Examen aanhanger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Examen aanhanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:29

Hallo bokker!

Ik heb woensdag examen van de aanhanger, alleen kan ik mij niet goed voorstellen wat ik nou kan verwachten..

Hoe is het bij jullid gegaan en wat moest je allemaal doen?

Groetjes! :)

LadyUrsy

Re: Examen aanhanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:34

Het viel bij mij heel erg mee, duurde ook niet zo lang. De aanhanger goed aan de auto bevestigen natuurlijk om te beginnen. Daarna even de examinator gewaarschuwd dat ik even ging remmen. We hebben wat rondgereden in een woonwijk en op het industrieterrein achteruit ingeparkeerd bij een laaddok. Volgens mij mocht ik toen al weer terug rijden. Vergeet niet HEEL GOED te spiegelen.

Heel veel succes.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:36

Klinkt als dat het inderdaad lijkt mee te vallen. Kreeg jij geen vragen?

Ik ben met dingen uit het hoofd leren ontzettend slecht..

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:44

Het E achter B examen bedoel je denk ik toch ?
Heb je al wat lessen gevolgd of ga je voor een dagcursus ?

Ik moest op mijn examen beginnen met theorie en op veel verschillende vragen van de examinator antwoord kunnen geven , zo ook berekeningen maken aan de hand van kentekenpapieren daarna volgde het juist aankoppelen en controleren van de aanhanger.
Toen op aanwijzing van de examinator een route gereden met daarin verschillende bijzondere verrichtingen bv . straatje keren , bochtje achteruit ,recht achteruit en voertuig op 50 cm van een object stilzetten , helling trekken enz.
Daarna terug naar beginpunt en combinatie parkeren ,daarna afkoppelen ed .
Ik vond de theorie best pittig maar goed te doen , het rijden op zich vond ik een eitje .

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:47

Theorie heb ik niet gehad tijdens mijn examen, iig niet dat ik me kan herinneren.
Het is idd correct kunnen aankoppelen, stuk rijden en een paar bijzondere verrichtingen, ik meen dat ik destijds een bochtje achteruit moest doen, en inparkeren voor een laaddock.
De eerste keer was ik gezakt, maar dat kwam puur van de zenuwen. :=
2e keer dan ook gewoon geslaagd, maar dat kwam omdat ik wist wat me te wachten stond. :+

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:02

Ik kreeg in t examenkamertje eerst wat vragen over de papieren van de wagen en auto. Gewicht ed.

Vervolgens rondje om de aanhanger wat alles was en wat te controleren voor vertrek.

Dan alles netjes aankoppelen.

Stukje rijden, idd goed spiegelen en overal je tijd voor nemen. Ik kreeg 3 bijzondere verrichtingen waarvan er 2 goed moeten zijn.

Vervolgens weer correct afkoppelen, vergeet de oplooprem niet te checken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:56

JenW schreef:

(bijna) Alle antwoorden op de vragen die ze stellen kan je vinden in de papieren van de auto en de aanhanger, niet uit je hoofd leren dus gewoon goed lezen.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:31

Bij mij werd verteld dat je alleen hoeft af te koppelen als er getwijfeld wordt over het aankoppelen.
Verder moet je ook een beetje geluk hebben met je examinator.
Ze stappen uit bij de bijzondere verrichtingen, en omdat het regende heb ik er maar één hoeven doen...

Je moet inderdaad wat gegevens over de combinatie kunnen lezen. Verder schijnen ze de volgende strikvraag veel te gebruiken:
Je moet voor je werkgever een lading dozen met een totaalgewicht van 2000kg ophalen aan de andere kant van het land. Je mag 1600kg op de aanhanger laden, wat doe je?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:34

Is dat een strikvraag?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:38

Ik moest eerst bij de examinator wat vragen beantwoorden over de auto en de aanhanger. Maar inderdaad, alles wat ik daarvan moest weten stond in de papieren die ik erbij mocht hebben en kon ik dus zo aanwijzen. Handig was wel dat ik een beetje wist waar alles stond, zodat je niet hoeft te zoeken.
Daarna naar buiten, en moest vertellen wat er op de aanhanger moest zitten. Dus eigen nummerplaat, lengtelampjes, breedtelampjes (ofzoiets :') ), oplooprem enzo, waar alles voor was. Toen aankoppelen, auto achteruit erbij rijden en aankoppelen. Let hiermee op, dit mag je één keer opnieuw doen. Althans, dat was bij mij zo. Ik had hem goed staan maar wilde hem nog beter hebben staan en deed het dus opnieuw. Dat ging gelukkig prima, alleen zei mijn instructeur dat ik dat beter niet had kunnen doen. De eerste keer had het ook gekund, en als het de 2e keer fout was gegaan was ik de sjaak geweest.
Vervolgens wegrijden, examinator inderdaad even waarschuwen dat je de rem gaat testen, zodat hij niet door de voorruit knalt en jij aangeeft dat je weet waar je mee bezig bent. En dan een rondje rijden.
Ik moest tijdens het rijden een stuk recht achteruit rijden langs een stoeprand, en als stoppunt een lantaarnpaal. Maar de examinator stond tevreden te vertellen met mijn instructeur, dus hij heeft het niet gecontroleerd (stond overigens wel goed, had het zelf gecheckt, want dat mag).

Uiteindelijk als je bezig bent stelt het niet heel veel voor. Als je examinator vraagt wat je gaat vervoeren, roep dan gerust dat je voor een trailer aan het leren bent met paarden er in. Bij mij was toen het antwoord: "oh, dat verklaart waarom je wat voorzichtiger rijdt. Houd dat wel in de gaten, maar je bent in ieder geval geslaagd :D "

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:44

Strikvraag lijkt me wel, je kan 2 x rijden of je kan de overige 400 kg in de auto laden, naargelang wat die mag laden en hoeveel er al in zit.

Als je in België gaat krijg je gaan theorie vragen, maar is het van de eerste keer correct aankoppelen het belangrijkste. In theorie mag je 2 keer maar heb al vaker gehoord dat mensen daardoor niet geslaagd zijn.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:47

JenW schreef:

De vragen zijn niet het belangrijkste, mijn instructeur zei dat je bijv. niet zakt als je ze fout beantwoord.

Qua praktijk moet je eerst de auto recht naar de aanhanger toerijden en dan correct aankoppelen. Dan ga je ongeveer een half uurtje rijden met ongeveer 2 bijzondere verrichtingen (recht achteruit, bochtje achteruit, keren, hellingtrekken of de aanhanger voor een deur zetten om te laden en lossen). Daarna weer terug en nog laten zien dat je correct kan afkoppelen.
In mijn ogen is het kijken het belangrijkst, ik was de eerste keer juist gezakr omdat ik té veel op mn spiegels focuste en ook meer vooruit moest kijken. Spiegels is dus erg belangrijk maar vergeet de rest niet.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:55

Loonwerker schreef:
Bij mij werd verteld dat je alleen hoeft af te koppelen als er getwijfeld wordt over het aankoppelen.
Verder moet je ook een beetje geluk hebben met je examinator.
Ze stappen uit bij de bijzondere verrichtingen, en omdat het regende heb ik er maar één hoeven doen...

Je moet inderdaad wat gegevens over de combinatie kunnen lezen. Verder schijnen ze de volgende strikvraag veel te gebruiken:
Je moet voor je werkgever een lading dozen met een totaalgewicht van 2000kg ophalen aan de andere kant van het land. Je mag 1600kg op de aanhanger laden, wat doe je?

Ik neem aan 400 kg in de trekauto mits dat nog binnen de specs valt? Wat is het addertje :o?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:09

ik vind het geen strikvraag hoor..

cygnusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:54

Heb je het gehaald?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 15:08

Yes ben geslaagd!

Heb maar 1 bijzondere verichting gehad, alleen omgooien voor te keren. Eitje :D

En had niks van aanmerkingen echt tof! :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:13

Moest je hem omgooien :wow: :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:16

Polly schreef:
Moest je hem omgooien :wow: :D

Ik had precies dezelfde reactie...... _O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:20

:')

Ik kon het niet laten, vanmiddag begon er ook een leerling: ja toen moest ik volgas op de rem.... Euhm juist >;) :')

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:22

Ik moet eind september. 4 uur nu les gehad en nog 2 te gaan. Alles gaat prima, behalve keren -:(-
Iemand tips?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:33

JenW schreef:
Yes ben geslaagd!

Heb maar 1 bijzondere verichting gehad, alleen omgooien voor te keren. Eitje :D

En had niks van aanmerkingen echt tof! :D

Waar ben je geweest
Ik moet 23 sep
Eerst 3 uur les

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:42

Paardenfan25 schreef:
Ik moet eind september. 4 uur nu les gehad en nog 2 te gaan. Alles gaat prima, behalve keren -:(-
Iemand tips?

Als je de mogelijkheid hebt, veel oefenen!
ik ging zelf met lege trailer aan het oefenen.
Was een combinatie die met B gereden mocht worden.
Zo kon ik in alle rust zonder zenuwachtig te worden van iemand anders oefenen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:44

Ik ga ook oefenen vd week, maar blijft lastig. Vooral het bijsturen als het niet goed gaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:50

Je mag de combinatie ook een keer strekken hè, en langzaam rijden en rustig sturen

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 18:03

Paardenfan25 schreef:
Iemand tips?

Probeer ook met keren dat je als je hem achteruit draait, hem met je hand te draaien, dus aan jou kant.
Is makkelijker :)

Omgooien noemen wij dat altijd :+ maar ik bedoel helemaal omkeren :)