keuren kosten koper??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karelien

keuren kosten koper??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 16:56

Ik ben op zoek naar een ander paard. En nu zie ik bij veel advertenties staan keuren geen probleem maar kosten koper. Is dit niet raar? Ik heb onlangs een leuk paard gezien en deze is helaas afgekeurd. Maar de huidige eigenaar heeft de kosten van deze keuring betaald. Stel je hebt steeds net pech en er mankeert aan bv vijf paarden wat dan wordt t een duur grapje en heb je nog geen paard. Ik kan me wel vinden in de afspraak bij goed keuren kosten voor koper en bij afkeuren kosten eigenaar. Ben ik nou de enige die dit raar vindt?

Brainless

Re: keuren kosten koper??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:59

Als ik een huis/auto koop en deze wil laten keuren, komen de kosten ook voor mijn rekening.
Waarom zou dat bij een paard anders zijn?

De kosten van keuren kunnen zeer hoog oplopen als de koper alles op de foto wil.
En dan beslist; nee ik wil hem niet want hij heeft een 2tje.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:00

Ik had afgesproken bij het kopen van een paard,
indien goedgekeurd, kosten voor mij indien afgekeurd,kosten voor de verkoper.

Helaas werd dit paard met de volle 100% afgekeurd op zijn achterbenen!..

tegenwoordig vind ik het wel belangrijk dat een paard gekeurd is.
Helaas is er ook net een paard bij ons op stal weg, die is 2 maal afgekeurd door 2 verschillende dierenartsen, is t paard gestuurd naar een proff ruiter, tja paard alsnog verkocht maar ik gok zo dat de nieuwe eigenaren niet weten dat dit paard afgekeurd is op de voorbenen en hierdoor snel problemen zal krijgen

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 17:22

Ik laat echt geen paard keuren als ik voor de kosten bij afkeuren op draai.Ik ben namelijk op zoek naar een drie of vier jarige en die zijn vaak nog niet gekeurd. Heb nu te vaak gehoord en ook wel een paar keer meegemaakt dat ze t paard afkeuren. Wat ik in de beginpost ook al aangaf. Als er vijf paarden afgekeurd worden dan ben je al gauw rond de 2000,- euro kwijt en heb je nog geen paard. Dan zakt je budget voor t aan te schaffen paard wel.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:25

Karelien: heel simpel, dan moet je er een zoeken met een recent xr-keuringsrapport.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:27

Het is eigenlijk altijd de afspraak; Indien goedkeuring kosten koper, indien afkeuring kosten verkoper.
Dit kun je echter gewoon opgooien in de mail/telefoon etc en dan kunnen zij beslissen of ze daar mee akkoord gaan en kun jij daarop weer opspelen.
Wel altijd afspreken van tevoren wat de afspraak is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:30

Seventeen schreef:
Het is eigenlijk altijd de afspraak; Indien goedkeuring kosten koper, indien afkeuring kosten verkoper.
Dit kun je echter gewoon opgooien in de mail/telefoon etc en dan kunnen zij beslissen of ze daar mee akkoord gaan en kun jij daarop weer opspelen.
Wel altijd afspreken van tevoren wat de afspraak is.

Nee hoor, dat is geen geschreven regel.

Daarnaast zie je dat wel voor klinisch keuren voorbij komen, maar bij röntgen is vaak de (potentiële) koper die betaald.
De paarden in het duurdere segment zijn vaak al rx gekeurd en de foto's kun je evt laten beoordelen door je eigen DA.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-12-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:31

Precies Brainless, dat is inderdaad gebruikelijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:35

hoogendroog schreef:
Karelien: heel simpel, dan moet je er een zoeken met een recent xr-keuringsrapport.

En zelfs dan moet je altijd laten herkeuren bij je eigen gekozen veearts,
want daar wordt helaas flink mee gesjoemeld in paardenland :7

Maar keuren is en blijft een momentopname: garantie tot de deur van de kliniek ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 09-12-15 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:36

Natuurlijk moet je dat, maar het maakt het al wat gemakkelijker om de eerste schifting te maken. En om het nog ingewikkelder te maken: soms is de DA van de koper ook niet kosjer. Zeker niet als die weer belang heeft bij paard wat hij zelf in de verkoop heeft....

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:40

Ik zou de klinische keuring terugbetalen moest mijn paard afgekeurd worden. Ik zou echter niet de kosten van de rx keuring terugbetalen (moest ik dat zelf nog niet gedaan hebben). Bij rx kun je ZO ver gaan. Je kan benen, hoeven, hals, rug, weet ik veel wat nog allemaal. Als ik dat allemaal moet terugbetalen omdat hij mogelijks iets zou hebben, dan ben ik een heel fortuin kwijt, juist omdat de potentiële koper dit wou...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:52

Ooit was het bij klinische afkeuring kosten verkoper, om te verkomen dat een afgekeurd paard eindeloos herkeurd wordt door steeds nieuwe kopers in de hoop dat het dier er uiteindelijk een keer wel door komt. Dat flik je als verkoper niet als het op je eigen kosten is. Maar helaas wordt deze 'gentlemans agreement' steeds zeldzamer. Voor mij was het een dealbreaker.

Ik vind het simpelweg verdacht, om bovenstaande reden.

Rx vind ik trouwens wel ok op kosten koper!

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:02

Klopt xanthea je kunt natuurlijk overal foto's van willen hebben. Maar ik heb t dan over de gewone foto's . Zonder nek, prok , hals enzo. En t is niet zo dat de "duurdere" paarden allemaal al gekeurd zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:07

Ik heb destijds mijn paard eerst zelf op de foto gezet voor verkoop, om zeker te weten dat wat ik verkocht ook goed was.
Echter ook bij de advertentie staan, keuren kosten koper.
Maar dan wel met de afspraak goed gekeurd kosten koper, afgekeurd kosten voor mij.
Was voor mij niet meer dan een stukje fatsoen. Maar ik had het voordeel dat ik al wel wist dat hij de foto 100% in orde was.

Als ik straks weer voor een paard ga kijken, vind ik het wel prettig als bij goedkeuring de kosten voor mij zijn, en bij afkeuren de kosten voor de verkoper.
Mocht dit niet het geval zijn, zoek ik verder.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:10

Hoogendroog, was t maar simpel een paard kopen :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:11

Ik ga echt niet voor mijn paard RX keuring betalen (bij afkeur).
Het ligt echt aan het soort paard wat je verkoopt en de prijsklasse.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:16

Renske_W schreef:
Ik heb destijds mijn paard eerst zelf op de foto gezet voor verkoop, om zeker te weten dat wat ik verkocht ook goed was.
Echter ook bij de advertentie staan, keuren kosten koper.
Maar dan wel met de afspraak goed gekeurd kosten koper, afgekeurd kosten voor mij.
Was voor mij niet meer dan een stukje fatsoen. Maar ik had het voordeel dat ik al wel wist dat hij de foto 100% in orde was.

Als ik straks weer voor een paard ga kijken, vind ik het wel prettig als bij goedkeuring de kosten voor mij zijn, en bij afkeuren de kosten voor de verkoper.
Mocht dit niet het geval zijn, zoek ik verder.

owja ja en wat dan als de DA van de koper op een foto een 3 tje geeft (en jouw da gaf een 2..) dan is ie dus "afgekeurd"en kun jij voor alles opdraaien...(en die dingen gebeuren)... (

(want wie heeft het bij het juiste einde...de DA die een 2 geeft of degene die een 3 geeft).

Overigens een klinische keuring....het uitvoeren van de buigproeven is ook zeer discutabel..je kunt als DA ieder paard laten erop laten kreupelen..maar ook ieder paard glansrijk er door laten komen.....tis maar net hoeveel kracht je zet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:17

Brainless schreef:

Dat is onzin op een 2tje geeft de DA geen negatief koopadvies.
Ik vind het heel normaal dat je daar afspraken over maakt. Negatief koopadvies vind ik kosten voor verkoper. Die heeft in ieder geval nog iets aan het keuringsrapport want hij heeft het paard (ookal vind ie het niet leuk :+ )

Probleem is dat in een lagere prijsklasse (2000 - 5000) heel veel sh$#@t wordt verkocht. Maar ook al is het bedrag niet zo hoog, toch zonde als blijkt dat het paard dat je hebt gekocht stuk is. Ik laat dus altijd keuren, ook RX, kosten bij negatief advies verkoper. Of ik kijk alleen naar paarden waar al een keuringsrapport bij zit. Dan laat ik alsnog mijn DA kijken en eventueel foto's overnemen als dat nodig is (dan wel op eigen kosten), maar de kans op een negatief advies is dan toch kleiner.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:18

xAnthea schreef:
Ik zou de klinische keuring terugbetalen moest mijn paard afgekeurd worden. Ik zou echter niet de kosten van de rx keuring terugbetalen (moest ik dat zelf nog niet gedaan hebben). Bij rx kun je ZO ver gaan. Je kan benen, hoeven, hals, rug, weet ik veel wat nog allemaal. Als ik dat allemaal moet terugbetalen omdat hij mogelijks iets zou hebben, dan ben ik een heel fortuin kwijt, juist omdat de potentiële koper dit wou...

Daar kun je afspraken over maken. Normale keuring kosten verkoper. Als de koper extra dingen wil, zijn die kosten voor de koper.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:19

Gelukkig had mijn paard geen 2 tje ;)
En als mijn paard afgekeurd zou worden, had ik hem ook niet verkocht.
Want als ik iets verkoop, moet het ook goed zijn.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:21

Ik zoek een paard met een max tot 10.000,- en verwacht dan wel dat ik het paard (opnieuw) mag laten keuren kosten eigenaar. De laatste eigenaar waarbij ik bij een paard ben wezen kijken ( was echt mn droompaard) Is zelfs helemaal met t paard naar onze dierenarts gereden ( 2 uur heen en 2 uur terug gereden) om te laten keuren. En heeft de gehele keuring zelf betaald.Dat vond ik echt top. Het paard werd op dit moment helaas afgekeurd vanwege een gebroken griffelbeentje. Klinisch en rontgen helemaal in orde. Maar er zat een heel klein bultje op t actherbeen vandaar dat daar een foto van werd gemaakt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:22

Babootje schreef:
Brainless schreef:

Dat is onzin op een 2tje geeft de DA geen negatief koopadvies.
Ik vind het heel normaal dat je daar afspraken over maakt. Negatief koopadvies vind ik kosten voor verkoper. Die heeft in ieder geval nog iets aan het keuringsrapport want hij heeft het paard (ookal vind ie het niet leuk :+ )

Probleem is dat in een lagere prijsklasse (2000 - 5000) heel veel sh$#@t wordt verkocht. Maar ook al is het bedrag niet zo hoog, toch zonde als blijkt dat het paard dat je hebt gekocht stuk is. Ik laat dus altijd keuren, ook RX, kosten bij negatief advies verkoper. Of ik kijk alleen naar paarden waar al een keuringsrapport bij zit. Dan laat ik alsnog mijn DA kijken en eventueel foto's overnemen als dat nodig is (dan wel op eigen kosten), maar de kans op een negatief advies is dan toch kleiner.

Nee de DA gaf helemaal (nog) geen advies; maar de koper (paard van mijn opa) wilde dus het paard niet meer hebben.
Sta je mooi beroerd te kijken.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-12-15 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:22

Overigens bedoel ik met afgekeurd een negatief koopadvies en niet een 2tje

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:25

Voor mij is het iig niet meer dan normaal dat bij afkeuren de kosten voor de verkoper zijn, en bij goedkeuren de kosten voor de koper.
Maar goed, ook daar denkt iedereen anders over. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:34

Vroeger was het heel gewoon.
Bij goed keur was het voor de koper bij afkeuring voor de verkoper.
Ja zelfs röntgen.
Een paard van 2000 gulden liet niemand keuren. Boven de 4000 werden toen al de sport paarden en was röntgen keuren niet raar.
En de verkoper stond in voor zijn "product"

Maar toen kwam de tijd dat iedereen ineens een paard kon betalen.
Goeroes kwamen op de proppen omdat gratis leren van het boertje met boeren verstand niet cool/ vet / gaaf was.
Spullen werden belangrijk.
En verkopers speelde daar mooi op in.
Van de oude gebruiken had deze generatie ook nooit gehoord.
Dus waarom het risico lopen om zelf te betalen?
Of nog erger de betweterige koper met wel al 3 jaar manege ervaring een paard dat eerder afgekeurd was verkopen.
ZE hadden er toch geen verstand van.

En sindsdien is helaas het gebruik gern standaard meer.