Verzekering keurt paard af op geneesbare blessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clautje81

Verzekering keurt paard af op geneesbare blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 21:40

Wie kan mij vertellen of dit kan?
Mijn paard heeft vorige jaar een blessure opgelopen aan een aanhechting vd tussenpees in dr sprong, hiervoor is ze behandelt met een serum gemaakt van dr eigen bloed(weet ff de naam niet meer)dit was is februari.Na 4 maanden is ze weer teruggekeerd in de sport.(tm september is het paard 4x voor een controle scan geweest,en het was heel goed hersteld.tm maart dit jaar heeft ze gewoon weer goed in de sport gelopen,maar kreeg helaas weer vage kreupelheids klachten.
Na onderzoek bleek dat ze op beide voorbenen een aanhechtings blessure had,en behandelt moest worden met shockwave( de verzekering heeft dit uit het pakket gehaald omdat het onder fysio valt)
Nu kreeg na uitkomst van deze blessure een brief thuis dat ze het paard afkeuren,en een overname aanbieden!
Ik vind het echter belachelijk omdat dit een blessure is die goed te behandelen is,en het paard gewoon in de sport kan blijven lopen,dit is gewoon een geld kwestie.
Als ik geen overname wil, hoe gaat het dan verder?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:44

Dat is afhankelijk van jouw specifieke verzekering en niet in het algemeen te zeggen. Bekijk dus je polisvoorwaarden. :)

KimD

Re: Verzekering keurt paard af op geneesbare blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:56

Met de verzekering kan ik je helaas niet helpen. Maar volgens mij mag je nog geen topic openen vanwege je 25 nuttige berichten die je nog mist.

Clautje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:03

Oh echt? Ik heb geen idee hoe dat werkt,ik heb me net pas geregistreerd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:09

Topic openen mag altijd, denk alleen dat het beter op een andere plek staat.

Hangt af van je verzekering. Terugkopen kan altijd wel alleen heeft dat wel gevolgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:10

Een verzekering ( de verzekeringsmaatschappij) wil geld krijgen en niet uitkeren.
Daar is het ze om te doen en dat is dan ook de reden dat ik mijn paard niet meer verzeker.

Het is heel duur en als het zover is dat ze moeten uitkeren levert het zulk gezeur op.

Lees je polisvoorwaarden goed door en laat je desnoods voor lichten door iemand van het juridisch loket ( is gratis juridisch advies)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:16

ED → TAO

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:25

Voor welk bedrag is het paard verzekerd? En voor welk bedrag is er (dit jaar) al aan kosten gemaakt voor behandelingen?

Clautje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 23:09

Het paard is voor 3000 euro verzekerd,puur voor de ziekte kosten,er is dit jaar 1x een rekening van 600 euro gedeclareerd, waarvan de de eerste 150 euro eigen risico is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:26

Het kost de verzekering teveel geld denken ze, dus een overname is voor hun dan goedkoper. Je hoeft daar niet in mee te gaan maar grote kans dat ze dan de benen uit gaan sluiten.
Als je tot overname over gaat dan kun je haar terugkopen vd verzekering tegen slachtwaarde. Alleen mag ze dan niet meer de sport in. Goed je polisvoorwaarden doorlezen dus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:42

Kun je geen contra doen?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:44

Er vanuitgaande dat je bij een van de grotere verzekeraars verzekerd bent, verwacht ik dat als jij geen overname wilt, ze je polis aan gaan passen. Dan kun je bijvoorbeeld geen ziektekosten meer declaren of er komt een clausule waarin schadeclaims voor de voorbenen uitgesloten worden.

Bij overname door de verzekering en terugkopen betekent dat overigens vrijwel altijd einde sport. Een paard mag niet meer in de sport uitgebracht worden daarna ivm voorwaarden in het terugkoopcontract.

Een van mijn paarden is jaren terug ook overgenomen op basis van een relatief kleine blessure. Het paard was toen 15 jaar en had beginnende artrose in de hals. Verzekering keerde het paard uit, waarschijnlijk ad hand van haar leeftijd en de te verwachten kosten in de toekomst. Behandeling was op dat moment namelijk iets meer dan 300 euro....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:02

Sorry dat ik je topic stoor TS. Maar ik ben niet bekent met verzekeringen dus ik kan je niet helpen, maar heb wel een vraag, ik lees hier dat je "overname" mag doen. Houdt dat dan in dat zodra je een verzekering voor het paard afsluit en er gebruik van maakt, dat de verzekering het paard soort van "op eist"?
Gezien je hem blijkbaar moet terug kopen? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:13

De verzekerde waarde opeisen en die verzekering heel snel laten schieten.
Zij keuren af dus 3000 euro incasseren paard voor slacht terugkopen. heb je meteen een mooi spaarcentje.

Laat je geen loer draaien!! verzekeraars zijn er niet voor jou maar voor hun eigen portemonee.
Laatst bijgewerkt door ariatje op 15-05-16 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:20

De verzekering keurt het paard af, en wil 'm overnemen, betekent dat ze de verzekerde waarde willen uitkeren. Daarmee 'kopen' ze het paard uiteraard, en als het goed is, gaat-ie daarna naar de slacht.

Je kunt 'm dan dus zelf van die uitgekeerde waarde (die 3000 euro, of vermoedelijk 75% of zo daarvan, want ze keren zelden 100% uit) terugkopen voor de slachtprijs - meestal alsnog zo'n 1000 euro, hoewel dat natuurlijk geen realistische slachtprijs is.

Daarna kun je het paard niet meer uitbrengen in de sport en niet meer elders verzekeren, maar je hebt wel het verschil tussen uitgekeerd bedrag en terugkoopsom om een ander paard te kopen. In dit geval zal dat op hooguit 1500 euro uitkomen.

Als je niet ingaat op uitkeren kan de verzekering je paard weigeren verder te verzekeren (royeren), of alleen de benen uitsluiten.

Als de verzekering je royeert op basis van deze blessure kan en mag je in principe je paard wel proberen te verzekeren bij een andere verzekeraar.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:22

Ibbel schreef:
De verzekering keurt het paard af, en wil 'm overnemen, betekent dat ze de verzekerde waarde willen uitkeren. Daarmee 'kopen' ze het paard uiteraard, en als het goed is, gaat-ie daarna naar de slacht.

Je kunt 'm dan dus zelf van die uitgekeerde waarde (die 3000 euro, of vermoedelijk 75% of zo daarvan, want ze keren zelden 100% uit) terugkopen voor de slachtprijs - meestal alsnog zo'n 1000 euro, hoewel dat natuurlijk geen realistische slachtprijs is.

Daarna kun je het paard niet meer uitbrengen in de sport en niet meer elders verzekeren, maar je hebt wel het verschil tussen uitgekeerd bedrag en terugkoopsom om een ander paard te kopen. In dit geval zal dat op hooguit 1500 euro uitkomen.

Als je niet ingaat op uitkeren kan de verzekering je paard weigeren verder te verzekeren (royeren), of alleen de benen uitsluiten.

Als de verzekering je royeert op basis van deze blessure kan en mag je in principe je paard wel proberen te verzekeren bij een andere verzekeraar.

Waarom mag het dan niet meer in sport? Het is toch een economische beslissing van de verzekeraar, geen medische? Of het een verstandige keuze zou zijn is een tweede natuurlijk. Kennelijk gaat er iets mis met dit dier.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:42

ariatje schreef:
Waarom mag het dan niet meer in sport? Het is toch een economische beslissing van de verzekeraar, geen medische? Of het een verstandige keuze zou zijn is een tweede natuurlijk. Kennelijk gaat er iets mis met dit dier.

Omdat de verzekeraars dit heel slim in hun contract hebben staan die jij bij terugkoop moet ondertekenen. Geen enkel paard wat afgekeurd is mag terugkeren in de sport. Is bij elke verzekeraar zo.
In dit geval mag de beslissing om economische redenen zijn. Tis goedkoper voor hun het dier af te keuren. Maar het heeft dus zeker wel consequenties voor de TS. En ik zou dus ook niet zomaar iedereen aanraden het paard dan maar te laten afkeuren ;)

TS ja balen maar wat Ibbel al schrijft. Je kan laten uitkeren maar dan mag hij niet meer gestart worden. Als je zegt op basis van de blessure dat wil ik ook niet meer, ik ga er recrea mee rijden is het geen punt. Wil je na de blessure toch terug de sport in is het laten uitkeren dus geen optie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:47

Reden voor verbod 'niet meer in de sport' is dat je dan een heel goedkoop sportpaard hebt. Je verzekert het paard duur, laat het afkeuren, koopt het terug voor een rotprijs en kunt 'm alsnog duur verkopen als-ie het goed doet in de sport.
Hele duidelijke economische reden dus, om terugkeer in de sport te verbieden. Je laat eerst de verzekeraar het paard betalen, en daarna kun je er nog eens winst op maken.

(Dat verzekeraars dit geintje zélf soms doen met afgekeurde paarden is helaas ook het geval, en niet netjes, om het eufemistisch uit te drukken...)

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:53

Zo eens een vraagje he...stel je hebt je paard laten afkeuren en terug gekocht. Een aantal jaren later wordt het paard verkocht maar hierbij wordt niet verteld dat hij in die betreffende verzekering is afgekeurd dus de nieuwe eigenaar weet dit niet. Stel nou dat diegene hem gaat starten. Hoe gaat dat dan?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:58

volgens mij mag je het paard ook niet verkopen als het om een afgekeurd paard gaat.

Is het geen optie om in plaats van in te gaan op hun voorstel, zelf te zeggen dat je de verzekering opheft? Dan mag zou je in theorie wel de sport weer in mogen, paard is dan immers niet afgekeurd.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:00

miss_lizje schreef:
volgens mij mag je het paard ook niet verkopen als het om een afgekeurd paard gaat.

Is zoiets te controleren dan? Als je ervan uitgaat dat zo'n maatschappij meerdere klanten heeft lijkt me dat haast onbegonnen werk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:02

Vroeger werd er een A in de hals gebrandmerkt. Dat was voor iedereen duidelijk.
Ik denk dat er nu een aantekening in het paspoort komt? Zou de meest waterdichte manier zijn. Kan je wel weer een duplicaat aanvragen ed, maar dan moet je wel weer extra moeite doen.

Overigens wat er wat afgesjoemeld in paardenland, ook door verzekeraars, en worden er heel wat afgekeurde paarden voor de sport doorverkocht.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:04

tammiebels schreef:
miss_lizje schreef:

Is zoiets te controleren dan? Als je ervan uitgaat dat zo'n maatschappij meerdere klanten heeft lijkt me dat haast onbegonnen werk.

Is het ook, maar veel verzekeringen hebben dat dus in hun polis staan. Bij sommige mag weggeven zelfs niet. Ik heb geen idee hoe ze dat controleren, maar er is hier wel eens een eerder topic over geweest. [TAO] Paard afgekeurd voor de sport, mag het verkocht worden?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:09

ok dank je, was wel heel benieuwd hoe ze met zulke dingen omgaan

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:14

Dat is dus ook wat ik bedoel, wie controleert het? De sportfederatie?
Vroeger werd er idd gedrandmerkt.

Maar nu wordt er om economische redenen afgekeurd. Verzekernemer heeft een laag bedrag ingesteld 3000 euro. Stel dat ze het paard voor 10000 had verzekerd, dan was het nu gewoon behandeld en niet afgekeurd omdat dit voor de verzekeraar economisch ( nog) niet aantrekkelijk is.
Het lijkt mij dat afkeuring voor de sport door een dierenarts moet worden gedaan en niet door een verzekeraar. Te veel macht en teveel eigen belang.

Dus al ze het paard terug koopt, het behandeld en gewoon start wie houdt haar dan uiteindelijk tegen?