Wie moet de DA-kosten betalen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 14:21

Stel, vriendin vraagt om met haar paard bezig te zijn. Paard staat erom bekend niet de braafste of makkelijkste te zijn. Zelf durft de eigenares er niet meer op en vraagt hulp aan jou om het paard verkopensklaar te krijgen.

Vol goede wil begin je daaraan, zonder daar ook maar geld voor te vragen (hoewel je met 'trainen' bezig bent). Je rijdt bijna alle dagen naar stal en werkt makkelijk een uur met het paard, iets wat toch ook allemaal tijd, geld en moeite kost. Verder zijn er ook geen afspraken gemaakt, jij rijdt paard zelfs met gevaar voor eigen leven. Je bouwt dus alles zeer rustig op. Gaat allemaal goed en wel, maar dan gebeurt er iets. Je bent paard losjes bijgezet aan het longeren, tot hij plots een 'uitbarsting' krijgt. Maar goed dat je aan het longeren was, want anders had je je nek wel kunnen breken. Helaas komt het paard erg ongelukkig neer en krijgt hij de tanden door zijn lip. Dit moet genaaid worden. DA er meteen bij gehaald, en dan natuurlijk ook eigenares verwittigd (eerst DA en dan eigenares). Allemaal geen probleem, ze begrijpt ook dat het paard niet de makkelijkste is en is blij dat er zo snel hulp was. Eigenares is geen 1 keer op stal geweest om te kijken hoe het met paard ging. Zelf ga je wel elke dag naar het paard, bevraag je staleigenaar hoe het paard het doet, zorg je voor de wonde, hou je contact met DA, bel je DA op om hechtingen te verwijderen, etc.

Paard knapt helemaal op en heeft absoluut geen blijvende schade. Paard wordt dan ineens zonder dat je het weet verkocht naar een handelaar. Je komt op stal en geen paard meer... Eigenares is niet te bereiken, een ander moet je vertellen dat het paard weg is.

Dan komt de DA-rekening toe bij de eigenaar. En daar is ze dan, eigenares zegt meteen dat jij alles maar moet betalen, terwijl daar helemaal niks is over afgesproken. Je krijgt allerlei verwijten naar je hoofd geslingerd. Je stelt voor om elk de helft te betalen, je hebt namelijk nooit gewild dat er iets met het paard gebeurde, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Je neemt je verantwoordelijkheid op.

Dit wordt echter niet aanvaard, ze blijft maar met verwijten slingeren, want het is jouw schuld, jij hebt dit gedaan (alsof je dat moedwillig zou doen). Wie denk je wel dat je bent, je moest je schamen, je hebt het paard uit de stal genomen zonder dat ze het wist (terwijl ze vroeg aan jou om ermee bezig te zijn), je hebt DA gebeld zonder haar toestemming (terwijl het zeer duidelijk was dat paard DA nodig had), etc. Dit allemaal via FB messenger, want even bellen of persoonlijk praten zit er niet in. Uiteindelijk zegt ze dat ze verdere stappen zal ondernemen als je niet betaalt. Ze stapt naar een advocaat volgende week. Kan ze dit doen? Heeft ze iets om op te staan? Wat moet je als 'verzorger' nu gaan doen? Moet je echt voor alle DA-kosten zelf opdraaien? Moet je ook naar advocaat gaan?

Je hebt nooit gewild dat er iets met het paard gebeurde. Je hebt altijd je voorzorgen genomen, je hebt nooit moedwillig het paard schade willen toebrengen. Je hebt juist iemand (en het paard) willen helpen, en zelfs met gevaar voor eigen leven, steek je toch je tijd en moeite erin. Tenslotte ben je van goede wil en je wil enkel het beste voor paard en eigenares. En dan dit. Wat nu?

Iemand ervaringen hier mee? Iemand die weet wat de wet daarover zegt?

quintusgl

Berichten: 4471
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:26

nou ik wist het wel.......... ik zou een rekening sturen van de gewerkte uren. Is ze helemaal van het padje af?
Haar verantwoordelijkheid. Geen woord meer over vuil maken. Rekening sturen van de gemaakte trainingsuren en maar kijken. Ik ben niet wettelijk onderlegd daarin, maar als ze het aanvecht (wat ze toch niet doet) dan denk ik dat je behoorlijk sterk staat. (en dat ze zelfs de uren voor jou nog kan gaan betalen.)

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:28

Geen ervaring mee. Maar alles staat op haar naam, geen contract enz. Dan zou ik nu geen thuis geven. Niks betalen. Als zij zo doet, mag ze de rekening ook houden.

Christiene
Berichten: 7752
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:28

Niet betalen is haar paard haar kosten.

Joltsje

Berichten: 9058
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:30

Ik lees heel veel emotie in je bericht.

Als eigebaar mag ze gerust nooit komen en het paard zo aan een handelaar verkopen. Jullis hsbbsn niets afgesproken, dus geld krijg je niet voor al je inspanningen. Dit moet je naast je neerleggen en ben je zelf.in meegegaan.

Wat betreft de rekening. Ja die lijkt me toch echt voor de eigenaar. Haar paard, haar kosten. Ze ging akkoord met het laten komen van de dierenarts. Zij krijgt ook de rekening jij niet.

Niet betalen dus! Laat haar het lekker uitvechten. Weet niet wat de rekening is, maar kan vast niet op tegen advocaat kosten

Tot slot.. dit is wat ik er van denkm geen idee hoe het rechtmatig is en hoort

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:32

Niet betalen.

En nooit meer zoiets doen zonder afspraken te maken.. Dit is een harde les.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:33

Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat jij moet gaan betalen, ze heeft overigens ook geen bewijs dat jij er bij was toen het gebeurde.

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:35

Je kunt het altijd opgeven aan je verzekering toch? Als je aansprakelijk bent, ben je ervoor verzekerd (mag ik hopen). Zij zoeken wel uit hoe het met de aansprakelijkheid zit.

Lekkere 'vriendin' wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:35

Ik heb het vermoeden dat er meer gebeurd is tussen jullie, anders reageert iemand toch niet zo? Heb je zelf misschien iets gedaan qua reactie toen het paard ineens verkocht bleek ofzo? Anders is dit toch wel een heel bijzondere wending.

Anyway, ik zou er niets mee doen. Gewoon negeren dus eigenlijk. Veeartskosten zijn gewoon voor de eigenaar, en dat was zij. Als ze door blijft gaan met verwijten ed dan zou ik 'r nog 1x vragen een gewoon gesprek (en dan wel volwassen face to face en niet via een chat) te voeren, en als dat niet zou werken dan zou ik 'r volledig blocken. Zonde van je energie.

En naar een advocaat om een veeartsrekening voor een keer hechtingen zetten en een keer verwijderen? Laat me nou toch allebei niet lachen...

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:44

De kans dat ze dat nooit gewonnen krijgt is levensgroot aanwezig. De kosten zouden veel groter zijn dan de baten. Denk dat het meer dreigen is dan een serieuze optie.

xSCWx

Berichten: 7099
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:48

Ik vind het al héél erg schappelijk dat je de helft wil betalen. Ik heb altijd de dierenarts betaald, ook als het fout was van de verzorgster. Kan gebeuren, gebeurd toch niet opzettelijk en had mij ook kunnen overkomen als eigenaar?
Ik zou dit verder negeren en anders inderdaad een factuur opmaken van jouw gewerkte uren.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:54

Het maakt geen reet uit wie de schade veroorzaakt, tenzij die persoon (die het veroorzaakt) daar tegen verzekerd is en dus op zijn verzekering kan verhalen.

In alle andere gevallen is de eigenaar gewoon verantwoordelijk voor het paard en betaalt DUS dierenarts kosten.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:55

Lastig, want volgens mij moet de dierenarts zich wenden tot de opdrachtgever: Degene die de afspraak gemaakt heeft.

Die moet het dan weer terug vorderen bij de eigenaar.

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:58

Over het rijden en trainen van het paard kan je niks aan doen dat is vrijwillige keuze van je net als dat het haar keuze is om zomaar het paard te verkopen. Het had wel vind ik netter geweest om dit aan jou te melden als "verzorgster" zijnde.

Ik weet niet of je alle gesprekken nog hebt van dat je de DA heb laten langskomen en of daar in staat dat ze daar in mee keurt?

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:12

Lusitana schreef:
Het maakt geen reet uit wie de schade veroorzaakt, tenzij die persoon (die het veroorzaakt) daar tegen verzekerd is en dus op zijn verzekering kan verhalen.

In alle andere gevallen is de eigenaar gewoon verantwoordelijk voor het paard en betaalt DUS dierenarts kosten.


Nee hoor. Je kunt ook prima aansprakelijk zijn zonder een verzekering te hebben.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:21

Iris82 schreef:
Lusitana schreef:
Het maakt geen reet uit wie de schade veroorzaakt, tenzij die persoon (die het veroorzaakt) daar tegen verzekerd is en dus op zijn verzekering kan verhalen.

In alle andere gevallen is de eigenaar gewoon verantwoordelijk voor het paard en betaalt DUS dierenarts kosten.


Nee hoor. Je kunt ook prima aansprakelijk zijn zonder een verzekering te hebben.

Ja natuurlijk, in het algemeen, maar bij het gebruik van andermans paard niet snel, tenzij je het hebt over roekeloos gebruik of kwaadwil ofzo, maar dat moet dan ook bewezen.

Een andere uitzondering is als je een bepaald contract hebt getekend waar bepaalde afspraken over DA kosten staan ofzo.


Een ander punt dat naar voren is gekomen is inderdaad wie de opdrachtgever was van de dierenarts, want daar gaat de rekening heen.
Als dierenarts incasso gaat inschakelen gaat die naar de opdrachtgever.

Cruciaal is dus eigenlijk aan wie de rekening van de DA gericht is...

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:28

Eigenaar is wettelijk gewoon ALTIJD verantwoordelijk voor zijn dier, ongeacht wie er bij het dier aanwezig was. Tenzij jou ernstige nalatigheid ten laste kan worden gelegd. Niet betalen dus!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:46

Heb dit ook ooit aan de hand gehad, ik heb gewoon betaald. Niet omdat ik vond dat ik verantwoordelijk was of zo, maar om van het gezeik af te zijn. Ik vond het ook klote voor de veearts (waarmee ik dus nog verder moest) dat die dan met de rekening bleef zitten. Want daar komt het dan op neer.
Ik was op dat moment erg arm en het was een behoorlijke aderlating voor me, ik geloof zo'n 150 gulden voor hechten en schoonmaken.
Wat een stomme trut was die eigenaresse, nooit meer gezien en dat was maar goed ook...

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:57

Urielle schreef:
Lastig, want volgens mij moet de dierenarts zich wenden tot de opdrachtgever: Degene die de afspraak gemaakt heeft.

Die moet het dan weer terug vorderen bij de eigenaar.


Dit dus. Jullie kunnen allemaal om het hardst roepen dat de eigenaar verantwoordelijk is, maar zo simpel ligt dat niet. Degene die gebeld heeft naar de veearts is de opdrachtgever, en die is voor de wet verantwoordelijk voor de kosten.
En ja, zo werkt het in de praktijk ook echt. Ik heb als pensionstal houdster best wel eens een veearts moeten bellen. Ik krijg ook met regelmaat nog telefoontjes dat de factuur niet betaald is.

Vjestagirl

Berichten: 26687
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:58

Jij hebt opdracht gegeven, jij moet betalen.

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 16:01

Bedankt voor de antwoorden iedereen.

Ik dacht ook steeds dat de eigenaar verantwoordelijk en dus aansprakelijk is. Heb wel aangeboden om de helft te betalen, maar dat wil ze niet aannemen... Integendeel, krijg alleen maar verwijten naar mijn hoofd geslingerd.

Er is niks gebeurd tussen ons. Ik schrok dat het paard plots weg was, maar heb haar dat nu niet kwalijk genomen. Ze had nog een ander paard waar een klant van mij interesse in had. Dag voor dat mijn 'verzorgpaard' werd verkocht, bel ik haar om even te polsen naar haar andere paard. Ze zei toen dat het niet uitkwam en ze ging sms'en wanneer ik kon bellen. Ze heeft toen NIKS gezegd over het feit dat mijn 'verzorgpaard' verkocht was (en ze wist het toen al, de volgende ochtend was hij weg) en ze heeft ook niet meer gesmst. Andere paard heeft ze ondertussen ook verkocht, en daar een heel drama rond maken, niet willen zeggen aan wie, etc. Al weet ik ondertussen wel aan wie, en heb geen idee waarom daar zo geheimzinnig rond moet gedaan worden, maar bon. Dat heeft hier verder niks mee te maken. Ik heb toen ook niet onvriendelijk gereageerd of wat dan ook. Heb wel gezegd dat ik het jammer vond, maar dat was dan ook alles. Het zijn haar paarden, ze doet er mee wat ze wilt.

Na het ongeval met het verzorgpaard, toen DA er was om het paard te verzorgen, heeft ze zelf DA aan de lijn gehad om haar adres door te geven om de rekening naar haar te laten sturen. Lijkt me toch dat ze dan instemt dat zij de rekening voor zich neemt?

Er waren getuigen aanwezig. Volgens een 'vriendin van haar' die toen aanwezig was (ik weet totaal niet wie), zou ik hebben gezegd dat ik de rekening zou betalen. Ik kan je verzekeren dat ik dat dus nooit gezegd heb, anders had ik de rekening naar mijn adres laten sturen. Andere vriendin die erbij was, kan beamen dat ik dit nooit heb gezegd. Anders had ik de rekening wel gewoon naar mijn adres laten komen natuurlijk.

Nou, een 'vriendin' noem ik het nu niet meer hoor ^^ Heb mijn lesje wel geleerd. Een ander helpen, geeft alleen maar miserie. Volgende keer alles netjes op papier. Al zal er niet gauw een volgende keer komen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:08

Als de dierenarts jou als opdrachtgever op de rekening heeft staan dan ben je de klos. Maar de rekening is bij haar thuis gekomen, dus staat zij erop neem ik aan? Maar dat zal dan zijn omdat zij gebeld heeft met de da dat de rekening naar haar moest komen. Dan moet zij ook betalen en het enige wat jij hoeft te doen is haar negeren.
Wat ik zowieso zou doen want erg netjes gaat ze niet met je om.

Wat jou betreft, je schrijft nogal emotioneel (met gevaar voor eigen leven, kon je nek wel breken enz) heb je dat achteraf bedacht of voordat je eraan begon? Afspraken maken moet je altijd doen, hoe de situatie ook is en zeker als je bezig bent met het paard zonder dat de eigenaar erbij is. Dat heb je niet gedaan en je hebt er wel tijd en energie in gestoken. Neem je 'verlies' en leer ervan.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:46

de afspraken over het trainen, die heb je niet toevalling in email of whatsapp?

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 12:51

DA heeft mij niet als opdrachtgever op de rekening staan, naam en adres van eigenares staan op de rekening. Mijn naam staat nergens vermeld. Ik ben wel diegene die contact had met DA, maar eigenares heeft via telefoon haar gegevens gegeven toen DA er was om te hechten. Ze heeft DA niet zelf aan telefoon gehad, dat hoefde voor haar niet zei ze (en ik heb het uitdrukkelijk gevraagd, 2x zelfs, DA kan dit beamen). En ze heeft zonder enig bezwaar meteen haar gegevens doorgegeven. Ik heb zelfs nog gezegd dat het was voor de rekening. Eigenares heeft ook altijd zeer begripvol gereageerd, heeft me nooit de schuld gegeven, heeft zelfs gezegd dat het paard onberekenbaar is, etc. Tot de rekening kwam, dan was het plots allemaal mijn schuld en ik moet er dan maar voor opdraaien ook. Zo lijkt het me toch niet te werken?

Mijn excuses als ik emotioneel overkom, dat was niet echt de bedoeling. Wou gewoon even wijzen op mogelijke risico's. Waar ik me vooraf al van bewust was trouwens. Dat is de hele reden dat ik het paard aan het longeren was, was nog niet veilig genoeg om te rijden. Ik wou ook geen 'onberekenbaar' paard verkopen, dus nam ik de tijd om alles rustig op te bouwen, zowel voor de veiligheid van mezelf, als voor het paard, als voor omstaanders. Het was namelijk een erg lief paard, dus ik wou hem een kans geven. Helaas is dat beetje anders uitgedraaid.

Wordt nu ook zwart gemaakt op sociale media (o.a. op de pagina van de stal). Er staan geen namen bij, maar is wel duidelijk naar wie het gericht is. Krijg ook allerlei verwijten naar mijn hoofd geslingerd en enkele 'vrienden' van eigenares zeggen zelfs dat ze politie maar moet inschakelen enzo. Ik bedoel, waar gaat dit naartoe?

Afspraken over het trainen staan niet in mail of whatasapp. Wel via FB een paar berichtjes over gebruik van het zadel, etc. Waaruit wel kan blijken dat ik gewoon met het paard mocht werken. Want nu komt ze af dat ik het paard zonder haar toestemming uit de stal heb gehaald. Als je me vraagt om te helpen met het paard, lijkt het me ook logisch dat ik het paard dan uit zijn stal haal wanneer ik er ben.

En een gesprek met haar als volwassen persoon tot volwassen persoon, dat gaat er niet echt in zitten vrees ik. Als ze overtuigd is dat ze in haar recht is (ook al is dat misschien niet zo), dan kan niks haar op andere gedachten brengen. Ze zou zelfs nog fysiek geweldadig kunnen worden. En achter de rug zit ze je dan zwart te maken en iedereen tegen je op te stoken. Mja, zegt natuurlijk meer over haar dan over mij, maar fijn is het alvast niet.

Ondertussen probeer ik haar gewoon te negeren. Maar of dit het nou gaat oplossen?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:59

Laat haar de politie maar bellen hoor, maak je daar niet druk om. Je hebt helemaal niets te vrezen. Niet betalen en niet meer op haar reageren zou ik zeggen.