Voor 900 euro opgelicht..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Voor 900 euro opgelicht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 18:43

Ja en wat nu? Ik ben natuurlijk hartstikke gefrustreerd en ook vooral verdrietig.
900 euro is veel geld en ook voor een jong volwassene.

Ik zou een zadel kopen van een franse marktplaats.
Hiervoor zou ik 900 euro overmaken. Als dit ontvangen was zou het zadel verzonden worden.
Gister kreeg ik een bericht dat het zadel maandag al verstuurd was en het geld binnen was.
Maar nu heb ik geen track and trace code gekregen wat wel afgesproken was. Hij zou nog naar het postkantoor gaan om dat te krijgen. Toen zei hij dat hij het niet kreeg en dat Laposte (het postkantoor) contact met mij zou opnemen.
Ik kreeg inderdaad een mail van Laposte dat meneer het pakket verkeerd verstuurd was en dat het nu in Benin, Afrika was. Ik zou dan 216 euro moeten overmaken zodat het pakket naar Nederland verstuurd kon worden.
Dit heb ik dus niet gedaan omdat ik het maar vaag vond. Waarom contacteren ze mij op een fout van meneer?

Ik heb meneer hier ook op aangesproken en hij zei ook dat dit zijn fout was maar dat hij de 216 niet kon betalen want hij had geen geld. :roll: Ik heb hem net zondag 900 euro overgemaakt.. hoezo geen geld?
Ja hij had het al uitgegeven, Wat hij wel kon doen was volgende maand de helft voor me betalen.

Ik heb de echte laposte benaderd en die vreesden dat ik opgelicht was..

Het wordt alsmaar raarder.
Aangezien ik nog wel wat handig ben met computers heb ik zijn IP adres opgezocht en dat van de mail van de zogenaamde Laposte. Beide kwam het op hetzelfde uit. United States..

Ik heb al aangifte gedaan bij de politie en ook een mail gestuurd naar die franse marktplaats site..
Maar ik denk dat ik wel kan fluiten naar mijn geld..

Hij had nog zijn adres gestuurd, naam en zelfs een foto van zijn identiteitskaart..
Ik dacht, dat zit helemaal goed..
Heb familie in Frankrijk en kom er best vaak. Dus ik dacht dat dit wel kon.. Misschien stom maarja het is al gebeurd..
Misschien dat ik toch teveel in het goede van de mens geloof.

(kan zijn dat sommige dingen niet helemaal goed uitgelegd zijn, excuses daarvoor)
Heeft iemand hier ooit ervaring mee gehad? En wat hebben jullie gedaan? Is er uiteindelijk nog geld terug gekomen of is dit een hopeloze zaak?

Joltsje

Re: Voor 900 euro opgelicht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:48

Jeetje ts. Wat balen zeg. Dsnk je goed voorbereid te zijn door alles te controleren.
Volgende keer vooraf het io adres checken :).

Wat ik ook wel doe is vragen om het onder rembours te verzenden. Als het echt duur is heb ik dat er wel voor over. Als het goedkoper is vraag ik het wel. Als het prima is, zeg ik doe toch maar met normale post

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:51

Kan je de bank je geld niet terug laten halen?
Of achterhalen van wie dat bankrekeningnummer is? En dat aangeven bij de politie?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:06

Vind je het zelf niet heel naief om 900 euro (veel geld!!) zomaar over te maken?
Ik denk dat dit een harde leerschool is; nooit meer doen dus.

Vraag me af of je er iets mee kan. Ik zou het even navragen bij de politie en wellicht je bank. Ik zou nergens op hopen iig, je hebt het immers zelf overgemaakt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:20

ED -> TAO

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:28

Hoe heb je het geld overgemaakt? Direct op zijn bankrekening?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:29

Ik heb zoiets ooit bij de hand gehad met mijn zadel verkopen. Zeg maar gerust naieve actie. Ik hoop dat je nog iets van het geld terug ziet (of een zadel ziet), maar heb er een hard hoofd in. Klote zeg, die irritante oplichters. :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:30

900 euro voor een zadel.. Meid had ervoor gegaan..

Wel erg brutaal dat ie je nog eens voor ruim 200 euro probeert op te lichten :(

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:45

Oejoej..

Ik heb twee jaar geleden ongeveer hetzelfde meegemaakt maar dan voor een iPhone. Echt te mooi verhaaltje achteraf. De verkoper zou de telefoon naar het postkantoor brengen en dan zou het postkantoor mij een mail sturen met de betaalgegevens. Ik moest dan een bewijsje mailen dat ik betaald had en dan zouden zij de telefoon versturen. Te mooi om waar te zijn natuurlijk. Dit was ook via luxemburg. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het bankrekening nummer Roemeens was. Weg geld. Aangifte gedaan bij de politie en alle gegevens doorgegeven. Die man adverteerde blijkbaar onder meerdere namen op marktplaats/tweedehands/kapaza. Zo dom dat ik dat niet gechecked heb toen. Ik heb dus aangifte gedaan maar nooit meer wat van gehoord.

Hopelijk krijg jij er nog wat meer uitgesleept dan ik.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 19:51

Bedankt voor alle reacties !
Ik weet dat het achteraf gezien gewoon niet slim was nee.. zeker niet. Ik heb mijn lesje wel geleerd.

Ik kreeg zojuist nog opeens een mail over dat hij geen kwade bedoelingen had en dat hij het zelf ook gek vond van de post. Dat hij het geld wel terug ging storten en of ik mijn rekening nummer wilde sturen..
Nu opeens zou hij dan wel het geld terug kunnen storten? Hoewel hij die 216 niet kon missen..
En het vragen naar mijn rekening nummer vind ik ook raar aangezien ik natuurlijk naar hem geld heb overgemaakt dus kan hij heeft mijn rekening nummer gewoon.
Maar wie weet.. Ik geloof er niet meer in..

Joltsje schreef:
Jeetje ts. Wat balen zeg. Dsnk je goed voorbereid te zijn door alles te controleren.
Volgende keer vooraf het io adres checken :).

Wat ik ook wel doe is vragen om het onder rembours te verzenden. Als het echt duur is heb ik dat er wel voor over. Als het goedkoper is vraag ik het wel. Als het prima is, zeg ik doe toch maar met normale post

Ja dat ga ik zeker doen!

_Zsazsa_ schreef:
Kan je de bank je geld niet terug laten halen?
Of achterhalen van wie dat bankrekeningnummer is? En dat aangeven bij de politie?

Nee ik heb al contact op genomen met de bank en dit kon helaas niet..
Ik heb alle informatie van hem al wel aangegeven bij de politie.

Goof schreef:
Vind je het zelf niet heel naief om 900 euro (veel geld!!) zomaar over te maken?
Ik denk dat dit een harde leerschool is; nooit meer doen dus.

Vraag me af of je er iets mee kan. Ik zou het even navragen bij de politie en wellicht je bank. Ik zou nergens op hopen iig, je hebt het immers zelf overgemaakt.

Ja nu achteraf wel.. Hartstikke dom natuurlijk.. Maar dat is achteraf gepraat. Ik heb mijn lesje in ieder geval geleerd ja :(

Ik hoop het wel. Heb het inderdaad al aangegeven bij politie en bank en ook de tweedehands site.

maximuss schreef:
Hoe heb je het geld overgemaakt? Direct op zijn bankrekening?

Ja direct op zijn bankrekening. Wat overigens wel een frans rekening nummer is.

Sammie schreef:
900 euro voor een zadel.. Meid had ervoor gegaan..

Wel erg brutaal dat ie je nog eens voor ruim 200 euro probeert op te lichten :(

Ja ik ga er echt alles aan doen om dat geld terug te halen.. Maar ik weet dat de kans echt heel klein is..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:01

En heb je ook een Frans adres? Dan zou ik vragen aan je familie in Frankrijk (of als je zelf naar daar kunt gaan) of zij met alle info tot bij de gendarmerie kunnen langsgaan.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:02

Even verder alles terzijde.
Is een goed passend zadel heel belangrijk, dus zou ik niet zomaar op de gok aanschaffen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 20:07

maximuss schreef:
En heb je ook een Frans adres? Dan zou ik vragen aan je familie in Frankrijk (of als je zelf naar daar kunt gaan) of zij met alle info tot bij de gendarmerie kunnen langsgaan.

Dat is inderdaad een heel goed plan ! Heb ik zelf nog niet aan gedacht. Bedankt :)

Locanda schreef:
Even verder alles terzijde.
Is een goed passend zadel heel belangrijk, dus zou ik niet zomaar op de gok aanschaffen.

Hier heb ik dus helemaal niks aan.. Ik weet dit als geen ander. Maar oké laat ik het maar even zeggen:
Bij mij komt er om het half jaar een zeer goed aangeschreven saddlefitter checken en controleren bij beide paarden. Als het zadel niet goed was had ik een vriendin die het eventueel wel wilde overnemen voor bij haar op haar stal.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:30

eerlijk,voor 900 euro zou ik naar frankrijk rijden en daar naar de politie gaan.

in frankrijk zijn ze daar behoorlijk streng op en als het rekeningnummer frans was,is er een adres aan verbonden.
(als ze bv in frankrijk een auto verkopen,2dehands,ook al is dat particulier,en er blijkt een gebrek te zijn,dan draait de verkoper daar echt voor op als je daar een zaak van maakt)

maar voor dat geld zeker het proberen waard.
indien je frans niet goed genoeg is,iemand van je familie in frankrijk meenemen?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:31

Jeetje wat kl*tezeg... Is best een flink bedrag...
Leerschool voor een evt volgende keer, betaal via paypal. Dan ben je verzekerd.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:36

Asociaal dat mensen andere zo kunnen oplichten. Kennis is vorige week nog opgelicht, wel voor een minder bedrag, €100,- maar alsnog hartstikke balen natuurlijk. En niemand die er wat mee kan doen want je bent zelf verantwoordelijk ervoor..

Maar inderdaad wat iemand hiervoor ook al opperde; toch naar het adres gaan of het melden bij de Franse politie.. €900 is toch een behoorlijke bak geld.

Sterkte en hopelijk wordt het goed opgelost.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:49

Dit is toch gewoon de typische manier van scammers die ook neppemails sturen zogenaamd van gewonnen prijzen en banken, huwelijken sluiten met westerse vrouwen etc. etc.
Je kan inderdaad fluiten naar je geld, hopelijk heb je er van geleerd, dan was het nog iets waard. :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:01

Heb je hem er al mee geconfronteerd dat zijn ip-adres hetzelfde is als dat van het postkantoor en dat het in Amerika is?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:03

Even ter informatie : rembours biedt geen enkele zekerheid voor de koper, alleen voor de verkoper!

Je moet namelijk betalen voordat je je pakket hebt geopend en stel dat er dan geen zadel in zit, maar een zak zand, ben je dus evengoed je geld kwijt!

PayPal kan in zo'n geval nog iets voor je betekenen, de gewone bank staat ook met de rug tegen de muur...

Echt balen dit!
Vrees dat je naar je geld kunt fluiten -O-

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:09

ik ben in januari ook vreselijk opgelicht,heb t geld cash laten betalen door mijn zoon die dus vlakbij verkoper van het zadel woonde.'
zadel was niet in orde,zadel teruggestuurd,zoon geld terug gaan halen en kreeg t niet.
Dreigmails van haar gehad,foto s van dode en verminkte paarden gekregen van haar met de vraag of dit mijn paard was.....echt een zieke totaal gestoorde trut.

Uiteindelijk mijn geld via verzekering teruggekregen maar als ik haar ooit zo zien of tegenkomen vrees ik voor t ergste!(ik zou haar echt niet zomaar voorbijlopen bedoel ik)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:10

Ach wat sneu voor je, dat is idd veel geld! Ik hoop dat je nog wat kan recupereren maar vrees er wel voor ..

Ik zou de gegevens die je hebt toch overmaken aan de franse politie. Wie weet ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:27

Heel vervelend, maar niet perse naïef. Ik heb zelf 2 keer over een zadel van dat bedrag gekocht via de Duitse Ebay en dat is wel goed gegaan. Verder nog van alles particulier gekocht vanuit Amerika, Australië en andere Europese landen zonder problemen. En ja, een keer opgelicht op de Nederlandse Marktplaats. :+

Heb je terug gemaild dat hij jouw rekeningnummer al heeft en dat je het bedrag graag z.s.m. terug ziet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:33

Wat ik wel bijzonder vind, dat hij nog wel blijft mailen. Dat laatste mailtje van hem is niet erg logisch voor een oplichter.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:39

wat erg voor je! Ik heb het eens gehad met een zadeldekje van een Franse website. Betaald en nooit ontvangen. Ik kon bij mijn bank (abn amro) terecht om de overboeking terug te laten draaien!! Ik moest een formulier invullen en daarop verklaren dat ik het betaalde nooit ontvangen had, ook de correspondentie met de verkoper moest ik bijvoegen. De bank heeft het geregeld en ik heb mijn geld terug gekregen. Is natuurlijk geen 900 geweest, maar ik bedoel maar; het kan dus wel!!
veel succes!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:46

Ik heb al western zadels uit Zwitserland en duitsland gekocht via marktplaats, nooit problemen gehad. Voor mijn laatste zadel heb ik wel enkele keren met de mensen getelefoneerd.
Maar ik betaal altijd via Paypal.

2 jaar terug wel opgelicht voor 80 euro via mp. Ik vraag sindsdien altijd extra foto's en informatie.