veilig kleine pony vervoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

veilig kleine pony vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 09:53

Hi bokkers,

Ik zit met een probleempje. Na het moeten laten inslapen van mijn grote kwpn ruin 2 jaar geleden waren de paardenkriebels inmiddels zo groot dat ik graag wat nieuws wilde. Nu heb ik een vrij sneue schattige A pony gekocht die heel veel liefde en opvoeding nodig heeft. Echt een opknapprojectje waar ik me met veel liefde in kan storten. Nu ben ik altijd het type van grote paarden geweest waarvoor je een 1.5 of 2 paardstrailer nodig hebt.
Nu staat deze pony voor mij nogal een eind weg.. maar we moeten hem wel naar huis zien te krijgen.
Hoe doen de pony mensen dat veilig?

In theorie heb ik iemand die kan rijden en de auto.. maar de trailer is echt een issue. 1 paard zijn nergens meer te vinden (gebruikte deze al nooit). 1.5 paards is wel te huur maar met veel te hoge stangen en naar mijn idee veel te veel bewegingsvrijheid (hij kan omvallen en onder de stang door) en een 2 paards is weer te zwaar voor de auto..

Wat is hierin wijsheid en vooral waar te huur? Een pony wagentje of vrachtwagentje is nergens te huur.
(Pony moet van Groningen naar Baarn en schijnt heel braaf te zijn in de trailer. Is zo'n beetje het enige wat hij wel kent)

Wie kan met me meedenken?

MarlindeRooz

Re: veilig kleine pony vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:59

De andere helft van een 1,5 paard volbouwen met balen stro /hooi!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:02

Gewoon in een tweepaards? Toen we mijn Welsh Mountain veulen gingen halen stond die ook los in een tweepaards (zonder wand). Mijn oude Atje stond altijd vastgebonden in een tweepaards (met wand)

Edit: Ik zie nu pas dat 2 paards te zwaar is. Zit er een wand in de 1.5 paards?
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 26-12-15 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:02

Ik heb er geen ervaring mee maar dat lijkt me niets.. ben als de dood dat dat met een keer goed remmen flink gaat schuiven en ik wil absoluut geen trailer trauma bezorgen. Voor een kort ritje zou het misschien nog kunnen maar niet voor ruim 2 uur in de trailer..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:03

@kitty.. nee. De anderhalf paards kan ik huren en is gewoon een reguliere trailer. Alleen ben ik bang dat daarin de stangen veel te hoog zitten..
Laatst bijgewerkt door Rchell op 26-12-15 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:04

Is ie echt zooo klein??

Tja, desnoods alles uit de trailer halen en los vervoeren....

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:05

Kun je niet ergens een kleine trailer huren of lenen. Zo'n trailer die wordt gebruikt om schapen te vervoeren?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:05

Als je voorzichtig en niet te snel rijd moet het goedkomen, toch?

Is de pony nog veulen/jaarling?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:06

Ik heb mijn mini Shetlander jaarling vorig jaar gehaald met een1,5 paardstrailer. Ze stond er los in en alles ging goed.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:07

Nee het is een A pony. Hij is 110 hoog, maar de meeste trailer stangen zijn 100m hoog.. en nogmaals het is een lange rit.. dus gewoon los ergens inzetten durf ik niet aan.. hij heeft nergens houd vast aan.
Het probleem is dat ik dus geen passende ponywagen/ trailer / veewagentje te huur kan vinden.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:09

Dat zou ik wel doen. Zo hebben we mijn veulen ook vervoerd in een tweepaards, los. Zonder tussenwand. De meeste ponys gaan dan liggen volgens mij.

Edit: mijn veulen is nu rond de 1m waarschijnlijk, dus 110 zal geen probleem zijn denk ik. En zeker als die de trailer al kent

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:10

Mijn minipaardje van 1.02 zet ik gewoon vast in een trailer, maakt niet uit of het een 1,5 of 2-paards is. Hij kan eigenlijk altijd onder de stang doordraaien, dus als hij zich draait, is dat niet erg. In jouw geval zou ik de voorstang er uit halen, als je bang bent dat hij zich klemdraait, en hem aan twee kanten vastzetten, zodat hij niet kan draaien. Lekker hooinetje er bij, en dan komt het vast goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:11

Gewoon die trailer huren en kijken of je vooraan tegen de stang een plaat kunt vastmaken, of strobaaltjes stapelen.ponybeest dan gewoon los zetten (zeiltje dicht!!!) of vastbinden en dan zal die zelf wel kiezen hoe die het gemakkelijkste staat.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:15

Ik heb mijn A-hengstje indertijd altijd in een 1,5-paards vervoerd. Voor- en achterstang er gewoon in. Meneertje wel vastgezet (niet te kort) en zeiltje dicht, want hij is ook eens losgekomen en probeerde toen over de achterklep naar buiten te klimmen :+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:19

Kan inderdaad prima met een gewone trailer. Wel zorgen dat de trailer aan alle kanten dicht is, ook kleintjes kunnen in paniek goed klimmen.
Zorg wel dat hij gechipt is en een paspoort heeft, anders mag hij niet vervoerd worden.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 26-12-15 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:20

Hier een Shetlander gehad, deze vervoerde ik in elke trailer. Waar kon zette in een hooibaal voorin. Zodat ze niet kon doorschuiven. Wat dat niet kon stond ze gewoon los.

Pony redde zich prima

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:21

Ik heb eens een klein pony'tje andersom in een trailer vervoerd, dus met z'n snuit naar de klep toe. Ook omdat hij onder de voorstang door kon lopen en ik dat niet vertrouwde. Andersom kan hij dat niet natuurlijk.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:29

Je zegt dat hij volgens zeggen braaf is op de trailer, hoe werd hij vervoerd?

Ik zou hem gewoon opladen en rijden.
Onze shet staat ook geregeld (ook welritten van 1,5 uur als een kennis hem komt lenen) op een twee paards of anderhalf paards trailer, hooinet op de goede hoogte en met een touwtje vast.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:34

In de meeste vrachtwagentjes zit een wand waarbij je de ruimte zo klein kunt maken als je wilt.
Hier ook mee gewerkt en totaal geen problemen mee ondervonden met een welsh veulen.
Rit duurde ook 1.5 tot 2 uur ongeveer.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:35

Hier een tweepaards trailer met aan een kant een zadelkast waardoor ze aan die kant niet onder de stang doorkunnen enige nadeel is dat je met laden niet aan dezelfde kant mee kunt lopen of je moet over de zadelkast heen klimmen

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:36

Oké.. ik maak me dus blijkbaar te veel zorgen haha. De mensen waar hij nu staat hebben een 1 paards trailer met de stangen op pony hoogte. Daarin heeft hij een paar korte ritjes gemaakt en was heel braaf.

Nynkster ja dat zou ideaal zijn maar waar te huur?

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:38

Hier de Shetlanders ook gewoon los in een 1,5 paards. Ook merries met veulen. Let op dat deurtje voor goed dicht is en zeiltje ook dicht. Die kleintjes zijn juist omdat ze klein zijn veel stabieler op transport en vallen niet zo snel.....

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:40

Hier ook kleine pony's tot mini's in een 2paards.. ze hebben er helemaal geen problemen mee.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:43

Vervoer ook shet in 1,5 paard trailer, staat voorin wel losjes vast ivm rondjes draaien en tegen kant aanbeuken (Beetje lompe harry is het) heeft een hooinet tot d´r beschikking en buurvrouw heeft vorig jaar ook in 2 paards trailer shet gehaald, midden eruit en ook losjes vast met hooi ook geen probleem van Brabant naar Noord Holland. Zijn onderweg ook gestopt nog maar madam stond lekker te eten!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:47

Onze shet x welsh staat gewoon net als alle andere paarden in de trailer. Gaat altijd goed.
Balen stro voor of achterin vind ik eng dus daar begin ik niet aan.