Hoe lang paard in trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HANNAxGIPSY

Hoe lang paard in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 17:58

Hallo

Ik zou graag eens met mijn pony naar zee willen gaan, maar dat is ongeveer 2 uur rijden van waar wij wonen (Limburg, België) en met de trailer waarschijnlijk nog langer, want mama is echt een stresskip achter het stuur wanneer de paarden in de trailer staan.
Hoe lang mag een pony/paard ongeveer op een trailer staan en kan ik dan meteen gaan rijden daar of moet ik haar eerst nog een dag laten rusten van de reis of zo daar? Mijn pony is niet gewend om langer dan een half uur à drie kwartiers op de trailer te staan.

Ik weet wel niet als deze vraag bij dit onderwerp past. Ik ben nog nieuw hier en moet alles nog uitzoeken...

Alvast bedankt !!! :) /3

Weggebokt

Re: Hoe lang paard in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:00

Met wat pauzes er tussen door moet het lukken.
Wel zal ik een adresje zoeken waar je dan een dag of 2 kan blijven slapen met je paard. Zodat je paard ook wat kan uitrusten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:03

Ieder gezond paard wat de trailer wel gewend is kan prima 2 uur op de trailer staan. Daarna wel eerst goed stappen of even lekker aan de hand laten grazen ofzo.
Ik zou wel kijken voor een overnachting zodat ze niet dezelfde dag terug hoeft want dan word het wel wat veel. Maak er gewoon een lekker lang weekend van? Vrijdag vertrekken zondag terug. (als dat kan natuurlijk) dan kan dat prima!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:13

Ik zou dan ook gaan voor een weekendje weg oid.. Of in ieder geval met een overnachting. Voor beide fijner.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:48

Ik zou niet stoppen onderweg maar gewoon in een keer doorrijden. Paard is niet van suiker en kan best 2 uurtjes op de trailer staan. Goed in en uitstappen als je gaat rijden dan moet het goed komen hoor.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:52

Even ter info: paarden die naar de andere kant van de wereld vliegen staan meer dan 12 uur op de container, die te vergelijken is met een trailer. Kan prima hoor, 2 uurtjes.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:53

gewoon doen, ik ga binnenkort ook weg met paardlief en dan staat ie wel 4 uur op de trailer...
bij aankomst lekker even vrij gooien,drinken eten en ze kunnen weer vooruit hoor.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:54

Geen probleem..En dezelfde dag terug ook niet!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:54

kleinvosje schreef:
Even ter info: paarden die naar de andere kant van de wereld vliegen staan meer dan 12 uur op de container, die te vergelijken is met een trailer. Kan prima hoor, 2 uurtjes.

Inderdaad :j Zou ook niet tussendoor stoppen. Gewoon een hooinet ophangen en gaan.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:59

Voor mijn eigen paard vind ik het lang, maar jouw paard heeft zo te horen veel meer trailerervaring dan de mijne. :-)

Als je een paard hebt dat lekker ontspannen op de trailer staat, en er ook ontspannen vanaf komt, dan zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Ik zou onderweg ook niet te vaak stoppen, dan denkt ze iedere keer dat ze eruit mag, krijg je alleen maar meer spanning van. Wel zorgen dat ze genoeg te eten heeft voor onderweg, en dat ze die dag ook genoeg kan drinken.

Bij het eruit halen even een klein stukje wandelen, kijken hoe ze zich voelt, en als dat goed zit, gewoon opzadelen en rustig wegrijden.

Maar als je twijfelt? Is er niet ergens een leuk gebied waar je ook kan buitenrijden, en dat maar iets minder ver is? Om eerst te proberen, zeg maar?

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:03

Probeer idd eerst eens iets dichterbij en herhaal het op de trailer gaan gewoon. Je paard zal hier wel aan gaan wennen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:07

paard kan ook niet klokkijken dus of hij nou 3 kwartier of 2 uur op een trailer staat,hij weet t verschil echt niet hoor.

zeker niet stoppen onderweg,gewoon rijden,hooinet en klaar.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:17

2 uur op de trailer en daarvoor een dagje of twee uitrusten?? Of een weekendje weg??

Sorry maar dan sla ik me handen tegen mijn hoofd... Wat een onzin..

Wanneer je paard gewend is om 45 min. Op trailer te staan dan is af en toe 2 uur of zeg maar 2,5 uur op trailer staan niet erg. Een mooie ervaring voor je pony!
Doe een lekkere volle hooinet voorhangen en stop een paar keer om na te kijken en geef desnoods een beetje water. En misschien een stukje wortel.

De mijne heeft naar duitsland meer als 13/14 uur op trailer gestaan, zonder eruit gehaald te worden. Ze stonden dan met zijn tweeen. Hebben een volle hooinet gekregen, en tussendoor een aantal keer gestopt om te kijken hoe het gaat.

Deze twee hadden nooit langer als 20 min. Op de trailer gestaan.
Geen problemen gegeven :-)

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:03

Twee uurtjes in de trailer lijkt me nou niet echt een probleem, kun je ook nog wel terug rijden op dezelfde dag. Onze pony's staan op wedstrijd soms bijna een dag op de trailer met reistijd meegerekend. Als ze een hooinet en af en toe vers water krijgen ze daar echt niets van hoor. Je moet er geen mietjes van maken.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:24

2 uurtjes kan geen kwaad hoor, en dan kan je nog prima dezelfde dag ook weer terug naar huis! Als wij op concours gaan staan de paarden vaak de hele dag op de vrachtwagen, nergens last van! En als de jouwe de trailer al kent en gewend is er op te staan voor 45 min zou ik me er niet druk om maken :)
Ik zou juist niet te vaak of zelfs helemaal niet stoppen om te kijken, krijgen ze alleen maar stress van

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:48

2 uur is geen probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:53

SindyKaya schreef:
Met wat pauzes er tussen door moet het lukken.
Wel zal ik een adresje zoeken waar je dan een dag of 2 kan blijven slapen met je paard. Zodat je paard ook wat kan uitrusten

Meen je dat echt?
Er zijn genoeg ruiters die voor een wedstrijd/buitenrit/show ed. 2 uur moeten rijden en daar laten ze het paard ook iet 2 dagen uitrusten...
Helemaal geen pauzes nemen, gewoon doorrijden en na het lossen even de benen laten strekken (even heen en weer lopen of in een paddock) is voldoende.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:55

2 Uur is toch niet zo bijster lang? Mijn paard staat regelmatig 2 uur op de trailer, wedstrijden zijn hier niet altijd om de hoek. Dan loopt ie over de dag verspreid 3 a 4 proeven en staat dan weer 2 uur op de trailer terug naar huis.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:57

Dat moet gewoon kunnen hoor :) Wij rijden met de paarden wel eens meer dan 2uur naar wedstrijden, dus zo gek is het niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:08

Als ik naar de veluwe ga star hij er ook 2.5 uur op
En vorige keer met dinnetje eerst de Kids weg gebracht hebben ze er ruim 3.5 uur op gestaan

HANNAxGIPSY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 20:11

Hoi! Bedankt allemaal voor de tips! :-)
Ik heb er echt veel aan en heb mijn mama al bijna kunnen overtuigen, want het kan zijn dat ik dan toch mijn springstage met Gipsy aan zee kan doen. Dank jullie wel !!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:52

Een normaal gezond paard moet dat makkelijk kunnen. Als hij dat conditioneel niet kan moet je niet eens naar het strand willen.
Een uurtje in de trailer staat ongeveer gelijk aan een uurtje stappen onder het zadel.
Dan hangt het er nog van af of er veel binnendoor gereden moet worden (veel bochten, rotondes, stoplichten etc) of veel snelweg gereden wordt. Het eerste is vermoeiender dan de tweede..

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:00

Ik heb mijn pony ook wel is 2u op de trailer gehad. Staat regelmatig op de trailer dus hij kent het wel. Ook die zelfde dag weer terug gereden. Had niet het idee dat hij er last van had.

FlorineAL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:25

Absoluut in 1 keer doorrijden, anders maak je ze alleen maar onrustig en duurt t nog langer. Ik zou er wel voor zorgen dat ie wat te knabbelen heeft in de trailer (dat vinden die van mij altijd fijn).

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:30

gewoon in een keer doorrijden , en ik zou ook een overnachting doen .
2,5 uur op de trailer + lange buitenrit op het stand + 2,5 uur terug kan wel , maar is niet ideaal