Paard verkopen leidt tot dreigement

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Paard verkopen leidt tot dreigement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:38

Ik heb geen idee waar ik dit moest plaatsen, maar het heeft even spoed..

Ik ben bezig met mijn pony te verkopen, en had zojuist een telefonisch bod.
Het was al een wat vage man/vrouw, kon het niet goed horen. We hadden een prijs afgesproken en dat hij/zij morgen kon langskomen. De pony staat echter pas een uurtje op marktplaats, dus ik wou dr niet weg doen aan de eerste de beste bieder.

Hij/zij wou al graag meteen met trailer langskomen zodat zij dr meteen mee konden nemen. Ik heb hem/haar erop gewezen dat ze niet meteen de deur uitgaat.
Uiteindelijk een afspraak gemaakt dat ze morgenmiddag kon komen kijken om 4 uur. Adres netjes doorgegeven.

Net thuis, toch maar even teruggebeld om nogmaals duidelijk te zijn dat het echt een kijkje nemen is en de pony niet meteen mee mag worden genomen. Hier reageerde hij/zij erg asociaal op met een dreigement dat ze er morgen zouden zijn en de pony mee zouden nemen.

Nu is het zo dat mijn pony's op een veld staan, 2 kilometer van mijn huis verwijderd. Ze hebben het adres en nu is mijn angst dat de volgende keer dat ik naar de pony's wil ineens 1 of beide verdwenen zijn.

Weet iemand wat ik hiertegen kan doen? Ik ben serieus bang...

inochiyo

Re: Paard verkopen leid tot dreigement

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:42

Is er niemand die je kunt vragen om de boel in het oog te houden?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:44

Rustig, niet iedereen die asociaal is aan de telefoon is automatisch een paardendief... Vraag de volgende keer zoveel mogelijk gegevens van de geïnteresseerden. Ga er morgen niet alleen naartoe.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:45

Ik heb alle gegevens, naam etc. Maar ze klonken gewoon enorm bedreigend vandaar

maximuss schreef:
Rustig, niet iedereen die asociaal is aan de telefoon is automatisch een paardendief... Vraag de volgende keer zoveel mogelijk gegevens van de geïnteresseerden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:46

En zorg ervoor dat je er al een slot op hebt hangen.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:47

Oei, hier zou ik ook niet gerust op zijn... Inderdaad kijken of iemand een oogje in het zeil kan houden en hopen op het beste. Na zo'n toestanden zou ik mijn pony al helemaal niet meer met deze mensen willen meegeven...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:47

Oei dat klinkt niet prettig .Ik heb geen idee wat je er aan kan doen .Ik neem aan dat je geen andere plek hebt waar je ze zolang kwijt kan?
Ik moet zeggen dat dit ook geen situatie is die ik me had kunnen bedenken, ik zou ook het adres gegeven hebben.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:49

Maar waarom zouden ze de pony dan niet gelijk mee mogen nemen? Als het goed klikt en ze hem gelijk willen betalen en de zaak afhandelen.
Laatst bijgewerkt door Sandyislief op 29-10-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:49

Doe dat ook zeker niet, maar aangezien ik minderjarig ben is er nooit officieel een koop afgesloten. (Is sowieso nooit gebeurd :+ )

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:50

Ik vind dit geen prettige handelsmanier, ik heb het ook uitgezocht en dan zou ze naar een manege gaan, en dat wil ik absoluut niet..
Ik vertrouwde het persoon eerlijk gezegd ook niet echt.

Sandyislief schreef:
Maar waarom zouden ze de pony dan niet gelijk mee mogen nemen? Als het goed klikt en ze hem gelijk willen betalen en ze zaak afhandelen.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:50

Hmmm lastige situatie, snap je angst.

Gelukkig heb je wel de gegevens van deze mensen.
Mocht er dan iets geks gebeuren dan weet je in ieder geval wie het zijn.

Daarnaast zorg ervoor dat je niet alleen bent als ze morgen komen kijken.

Ander alternatief is de afspraak afzeggen maar dat verminderd de angst niet.

Oja zorg voor een goed slot op het hek, is geen garantie maar meer kun je niet doen tegen paardendieven als je zelf geen zicht op de boel hebt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:50

Maar dan wil je dus helemaal niet dat ze naar die mensen gaat? Ook niet als het morgen goed verloopt? Waarom cancel je de afspraak dan niet?

Hoe oud ben je, TS?
Laatst bijgewerkt door imd op 29-10-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:51

Weet niet hoe oud je bent maar ik denk dat je het beste naar deze persoon kan (laten) bellen dat je van verkoop aan hem/haar afziet en dat ze dus niet meer hoeven te komen.

Zou wel een oogje in het zeil houden of laten houden.

Klinkt als een handelaar in elk geval. Niet dat die altijd zo agressief zijn maar door het telefonische bod en op willen laden en meenemen. Een particulier zal dit niet snel doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:51

Dat klinkt inderdaad niet goed. Ik zou alvast een melding maken bij de politie zodat ze het in het systeem hebben staan. (Dus geen aangifte, want dat kun je nog nergens op baseren). Mogelijk kunnen ze het extra in de gaten houden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:52

Meestal als je een prijs afspreekt, dan mag je ervan uitgaan dat als de koper het paard ook echt wil dat hij het dan mee kan nemen. Wellicht is het handiger om eerst af te spreken dat iemand mag komen kijken en daarna te gaan onderhandelen over de prijs.

Dreamybol

Je wilt sowieso niet aan deze mensen verkopen, geloof ik. Bel dan de hele afspraak dus weer af. Je gaat ze toch niet laten reizen als je toch niet gaat verkopen?
Laat desnoods je ouders bellen, aangezien je zelf minderjarig bent.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 29-10-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoiridh

Dat klinkt niet prettig. Misschien kan je de volgende keer beter geen prijs afspreken en een onder voorbehoud inbouwen, evt. via de mail zodat je afspraken zwart op wit hebt staan en je nergens aan vast zit. (Ik weet het niet zeker, maar als de vraagprijs is geboden kan de verkoper geloof ik niet zo makkelijk meer van de koop af.) Ook misschien handig om niet een weideadres te geven maar ergens anders af te spreken en dan samen (wel twee aparte auto's) naar de weide toe rijden.
Voor nu heb je daar natuurlijk niet zo veel aan dus ik hoop dat je iemand met wat overwicht mee kan nemen voor morgen. Gewoon op tijd naar de weide gaan en eventueel eens vaker langsrijden die dag als het je niet lekker zit. Eventueel zoals al eerder aangegeven iemand anders vragen om ook extra te gaan kijken. Sterkte!

Niobe

Ik vermoed dat ze gewoon bedoelen dat ze op de afgesproken tijd komen en dan ook de pony mee willen nemen, niet in de zin van dat ze dat zonder toestemming doen. Alsnog wel een slechte manier van zakendoen, maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.
Als je de afspraak door wilt laten gaan, zou ik wel iemand meenemen eigenlijk, want hoe het ook bedoeld is: echt lekker klinkt het niet :/

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:54

Lieshorses schreef:
Doe dat ook zeker niet, maar aangezien ik minderjarig ben is er nooit officieel een koop afgesloten. (Is sowieso nooit gebeurd :+ )

Hmm wat zeggen je ouders er dan van. Neem aan dat zij de verkoop van je pony (officieel) moeten regelen.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:56

Ik zou misschien toch de afspraak afzeggen, eventueel door een meerderjarige persoon ( vader of moeder ? ). Als je er nu al geen goed gevoel over hebt dan krijg je misschien spijt als ze je morgen inpakken met mooie praatjes en jij de pony toch meegeeft. Dan is het zeker niet meer terug te draaien.
Laatst bijgewerkt door charmante op 29-10-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:57

Je bent minderjarig, licht je ouders hier over in zodat ze je kunnen helpen.
En bel ze terug en zeg dat je de afspraak niet door wilt laten gaan, omdat dit niet de manier is van zaken doen.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:14

Als ik een pony wil kopen in de buurt dan ga ik wel eerst alleen kijken. Maar als het boven de 50 km weg is neem ik altijd de trailer mee. Want om dat twee keer te moeten rijden............
Wij hebben zelf een bedrijf en tijd is erg kostbaar dan.

Ik heb een keer een pony gekocht en die mensen wilde dat persee ook niet. Dus konden we 2 keer 200 km rijden. Vrijdagsavonds kijken en zaterdags direct terug om op te halen!
Ik vind dit erg omslachtig!

Heb zelfs een keer een pony gekocht aan mensen die 250 km moesten rijden. Heb hun toen zelf gezegd dat ze de trailer direct mee mochten nemen en als de pony hun aanstond en wij het eens konden worden (en ik er een goed gevoel bij had) ze haar direct mee konden nemen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:18

Volgens mij het het beste als je ze belt, aangeeft dat je ouders morgen niet kunnen, en dat je zelf als minderjarige dit niet mag afhandelen. Je kunt dan evt. gelijk een nieuwe afspraak maken met een volwassene die er dan bij kan zijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:19

Ik heb iets vergelijkbaars gehad toen ik mijn paard te koop had. Ook mensen die hem per se meteen mee wilden nemen en daar heel dwingend in waren. Uiteindelijk heb ik de afspraak afgebeld. Ik wilde een goed tehuis voor mijn paard en ik had niet het gevoel dat ik hem aan deze mensen mee wilde geven.

Het is jouw pony, jij beslist wie hem koopt en meeneemt. Niet zij. Voelt het niet goed, bel dan de afspraak af.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:23

Imre schreef:
Ik heb iets vergelijkbaars gehad toen ik mijn paard te koop had. Ook mensen die hem per se meteen mee wilden nemen en daar heel dwingend in waren. Uiteindelijk heb ik de afspraak afgebeld. Ik wilde een goed tehuis voor mijn paard en ik had niet het gevoel dat ik hem aan deze mensen mee wilde geven.

Het is jouw pony, jij beslist wie hem koopt en meeneemt. Niet zij. Voelt het niet goed, bel dan de afspraak af.

Dit idd.

En ga voor de zekerheid wel op dat tijdstip naar je weiland, voor het geval dat..