Privestal verhuren, waar op letten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Privestal verhuren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:58

Wij zijn opzoek naar een gezelschapspony voor onze shetlander, en als we tot aanschaf overgaan willen we wel een pony waar onze dochter (nu 5) in de toekomst wat aan heeft. Eigenlijk wilden we pas als ze c.a. 8 is opzoek gaan naar een andere pony, maar omdat de shetlander niet alleen achter kan blijven is dat plan vervroegt.

Nu doet zich echter ook de mogelijkheid tot pension-paard voor.
Dit zou betekenen dat er een oud paard (c.a. 28/ 29 jaar) bij ons in vol-pension komt te staan, waar verder niks mee kan. Onze dochter zou er dus niet op kunnen rijden/ lessen, maar voor de komende 2 jaar heeft ze haar shetlander nog, daarom ook dat we voor pension zouden gaan i.p.v. bruikleen met dit paard. Als we er niks mee kunnen willen we er ook geen kosten aan hebben, de eigenaar zou dan ook zelf eigenaar blijven en de onkosten betalen (we hoeven ook geen winst te maken, gaat echt puur om de onkosten). Als dit paard over 2 a 3 jaar nog leeft en we dan een nieuwe pony voor onze dochter willen zoeken houdt het wel onze stal bezet, maar daar is nu natuurlijk niks op te zeggen. Nu staan we dus voor de keuze eigen pony of pension-paard, maar voor ik ga kiezen wil ik eerst alles op een rijtje hebben betreffende pension-regeltjes op prive-stallen.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden als we andermans paard in onze prive-stallen zetten?
Hoe zit het qua verzekering e.d.?
Ik wil sowieso een contract opstellen en laten ondertekenen waarin alles vermeld staat, maar wat zou daar allemaal in vermeld moeten worden?

Mochten we voor pension kiezen dan zou de dagelijkse verzorging (naar buiten en naar binnen zetten, voeren, medicatie toedienen/ mok/ wondes behandelen, uitmesten) voor mij komen. Ook regel ik wanneer de hoefsmid/ tandarts/ dierenarts komt (rekeningen zijn voor de eigenaar). Dit wil ik uiteraard ook in dat contract allemaal vermelden.
Maar waar moet ik verder nog aan denken? Zijn er dingen die ik expliciet moet vermelden? Waar moet ik rekening mee houden?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:18

Je zegt oudere pony.. is het dan al bijna zeker dat je die dat op pension wilt hebben?

Hier staan een 2 jarige en een -bijna- 7 jarige op pension. De eigenaresse komt bijna iedere dag, maar ik begrijpt dat jullie volpension willen zodat de eigenaar bijna niet hoeft te komen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Celiien

Re: Privestal verhuren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:20

Volgens mij bedoeld ts Pensioen, en niet pension :+

Ik zou voor het laatste kiezen.. echter wel heel duidelijk afspreken met de eigenaar van het paard wat wel/wat niet: ik zou not amused zijn als voor elk wissewasje de DA wordt gebeld en het vervolgens bij mij in rekening wordt gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:32

De pony heb ik inderdaad al bekeken, staat momenteel al jaren in eenzaamheid en zou voor ons een mooie oplossing zijn om toch gezelschap te hebben en over een paar jaar te willen en kunnen kopen wat we echt willen i.p.v. nu een kleinere pony te nemen om maar de shetlander gezelschap te houden waar onze dochter eventueel op door zou kunnen groeien. We hebben nu ook niet gespaard, en we weten ook niet of onze dochter op paardrijles wil blijven, dus nu zou het zelf aanschaffen een grotere gok zijn dan bruikleen of pension. Met pension zitten we ook niet te wachten op een sport-ruiter o.i.d..

De pony-eigenaar zal vooral in het weekend komen, doordeweeks niet zo zeer. Uiteraard zou ik wel tijden afspreken waarop ze welkom zou zijn (bijvoorbeeld van 9 tot 9). Ik wil ook zelf de stallen blijven uitmesten (dan weet ik precies wat welk paard verbruikt), het paard gaat gewoon in de routine van onze eigen paarden mee, en krijgt dezelfde behandeling.

Ik bel inderdaad niet voor elk wissewasje de DA, maar zoals bij koliek ga ik ook niet in overleg met de eigenaar. Dan bel ik eerst de DA, en vervolgens de eigenaar.

Maar hoe zit het bijvoorbeeld als het paard schade aan mijn paarden aanbrengt, of andersom?
Wat als het paard om welke reden dan ook uitbreekt en schade aan derden aan brengt?
Hoe zit het verzekering-technisch als er een paard van iemand anders op ons erf staat?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:27

Misschien goed even een belletje te doen naar je verzekeraar wat die laatste 3 regels betreft Shanna

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:36

Tja, Als ik het zo lees kun je gewoon gelijk voor een eigen pony gaan, dan ben je van dat gemier af. Verkopen kan altijd nog en ik lees dat je meer paarden hebt dus wat is het probleem dan op dit moment?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:54

Op dit moment zouden we een kleinere/ ander soort pony kopen dan over 2 a 3 jaar puur omdat onze dochter dan groter/ meer ervaren zou zijn.
Tot die tijd heeft ze de shetlander nog, maar die kan niet alleen blijven waardoor we nu dus toch gezelschap voor hem zoeken. Een pension-paard is wel gezelschap maar kost ons verder niks, en dan kunnen we over 2 a 3 jaar kopen wat we echt graag willen en hebben we daar ook voor kunnen sparen. Vandaar dat we pension overwegen.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:04

Ik zou gewoon voor een eigen paardje gaan, dan kan je dochter toch ook al een band opbouwen met het paardje, ze hoeft er toch niet perse mee te rijden? Al zou ze alleen maar poetsen en af en toe samen met jou lekker wandelen etc. dan kunnen beide, dus paard en kind, zich al op elkaar inspelen.

Ik zou niet het risico nemen dat het oude paardje wel nog leeft (sommige worden zelfs over de 35) en dat je dan zelf geen plek meer hebt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:16

En hoezo shet Alleen ?
Bedoel je als je andere paarden meeneemt dat shet dan alleen is en de wei afbreekt ofzo ?
Zet shet op stal in tussentijd met een netje met hooi ofzo .
Zou alleen daarom echt de drama niet willen met een paard van een 3e

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:20

Kun je niet een 2of 3 jarige kopen? En haar daar mee laten 'opgroeien '? Of als je wellicht een meisje kent wat wel al kan rijden een leuke jonge brave pony die dan nog 3 jaar door gereden kan worden? Dat zou ik geloof ik overwegen
Of iemand die een tijdelijke pension plek zoekt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:30

We gaan minimaal 1 x per week met de andere 2 weg, minimaal een dagdeel, en de shet is onlangs uit 3 weides gebroken om achter de trailer aan te kunnen rennen. Ook is de shet sinds hij geen buurvrouw meer heeft afgevallen waar verder geen andere oorzaak voor te vinden is. We hadden altijd 4 paarden dus de shet bleef nooit alleen achter, en de stsl naast hem was ook altijd gevult. Nu zetten we hem inderdaad met hooi en een brokjes-speelbal op stal als we weg gaan, maar dat vind hij niet leuk en hij wordt er alleen maar gestressed van. Vandaar dat we de 4e plek weer willen opvullen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:36

Citaat:
Maar hoe zit het bijvoorbeeld als het paard schade aan mijn paarden aanbrengt, of andersom?
Wat als het paard om welke reden dan ook uitbreekt en schade aan derden aan brengt?
Hoe zit het verzekering-technisch als er een paard van iemand anders op ons erf staat?

paard is en blijft van de huidige eigenaar, dus die is en blijft verantwoordelijk voor schade aan derden toegebracht door zijn/haar dier.
tenzij er door de houder onverantwoordelijk gewerkt word (ondeugdelijke stal/heining/onderhoud) dan zal daar vast nog wle een uitzondering op gevonden kunnen worden

hoe bedoel je die laatste vraag?
ik heb mijn paarden 9 van de 10 keer bij een particulier staan, verzekeringstechnisch blijf ik verantwoordelijk voor mijn acties en de acties van mijn paard
en de persoon waar ik sta voor zijn/haar eigen acties en die van zijn/haar dieren
als ik op mijn paard op dat terrein mezelf bezeer is dat mijn verantwoording, ik krijg geen les, heb geen begeleiding of wat dan ook, ik betaal puur voor de huisvesting van mijn paard en zijn eten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:45

Shanna schreef:
We gaan minimaal 1 x per week met de andere 2 weg, minimaal een dagdeel, en de shet is onlangs uit 3 weides gebroken om achter de trailer aan te kunnen rennen. Ook is de shet sinds hij geen buurvrouw meer heeft afgevallen waar verder geen andere oorzaak voor te vinden is. We hadden altijd 4 paarden dus de shet bleef nooit alleen achter, en de stsl naast hem was ook altijd gevult. Nu zetten we hem inderdaad met hooi en een brokjes-speelbal op stal als we weg gaan, maar dat vind hij niet leuk en hij wordt er alleen maar gestressed van. Vandaar dat we de 4e plek weer willen opvullen.

Goed dat je voor je achterblijvende shet een maatje wil en hem niet alleen maar wil opsluiten met het idee 'je doet het er maar mee'.

Adviezen als nu een 2-/3-jarige kopen of nu alvast een goede pony zijn natuurlijk niet bepaald goede adviezen in jouw situatie. Je geeft al aan dat je nu niet gespaard hebt voor een goede pony en daarnaast ga je voor een klein kind m.i. natuurlijk niet een groene pony kopen, zeker niet aangezien je nog even wil afwachten of ze dan überhaupt nog wel wil paardrijden.

Dan even over een pensionner: een paard heeft geen huurbescherming dus als jij over 2 à 3 jaar de plek vrij wil hebben dan kun je dat gewoon aangeven met inachtneming van een opzegtermijn. Naar je huurder toe is het wel heel netjes als je daar meer dan één maand de tijd voor geeft.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:55

Ik zou voor het pensionpaard gaan. Puur vanwege de kosten.
Ik zou echter wel goed de voorwaarden bespreken en op papier zetten, als het uiteindelijk niet blijkt te werken kan je altijd nog besluiten om afscheid te nemen van de huurder.
Kortom, wat heb je te verliezen als je het met een pensionpaard probeert?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:01

Ik heb niet het gevoel dat je eigenlijk op andermans paard zit te wachten.
Wat ik me kan voorstellen mensen laten zelden hun huisdier zo los dat ze er niet meer naar om kijken.
En dat geeft dus toch vaak verschil van inzicht over verzorging en ook een ouder paard kan toch net dat beetje extra nodig hebben...Waar jij dan voor opdraaid qua zorg dan.

Als je dan toch een ouder paard kiest zou het wel heel reeel zijn om nu al tegen de eigenaar te zeggen dat hij of zij over 2 a 3 jaar weg moet.

Persoonlijk zou ik die moeite niet willen shet in de box voor die paar uurtjes per week scheelt je de andere dagen de zorg van andermans paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:08

Nou als ik ga doemdenken best veel.. wat als de huurder niet betaald? Wat als deze zich niet aan de opzegtermijn houdt? Dat is ook iets om op papier te zetten natuurlijk, want wat dan?

Ik zal eens een opzetje maken straks, dan kunnen jullie die bekijken/ verbeteren/ tips geven als jullie willen.

Ik heb nu in elk geval gevraagd of het paard eerst een dagje/ weekendje kan komen om te zien hoe hij in de kudde past voor zij dr stal op zegt/ wij definitief beslissen. In zn jonge jaren scheen hij paarden door het draad te jagen en er zelf ook doorheen te gaan, dus als hij dat bij ons ook doet begin ik er niet aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:27

Kritisch zijn is alleen maar goed
Je zet eventueel een paard van een ander in je achtertuin
Dan wil je inderdaad wel dat goed klikt en dat het dier ook een eigenaar heeft waar je een beetje mee op 1 lijn zit

Ik ga trouwens ook helemaal mee met wat GDG aanhaalt
Dat nu een jonkie kopen helemaal niet handig is , je wil over een paar jaar een fijne pony voor je dochter
Geen groen gevaarte waarvan je nog maar moet afwachten wat het doet
In dat opzicht is een pension pony voor nu een beter plan

Wat betreft betalen en opzeg termijn enZo
Dat gaat gelukkig vaker wel als niet goed , alleen de negatieve verhalen zul je veel sneller en vaker horen
Bij ons op stal is dat de afgelopen jaren ook nooit mis gegaan eigenlijk
(Ik sta ook particulier )
We hebben de afspraak dat er een opzeg termijn is waarin je je voerdiensten sowieso blijft doen , zodat de achterblijvers de tijd hebben om het rooster weer aan te passen en dat ook georganiseerd krijgen met het thuisfront (meeste hebben toch een gezin en werk etc )

Maar denk dat je vooral je gevoel hier in moet volgen
Voelt het goed of heb je echt je twijfels bij een persoon of bij of het wel gaat klikken met een dier

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:20

TS een andere invalshoek, als eigenaar van een oud paard (26 jaar) en als vrijwilliger bij een opvang met paarden van 30+ .. oude paarden krijgen vaak kwalen. Moeten medicatie hebben of aangepast voer. Andere voerschema's als ze hooi niet meer kunnen wegkauwen. Veel gewissel met dekens. Enz enz.

Bedenk je dus dat een echt oudje weleens veel meer extra werk kan opleveren dan een gewoon rijpaard van iemand die een pensionplek zoekt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:28

Maar ook dat kan hard meevallen
Varieert gewoon echt met die oudjes
De ene geeft allerlei extra zorg nodig
De ander word 36 zonder knipperen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:30

Sonja_vR schreef:
Maar ook dat kan hard meevallen
Varieert gewoon echt met die oudjes
De ene geeft allerlei extra zorg nodig
De ander word 36 zonder knipperen

Klopt maar wel echt iets wat je in je achterhoofd moet houden. We hebben hier nu al een stuk of 25 echt oude paarden gehad en de meesten hebben toch extra zorg nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:41

Ook nog zoiets waar ik geen rekening mee gehouden heb omdat het op dit moment niet ter sprake is (hij heeft geen cushing/ medicatie en hij heeft zn tanden nu nog). Wel goed om in de overweging mee te nemen inderdaad.

Als ik het nu op een rijtje zet;

Eigen pony (hebben al 1 op het oog);

+ Het is eigen, opvolgpony voor onze dochter voor als de shetlander niet meer kan (shetlander heeft al een periode van 2 jaar gehad waarbij hij onberijdbaar was door ziekte/ kreupelheden.
+ Keuze in karakter van de pony (onderdanig/ rustig/ zeer braaf, ik verwacht er dus geen problemen mee)
+ Pony en kind kunnen van elkaar leren, pony is nog onbeleerd maar zo braaf dat ik het wel met hem aan durf. We hebben de tijd tenslotte, omdat dochter nu nog op de shetlander kan rijden.

- Aanschaf en onderhouds-kosten zijn voor ons zelf
- Het zou een andere pony zijn als dat we over 2/ 3 jaar zouden kopen (nu wordt het dan een welsh B pony, over 2 a 3 jaar zouden we voor een merens/ fell/ ijslander gaan.
- Pony is nog onbeleerd (maar ik durf het wel aan met deze pony)

Pension pony (hebben al 1 op het oog)

+ Het is niet eigen, dus geen onderhoudskosten (stalhuur bedraagt ook puur de onderhoudskosten, zit geen winst op)
+ Het paard zal er flink op vooruit gaan, ik gun het het paard wel
+ Geeft ons de mogelijkheid om over 3 jaar te kopen wat we echt willen (grotere, duurdere pony)

- Het paard staat al 5 jaar alleen, bijna nooit buiten (alleen als de wei droog is), dus niet in te schatten hoe hij in de kudde zal reageren als hij weer in contact met andere paarden komt
- Het paard is een stuk groter (grote D pony), kan dus bij conflicten meer schade aanbrengen
- Eventuele risico's, wat als de eigenaar stopt met betalen? Wat als wij de huur opzeggen omdat we de stal zelf weer nodig zullen hebben en de eigenaar geen andere stal voor het paard kan vinden?
- Het paard is happerig bij voer (niet handig met een 5 jarig meisje die de paarden wel eens snoepjes wilt geven, al is dat altijd onder toezicht)
- Andere mensen op het erf/ bij onze spullen (we zullen dan in het contract ook bezoektijden moeten afspreken, en dat de eigenaar liever geen andere mensen mee brengt (tenzij in overleg/ gemeld)
- Extra zorgen als hij niet meer in de normale paarden-routine mee kan komen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:43

Biancaa schreef:
Ik zou gewoon voor een eigen paardje gaan, dan kan je dochter toch ook al een band opbouwen met het paardje, ze hoeft er toch niet perse mee te rijden? Al zou ze alleen maar poetsen en af en toe samen met jou lekker wandelen etc. dan kunnen beide, dus paard en kind, zich al op elkaar inspelen.

Ik zou niet het risico nemen dat het oude paardje wel nog leeft (sommige worden zelfs over de 35) en dat je dan zelf geen plek meer hebt

Mee eens, zoals ik het lees zou ik ook voor een eigen gaan, ben je van dat gedoe af.

Niemand is verplicht een paard van een ander tot aan het overlijden in pension te houden, dat is aan de eigenaar, als men de eigen stal nodig heeft voor een eigen paard/ pony dan moet de pensionpaard er gewoon uit....................wel met 1 of 2 maanden de tijd geven dat ze gaan verhuizen naar een andere stal en dit ook tevoren kenbaar maken voordat ie bij je komt stallen.

Koop gewoon een shet erbij, kost geen drol en tegen de tijd dat de shetlander weg moet omdat het meisje te groot wordt kan je die shet voor erbij ook erbij verkopen. Dus wat is het probleem hier dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:50

De shet gaat nooit weg, die was er al ruim voor mn dochter dus hij blijft tot zn dood ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:54

Da's mooi, dan kan je jouw paarden erbij gaan zetten, is ie niet alleen tot jouw dochter een grotere pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:02

We hebben besloten toch het pension-avontuur niet aan te gaan. Er zitten zo veel haken en ogen en risico's aan, helemaal omdat we geen zakelijk bedrijf maar gewoon particulier zijn, dat we het niet aan durven.

Het is allemaal een stuk makkelijker en veiliger als alles gewoon eigen is. Dan heb je ook niet met andermans spullen te maken en ook niet iemand anders bij onze spullen e.d.. En als 1 van de paarden gewond raakt door een ander is dat ook allemaal eigen, dus niks geen geregel voor wie welke rekening is e.d..

De pony die we gevonden hebben is wel qua karakter helemaal wat we zoeken, en omdat het een forse B maat is past onze dochter er ook wel op tot ze 12/ 13 misschien 14 is. Het is misschien niet qua uiterlijk wat we over 2/ 3 jaar zouden kopen, maar zn karakter wel voor de volle 100% en dat is ook niet onbelangrijk. En tot onze dochter er wat mee kan/ gaat doen ga ik lekker grondwerken en lange lijnen met de pony, en ik ken wel paardenmeisjes (die uit de shet gegroeid zijn) die me met inrijden kunnen helpen dus dan is hij toch wat meer bevestigd voor onze dochter er op gaat.