Slechts 16 procent van trailers op orde volgens BOVAG

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Slechts 16 procent van trailers op orde volgens BOVAG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 10:00

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:01

Is het in Nederland niet verplicht om je trailer elk jaar te laten keuren?
In België is dit namelijk wel gewoon verplicht.

Ik had het artikel nog niet gelezen. Het is dus in Nederland niet verplicht.
Lijkt me een goede zaak om dat dus wel verplicht te maken.

slimmerik

Re: Slechts 16 procent van trailers op orde volgens BOVAG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 10:02

Nee in Nederland is het niet verplicht. Maar zou wel moeten aangezien paardeneigenaars de verantwoording zelf niet aankunnen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:03

Mijn vader zit in de aanhangers en trailers, als je ziet wat er soms in de werkplaats staat.
Denk je kunnen ze daar nog een paard in vervoeren, ja hoor..

Ze zouden net als in duitsland de tuff keuring moeten hebben. Dan zouden er hier in nederland een hoop trailers van de weg verdwijnen

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:05

Onze trailer krijgt elk jaar een beurt. Mijn moeder regelt dat, dus weet niet of hij gekeurd word dan, maar dat lijkt me wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:06

Mijn trailer wordt elk jaar nagekeken (grote beurt) en gekeurd :j
Ik wil wel veilig op pad kunnen.
Maar bizar dat blijkbaar zo weinig mensen dit doen. Ik ben wel benieuwd waar die cijfers vandaan komen overigens. Is dat alleen op die ene wedstrijd gebaseerd? Dus op een controle van 54 trailers wordt deze conclusie getrokken? Dat is dan weer niet zo'n betrouwbaar onderzoek.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 10:11

Nee echt betrouwbaar is het natuurlijk niet. Maar ik denk dat als je het uit zou breiden hooguit op 25% uit gaat komen. Vraag me inderdaad wel af of dergelijke keuringen niet eerder gebeurd zijn en wat daar de cijfers van zijn.

edit: even gegoogled en je komt het meer tegen dus http://www.hipposupport.nl/index.php/ni ... ler-keuren

Moeten er eerst een stuk of 10 paarden over de snelweg rollen voordat er eindelijk een verplichting komt?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:05

Mijn trailer gaat jaarlijks naar de dealer voor onderhoud en zij kijken hem helemaal na.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:11

Marjo89 schreef:
Mijn vader zit in de aanhangers en trailers, als je ziet wat er soms in de werkplaats staat.
Denk je kunnen ze daar nog een paard in vervoeren, ja hoor..

Ze zouden net als in duitsland de tuff keuring moeten hebben. Dan zouden er hier in nederland een hoop trailers van de weg verdwijnen

Je bedoelt TüV?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:19

Ik dacht werkelijk dat in Nederland ook iedereen met zijn trailer jaarlijks naar de keuring moest net zoals bij ons in België.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:20

JA hier idem, ieder jaar wordt hij helemaal nagekeken tenzij we merken dat er wat is dan gaat ie eerder naar de werkplaats.

Wat me trouwens ook erg verbaasd is dat men rijdt met vrachtwagentjes met B rijbewijs met bv een laadvermogen van 900kg en daar twee grote volwassen paarden op hebben staan...............

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:20

Eigenlijk wel vreemd, we roepen nu allemaal dat het vreemd is dat het niet wettelijk is verplicht. Maar als je zelf veilig met je paard op pad wilt, dan laat je je trailer toch jaarlijks onderhouden en nakijken, ook als het niet verplicht is?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:24

Maar dan is het ook nog de vraag waar je hem laat nakijken. Ik liet dat altijd bij de plaatselijke ruiterzaak en dealer doen. Toen er een nieuwe eigenaar in kwam werd me verzekerd dat er nog steeds naar gekeken werd door iemand met kennis van zaken. Helaas was dat niet zo, want mijn trailer werd goedgekeurd terwijl de bodem compleet verrot bleek te zijn. Gelukkig had ik een onderbuikgevoel en heb ik hem nog door een ander na laten kijken voor ik hem weer gebruikte.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:28

Na het lezen van het bericht moet ik even mijn ei kwijt :o

2 jaar geleden hebben wij onze oude en echt versleten trailer ingeruild voor een nieuwer exemplaar.
Wij hebben aangegeven dat bij onze oude trailer de assen zeer slecht waren en we er geen paard meer mee durfden te vervoeren.
Uiteindelijk dus echt een flut bedrag voor terug gekregen wat naar ons idee echt redelijk was gezien de staat van de trailer.

Staat een week later onze trailer voor ongeveer 5x het bedrag te koop van wat wij er voor gekregen hebben.
Nu vond ik dat nog niet het ergste maar ik hou mijn hart vast als er iemand met een paard de straat ermee op gaat.

Wat mij betreft mag er zo'n keuring komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:36

Ik vraag me af waarom ze die verplichte keuring een paar jaar geleden ook alweer hebben afgeschaft... Weet het niet meer.

Mijn trailer gaat periodiek voor onderhoud. Niet per jaar, want ik gebruik hem niet zo vaak en hij is enkele jaren geleden nieuw af fabriek gekocht. Gaat nu meer voor smering enzo.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-06-16 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:36

Yontheke schreef:
Is het in Nederland niet verplicht om je trailer elk jaar te laten keuren?
In België is dit namelijk wel gewoon verplicht.

Ik had het artikel nog niet gelezen. Het is dus in Nederland niet verplicht.
Lijkt me een goede zaak om dat dus wel verplicht te maken.

wel rekening houden dat ze in belgie keuren op het chassis, de koppeling en de remmen. Al rij je met rotte bodem of maar de helft van de laadvloer rond, daar kijken ze niet naar.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:37

Wij wonen in Duitsland en onze aanhanger moet ieder 2 jaar TüV gekeurd worden. Maar dit stelt volgens mij niet zo heel veel voor. Er wordt gekeken naar de verlichting, de remmen en of je nog aan alle verkeersregels voldoet, maar de bodem wordt volgens mij niet nagekeken. Ik laat dit dan altijd wel nakijken door de dealer waar ik de aanhanger heen breng om het TüV te laten keuren.

Als je aanhanger in Duitsland goed gekeurd is door de TüV wil het volgens mij dus niet zeggen dat het ook veilig is voor het paard.

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:49

Mag best verplicht worden inderdaad. Dan elke 2 jaar, zoals in Duitsland. En lijkt me dat bodem en wanden ook een onderdeel van keuringsrapport moeten zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:51

chevax schreef:
Eigenlijk wel vreemd, we roepen nu allemaal dat het vreemd is dat het niet wettelijk is verplicht. Maar als je zelf veilig met je paard op pad wilt, dan laat je je trailer toch jaarlijks onderhouden en nakijken, ook als het niet verplicht is?

Waarom?? Leg eens uit wat een trailerboer wel kan aan die trailer wat ik niet kan?

Wat is de ECHTE toegevoegde waarde? Waar zit de ECHTE veiligheid?
Heel simpel: die zit achter het stuur.........

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:02

Ik heb contact gehad met Bovag en gevraagd naar de onderliggende feiten van de in het artikel genoemde cijfers.
Banden kunnen nl. net 7 jaar zijn en dan vallen ze al in het banden slecht categorie in dit onderzoek. En dat vind ik dan op zich niet dramatisch.
Idem met remkabel, een foute bevestiging doet niets af aan de kwaliteit van de trailer.

Bovag kon deze cijfers niet geven. De rapporten zijn meegegeven aan de eigenaar van de trailer.
Op FB las ik dat de keuring uitgevoerd is door 1 volwassene en 2 15 jarige jongens. Als dat klopt, hoe gekwalificeerd zijn deze personen dan geweest.

Ik geloof direct dat er slechte trailers op de weg voorkomen. Dat is ondanks de APK keuring ook nog steeds het geval bij auto's.
Bovag heeft er belang bij om meer werk voor haar klanten te organiseren. Dit in mijn achterhoofd houdend, dan neem ik zo'n bericht dus niet zo maar aan als de waarheid.

Kortom, het lijkt een goed initiatief maar meer onderbouwing is gewenst en die blijft helaas uit.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:15

ikke schreef:
chevax schreef:

Waarom?? Leg eens uit wat een trailerboer wel kan aan die trailer wat ik niet kan?

Jij kunt het, ik kan het maar de grote meerderheid van de trailergebruikers heeft geen kaas van het onderhoud gegeten. Dus dit is geen relevante opmerking.
Enige jaren geleden is definitief besloten dat er GEEN verplichte jaarlijkse keuring voor aanhangers komt. Dan kun je op je vingers natellen dat veel mensen alleen na mankementen met de trailer naar een werkplaats gaan.
Als ze de APK op auto's afschaffen krijg je hetzelfde effect, je zult dan weer veel meer auto's met bv gladde banden tegenkomen.
En voor de rest is het idd gewoon eigen verantwoordelijkheid

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:22

ikke schreef:
chevax schreef:

Ja, JIJ kunt dat misschien, maar uit het artikel blijkt dat de gemiddelde jan met de pet het dus niet kan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:34

ikke schreef:
chevax schreef:

Dan mis je toch een stukje hoor. En al die vraagtekens en hoofdletters zijn niet echt nodig hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:40

Amaris schreef:
ikke schreef:

Ja, JIJ kunt dat misschien, maar uit het artikel blijkt dat de gemiddelde jan met de pet het dus niet kan.

Ik denk dat je ook wel kunt stellen dat 80% van de auto's wel wat mankeert.

Het is iets anders of je aan 85% van de trailers iets kunt vinden of dat 85% van de trailers een gevaar op de weg is. Sterker nog, ik vind aan ELKE trailer wel iets.
Iets met slagers en Eigen vlees en zo.........

Bovendien, hoeveel trailers zijn er daadwerkelijk bekeken en hoe representatief zijn die voor het totale trailerbestand in NL? Die conclusies lijken me vooralsnog erg kort door de bocht.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 13:41

Eigenlijk verwacht ik hier geen mensen die zeggen.... ja mijn trailer wordt nooit nagekeken of gekeurd. Is in slechte staat en het zal mijn een biet zijn of het komt dat ik er het geld niet voor over heb....
Maar hopelijk lezen jullie dit toch, krab je jezelf eens achter het oor en ga je er toch iets mee doen.....