mag trekken.

Nogmaals, dingen zoals trekkracht en druk op koppeling zijn uiteraard belangrijk, maar staan los van Greg rijbewijs.

Met jouw rekenvoorbeeld kom ik voor mijn combinatie uit op:

TMM auto (Volvo v50 2.4): 1960 + trailer: 1435 = 3395 dus is het ok dat ik deze combinatie stuur met mijn rijbewijs B. Overigens mag de auto 1500 kilo trekken, dus ook dat zit goed.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:40

Kingeping schreef:
renatuuh schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen. Wordt het goed en duidelijk uitgelegd :)

Maar als ik die goed lees mag je nooit met een B rijbewijs een trailer trekken..

Er zijn geen trailers van 750 kg incl het max laadvermogen...

Dan lees je niet goed. Regel 2 is namelijk:
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:41

Kingeping schreef:
Utixo schreef:

Of je moet in België wonen, daar is het anders.

Dat is toch ook wat er staat, dat het gewicht niet meer mag zijn... oftewel de auto moet het op papier kunnen trekken[/quote]

Nee hoor, je mag rustig een aanhanger met een maximale massa van 1500 kg achter een auto hangen die maar 1300 kg mag trekken, mits de trailer niet zwaarder is dan die 1300 kg in werkelijkheid en je maximale massa van je auto samen met die 1500 kg niet boven de 3500 kg uitkomt.