2 paards trailer terug laten keuren, hoe gaat dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

2 paards trailer terug laten keuren, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 08:32

Omdat ik Leek ben in trailer land dacht ik wie kan ik het beter vragen dan de bokkers :D

Ik wil graag een eigen trailertje. Ik heb een pony van 1,01m en een sulky. Ik heb een fijne auto die 1500 mag trekken
In de toekomst komt er een pony van rond de 1.10m-1,15 bij.

Dus ik dacht met oog op de toekomst een leuke 2 paards trailer te kopen en deze dan terug te laten keuren,want ik hoorde in de wandelgangen dat dat dus kan.
Maar hoe gaat zoiets in zn werking? Kan ik gewoon particulier een 2 paards kopen en naar een keuringsstation rijden? En zitten die door het hele land?
Zijn die kosten hoog? Ect ect...

ik heb er namelijk geen kaas van gegeten :=

Ibbel

Re: 2 paards trailer terug laten keuren, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:38

Terugkeuren hoeft alleen als je geen BE hebt. Heb je BE, dan mag jij gewoon een trailer met een TMM van 2 ton achter je auto hangen en beladen tot 1500 kg (dat wat je auto mag trekken).

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:39

Ik heb mijn trailer ook terug laten keuren, en is heel simpel. Je gaat naar de Rwd site naar aanhangers/caravans en dan wijzigen Tmm. Kost 58 euro en je hoeft alleen een formulier in te vullen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 08:41

Ibbel schreef:
Terugkeuren hoeft alleen als je geen BE hebt. Heb je BE, dan mag jij gewoon een trailer met een TMM van 2 ton achter je auto hangen en beladen tot 1500 kg (dat wat je auto mag trekken).

Ik heb idd alleen B ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 08:42

_Melanietje_ schreef:
Ik heb mijn trailer ook terug laten keuren, en is heel simpel. Je gaat naar de Rwd site naar aanhangers/caravans en dan wijzigen Tmm. Kost 58 euro en je hoeft alleen een formulier in te vullen.

Verder geen keuring dus of zo? Dat is wel heel makkelijk *\o/*

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:53

Ojajoh schreef:
_Melanietje_ schreef:

Verder geen keuring dus of zo? Dat is wel heel makkelijk *\o/*

Via mijn mobiel kan ik de tekst niet kopiëren, maar er staat als je het wilt verlagen dat een keuring niet nodig is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:33

Het lijkt me toch wel raar dat het niet moeilijker is dan een formuliertje invullen...
Er kunnen toch twee volwassen paarden in, dus wie zegt dat de (volgende) gebruiken van die wagen dat niet zal doen? Dan lijkt het op papier in orde, maar de werklijkheid is heel anders...

Ik denk overigens dat het los van de gewichten nog altijd wel heel verstandig is om E achter B te halen. Dan ga je echt een stuk veiliger de weg op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:37

Een lagere TMM heeft technisch geen gevolgen. Op papier mag je 'm met minder beladen dat het ding technisch aankan. Daarom hoeft er niets gekeurd te worden. Wil je een anderhalfpaards bv van origineel 1200 naar 1400 laten keuren, dan zal er wel technisch gekeken worden of dat wel kan.
Er als je 2 grote paarden in een teruggekeurde trailer zet, ben je overbelast. En word je bekeurd, of de trailer het eigenlijk (oorspronkelijk) best wel kon hebben of niet. Op papier klopt het dan gewoon niet.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:45

Het is inderdaad heel simpel. Je download een formulier van de RDW en vult die in, opsturen via de post en geld overmaken. Dan krijg je na een dag of 10 een nieuw kentekenbewijs en kun je opstap

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:46

Dees schreef:
Het lijkt me toch wel raar dat het niet moeilijker is dan een formuliertje invullen...
Er kunnen toch twee volwassen paarden in, dus wie zegt dat de (volgende) gebruiken van die wagen dat niet zal doen? Dan lijkt het op papier in orde, maar de werklijkheid is heel anders...

Ik denk overigens dat het los van de gewichten nog altijd wel heel verstandig is om E achter B te halen. Dan ga je echt een stuk veiliger de weg op.

Maar je bent zelf toch fout als het op papier niet klopt?

en wat betreft dat rijbewijs ben ik het niet met je eens :n
Ik heb jaren geleden een 1,5 paard trailer gehad, rij al 10 jaar met B rijbewijs met diverse trailers en auto's in die combi
heb met die combi zelfs een mini cursus gevolgd bij de rijschool ivm inparkeren en straatje keren met zo een ding
alleen nooit de kosten aan het E rijbewijs uit willen geven omdat dat niet nodig was
Waarom zou ik minder veilig zijn dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:53

Je rijdt zeker achteruit met je hoofd over je schouder geworpen?

Ik ga werkelijk NIEMAND aanraden om zonder E met je paard in een trailer de weg op te gaan.
Dat TS dat risico al meerdere jaren achtereen neemt, moet zij weten. Maar het is echt veel verstandiger om eerst dat rijbewijs te halen en niet op de dolle-roes het gewoon te gaan doen. Dat gaat namelijk ook heel vaak verkeerd. Met rijbewijs is fatsoenlijk met een aanhanger rijden al moeilijk genoeg.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:57

Kennissen van ons hadden een 2 paards trailer terug laten keuren van 2000 kg naar 1600 kg, dit omdat er altijd maar 2 ijslanders in stonden. Mijn eigen 1 1/2 paards trailer was terug gekeurd van 1300 kg naar 1020 kg, toen ik hem kocht heb ik het weer terug gezet naar het oorspronkelijke gewicht van 1300 kg. Dit door het formulier op de RDW site in te vullen, op te sturen en €58,- te betalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 10:06

Dees schreef:

Ik ga werkelijk NIEMAND aanraden om zonder E met je paard in een trailer de weg op te gaan.
Dat TS dat risico al meerdere jaren achtereen neemt, moet zij weten. Maar het is echt veel verstandiger om eerst dat rijbewijs te halen en niet op de dolle-roes het gewoon te gaan doen. Dat gaat namelijk ook heel vaak verkeerd. Met rijbewijs is fatsoenlijk met een aanhanger rijden al moeilijk genoeg.

Nou ja zeg, dat mag ook gewoon met meer fatsoen hoor. Je doet een aanname die nergens op slaat

nogmaals ik ben in les geweest bij een goede rijschool hier, het is geen "ik doe het ff" actie of zo
En ik heb geen moeite om de trailer op de kleinste plekjes te parkeren. Ik rij al jaren met trailer en ik zie genoeg debielen op de weg met E die abnormaal rijden met hun paarden. Dus zo een papier zegt ook niks.
Ik rijd volgens de wet met een toegestane massa en ben gewoon verzekerd net als een ieder ander

overigens is deze discussie niet relevant voor dit topic. Ik vraag over keuringen,niet over je mening over wel of geen E

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:09

Dees schreef:

Dat vind ik redelijke onzin, toen ik mijn rijbewijs deed (heb ik gehaald zonder te lessen trouwens) keken ze vooral naar hoe je achteruit rijdt en inparkeert, en tijdens het rijden het volgen van de regels, bochten wijd nemen, en that's it. Ik kreeg de opmerking dat ik vlotter moest rijden omdat ik uit gewoonte reed zoals met een paard achteraan. (reed al een paar jaar met 1 paardstrailer en b
-rijbewijs.)

TS: Als je enkel B hebt moet je inderdaad laten terugkeuren, hou er rekening mee dat een 2 paards gemakkelijk 800 kilo leeg weegt, de mtm van je combi mag max 3500 zijn. Stel dat de mtm van je auto 2500 is mag de mtm van je trailer max 1000 zijn (is maar
200 kilo laadvermogen)
Indien je BE hebt mag je gewoon de boel zo laten zolang je niet meer mtm dan 1500 hebt.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:10

Dees schreef:

nou nou dit is wel wat zwaar overtrokken. Mijn broertje was 16 en reed met trekker en aanhanger in de rondte met paar ton aardappelen alsof het niks was. Ik zou met een gerust hart hem mijn paarden laten vervoeren (ok afgezien hij dit wettelijk niet mag maar probeer ff een punt te maken betreffende E rijbewijs)
Wat ik er mee wil zeggen...er zijn er zat niet ZONDER E beter en zelfverzekerder rijden dan mensen met een E

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 10:20

Duhelo schreef:
TS: Als je enkel B hebt moet je inderdaad laten terugkeuren, hou er rekening mee dat een 2 paards gemakkelijk 800 kilo leeg weegt, de mtm van je combi mag max 3500 zijn. Stel dat de mtm van je auto 2500 is mag de mtm van je trailer max 1000 zijn (is maar
200 kilo laadvermogen)
Indien je BE hebt mag je gewoon de boel zo laten zolang je niet meer mtm dan 1500 hebt.

Ja hier houd ik absoluut rekening mee, maar mijn auto komt maar op 1770
mijn pony is 245 en mijn sulky 45 kg
het gaat mij meer om de ruimte :=

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:28

Toevallig was ik hier ook naar aan het kijken en ben bij deze website/pagina uitgekomen. Heeft mij wel geholpen!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:29

Duhelo heeft een heel goed punt. Met B mag tmm auto plus tmm aanhanger niet meer zijn dan 3500 kg.

Is die 1770 werkelijk gewicht van je auto of toegestaan maximum? Pb anders even kenteken voor de zekerheid.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:36

Dees schreef:

Eeeh dit zegt dan miss meer over jouw persoonlijke rijkunsten.... :+

Ts, zoals al gezegd, kan je gewoon via een formulier bij de rdw aanvragen. Ik heb mijn trailer ook terug laten keuren. Werkt erg makkelijk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:17

Hihi. Ik heb mijn E nog gewoon kado gekregen, dus ik kan ook niet met een trailer rijden zeker? En al die anderen zonder les met een gratis E ook niet?

R_R: er zijn maar weinig gewone auto's met een TMM van meer dan 2 ton hoor, zeker als ze maar 1500 mogen trekken. 1300-1400 kg leeggewicht plus 600-700 kg laadvermogen zit je aan bij de grotere middenklasser. TMM van 1770 is heel reeel.
Dus trailer terugkeuren naar die 1500 wat de auto mag trekken moet echt wel kunnen. Hou je 700 kg laadvermogen over, bij de gemiddelde 2-paards. En naar 1600 kilo en zelfs 1700 kg kan ook nog met een auto van 1770.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:27

Ibbel schreef:
R_R: er zijn maar weinig gewone auto's met een TMM van meer dan 2 ton hoor, zeker als ze maar 1500 mogen trekken.

Wat heet weinig en wat is 'maar' 1500 kg? ;)

Een doodnormale Opel Zafira b.v. komt boven die twee ton en mag niet eens anderhalve ton trekken. |(

Omdat de diverse gewichten (leeg, rijklaar, werkelijk en toegestaan) nogal eens door elkaar gehaald worden mijn aanbod er naar te kijken. Just to be sure.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:52

Onze auto mag ook "maar" 1500 trekken, maar heeft een MTM van 2100. Met een trailer terug gekeurd naar 1500 zouden wij dus in de problemen raken. Dus de vraag van Rex_Rolfo vind ik zo gek nog niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:33

als die mtm effectief 1770 is kun je prima terugkeuren naar 1500 mits je voldoende hebt met 600 a 700 kilo lqqdgewicht. In belgie moet dit bij de autokeuring door een briefje in te vullen. in Nederland zal dat via RDW wel gaan. kun je nadien ook gewoon weer opkeuren.
mijn auto heeft mtm van 2700 heloof ik. die heb ik laten terugzetten naar 2300 ivm vroegere trailer. dan bleef ik mijn laadvermogen id trailer behouden. Dat is ook een optie als de auto toch meer weegt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:28

Mijn trailer is ook terug gekeurd. Nadeel is alleen dat als je hem gaat verkopen je mogelijk wel moet keuren om weer terug te gaan naar het oorspronkelijke gewicht. Hij is met zijn huidige gewicht namelijk niet heel interessant voor de verkoop (tenzij er iemand is die hem gaat gebruiken voor een pony)
Dat je met B niet met trailer kan rijden vind ik onzin. Ik heb leren rijden van mijn ex (vrachtwagenchaffeur) en ik kan met de trailer net zo makkelijk achteruit rijden, inparkeren en keren als zonder trailer (en ja....op de spiegels) Mijn vriend heeft E maar die kan enkel rechtdoor rijden en die trekt te hard op voor paardentransport.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:07

Napie schreef:
Mijn trailer is ook terug gekeurd. Nadeel is alleen dat als je hem gaat verkopen je mogelijk wel moet keuren om weer terug te gaan naar het oorspronkelijke gewicht.

Keuren is niet nodig als je de trailer weer naar zijn oorspronkelijke gewicht laat zetten.