Welke aluminium 1,5 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Welke aluminium 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 16:49

Hallo bokkers,

Ik overweeg om mijn huidige trouwe houten Henra Amazone 1,5 paards in te ruilen (of zelf te verkopen) voor een (nieuwe) 1,5 paards aluminium trailer. Het onderhoudsvrije aspect van aluminium spreekt me erg aan.

Nu kan ik wel wat hulp/tips gebruiken bij mijn keuze, zowel op het gebied welke merk het meest geschikt is als voor info over dealers waar jullie goede ervaringen mee hebben.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet op zoek ben naar de trailers uit het allerduurste segment. Ik wil een relatief simpele, maar wel veilige aluminium trailer

Op mijn lijstje staan tot nu toe:
- Cheval Liberte gold
- Humbaur single
- XX trail Garnet

Verder ben ik er nog niet over uit of ik wel of geen zadelkamer zou willen. Ben benieuwd wat jullie idee daarover is. Voor je spullen op te bergen is het wel erg handig, maar het neemt natuurlijk ook ruimte in aan de voorkant. Maar een paard gebruikt die ruimte doorgaans niet toch?

Als jullie nog andere merken/modellen weten, dan hoor ik het graag. Als ik ga zoeken dan kom ik zo veel informatie tegen, dat ik even door de bomen het bos niet meer zie. Een bezoekje aan diverse trailerboeren staat ook nog op de planning, maar ben ook vast benieuwd naar jullie tips.

JustLizz

Re: Welke aluminium 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 08:56

Verder staat de 1,5 paards Henra (evt. die limited edition met lichtblauwe kap) ook op het lijstje

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:25

Wat vindt je van de Ifor Williams HB403?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:06

ik heb een humbaur single. hij is inmiddels al een jaar of 7 vermoed ik maar ziet er nog super uit!. De mijne destijds bij Konag gekocht en dat is een fijn bedrijf waar je niet de hoofdprijs betaald en een goede service heeft.

Als ik nu zou kopen zou ik denk ik een Cheval Liberte nemen, deze trailer heeft wordt heel compleet geleverd met stootkussens, rubber zijkanten, reservewiel etc. Deze waren destijds nog niet op de markt.

Ik heb destijds ook naar de XX Trail gekeken, maar vond het kwalitatief een stuk minder de andere merken die ik heb bekeken. Ik weet niet hoe de kwaliteit nu is, maar betaalde liever wat meer voor de Humbaur.

Ik heb een zadelkamer er in gekocht, is wat krap bij mijn trailer, maar ik vind het reuze handig voor alle troep die je toch meeneemt op reis zoals extra halsters, schepje voor de mest, extra hooinetje etc.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 18:00

Ifor heb ik nog niet naar gekeken, ga ik eens bekijken. Bedankt! Ik vind ze niet echt mooi, maar dat is niet het belangrijkste ;).

Ja voordeel bij die aluminium trailers vind ik dat ze er ook zo lang goed uit blijven zien. Konag kwam ik ook al tegen in de zoektocht en staat op het lijstje erbij.
XX trail scheelt qua prijs niet heel veel met een Cheval Liberté, en dan is inderdaad de CL een stuk completer uitgevoerd en wat ik er zo van zie, is de CL ook een stuk meer solide dan een XX trail.

Humbauer vind ik inderdaad prachtige trailers, volgens mij erg degelijk ook. Wel iets duurder in aanschaf naar mijn idee dan de andere opties, maar het is een aankoop voor langere tijd dat scheelt :).

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 01:10

Snap ik! Toen wij onze zoektocht begonnen vond ik de ifor ook niet echt mooi :o. Inmiddels heb ik de trailer nu een jaar en ben er heel blij mee. De vooruitloop is ideaal (mijn pony is atactisch), de trailer ligt super stabiel achter de auto en ik vind 'm de degelijkste van allemaal.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:51

Afgelopen zomer zijn wij ook op zoek geweest naar een nieuwe alu trailer. Ik zou absoluut voor de Humbauer gaan. De afwerking daarvan is beter dan de andere twee. Uiteindelijk ben ik zelf op een tweedehands Henra uitgekomen. De Ifor heb ik ook bekeken maar omdat daar hout in de wanden zit, viel die voor mij af.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 10:38

Bedankt voor de extra info!

Tweedehands zijn ze erg lastig te vinden helaas, had gehoopt dat ik er een tweedehands kon kopen waar qua aanschafprijs dan net de kop vanaf is. Als je marktplaats etc. goed in de gaten houdt dan komt er weleens eentje op, maar ik moet zeggen.. vaak scheelt het dan maar max. 500 euro met een nieuwe en zijn ze wel een paar jaar oud.
Voor dat verschil heb ik dan denk ik toch liever een nieuwe

Ja ik wil eigenlijk ook geen trailer meer waar iets van hout in zit, omdat dat voor mij nu ook het punt is qua onderhoud waar je telkens tegen aan blijft lopen.

Ik probeer van de week de trailers eens in het echt te gaan bekijken, dan krijg ik denk ik ook een beter beeld van welke mijn voorkeur zou hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:49

Ik heb begin dit jaar een Cheval Liberté gekocht. Ik heb bij Sirius, Humbauer en CL gekeken. De Sirius viel af omdat die te hoog is en niet in mijn schuurtje past. Wel een hele fraaie, degelijke trailer met een zeer doordacht ontwerp.
De Humbauer waar ik bij keek was een heel kaal exemplaar, zonder trapbescherming o.i.d. Dat kon allemaal wel aangebracht worden, maar werd de trailer gelijk weer een stuk duurder van. Verkoper gaf ook niet veel info over de Humbauer, kreeg haast het idee dat hij die trailer helemaal niet wilde verkopen :') .

De CL is een zeer complete trailer. Maar het belangrijkste vond ik toch de onafhankelijke geveerde assen. Dat is puur rijcomfort voor het paard. De trailer hobbelt ook aanmerkelijk minder achter de auto dan mijn vorige trailers.

Voor zover ik weet is de Ifor geen aluminium trailer, maar een houten trailer met alu toplaag. Als je daar belangstelling voor hebt, even goed navragen!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 10:58

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de CL, vind ze mooi om te zien (oke niet belangrijk, maar het spreek me wel aan :o ) en ze zien er inderdaad compleet uit en qua prijs zijn ze gewoon aantrekkelijk.

Goed om te horen dat ze qua vering ook top zijn, dat vind ik erg belangrijk. Het moet voor het paard ook zo comfortabel mogelijk zijn.
Is het een hoge instap van de CL?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:03

De instap is wat hoger dan van mijn vorige trailer. Dat was de voorloper van de XXTrail, vergelijkbaar ontwerp.

Maar moet eerlijk bekennen dat ik er alleen nog maar hooi en strooisel mee heb gehaald :o . Heb net een nieuw paard en die moet nog even thuis e.e.a. bijleren voor hij toe is aan uitstapjes naar vreemd terrein.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:40

de instap van de CL is lager dan die van de Humbaur.
(vriendin heeft CL en kan dus mooi vergelijken :) )

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:43

Ik heb een humbaur single. Komt uit 2009 maar ziet er nog super uit en wordt toch vrij intensief gebruikt.
Heb er gasveringen onder en dat vind ik toch echt bijzonder prettig. Merk vaak niet eens op dat er wat achter hangt (komt natuurlijk ook door de auto die er voor staat)

Heb deze 2e hands gekocht bij konag.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 12:18

ivy_power89 schreef:
Ik heb een humbaur single. Komt uit 2009 maar ziet er nog super uit en wordt toch vrij intensief gebruikt.
Heb er gasveringen onder en dat vind ik toch echt bijzonder prettig. Merk vaak niet eens op dat er wat achter hangt (komt natuurlijk ook door de auto die er voor staat)

Heb deze 2e hands gekocht bij konag.

Zou je me eens foto's van jouw trailer willen sturen? Ik ben heel benieuwd hoe de trailers er na een aantal jaar gebruik uitzien. Mag ook per PB natuurlijk

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:28

Afbeelding

Dit is mijn trailer, 7 jaar oud. Wel net gewassen.

Enige wat ik heb vervangen is het neuswiel, deze was helemaal doorgedraaid en kon ik niet meer omhoog krijgen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 12:33

Ziet er idd echt super uit nog! Begreep van de diverse dealers die ik gemaild/gebeld heb ook dat ze de mensen vaak alleen voor klein onderhoud terug zien en de alu trailers verder echt super degelijk zijn.

Ik zou hem inderdaad ook wel regelmatig even wassen, dan krijg je ook die lelijke aanslag niet die je er na verloop van tijd niet meer af krijgt ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:33

Ik zal even een foto voor je zoeken :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:36

Oh ik zie al een foto van iemand anders, zo ziet mijn trailer er ook uit!
Ik ga regelmatig naar een wasstraat voor vrachtwagens en daar wordt hij met de hand van binnen en buiten gewassen.
Doe om de 2 jaar onderhoud, nu moeten we de hydro stangen van de laadklep vervangen want die zijn stuk, maar verder nooit iets mee aan de hand.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:39

Die aanslag heb je er zo af, ik was hem eens in het jaar en met een zachte borstel is alle groene aanslag snel weg. Komt omdat de panelen glad zijn en de aanslag geen grip heeft hierop heeft.
De polyester kap is lastiger schoonmaken, daar blijft het vuil veel beter op plakken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:41

Leuk ts. Niet echt advies hier.

Heb een aluminium ium trailer uit 1998 gekocht. Bodem wel hout. Zodra die gaat rotten wil ik ook een aluminium ium bodem. Is een titan.

@iedereen. Hoe kan ik hem het beste wassen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:00

Ik was hem gewoon met allesreiniger en zachte borstel.

De vloer is wel een puntje bij 2e hands, toen ik mijn trailer kocht zat er standaard een houten vloer in, ik heb tegen meerprijs voor een alu-comb (kunststof - aluminium) bodem genomen.
Als je 2e hands koopt, let hier dus goed op en vraag door bij de verkoper.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:39

Ik heb een Henra maar dan een twee paards heel erg blij mee en vergelijking met stalgenootje die een (houten) humbaur heeft vind ik de henra veel degelijker zelfde geld voor de cheval. Net iets minder stevig.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:45

Heb ook een Humbaur single uit 2007 super trailer, tweede hands gekocht 5 jaar geleden, eigenlijk nu toe aan een 2 paards, maar vind het zo jammer hem weg te doen omdat ik nu weet wat ik heb

Heb ook met zadelkamer, had wat ruimer gemogen)
Aluminium stootstrips rondom binnenin.
Extra verlichting onder en boven buitenzijde trailer.
Buitenkant is wel hout, (blijft heel goed) bodem is aluminium met zo'n 3 dubbele laag is echt heel fijn onderhoudsvrij.
Trailer staat dag en nacht buiten, en word veel gebruikt.
Mocht ik besluiten overstap te maken naar 2 paards, dan 100% zeker weer een humbaur

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:32

Ik merk inderdaad dat het toch nog wel goed opletten is of er wel of geen hout in verwerkt is, dat is een goede om mee te nemen.

@Joltsje: volgens mij zijn er ook al bedrijven die de bodem kunnen vervangen naar aan aluminium bodem. Wellicht dat dat voor jou dan een optie is of zou je je trailer dan helemaal vervangen?

Bij ons in de buurt is zo'n autowas gelegenheid met een speciale box voor caravans etc. Zit een trapje aan zodat je ook makkelijk bovenop het dak kan poetsen en is ook helemaal niet zo duur. Daar ben ik laatst ook met mijn huidige trailer heen gereden zodat hij eens goed schoongemaakt kon worden. Houd hem natuurlijk altijd goed bij met uitvegen etc. en daarnaast maak ik mijn houten trailer nu ook niet graag helemaal nat. Helemaal niet met dit rot weer, dan drogen ze toch minder goed. Doe ik dus vooral als het lekker weer is en tussendoor gewoon goed schoonmaken met uitvegen zodat vuil geen kans krijgt.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:44

Als je voor de laagste prijs gaat kun je niet om CL heen. Kwaliteit....ik heb zet er vraagtekens bij. Mocht een zadelkamer een 'must' zijn: daar zit nogal verschil in bij de diverse merken. Momenteel is de zadelkamer bij Atec het meest interessant (voldoende ruimte in de zadelkamer en voldoende ruimte tussen borststang en zadelkamer). Nadeel van de Atec: 225 hoog en een schuin aflopende kap, dus voor grotere paarden niet ruim genoeg.