Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
guusjew schreef:Oke bedankt voor de antwoorden! Dan gaan we voor 1.5 paards!
Jet schreef:Met een "normale" buscamper en rijbewijs E zit je ook aan een max. Dat is uit mijn hoofd iets van 4.300 kg.
Rex_Rolfo schreef:Jet schreef:Met een "normale" buscamper en rijbewijs E zit je ook aan een max. Dat is uit mijn hoofd iets van 4.300 kg.
Die snap ik even niet. Bedoel je het maximum te trekken gewicht van 3500 kg voor een E van later dan 19-01-2013? Theoretisch kan je dan met een 7 tons combi (3,5 trekauto en 3,5 aanhanger) onderweg zijn. Met ouder rijbewijs BE zit er zelfs geen rijbewijslimiet aan de TMM van de aanhanger.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
pjotrg schreef:Er bestaat bij grotere campers wel een uitzonderingsregel die bepaalt dat als je vóór een bepaalde datum je rijbewijs gehaald hebt, dat je ook een camper tot 5 ton mag rijden. Ik heb géén idee hoe het dan echter met een aanhanger zit. IIG maximaal het gewicht dat de camper mag trekken of wat de trekhaak mag trekken (het laagste gewicht van die twee is bepalend).
Kaitlyn schreef:Nee ook niet met een 1.5 paardstrailer.
Waarom risico's nemen? Ga gewoon dat E rijbewijs halen.
peer2005 schreef:Wie heeft er ervaring met een iveco daily kampeerbus (dus geen camper) voor een paardentrailer? En dan heb ik het over trekkracht, verbruik etc
peer2005 schreef:Volgens mij zitten de meeste net boven de 100 PK. Hoe vertaalt zich dit naar de praktijk, kom ik dan geen heuveltje meer op ofzo? Kortom is dit te weinig?