Pony's verhuisd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jace

Pony's verhuisd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:32

Graag deel ik mijn verhaal hier, advies of raad is zeer welkom.

Ik heb met mijn pony's op een pensionstal gestaan, waar na ruim 2 jaar onmin is geweest, de stalhouder heeft mij gezegd dat het wellicht verstandiger zou zijn om te vertrekken, dit heb ik gedaan.

Nu is het zo dat ik mijn pony's heb meegenomen en de stalhouder weigert de paspoorten die bij het dier horen terug te geven.
Er zou een betaalachterstand zijn, welke er volgens ons niet is, sterker nog de stalhouder wil de volledige maand betaald hebben terwijl we halverwege de maand zijn vertrokken, notabene op zijn verzoek. Ik heb aangeboden netjes het gedeelte te voldoen van de maand waarvan ik van hun diensten gebruik heb gemaakt. Dit is niet voldoende, er wordt een hele maand geëist. Als ik 150 euro per paspoort betaal dan krijg ik ze terug. Dit terwijl ik zoals ik al heb genoemd al betaald had.

Ik ben bij diverse instanties (knhs, diverse stamboeken, nrps, nvwa, rvo, politie) aan de bel gegaan en allen bevestigen dat het paspoort niet achter gehouden mag worden, het paspoort moet wettelijk bij het paard zijn en de betaling staat daar los van. De betaling is een civiel stukje, retentie recht kan niet en mag niet op de paspoorten uitgeoefend worden.

Ik heb aangifte gedaan van verduistering, heb melding gedaan bij het nvwa, en rvo, deze kunnen niets betekenen, de politie gaat mee in het feit (civiel) dat ik eerst moet betalen.

De boekhouding klopt niet, er waren stalgenoten die betaald hadden, terwijl deze het nog niet hadden gedaan, ieder heeft z'n eigen prijs, logischerwijs creëert dit verwarring.

Het kan en mag toch niet zo zijn dat ik geen paspoorten heb en moet betalen voor mijn paspoorten om ze terug te krijgen terwijl het wettelijk zo is dat de paspoorten ten alle tijden bij het paard moeten zijn !

Er is een heel grijs gebied wat dit betreft, ieder dier moet geregistreerd zijn en voorzien van paspoort en chip, in werkelijkheid is er veel onduidelijkheid over en weet niemand bij wie je daadwerkelijk moet zijn en durft niemand omdat het een grijs en onduidelijk gebied is door te pakken.

HorseTopShop

Re: Pony's verhuisd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:36

De stalhouder heeft gezegd dat het verstandiger is dat je een ander plekje gaat zoeken. Heeft hij gezegd dat je per direct weg moet?
En wat staat er in je contract over het opzegtermijn?

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:38

Hij heeft gezegd dat we moesten vertrekken, er is normaal gesproken een maand opzeg termijn.. Maar dat lijkt mij niet indien de stalhouder dit verzoek doet ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:39

Tuurlijk wel. Voor hem geldt de zelfde opzegtermijn als voor jou.

Als jij ze eerder dan die maand opzegtermijn weghaalt is dat jouw keus, dat betekent niet dat je die maand niet meer hoeft te betalen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:40

Je zal echt de volledige maand moeten betalen. Hij heeft namelijk gezegd dat je een ander plekje moet gaan zoeken. Niet dat je per direct weg moet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:41

Hij mag ook niet zeggen dat ze per direct weg moet. Tenzij er iets heel ernstigs gebeurt.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:42

Er werd gezegd, dat we weg moesten zodra we een andere plek hadden. Dit heb ik opgevat als zo snel mogelijk ☺️

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:42

Ja klopt, beide horen zich aan het opzegtermijn te houden.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:42

maar TS.. je had dit toch zelf ook kunnen vragen aan de stalhouder, of heb je je trailer gepakt en ben je verdwenen?

het lijkt er mij op dat dit van beiden kanten fout gedaan is?

veel sterkte en geluk in ieder geval..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:43

Jace schreef:
Er werd gezegd, dat we weg moesten zodra we een andere plek hadden. Dit heb ik opgevat als zo snel mogelijk ☺️

Lijkt me dat er sprake is van een miscommunicatie. Je stalhouder is niet heel duidelijk geweest over de termijn en jij hebt aannames gedaan. Denk dat het het beste is om nog een keer in gesprek te gaan.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:44

Als je nu afspreekt de rest van de maand te betalen en in ruil wel meteen de paspoorten mee krijgt dan is het toch opgelost?
Hij heeft zijn rest van de maand en jij je paspoorten.
Denk inderdaad dat je je wel aan die opzegtermijn moet houden.
Laatst bijgewerkt door funnypony11 op 12-12-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:44

D'r was niks ergs gebeurt, laten we het erop houden dat we het onderling niet met elkaar eens waren op stal, er zijn in de afgelopen maanden nog 7 andere paarden vertrokken door de situatie..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:45

Vind het een heel apart verhaal, maaaar heb het helaas ok meegemaakt. Grote stal, alles zogenaamd op orde behalve de boekhouding. Paarden werden ook niet direct goed verzorgd en de eigenaar was een vies oud mannetje. Van buitenaf zag het er prima uit en ik heb altijd netjes betaald. Toen ik wegging werd er geëist dat ik nog een maand neerlegde en anders zijn paspoort inderdaad niet kreeg. Grootste probleem is het welles nietes spelletje. Hoe betaal je? Ik doe nu alles via de bank en laat bonnen van mijn stalhoudster uitprinten. Niet dat ik mijn nieuwe staleigenaar niet vertrouw, maar om onduidelijkheden uit de weg te gaan.

Ik ben bang dat je gewoon moet betalen.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:46

Ik had gevraagd per wanneer we weg moesten, er werd gezegd zodra je wat anders hebt..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:47

Jace schreef:
Ik had gevraagd per wanneer we weg moesten, er werd gezegd zodra je wat anders hebt..

Zijn daar andere mensen bij geweest? Dan kan je er misschien nog wel wat mee.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:49

kun je geen nieuw paspoort aanvragen? Je hebt tenslotte aangifte gedaan.
Maar zou ik echt alleen doen als er niet meer te praten valt. Zou proberen uit te leggen aan de stalhouder hoe jij het begrepen hebt en dat je zo snel mogelijk aan zijn verzoek wilde voldoen en dat extra betalen voor de rest van de maand dan wel raar is.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:51

@ horsetopshop, d'r waren anderen bij, maar denk niet dat de staleigenaar daar een boodschap aan heeft

@gabbergill, dus dat, precies mijn oude stal, ik maak nu over, niks meer handje contantje ff snel op het erf ! Nee heb d'r van geleerd !

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:53

Paspoort kan niet aangevraagd worden, stamboek is in kennis gesteld van het feit dat de paspoorten er zijn. Zou het nog wel kunnen navragen nu de aangifte er is !

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:54

Paspoort opnieuw aanvragen kost je ook 120 dacht ik. Ik heb dat toen gehad.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:58

Het gaat er niet om dat ik wat moet betalen, ik vind het niet kloppen dat ik een maand dubbel moet betalen en er voor niet geleverde diensten betaald moet worden, er werd gezegd dat ik moest gaan als ik wat anders had, dat heb ik gedaan, en natuurlijk wil ik betalen voor hun geleverde diensten, maar 2 volle maanden ipv 2 weken.. Vind ik zon groot verschil.. 1 maand wil ik ook wel betalen.. Maar betalen voor wat ik al betaald heb.. Dat voelt zoooo

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:59

Ik vind het vreemd dat de politie niks doet "omdat je eerst moet betalen"... dat staat compleet los van elkaar, iemand mag niet zomaar iets van je achterhouden omdat je iets anders nog moet betalen... dat is een beetje recht in eigen hand nemen. En daarbij komt het feit dat de politie dat niet zomaar aan mag nemen, dat jij nog stalling zou moeten betalen. Daar zou ik zelf nog eens scherp achteraan gaan.

Edit: je bent hem gewoon een hele maand stalhuur schuldig trouwens, niet alleen die 2 weken. Je bent zelf eerder weggegaan. Maakt niet uit wat hij gezegd heeft, je bent er niet met directe reden zomaar uitgeflikkert. Je hebt gewoon een maand opzegtermijn van beide kanten, als jij per maand stalhuur betaald hebt. Dat jij iets anders aanneemt, is niet relevant.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 12-12-16 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:00

TS... Ik begreep dat je de 2 weken door moest betalen die je er niet meer gestaan hebt. Maar ik begrijp nu dat hij dus wilt dat je de maand erop ook betaald. Eigenlijk zoals in het contract staat wat betreft het opzegtermijn.
Dat zou ik dus ook niet doen. 2 Weken, prima. 1,5 maand, echt niet!

Is er een mogelijkheid om er met hem over te praten?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:05

Op zich begrijp ik de stalhouder wel: hij zegt jou de huur op (een maand opzegtermijn), halverwege de maand. Officieel moet je dan aan het eind van de volgende maand weg. Dus 1,5 maand. Theoretisch heeft hij dus wel gelijk. In de praktijk is dat dus helemaal niet leuk, een andere stal die nu een box vrij heeft wil niet altijd 1,5 maand op je wachten (lege box brengt niets op) en jij staat daar niet meer met een prettig gevoel. Twee heel verschillende dingen dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:08

HorseTopShop schreef:
TS... Ik begreep dat je de 2 weken door moest betalen die je er niet meer gestaan hebt. Maar ik begrijp nu dat hij dus wilt dat je de maand erop ook betaald. Eigenlijk zoals in het contract staat wat betreft het opzegtermijn.

Een maand opzegtermijn is een maand opzegtermijn...
Stel jij betaald 1 november je stalgeld, en je zegt 15 november je stalling op, dat is dan per 1 dec, en dan gaat je maand opzegtermijn in. Dus in feite betaal je dan tot 1 jan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:17

LadyMadonna schreef:
HorseTopShop schreef:

Een maand opzegtermijn is een maand opzegtermijn...
Stel jij betaald 1 november je stalgeld, en je zegt 15 november je stalling op, dat is dan per 1 dec, en dan gaat je maand opzegtermijn in. Dus in feite betaal je dan tot 1 jan.

Dit hoeft niet, ligt er maar net aan hoe het is afgesproken. Voor mijn studiohuur bijvoorbeeld hield opzeggen per 15-11 een einddatum van 15-12 in.