Verkoopcontract opstellen voor paard met belemmering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amies100

Verkoopcontract opstellen voor paard met belemmering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:22

Hallo,
Met de verkoop van mijn paard zou ik graag een verkoopcontract willen opstellen.
Ze heeft artrose en kan sporadisch (bij drukte op stal) een keer luchtzuigen. Echter komt dit bijna nooit voor maar ik heb het haar wel zien doen.
Ik zou graag dit in het contract opgenomen willen hebben om problemen te voorkomen, daarbij verkoop ik haar als recreatiepaard en wil niet dat ze de sport ingaat.
Graag wil ik ook het eerste recht voor terugkoop als ze toch niet blijkt te bevallen.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft misschien een voorbeeld hoe ik dit kan opnemen in het contract? Het voorbeeldcontract heb ik via de KNHS gekregen.

Bedankt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:23

Bemerkingen kan je er prima in vermelden maar je hebt geen rechten meer na verkoop (anders is het ook maar een halve verkoop eigenlijk natuurlijk). Dus als ze er wel de sport mee ingaan of het dier aan een ander verkopen kun je ze niks maken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:29

Ik ben onderstaande overeenkomst ooit eens ergens tegengekomen.
Als je me je mail stuurt dan kan ik het ook in een word document naar je sturen. Je kunt natuurlijk ook gewoon de tekst kopiëren en plakken.

Koopovereenkomst paard/pony*

Ondergetekenden:
Naam : ____________________________________________________
Adres : ____________________________________________________
Postcode + plaats : ____________________________________________________
verder te noemen verkoper;

en

Naam : _______________________________________________________
Adres : _______________________________________________________
Postcode + plaats : _______________________________________________________
verder te noemen koper;

verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van het paard/pony:
Naam ; _______________________________________________________
Naam Vader ; _______________________________________________________
Naam Moeders Vader ; _______________________________________________________
Ras ; _______________________________________________________
Geslacht ; _______________________________________________________
Geboortedatum ; _______________________________________________________
Kleur ; _______________________________________________________
Aftekeningen ; _______________________________________________________
Stamboeknummer ; _______________________________________________________
Chipnummer ; _______________________________________________________
Overige kenmerken ; _______________________________________________________
Eventuele opname van digitale foto’s van het dier/nvt*

2. Verkoper verkoopt en koper koopt dit paard/deze pony*. De koper betaalt aan de verkoper.
De koopsom bedraagt € __________________ (zegge voluit geschreven _________________
_________________________________________________________ ).

3. De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op
______________________________________ (datum) op de locatie
______________________________________ (adres),
tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder 2.

4. Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend afstammingsbewijs, inentingsbewijs en paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

5. Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot feitelijke levering.

6. Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (omschrijving gebruik)
Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

7. Verkoper heeft voor het laatst op
_____________________ (datum) zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van
_____________________________ (naam ontwormingsmiddel)
Het onder 1 beschreven dier is op
___________________________ (datum) gevaccineerd door
___________________________ (naam dierenarts), praktiserende te
___________________________ (woonplaats). Dit is ook vastgelegd in het paspoort dat bij feitelijke levering van het gekochte aan koper wordt overhandigd.

8. Dierenarts _______________________________ (naam dierenarts), praktiserende te
_______________________________ (woonplaats) heeft op
_______________________________ (datum) het in artikel 1 beschreven dier klinisch en/of röntgenologisch onderzocht. Deze bevindingen zijn vastgelegd in een bij deze overeenkomst gevoegd keuringsrapport voorzien van nummer
________________________________ (nummer keuringsrapport).

9. Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan stalgebreken. Indien binnen een periode van 2 weken na levering door een dierenarts een stalgebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het stalgebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte aangetekende brief van de koper nodig.

10. Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

11. Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

12. Aanvullende afspraken

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Verkoper; Koper;
Naam; _________________________ Naam; __________________________
Datum; _________________________ Datum; __________________________
Handtekening; _________________________ Handtekening; __________________________

* Doorhalen wat niet van toepassing is

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:31

op zich is de tekst die bokker jury hierboven neerzet wel redelijk goed.

een clausule voor eventuele eerste terugkoop zou je op kunnen nemen, maar heeft vrij weinig zin en is juridisch gezien helaas gewoon niet waterdicht.

Het is daarentegen WEL heel verstandig van je dat je de bemerkingen aan je paard duidelijk in het contract vermeld, zodat daarover idd later geen gemiep kan ontstaan als 'ik wist het niet'..... dan wordt het wellus-niettus namelijk....

Probeer dan ook in het contract zo precies en secuur mogelijk te omschrijven wat precies de bemerkingen van je paard zijn, en daarnaast noem zeer specifiek dat jij haar verkoopt als RECREATIEPAARD, en dat koper daarmee akkoord gaat.

Daarmee dek je jezelf wel in op het moment dat koper ineens besluit de sport in te gaan en vervolgens bij jou terugkomt met 'hij is kapot, niet geschikt voor wedstrijden dus vorder ik dit en dat'.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 18-05-16 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:32

Doe je het paard in lease of bruikleen? Bij verkoop verlies jij je rechten over het dier. Je kunt geen eisen stellen. Dat je de bemerkingen in het contract wilt zetten, snap ik wel en is ook prima en duidelijk.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:32

Bedankt Jury! Deze lijkt heel veel op die van de KNHS.
@Troi ik dacht dat het eerste recht op terugkoop zeker vermeld kan worden in het contract?
Ik vraag mij eigen dus ook af of het kan dat ik eis dat het paard niet in de hoge sport uitgebracht mag worden en hier een boete clausule in op neem, daarom mijn vraag naar ervaringen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:33

Froemel schreef:
Doe je het paard in lease of bruikleen? Bij verkoop verlies jij je rechten over het dier. Je kunt geen eisen stellen. Dat je de bemerkingen in het contract wilt zetten, snap ik wel en is ook prima en duidelijk.

Wordt verkocht, dat wist ik dus niet dat je alle rechten verliest.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:36

Ik denk niet dat een dergelijke clausule voor gebruik voor sport en bovendien een boete echt veel waard is. tenslotte geldt toch altijd uiteindelijk het adagium; verkocht = verkocht.

Daarbij; mocht ik een dergelijk paard kopen, ook al wil ik hem echt alleen voor recreatie hebben, dan nog zou ik een dergelijk contract nooit tekenen.

Je kan het allemaal wel opnemen in je contract, maar het wil niet zeggen dat dit allemaal dan meteen rechtsgeldig is. En daarin meegenomen ook het feit dat je wellicht kopers flink gaat afschrikken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:43

Bij verkoop verlies je al je rechten.

Ook logisch, jij hebt het geld en de nieuwe eigenaar is vervolgens de baas over het paard.

Zou vreemd zijn als je dan nog mee kan beslissen.

Je geeft aan dat hij af en toe luchtzuigt maar bij de nieuwe eigenaar zou dat best veel erger kunnen worden, sowieso in het begin als er meer stress is door nieuwe omgeving.
Maar ook op langere termijn kan het paard zo gehouden worden dat het een driftige luchtzuiger wordt.

Dier heeft ook nog Artrosse dus hij moet eigenlijk bij een nieuwe eigenaar de hele dag buiten lopen want op stal is geen pretje, dan gaat hij vast zitten.

Rijst de vraag of je dit dier wel een plezier doet om de handel in te gaan.
Er zijn paarden genoeg op het moment dus waarom zou iemand een kneusje kopen?
En wil je je paard dan verkopen aan iemand die eigenlijk niet genoeg geld heeft voor een gezond paard en dus de jouwe koopt?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:50

Bedankt voor je reactie JoyCiej007!
Het gaat mij niet om de boete zelf maar meer om de handelaars buiten de deur te houden.
Ik wilde weten wat de mogelijkheden allemaal zijn in een contract.
Ik heb het geluk dat het paard niet weg "moet" dus dat ik op mijn gemak een goed baasje kan zoeken. Maar iedereen kent wel weer iemand met horrorverhalen over waar een paard uiteindelijk belandt is en dit probeer ik zoveel mogelijk tegen te gaan.
Als ik mensen afschrik met een verkoopcontract dan waren het niet de juiste mensen denk ik dan maar.
Ik krijg via email, telefoon etc de mooiste verhalen over de beste plekjes die mensen mijn paard willen bieden maar uiteindelijk na mensen op te zoeken blijken het gewone handelaren te zijn die vlug geld willen verdienen...

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:53

spatter schreef:
Bij verkoop verlies je al je rechten.

Ook logisch, jij hebt het geld en de nieuwe eigenaar is vervolgens de baas over het paard.

Zou vreemd zijn als je dan nog mee kan beslissen.

Je geeft aan dat hij af en toe luchtzuigt maar bij de nieuwe eigenaar zou dat best veel erger kunnen worden, sowieso in het begin als er meer stress is door nieuwe omgeving.
Maar ook op langere termijn kan het paard zo gehouden worden dat het een driftige luchtzuiger wordt.

Dier heeft ook nog Artrosse dus hij moet eigenlijk bij een nieuwe eigenaar de hele dag buiten lopen want op stal is geen pretje, dan gaat hij vast zitten.

Rijst de vraag of je dit dier wel een plezier doet om de handel in te gaan.
Er zijn paarden genoeg op het moment dus waarom zou iemand een kneusje kopen?
En wil je je paard dan verkopen aan iemand die eigenlijk niet genoeg geld heeft voor een gezond paard en dus de jouwe koopt?

Dat probeer ik dus zoveel mogelijk tegen te gaan dat mijn paard de handel in gaat. ER zijn genoeg plekjes waar mensen nog veel plezier aan haar kunnen beleven. Daarbij is de artrose nog niet vergevorderd en merk je zo niets aan haar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Verkoopcontract opstellen voor paard met belemmering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:54

Dat de artrose nog niet vergevorderd is en je dus weinig aan haar merkt, zorgt er juist voor dat dit een paard is dat in de handel kan raken.
Uiteindelijk kun je dat ook niet tegen houden dmv contracten. Dan kun je haar beter zelf houden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:58

Eigenlijk is het heel simpel. Als je het risico niet wil lopen dat t paard de handel in schiet, moet je het paard zelf houden. Of een einde geven. Klinkt heel cru, maar er lopen zoveel gezonde paarden rond. En daarnaast: verkocht = verkocht. Wie zegt dat de nieuwe eigenaren niet liegen? Of doen alsof? Of een jaar later in de schuldsanering komen en het paard alsnog verkocht moet worden? of overlijden?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:59

Cayenne schreef:
Dat de artrose nog niet vergevorderd is en je dus weinig aan haar merkt, zorgt er juist voor dat dit een paard is dat in de handel kan raken.
Uiteindelijk kun je dat ook niet tegen houden dmv contracten. Dan kun je haar beter zelf houden.

Dat is dus inderdaad het grootste probleem, hopelijk heb ik de mensen met slechte bedoelingen door.
Tot nu toe heb ik al meerdere keren nee gezegd tegen mensen.
Ik probeer ook zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen te treffen in de hoop dat ze goed terecht gaat komen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:01

Horror verhalen hou je toch wel, ook met contracten.
In feite zegt een contract voor de wet niets, zolang deze niet is vastgelegd bij de notaris.
Het enige is wat hierboven al genoemd is, dat je jezelf betref de bemerkingen in kan dekken. En dat zou ik zeker inzetten.
Recht op eerste koop, kun je vragen, maar niet eisen. Zelf ben ik wel altijd zo eerlijk geweest om de oude eigenaar de kans te geven om mijn paard terug te kopen. Maar niet iedereen is zo, dus ga hier dan ook niet vanuit.

Wil je zeggenschap houden, dan is lease constructie of bruikleen constructie een betere oplossing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:01

Eerlijk zijn is aan te raden, of je haar dan verkocht krijgt is de vraag. Daarnaast is het ook de vraag of je een paard met een chronisch probleem dat zeker erger gaat worden moet willen verkopen. Helemaal als je er al zoveel voorwaarden aan wil verbinden. Opties imho zijn houden, inslapen of zo netjes mogelijk verkopen en dan hele verhaal voor jezelf permanent afsluiten. Als je controle wil houden, moet je niet verkopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:02

Maar al verkoop jij haar aan een goed plekje, dan nog kan ze over een maand weer te koop staan en vervolgens heel slecht terecht komen.

Als je verkoopt moet je je er bij neer leggen dat je paard op een plek terecht komt die minder is als bij jou.
Daarbij verkoop je geen getalenteerd paard maar een paard met gebreken dus waar komt zo'n dier dan terecht?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:04

tamary schreef:
Eerlijk zijn is aan te raden, of je haar dan verkocht krijgt is de vraag. Daarnaast is het ook de vraag of je een paard met een chronisch probleem dat zeker erger gaat worden moet willen verkopen. Helemaal als je er al zoveel voorwaarden aan wil verbinden. Opties imho zijn houden, inslapen of zo netjes mogelijk verkopen en dan hele verhaal voor jezelf permanent afsluiten. Als je controle wil houden, moet je niet verkopen.

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:12

myk_en_shant schreef:
tamary schreef:

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten

Hier sluit ik mij eigen ook volledig bij aan hoor :o .
Voor mijn gevoel ga ik het beste plekje dat er is zoeken voor haar en dan moet ik het maar gewoon proberen los te laten inderdaad.
Met dat eerste recht op terugkoop in het contract probeer ik te voorkomen dat als ze toch niet bevalt o.i.d. dat ze haar aan mij weer aanbieden en ik haar dan eventueel weer terug kan nemen en een nieuw goed tehuis voor haar te zoeken.
Iedereen om mij heen geeft advies van dit en dat moet je in het contract opnemen, vandaar mijn vraag hier ook naar ervaringen met wat mogelijk is en niet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:14

De kans dat verkoop niet goed afloopt voor het paard is groter dan dat het wel goed afloopt.Mijn advies: TS neem je verantwoording zelf zodat je zeker weet dat je paard geen lijdensweg krijgt. De dood is vaak humaner hoe banketstaaf het ook is.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:16

Bedankt voor je advies Piezze maar dit is in mijn ogen en de ogen van de dierenarts niet nodig.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:22

Je kunt met een koper allerlei afspraken in een contract vastleggen, dus ook afspraken over recreatief gebruik en de afspraak dat de koper het paard als eerste aan jou aanbiedt wanneer hij haar wil verkopen. Als jullie daar allebei mee akkoord gaan lijkt het me alleen maar goed om dat op te schrijven, dat schept duidelijkheid.
De vraag is alleen wat je doet als de koper die afspraken niet nakomt. Ga je dan naar de rechter? Kost zomaar een paar duizend euro, ligt dat niet boven de economische waarde van je merrie? En stel dat je naar de rechter gaat, wat verwacht je daar dan van? Voor een schadevergoeding moet je aannemelijk kunnen maken dat je schade geleden hebt, en hoe ga je dat dan doen?
Samengevat; ik zou de afspraken wel maken en vastleggen (ik geloof nog steeds dat het grootste deel van de mensen gewoon eerlijk is), maar er weinig van verwachten als de koper de afspraak niet nakomt.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:25

Lon schreef:
Je kunt met een koper allerlei afspraken in een contract vastleggen, dus ook afspraken over recreatief gebruik en de afspraak dat de koper het paard als eerste aan jou aanbiedt wanneer hij haar wil verkopen. Als jullie daar allebei mee akkoord gaan lijkt het me alleen maar goed om dat op te schrijven, dat schept duidelijkheid.
De vraag is alleen wat je doet als de koper die afspraken niet nakomt. Ga je dan naar de rechter? Kost zomaar een paar duizend euro, ligt dat niet boven de economische waarde van je merrie? En stel dat je naar de rechter gaat, wat verwacht je daar dan van? Voor een schadevergoeding moet je aannemelijk kunnen maken dat je schade geleden hebt, en hoe ga je dat dan doen?
Samengevat; ik zou de afspraken wel maken en vastleggen (ik geloof nog steeds dat het grootste deel van de mensen gewoon eerlijk is), maar er weinig van verwachten als de koper de afspraak niet nakomt.

Bedankt Lon voor je reactie!
Het is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen en inderdaad het wordt waarschijnlijk een simpel verkoopcontract met de gemaakte afspraken en haar belemmeringen vermeld :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:30

Ja contract maakt niks uit. Ligt er aan aan wie je het paard verkoopt. Dat moet iemand zijn met goede bedoelingen. Ook op het moment dat bijv. de financien minder zijn. Dan komt de ware aard misschien pas boven. Moet het paard perse verkocht? Kun je hem niet beter houden dan en in bruikleen geven? Dan hou je de volledige regie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:31

Maar hoe kun je een onbekende erop vertrouwen dat die zich aan de gemaakte afspraken kan en wil houden?
Je zult de eerste niet zijn die in de mooie verhalen en blauwe ogen van een koper trapt om het paard vervolgens binnen 3 dagen op MP tegen te komen.