Aansprakelijk gesteld door eigenaresse bijrijdpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Aansprakelijk gesteld door eigenaresse bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:32

Mijn excuses voor de titel, het lijkt nu alsof er al een voorval zich heeft voorgedaan maar dat is het niet geval. :Y)

Het zit namelijk als volgt: Ik ga verhuizen voor mijn studie en het paard wat ik al een heel aantal jaren rij, mag met mij mee verhuizen naar de andere kant van het land. De eigenaresse en ik hebben schriftelijk afgesproken dat ik de hoefsmid, ontworming en dierenartskosten betaal. Voor laatstgenoemde kan ik haar laten verzekeren. De verzekering is bijna rond, de stalling is geregeld en het vervoer erheen ook. Nu is er nog 1 mankementje aan het hele verhaal: de eigenaresse wil dat ik (ook schriftelijk) wettelijk aansprakelijk word gesteld voor alles wat het paard doet. Dus, mocht het paard schade veroorzaken, dan zijn de kosten voor mij. Mijn WA verzekering vergoed alleen schade die veroorzaakt wordt door mij, als ik bijvoorbeeld niet goed uitkijk tijdens een buitenrit. Schade waar ik niets aan kan doen, wordt niet gedekt door mijn WA verzekering. Worst case scenario, ze breekt uit, rent de weg op en er verongelukt een auto - auto total loss en de inzittenden moeten naar het ziekenhuis, dat kon nog wel eens een heel duur grapje worden. Zoiets kan ik nooit betalen, moeten mijn ouders dan betalen (ik ben 20 jaar) of blijf ik met een schuld zitten?

Ik zou dus graag jullie mening hebben over dit hele verhaal, zouden jullie het paard mee verhuizen of laten staan?

Alvast bedankt :j

Urielle

Re: Aansprakelijk gesteld door eigenaresse bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:36

Ik heb bij mijn verzekering een aanvullende verzekering genomen om de paarden te verzekeren (dus geen ziektekosten maar burgerlijke aansprakelijkheid).

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:40

Als ik dit zo lees ga jij dus alle kosten betalen, ook de stalling? Kan je hem dan niet kopen, dan ben jij wel sowieso aansprakelijk als er wat gebeurd, maar daar kan je een aansprakelijkheidsverzekering voor afsluiten. Die verzekering zou ik altijd nemen, let wel goed op de voorwaarden, niet bij alle verzekeringen vallen paarden onder huisdieren. Deze verzekering vergoed schade aan anderen door jou of jouw dieren gemaakt.

Als de eigenaresse toch eigenaar blijft dan wordt het als er iets gebeurd een juridisch gevecht tussen jouw verzekering en haar verzekering. In principe is een eigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van haar dier, maar bijvoorbeeld een schadevergoeding kan verminderd worden of verhaald worden door verwijtbaar handelen van het slachtoffer of de begeleider van het dier, maar dit zal per situatie bekeken worden en daar helpt niet een eigen contractje voor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:41

leasecontract waarmee je bij je verzekering kan aantonen dat het beest onder jouw hoede staat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:41

Is het dan niet verstandiger om het paard te kopen?
Dan is het voor de verzekering duidelijk wie er aansprakelijk is.

iw2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:42

Tja,wij kunnen moeilijk voor jou beslissen want dit soort zaken zijn altijd erg persoonsgebonden. Wat belangrijk is, is altijd het welbekende kosten-baten plaatje i.p.v.je emotie alleen de overhand laten hebben want dat is vaak een slechte drijfveer. En altijd het worst case scenario incalculeren,iets dat de meesten altijd weglaten gewoon omdat ze er niet aan willen denken en ervan uitgaan dat het toch wel nooit gebeurd. Zul je zien dat het dus wel gebeurd en dan is lijden in last. Want laten we eerlijk zijn: Op jonge leeftijd voor een groot deel de rest van je leven als er iets ergs gebeurd opgezadeld zitten met een grote schuld is wel het laatste wat je wilt naast de andere lasten in je jonge opgroeiende leven.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:45

iw2015 schreef:
Tja,wij kunnen moeilijk voor jou beslissen want dit soort zaken zijn altijd erg persoonsgebonden. Wat belangrijk is, is altijd het welbekende kosten-baten plaatje i.p.v.je emotie alleen de overhand laten hebben want dat is vaak een slechte drijfveer. En altijd het worst case scenario incalculeren,iets dat de meesten altijd weglaten gewoon omdat ze er niet aan willen denken en ervan uitgaan dat het toch wel nooit gebeurd. Zul je zien dat het dus wel gebeurd en dan is lijden in last. Want laten we eerlijk zijn: Op jonge leeftijd voor een groot deel de rest van je leven als er iets ergs gebeurd opgezadeld zitten met een grote schuld is wel het laatste wat je wilt naast de andere lasten in je jonge opgroeiende leven.

Tja, dit is dus precies waar ik mee zit: wat als. Inderdaad, ik denk het liefste 'dat gebeurd toch niet', maar het risico is er nu eenmaal wel.

Evelijn schreef:
Is het dan niet verstandiger om het paard te kopen?
Dan is het voor de verzekering duidelijk wie er aansprakelijk is.

Het paard kopen is geen optie, daarvoor is het prijskaartje wat te hoog. :o
De eigenaresse betaald trouwens wel het stalgeld iedere maand en de inentingen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:45

Je hoeft het paard niet perse te kopen (eigenaar te zijn) om als bezitter van het paard aangemerkt te worden. Lees de FAQ van TAO daar eens op na. Het hangt allemaal een beetje van de situatie af, maar als jij inderdaad als bezitter wordt gezien, dan valt het paard over het algemeen onder jouw aansprakelijkheidsverzekering. Je bent dan namelijk (risico)aansprakelijk voor jouw paard. Als dat bij je huidige verzekering niet zo is, dan zou ik even rondkijken. Bij de meeste verzekeringen is dat namelijk wel zo.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:46

Informeer eens bij je verzekering wat de opties zijn bij een leasecontract

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:46

Ergens kan ik de eigenaar heel goed begrijpen. lijkt mij ook niet meer dan logies om je verzorg/bijrijdpaard dan op te laten nemen in je verzekering of een aparte verzekering hier voor. De eigenaar heeft geen controle meer over haar paard.....

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:48

daffieduck83 schreef:
Als ik dit zo lees ga jij dus alle kosten betalen, ook de stalling? Kan je hem dan niet kopen, dan ben jij wel sowieso aansprakelijk als er wat gebeurd, maar daar kan je een aansprakelijkheidsverzekering voor afsluiten. Die verzekering zou ik altijd nemen, let wel goed op de voorwaarden, niet bij alle verzekeringen vallen paarden onder huisdieren. Deze verzekering vergoed schade aan anderen door jou of jouw dieren gemaakt.

Als de eigenaresse toch eigenaar blijft dan wordt het als er iets gebeurd een juridisch gevecht tussen jouw verzekering en haar verzekering. In principe is een eigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van haar dier, maar bijvoorbeeld een schadevergoeding kan verminderd worden of verhaald worden door verwijtbaar handelen van het slachtoffer of de begeleider van het dier, maar dit zal per situatie bekeken worden en daar helpt niet een eigen contractje voor.

De eigenaresse betaald de stallingskosten, kopen is helaas geen optie.
Als er in het contractje staat dat ik wettelijk aansprakelijk ben en we ondertekenen het allebei, is het dan niet rechtsgeldig? Ik heb namelijk met het juridisch loket gebeld hierover, en die zeiden dat het dan tussen de eigenaresse en mij wel bindend is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:49

Waarom leg je die vraag niet voor bij jou verzekering? Als er een mogelijkheid is voor jou, verzekeringstechnisch gezien, neem je het paard alsnog mee. Wordt het allemaal erg lastig dan laat je hem staan :-)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:50

Ik zou even contact opnemen met je verzekeringsmakelaar, of die van je ouders.

Afspraken rond hoefsmid en DA kan je netjes regelen maar ongeacht wat de eigenaresse wil, ze kan niet boven de wet gaan staan.

Alles eerst goed uitpluizen voor je hieraan dit begint.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:54

Als je kunt aantonen dat je niet de eigenaar bent van het paard, dan ben je niet WA (wettelijk aansprakelijk) voor eventuele kosten voortgekomen uit schade veroorzaakt door het paard. Dit is en blijft de eigenaar. Wel kan er lastig worden gedaan, wanneer jij al voor langere tijd kosten zoals, stalling, dierenarts, smid etc. voor je rekening neemt. Dan kun je (voor de wet) wel gezien worden als eigenaar. Ik zou dus een hele goede overeenkomst opstellen met de eigenaar van het paard met daarin wie waarvoor aansprakelijk is.

Je hebt overigens al een WA verzekering vanaf 3,- p/m. Dus als ik jou was en het paard als 'eigen' mag beschouwen, dan zou ik die verzekering afsluiten. Dan heb je alles prima geregeld!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:55

De eigenaresse betaald de stallingskosten, kopen is helaas geen optie.
Als er in het contractje staat dat ik wettelijk aansprakelijk ben en we ondertekenen het allebei, is het dan niet rechtsgeldig? Ik heb namelijk met het juridisch loket gebeld hierover, en die zeiden dat het dan tussen de eigenaresse en mij wel bindend is...[/quote]

klopt, dit is bindend. Zou heb ik dat ook gedaan met trainingspaarden van fokkers.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:57

Bedankt voor al jullie input!

In de FAQ van TAO lees ik nu het volgende:

'Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.'

Betekent dit, dat als ik bezitter zou zijn van het paard, dat schade waar ik niets aan kan doen, wél wordt vergoed door mijn WA verzekering?

Ik heb inderdaad net contact gehad met mijn verzekeringsmaatschappij en ga straks weer bellen om deze dingen aan ze voor te leggen.

Lukasje schreef:
Ik zou even contact opnemen met je verzekeringsmakelaar, of die van je ouders.

Afspraken rond hoefsmid en DA kan je netjes regelen maar ongeacht wat de eigenaresse wil, ze kan niet boven de wet gaan staan.

Alles eerst goed uitpluizen voor je hieraan dit begint.

En ik maar denken dat ik alles wel had uitgezocht, niet dus. := Ik ben hier namelijk al een hele tijd mee bezig, maar er komen steeds meer dingen bij.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:57

Padoertje schreef:
Als je kunt aantonen dat je niet de eigenaar bent van het paard, dan ben je niet WA (wettelijk aansprakelijk) voor eventuele kosten voortgekomen uit schade veroorzaakt door het paard. Dit is en blijft de eigenaar. Wel kan er lastig worden gedaan, wanneer jij al voor langere tijd kosten zoals, stalling, dierenarts, smid etc. voor je rekening neemt. Dan kun je (voor de wet) wel gezien worden als eigenaar. Ik zou dus een hele goede overeenkomst opstellen met de eigenaar van het paard met daarin wie waarvoor aansprakelijk is.

Je hebt overigens al een WA verzekering vanaf 3,- p/m. Dus als ik jou was en het paard als 'eigen' mag beschouwen, dan zou ik die verzekering afsluiten. Dan heb je alles prima geregeld!

Dat is niet waar padoertje. De wet praat namelijk niet over eigenaar, maar over bezitter. In sommige gevallen kan het zo zijn dat dit niet hetzelfde is. Ik weet te weinig van de situatie van de TS, maar het lijkt er op dat de TS ook wel eens als bezitter gezien kan worden, het paard is namelijk buiten de invloedsfeer van de eigenaar. Dus ook wanneer je niet de eigenaar bent, kan je risico aansprakelijk zijn voor schade die het paard veroorzaakt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:04

Juridisch gezien ben je geen bezitter, maar houder van het paard.
Je kan de aansprakelijkheid die je als eigenaar hebt van een paard inderdaad niet contractueel overdragen aan een ander, zoals de eigenaar nu wil. Wel kan je afspreken dat de kosten die uit deze aansprakelijkheid voortvloeien voor jouw rekening komen. Degene die dus schade heeft blijft aankloppen bij de eigenaresse, maar die kan vervolgens dus weer bij jou aankloppen.

Dit is dan ook lastig te verzekeren. Wat mij de meest praktische oplossing lijkt is dat de eigenaresse contact opneemt met haar verzekering om uit te zoeken of de verzekering ook dekt indien het paard schade veroorzaakt onder jouw hoede en zo niet dit aanvullend te verzekeren. Jij kan dan de extra kosten die voor de verzekering worden gemaakt en het evt eigen risico bij een schade aan de eigenaresse vergoeden. Op die manier komt zij niet met extra kosten te zitten bij schade en heb jij niet het risico dat je op moet draaien voor hoge schadekosten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:11

Lieke schreef:
Wel kan je afspreken dat de kosten die uit deze aansprakelijkheid voortvloeien voor jouw rekening komen. Degene die dus schade heeft blijft aankloppen bij de eigenaresse, maar die kan vervolgens dus weer bij jou aankloppen.

Wat je absoluut niet moet willen, de eigenaresse is verzekerd voor de WA. Zij betaalt de maandelijkse premies om zich juist te verzekeren tegen voorvallen. En als ze die kosten (die ze zelf niet gedragen heeft) alsnog bij jou neerlegt en jij kan jezelf daar niet tegen verzekeren, dan komt je er berooid uit.

De volgende optie lijkt me een hele mooie e doch maatwerk en ik vermoed niet dat ze dat voor een particulier gaan doen.

Maar mij lijkt sowieso wel dat haar WA verzekering dekking blijft bieden ondanks dat het paard voor een periode bij jou gestald is. Dat zou ze zeker na kunnen vragen.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:12

Wat de eigenaresse van het paard wil kan niet. Jij bent namelijk geen eigenaar en geen bezitter, maar houder van het paard. Wettelijk gezien is de bezitter aansprakelijk. Dat is en blijft de eigenaresse van dit paard. Daar kun je niet van afwijken, want dit is dwingend recht. Dus als het paard uit de eigen energie schade toebrengt aan een ander dan is de eigenaresse dus aansprakelijk en zal degene die schade lijdt haar aansprakelijk stellen. Dit moet volgens mij geen probleem zijn als zij maar een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Die aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die haar paard uit eigen energie veroorzaakt aan een ander. Als jij erop rijdt en jij doet iets fout waardoor er schade is bij een ander dan dekt jouw aansprakelijkheidsverzekering dat. Het tekenen van een formulier waarin jij aangeeft dat jij aansprakelijk bent als het paard schade veroorzaakt werkt dus niet.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:13

ik zie dat anderen me al voor waren met het juiste antwoord

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:14

Iris82 schreef:
Lieke schreef:
Wel kan je afspreken dat de kosten die uit deze aansprakelijkheid voortvloeien voor jouw rekening komen. Degene die dus schade heeft blijft aankloppen bij de eigenaresse, maar die kan vervolgens dus weer bij jou aankloppen.

Wat je absoluut niet moet willen, de eigenaresse is verzekerd voor de WA. Zij betaalt de maandelijkse premies om zich juist te verzekeren tegen voorvallen. En als ze die kosten (die ze zelf niet gedragen heeft) alsnog bij jou neerlegt en jij kan jezelf daar niet tegen verzekeren, dan komt je er berooid uit.

De volgende optie lijkt me een hele mooie e doch maatwerk en ik vermoed niet dat ze dat voor een particulier gaan doen.

Maar mij lijkt sowieso wel dat haar WA verzekering dekking blijft bieden ondanks dat het paard voor een periode bij jou gestald is. Dat zou ze zeker na kunnen vragen.

Maar Iris, jij hebt toch ook verstand van verzekeren :). Als dat paard volledig onder toezicht van de TS staat (stalling is bij TS, kosten zijn voor TS, eigenaar is heeft geen enkele invloed over paard), dan zal in veel (?) gevallen het paard toch ook onder de AVP van de TS kunnen vallen.

Natuurlijk afhankelijk van de situatie en we hebben meer informatie nodig, maar even algemeen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:24

NIet alle kosten zijn voor TS, de eigenaar blijft dan ook gewoon bezitter en is via WA verzekerd voor de schade die het paard eventueel aanricht, op zich voelt ze daar dus ook niks van (MITS ze dekking heeft op haar paard als huisdier). De aansprakelijkheid overdragen klinkt leuk, maar dat gaat jouw verzekering echt niet zomaar dekken, dus als het zover komt kan ze(/haar verzekeraar) jou mogelijk persoonlijk aansprakelijk stellen en dan moet je zelf opdraaien voor eventuele kosten. Niet doen dus :n.

Tenzij je met jouw verzekering zwart op wit een afspraak kunt treffen over de aansprakelijkheid en de vergoeding van de schade, dan zou je het kunnen overwegen. Maar dit zou al als clausule in de polis opgenomen moeten worden denk ik zomaar. Waarom wil de eigenaresse dit per se? Zoals gezegd is zij er voor een paar euro per maand toch al voor gedekt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:25

Hoe zit het dan als alle kosten voor mij zijn, behálve de stallingskosten en inentingen? Ben ik dan ook 'houder' of 'bezitter' van het paard en dus risico aansprakelijk? Of is de eigenaresse dat nog steeds, omdat zij de stallingskosten en inentingen betaald, en ik dus niet alle kosten op me neem? (wel het grootste deel, maar toch)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:27

hyppolyte schreef:
NIet alle kosten zijn voor TS, de eigenaar blijft dan ook gewoon bezitter en is via WA verzekerd voor de schade die het paard eventueel aanricht, op zich voelt ze daar dus ook niks van (MITS ze dekking heeft op haar paard als huisdier). De aansprakelijkheid overdragen klinkt leuk, maar dat gaat jouw verzekering echt niet zomaar dekken, dus als het zover komt kan ze(/haar verzekeraar) jou mogelijk persoonlijk aansprakelijk stellen en dan moet je zelf opdraaien voor eventuele kosten. Niet doen dus :n.

Tenzij je met jouw verzekering zwart op wit een afspraak kunt treffen over de aansprakelijkheid en de vergoeding van de schade, dan zou je het kunnen overwegen. Maar dit zou al als clausule in de polis opgenomen moeten worden denk ik zomaar. Waarom wil de eigenaresse dit per se? Zoals gezegd is zij er voor een paar euro per maand toch al voor gedekt.

Als ik het goed begrijp, zou alle schade die het paard veroorzaakt, wat niet mijn schuld is, uit haar WA vergoed kunnen worden? Ik heb haar in ieder geval gevraagd om het na te vragen.
De reden dat ze dit wil, is omdat ze er geen toezicht meer op heeft als ik eenmaal het paard heb verhuisd naar de andere kant van het land.