Graag iemand met tips en gouden raad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimd1992

Graag iemand met tips en gouden raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:05

Ik zal mijn verhaal kort proberen te schetsen.
Heb 20oktober dit jaar een prachtige friese dame gekocht (met klinische keuring)
Heb het zekere voor het onzekere genomen en foto's van haar rug laten nemen, waaruit blijkt dat ze kissingspines heeft, hiervoor pijnstillers gekregen.
Enkele dagen later merk ik dat ze enorm is afgevallen, nog maar eens dierenarts laten komen voor te onderzoeken en bloedgetrokken.
Hieruit blijkt dat ze afwijking in haar nieren heeft, en dat is naar het schijnt niet al te best!
Nu bij de rug zeiden de vorige eigenaars breng ze maar terug.
Nu ze zit weten zeiden ze ik ga die verslagen laten nakijken door mijn dierenarts. Ok geen probleem.
Haar dierenarts beweerd dat dat geen kissingspines zijn, dat haar rug perfect in orde is! En 3 dierenarts die ik niet ken heb ik opgeroepen en zeggen allen hetzelfde!
Bij de nieren vroegen de vorige eigenaars ook een urine onderzoek en nog een nieuwe klinische keuring voordat ik haar terug breng.
Heb ik allemaal gedaan op haar aanvraag.
Plots zegt ze dat ik haar niet meer mag terug brengen.
Dus zit ik met mijn handen in mijn haren.
Het gaat me nog duizenden euro kosten voor onderzoeken wat ze heeft maar ook aan de behandelingen.
Ik heb uiteindelijk super veel betaald voor mijn paardje(vanuitgaande dat deze gezond en wel is)
Dus een overeenkomst proberen te sluiten om een deel van het geld terug te krijgen? Dit wilt ze ook niet.
Kissingspines krijg je niet op 1,5 maand tijd! Maar sluimerde al veel langer.
Wat moet ik hiermee?
Een advocate inschakelen of????
ALLE TIPS WELKOM

Cheminee

Re: Graag iemand met tips en gouden raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:14

Je hebt voldaan aan je kopersplicht door te keuren dus volgends mij sta je in je recht om het paard terug te brengen.. advocaat er op!

Kimd1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 00:10

Proberen kan geen kwaad, hoop alleen dat het medisch gezien toch nog te redden..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:13

Lastig.

Komt het paard van een particulier of handelaar.

Bij een handelaar mag je wettelijk ook langer terug brengen.

Ik zou ook een advocaat vragen. Dit is allemaal erg ingewikkeld

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:36

Heb je die rug foto s later gemaakt? Ik bedoel niet tegelijk met de klinische keuring? Lastig idd als je het paard particulier gekocht hebt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:42

Wat een vervelende situatie. Jammer dat dit soort dingen voorkomen.

Heb je bewijzen van de communicatie? Mails etc. ?
Sterkte.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:17

Omdat je advies vraagt over aansprakelijkheid en aankoopproblemen verplaats ik je topic naar [TAO] Transport, afspraken en overige. Je vindt daar ook soortgelijke topics waar je misschien informatie uit kan halen.

Kimd1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 23:47

Ja heb haar in een manege gekocht( naar het schijnt word dat ook gezien als handelaar)ze is ook eigenaar van de manege. In hoogezand.
Het probleem is inderdaad dat de tijd dringt voor mij maar zij is op moment ook een tikkende bom qua gezondheid dus ga ze morgen naar de kliniek doen en hopen dat alles in orde komt :'( tranen zijn gevloeid
Nee ik heb de foto's naderhand laten maken, vermits ze maar niet aan de teugel wou lopen maar als wrong om het niet te doen vandaar advies gehad voor foto's te maken ( haar DA zegt dat dat geen kissingspines is terwijl het dat duidelijk wel is)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:18

Hmm een fries met KS! Ik volg en ben benieuwd hoe dit afloopt.

Als je werkelijk van manege heb gekocht zou ik zeggen, inladen en terugbrengen... pas weer weg gaan als je een oplossing hebt of je geld terug hebt. Succes

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:23

Joltsje schreef:
Lastig.

Komt het paard van een particulier of handelaar.

Bij een handelaar mag je wettelijk ook langer terug brengen.

Ik zou ook een advocaat vragen. Dit is allemaal erg ingewikkeld

bij een handelaar moet de handelaar aannemelijk maken dat hij/zij niet op de hoogte was/kon zijn van de gebreken.

bij een particulier is het andersom, dan moet de koper aannemelijk maken dat de verkoper wist van de problemen.

Kimd1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 01:26

Allemaal erg bedankt voor jullie steun en tips!!
Ik ga morgen meteen naar een advocaat bellen en kijken wat zij dan uiteindelijk voor mij kunnen doen
Ik houdt jullie op de hoogte

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:44

Hier op Bokt zit toch een advocate die veel verstand heeft van paardenzaken? Hoe heet ze ook alweer, weet iemand dat?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:51

Floortje h

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:09

Niet om het één of ander, mijn stalgenoot heeft de rug van haar paard op de foto laten zetten en de dierenarts was duidelijk, KS en niet in een zuinige vorm. Nu heeft de eigenaar de foto's door gestuurd naar andere DA's (klinieken) en wat blijkt? Het dier heeft helemaal geen KS. En dit wordt onafhankelijk van elkaar gediagnosticeerd door 3 DA's, in verschillende klinieken na het bekijken van de foto's.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:13

Wellicht kun je de dierenartsen met elkaar in contact brengen voor overleg?

Alhoewel de nierafwijking wellicht op zichzelf reden genoeg is om paard te retourneren, is dat een ziekte die al bestond of pas net ontstaan is?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:18

Rechtsbijstand inschakelen zij kunnen je goed advies geven over de te nemen stappen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:21

Maar als ik het goed begrijp heb je een dierenarts ingeschakeld gehad die de diagnose KS heeft gesteld. Daarna heeft de verkoper haar eigen dierenarts de situatie laten beoordelen en die zegt geen KS. Vervolgens zijn er 3 andere (onafhankelijke?) dierenartsen geweest en die zeggen ook dat er geen KS is? Dus daar heb je al een aardige discussie....

Dan komen die nieren er bij, daar lijkt wel duidelijk een probleem te zijn als ik je verhaal goed kan volgen. Allereerst snap ik niet dat je op jou kosten onderzoek hebt gedaan wat de tegenpartij eiste. Als zij extra onderzoek willen mogen ze daar zelf voor betalen toch?

Ik vind het verhaal nog een beetje rammelig merk ik. Ik denk dat het advies om met een goede advocaat de situatie uiteen te zetten het meest verstandig is. Zorg voor een advocaat die verstand heeft van hippisch recht. Als je rechtsbijstandverzekering hebt mag je ook een eigen advocaat inschakelen voor het bedrag waarvoor je verzekerd bent, ook al zal de rechtsbijstandverzekering dat niet direct zeggen ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:30

Lynn_Nikita schreef:
Floortje h

FloortjeM toch?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:56

Diablo schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Floortje h

FloortjeM toch?

:o het was vroeg haha

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:25

Volgens mij is Utrecht Universiteit het adres waar je heen kunt als je dergelijke problemen hebt en wordt het oordeel van Utrecht als leidend gezien. Misschien kun je daar naar de kliniek gaan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:42

secricible schreef:
Maar als ik het goed begrijp heb je een dierenarts ingeschakeld gehad die de diagnose KS heeft gesteld. Daarna heeft de verkoper haar eigen dierenarts de situatie laten beoordelen en die zegt geen KS. Vervolgens zijn er 3 andere (onafhankelijke?) dierenartsen geweest en die zeggen ook dat er geen KS is? Dus daar heb je al een aardige discussie....

Het staat er misschien wat ongelukkig maar ik begrijp eruit dat de andere 3 veeartsen het eens zijn met de veearts van TS.

Een manege wordt idd gezien als handelaar. En dan is jouw koop dus een consumentenkoop. Dat is fijn want nu moet de vorige eigenaar maar aantonen dat het paard geen KS had voor je het kocht.
Ik zou in ieder geval nu (zo snel mogelijk) aan de vorige eigenaar - aangetekend - een schriftelijk verzoek sturen de koop te ontbinden wegens nonconformiteit. Er is sprake van verborgen gebreken die er tijdens de klinische keuring niet uit zijn gekomen. Jouw veearts moet een rapport schrijven van zijn bevindingen, zowel van de KS als van de nierproblemen. Voeg daarbij (ook schriftelijk) de beoordeling van de andere 3 veeartsen. Van beide gebreken zou het wel handig zijn als het enigszins te dateren valt, maar lukt dat niet dan is dat het probleem van de vorige eigenaar omdat daar de bewijslast ligt.
In mijn opinie heb je een redelijk sterke zaak, dus laat je niet afbluffen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:43

Was het paard trouwens gekeurd door je eigen veearts of door de veearts van de vorige eigenaar?

LisaMeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:59

Dus je bent zeker dat het kissings spine is? Heb je vitamine D en calcium laten onderzoeken? En dat is grof dat ze je een deel van het geld niet willen terug geven. Ik zou even een advocaat voor advies vragen.

Kimd1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 13:34

Ja ik heb dit laten uitzoeken door 3 DA's die alle 3 bevestigen dat het net was KS is, dus enkel haar DA zegt dat het dat niet is.
Heb een advocaat gebeld, ze zeggen inderdaad dat ik sterk in mijn schoenen sta, maar ze zei wel dat ik evenveel ging kwijt zijn aan advocaatkosten als dat mn paardje gekost heeft.
En dat als ik de zaak win maar 1 /5de zou terug krijgen, dus denk nu dat ik moet overwegen wat ik moet doen.
Ik ga vrijdag ochtend naar de kliniek om uit te zoeken of het geval van de nieren er al waren of niet, want dat is vrij moeilijk te achterhalen.
De KS had ze al veel eerder staat ook in de verslagen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:32

Je kunt ze iig een brief laten schrijven dat kost niet zoveel En schud de tegenpartij iig even wakker Dan kan je altijd nog kijken wat je verder voor stappen gaat onder nemen