1,5 paards trailer combineren met fiets

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon 2

1,5 paards trailer combineren met fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:36

Heb door oude topics heen zitten spitten en wel wat ideetjes gevonden, maar nog niet helemaal hét idee. Ik wil graag een mountainbike meenemen als ik wegga met de trailer zodat mijn man lekker kan meefietsen.

Ideetjes die ik gezien heb:
- tussenschot laten maken zodat fiets ernaast kan (fiets goed vastzetten). Spreekt me wel aan.
- bal van trekhaak monteren op voorkant trailer en daar fietsdrager op. Nadeel: trailer moet rechte voorkant hebben en ben bang dat fiets tegen de auto aankomt bij scherp indraaien.
- bal van trekhaak monteren op dissel. Nadeel: fiets nog dichter bij auto.

Fiets achterop laadklep zie ik nergens, waarschijnlijk ivm veiligheid in noodsituaties?

Wat is jullie ervaring en hebben jullie nog andere ideeën?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:37

wij hadden op onze vorige trailer een fietsenrek voor een caravan voor op de dissel, konden we 2 mountainbikes meenemen.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:39

Nouvel schreef:
wij hadden op onze vorige trailer een fietsenrek voor een caravan voor op de dissel, konden we 2 mountainbikes meenemen.

En geen problemen met scherpe bochten of indraaien achteruit rijden/parkeren?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:40

Kun je niet iets maken aan de zijkant van je trailer? Dat je je fiets boven de wielkasten hangt? Moet je wel je stuur draaien, maar dat lijkt me het minste probleem. Wat heb je voor trailer? Hout/polyester/alu?

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:41

danamuts schreef:
Kun je niet iets maken aan de zijkant van je trailer? Dat je je fiets boven de wielkasten hangt? Moet je wel je stuur draaien, maar dat lijkt me het minste probleem. Wat heb je voor trailer? Hout/polyester/alu?

Trailer nog niet gekocht, wil de fiets namelijk absoluut meenemen id overweging.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:41

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:43

Wij hadden dit plan ook en hebben daarom een trailer met verlengde dissel gekocht. Ik moet wel bekennen dat we de trailer regelmatig gebruiken om ponybeest te vervoeren maar nog nooit ook de fiets(en) hebben meegenomen ...

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:45

Zoe_97 schreef:
je hebt ook fietsenrekken voor bovenop je auto, is dat geen optie?
zoiets: http://www.fietsendrager-expert.be/dak

Had ik er even bij moeten zetten, kan niet op onze auto. Niet op het dak en ook niet op de achterklep. Het moet echt op/bij de trailer.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:46

Maflinger_S schreef:
Wij hadden dit plan ook en hebben daarom een trailer met verlengde dissel gekocht. Ik moet wel bekennen dat we de trailer regelmatig gebruiken om ponybeest te vervoeren maar nog nooit ook de fiets(en) hebben meegenomen ...

Kijk, weer wat geleerd! Thanks voor de tip, ik ga eens kijken!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:49

haken op hangen voorkant trailer en fiets verticaal aan ophangen. Aan de klep kan ook immers sulky's worden daar ook aan vervoerd

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:50

Manon 2 schreef:
Nouvel schreef:

En geen problemen met scherpe bochten of indraaien achteruit rijden/parkeren?

niet dat ik weet, mijn vriend reed er altijd mee, wel tweepaards met een busje er voor

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:50

en als je nu van die U haken op de zijkant op je trailer schroeft en de fiets daaraan hangen. Dan eventueel nog met een koord extra vastmaken?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:56

Wij hadden in de 1,5 paardstrailer een extra stang van de voorstang tot de achterstang en daardoor aan de zijkant extra ruimte van +/- 40 cm voor bv een fiets.(stuur dubbel klappen.
Je maakt als het ware een stang net als in een 2paards trailer.

Ook hadden we aan die kant een bezem en een schep hangen. Super handig!

In de voor- en achterstang hadden we gaten geboord, met dikke bouten en daarin een splitpen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Wij hadden dat gedaan omdat mijn oude pony moeite had om balans te houden in zoveel ruimte in een 1,5 paardstrailer.
Hij kon door deze oplossing aan beide kanten steun krijgen. Aan de ene kant de wand en aan de andere kant de stang.

Manon 2

Re: 1,5 paards trailer combineren met fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:39

We gaan donderdag kijken bij een trailer en waarschijnlijk wordt het een plekje achterop de laadklep, in overleg met het bedrijf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:02

https://www.conrad.nl/nl/eufab-fietsdra ... &WT.srch=1
Dit werkt echt perfect. Heb het al jaren zo.
Geen gedoe met het openen van je klep, kofferbak kan gewoon open en geen gewiebel.
Voor een gewone trailer is wel de plaats van het neuswiel belangrijk ivm beschikbare ruimte. Past in principe op alle trailers maar ik kan er zelf bijvoorbeeld maar 1 fiets op kwijt. Trailer van een vriendin had net iets meer lengte op de dissel en zou er 2 fietsen op hebben kunnen zetten.

Draaien en inparkeren is geen enkel probleem. Daar komt je auto echt niet.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-10-15 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:04

andere tip, b veewagen... zie mijn adv.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:19

pol013 schreef:
Draaien en inparkeren is geen enkel probleem. Daar komt je auto echt niet.

Lijkt mij ook. Onder het rijden al helemáál niet, dus hooguit als het achteruit wegzetten niet wil lukken. Kun je altijd nog de fiets eraf halen. Maar als de fiets dicht bij de voorwand staat zal zelfs dat meevallen, waarschijnlijk (durf er geen goede fles onder te verwedden, dat dan weer niet) zal de auto bij te scherp draaien de dissel voor de fiets raken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:41

dan heb je het spul echt volledig in de knoop hoor.

Ik moest laatst uit een erg lastige positie weg. Toen stond er een vrachtwagen chauffeuse bij die handig was met extreem draaien en die liet mij heel ver door scharen. Dat zou je zelf echt niet snel doen. Maar toen waren fiets en auto nog steeds niet bij elkaar in de buurt. Bij alle normale parkeerwerk hoef je er dus geen seconde over na te denken.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 22:16

De trailer waar ik naar ga kijken heeft een beetje een bol buikje :) dus dan komt de fiets wel wat dichter op de auto.

Afbeelding

Zou dat nog steeds werken op de dissel?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:41

fiets verticaal bevestigen is ie even breed als de neus en even lang ook

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:45

Dat buikje zit alleen in de weg voor je 2e fiets. Die kun je er dan misschien niet op kwijt.
Ruimte op dissel tussen wit en neuswiel is belangrijker.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:37

Manon 2 schreef:
De trailer waar ik naar ga kijken heeft een beetje een bol buikje :) dus dan komt de fiets wel wat dichter op de auto.

[ [url=m/vjHRMT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou dat nog steeds werken op de dissel?

Daar kan je wel 4 fietsen op kwijt man :P Daar kom je echt niet met je auto hoor.

Ik heb een trailer met normale dissel (NIET verlengd dus) en daar een koetsenframe op gemaakt, speling met auto is krap, zou je zeggen, maar ik kan gewoon meer dan haaks draaien:
Afbeelding

Mijn auto is niet breed genoeg om de trailer te raken.

Ik heb trouwens om de fiets te vervoeren in eerste instantie stangen in de trailer gemaakt, maar je moet wel even goed opletten hoe je je fiets dan vast zet; en met een 1,5 paards heb je zoveel ruimte ook niet.
Ik zou gewoon 2 rijgootjes op je dissel lassen, lijkt me stuk makkelijker.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 22:40

Dank je wel allemaal voor de tips! Trailer is gekocht en fietsendrager komt waarschijnlijk achterop. Als het erop zit, plaats ik nog wel even een foto.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:29

Laat de combi bij het ophalen maar eens maximaal scharen, weet je precies hoeveel ruimte je voorop hebt.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 22:26

Rex_Rolfo schreef:
Laat de combi bij het ophalen maar eens maximaal scharen, weet je precies hoeveel ruimte je voorop hebt.

Staat nu even paar daagjes hier id straat en we gaan idd meten :)