Kan ik deze pony laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Kan ik deze pony laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:54

Ja, beetje lugubere titel maar met een pony van 26 is het wel realistisch om je hiermee bezig te houden.

Ik hoop natuurlijk dat het nog laaaaaang niet haar tijd is. Ze is (naar omstandigheden) in goede gezondheid, is alert, vrolijk enz. Maar als het zo ver is heeft het mijn voorkeur om een paard te laten slachten ipv in te laten slapen op de wei. Mijn paarden hebben allebei zo'n medisch inlegvel waarop niet is aangegeven of ze voor consumptie zijn, ik heb de optie nog even open gelaten. In de praktijk worden ze niet met medicijnen bewerkt, enige chemische wat er in gaat is eens in de zoveel jaar een tetanusenting.

De pony in kwestie heeft PPID. Zou dat al een reden zijn waardoor ze niet geschikt zou zijn voor consumptie? Ik heb echt geen idee namelijk. Ook vraag ik me af of het nog uitmaakt of het inlegvel is ingevuld (bestemd voor consumptie) of niet (beide opties nog open).

Ook is mijn pony een shet, een grote middenmaat (schofthoogte van 100 cm). Levert zo'n ponietje wel genoeg op, is het wel de moeite? En dan bedoel ik niet opbrengst in euro's maar in vlees. Lijkt me in verhouding veel werk voor wat er aan zo'n ponietje zit.

Is er iemand die wat licht kan werpen hier op?

Anoniem

Re: Kan ik deze pony laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:00

Ze kunnen nog altijd geslacht worden voor dierlijke consumptie lijk mij.

Hier heb ik zelfs paard zonder inleg vel. Had destijds nooit bericht van gekregen dat het nodig is.

akreuzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:22

Slachten is veel te duur voor een schet geen kilo,s genoeg

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:27

Als ze het medicijn Pracend heeft kan ze niet naar de slacht.De da zei dat mijn oude dame er niet naar toe mag.Wel naar toe,maar niet voor consumptie.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:32

Shetten worden vaak genoeg geslacht; zit genoeg vlees aan wat ook gebruikt wordt voor dierentuinen. Zelfs veulens worden geslacht; toen ik ns ging kijken op een slachterij stond er n 7 maand oud kwpn veulen te wachten in de box maar ook n graatmager oud paard van 30 dus alles wordt geslacht en is bruikbaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:33

Volgens mij kan het niet. Heb het er wel met mijn veearts over gehad, maar onze oudjes zijn 18 en 23. Toen hadden we nog die papieren boekjes erbij. Als medicatie niet is bijgehouden, kun je ze volgens mij daarom niet aanbieden voor consumptie.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:34

Als het paard Prascend krijgt, mag het dier inderdaad niet meer geslacht worden voor consumptie. Als het goed is, wordt dit dan ook vermeld in het paspoort.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:00

Slachten is misschien niet mogelijk of de moeite waard, maar schieten kan sowieso. Dan betaal je voor het schieten en gaat ze gewoon met de rendac mee.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:09

Inderdaad. Dat heb ik met mijn paard ook gedaan.
Slachten kon niet vanwege de medicijnen.
Maar de slachter heeft hem bij de dierenarts geschoten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:16

Hoe gaat het dan verder? Ze moeten toch verbloeden om daadwerkelijk dood te gaan?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:21

Hoe het gaat bij schieten bij de dierenarts met verbloeden weet ik niet, maar bij de slager gaat het gewoon hetzelfde als wanneer het paard geslacht word, alleen gaat het paard bij alleen schieten na het leegbloeden mee met de rendac.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:24

Bij da schieten hoeven ze niet te verbloeden. Er gaan net als euthanasie erna een injectie in het hart.
Maar aangezien ze al hersendood zijn merken ze daar niets van

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:48

Je hebt de pony niet al 26 jaar dus je kent haar medische voorgeschiedenis niet. Misschien heeft ze in het verleden wel eea gehad wat niet in paspoort staat. Is bij de mijne van 23 nl ook zo. De pony is ouder dan de verplichting om de medicijnen in paspoort te vermelden. Alleen al daarom zou ik haar niet in de voedselketen laten komen.
Schieten kan altijd maar vleesopbrengst zou ik niet doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:45

Geryon schreef:
Hoe gaat het dan verder? Ze moeten toch verbloeden om daadwerkelijk dood te gaan?

Nee er gaat een pin door het hoofd. Tenzij er halal wordt geslacht??

Een paard dat voor de ppid behandeld wordt zou bij geen keuze van wel of niet slachten een medisch inlegvel hebben dat vol zou moeten staan met de gegeven medicatie.

Dat gebeurd zelden en imo een van de fouten van het huidige systeem. Ppid paarden krijgen medicatie dir niet door mensen opgenomen mag worden dus mag dat paard geslacht worden? Ja maar niet voor humane consumptie. Een paard dat dat niet krijgt of ooit heeft gekregen en ook nooit bute heeft gehad in principe wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:52

Sammie schreef:
Geryon schreef:

Nee er gaat een pin door het hoofd. Tenzij er halal wordt geslacht??

Ook bij slacht wordt meteen na het schieten gestoken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:53

Maar dan zijn ze al dood?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:58

Nee, anders zou het hart niet meer kloppen en het bloed er dus niet uit komen. Pin maakt hersendood, hart en longen doen het dan nog.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:59

Hersendood volgens de slachter die mijn paard heeft geschoten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:00

Hersendood, je moet verbloeden om het hart te laten stoppen. Nuja, in theorie zal dat hart er uiteindelijk wel mee ophouden omdat de ademhaling wegvalt (door hersenen gereguleerd) maar tegen dan is het vlees al verdorven.

Iig, zoals al aangegeven mag deze pony niet meer voor consumptie geslacht worden vanwege de medicatie die hij krijgt of ooit gekregen heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:01

Sowieso mag een paard de voedselketen niet in als het inlegvel blanco is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:03

Ik Zal het proberen uit te leggen hier, heb jaren bij een paardenslachterij gewerkt.

Het paard is hersendood als het geschoten is.
Dus het dier voelt niets meer. Hierna moet het verbloed worden (laatste hart kloppen)
Als dit gedaan is, is het dier klinisch dood(hart staat stil)

Een shet is veel werk en levert nagenoeg niets op. Vaak zit er weinig vlees aan en juist veel vet.
Ik denk dat je dus geen cent meer krijgt voor je dier. Vind een slachter die bereid is om je dier te schieten en te slachten zonder kosten te berekenen, Jan vd Veen uit Nijkerk bijvoorbeeld. Zeer ervaren en vriendelijke man. Je zou hem eens kunnen bellen, ook over de info over het medisch inlegvel. Daar kan regelmatig wel wat mee geregeld worden door hem of de dienstdoende dierenarts op de slachtochtend.
Een blanco inlegvel maakt niet heel veel uit. Zolang er maar niet gestempeld staat : niet voor menselijke consumptie.

Als je meer vragen heb, stel ze gerust :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:04

Je kunt het gewoon laten slachten ongeacht leeftijd. Zonder inleg papier (tegen consumptie) krijg je er geld voor : kilo prijs. Met inlegvel moet je er voor betalen. ( 2 jaar gelden was dat voor een shet 50 euro)
Das het verschil.

Is je paard een keer verdoofd in zijn leven door pasta bijvoorbeeld en het staat in het paspoort mag het al niet meer gebruikt worden voor consumptie. Met of zonder inlegvel.
Het ligt dus ook aal enige medicatie die het paard gehad heeft in zijn of haar leven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:06

Bij v.d Veen hoef je meestal niet te betalen voor een klein dier. Maar dan krijg je ook geen geld toe.

Veel medicatie word niet geschreven, en ik kan mij niet heugen dat er ooit vreselijke dingen gebeurt zijn qua zieke mensen e.d.
Ik eet rustig het vlees van een paard wat Buut heeft gehad, ben er nog nooit ziek van geworden..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:11

Ik heb indertijd ook met Jan vd Veen uit Nijkerk gebeld voor mijn toen 14-jarige merrie met epilepsie en bevangen verleden. Zij had bute gehad en er was een aantekening dat ze niet geschikt was voor consumptie. Ik had echter wat specifieke wensen en Jan was bereid hieraan mee te werken. Wel schieten en verbloeden maar dus niet voor consumptie. Pony was toen heel slecht maar knapte weer op en loopt nu nog steeds.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:17

Jolliegirl schreef:
Bij v.d Veen hoef je meestal niet te betalen voor een klein dier. Maar dan krijg je ook geen geld toe.

Veel medicatie word niet geschreven, en ik kan mij niet heugen dat er ooit vreselijke dingen gebeurt zijn qua zieke mensen e.d.
Ik eet rustig het vlees van een paard wat Buut heeft gehad, ben er nog nooit ziek van geworden..

Hoe weet je dat? Veel bute wordt niet genoteerd en veel staan er niet bij stil om te melden of op te schrijven. Gevaarlijk, want mensen kunnen er bloedarmoede en bloedziektes van krijgen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-04-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt