nieuwe bodem in trailer laten zetten - helemaal of gedeelte

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

nieuwe bodem in trailer laten zetten - helemaal of gedeelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:25

Ik heb een tweedehands twee-paard trailer op het oog van het merk Westeria.
Dit voorjaar nog BOVAG goedgekeurd, maar heeft achterin een zachte plekjes in de bodem.
Ik heb informatie opgezocht over het vernieuwen van een bodem maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Kan ik dit gedeeltelijk vervangen of is het verstandiger om een hele nieuwe bodem er in te laten leggen?
Wat voor vloer kan ik het beste kiezen en wat zijn de kosten als je dit zelf doet of laat doen?

Alvast bedankt. :)

Karreman

Re: nieuwe bodem in trailer laten zetten - helemaal of gedeelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:09

Achterste deel van de bodem vervangen kan best wel. Zorg er voor dat de aanzet onder een goede ondersteuning heeft en goed word afgekit. Echter meestal als je begint te breken met het oude stuk vloer blijk vaak dat ie meer is aangetast dan vooraf geconstateerd . Soms is een stuk van de vloer er uit halen net zoveel werk dan de hele vloer er uit breken. Dan word het een kosten/baten plaatje wat alleen ter plekke beoordeeld kan worden. Zelf meerdere malen bij trailers gedaan dus spreek uit ervaring
NB

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:10

Oke, dankje voor je reactie!

Mijn vader heeft namelijk het idee om het slechte deel te vervangen door hout, daar met polyester een laag over te maken en dan van die antislip korrels (dacht ik). Hij zei dat de vloer dan niet meer kon rotten/slijten, maar dat lijkt me sterk?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:14

Karreman schreef:
Achterste deel van de bodem vervangen kan best wel. Zorg er voor dat de aanzet onder een goede ondersteuning heeft en goed word afgekit. Echter meestal als je begint te breken met het oude stuk vloer blijk vaak dat ie meer is aangetast dan vooraf geconstateerd . Soms is een stuk van de vloer er uit halen net zoveel werk dan de hele vloer er uit breken. Dan word het een kosten/baten plaatje wat alleen ter plekke beoordeeld kan worden. Zelf meerdere malen bij trailers gedaan dus spreek uit ervaring
NB

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:35

Volgens mij is polyesther niet zo elastisch, zeker niet naarmate het ouder wordt. Onder druk van een paardenhoef zal de bodem altijd een beetje inbuigen. Ik ben bang dat je al heel snel scheuren erin gaat krijgen waardoor vocht toch de kans krijgt om het hout eronder aan te tasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:47

Ik zal als toch bezig bent meteen hele bodem vervangen. Grote kans dat volgend jaar het andere deel van de bodem slecht wordt. Zo blijf je bezig.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 14:34

We gaan toch heel de bodem onder handen nemen.
Alleen zitten we nog te kijken wat voor materialen we daar het beste voor kunnen gebruiken en waar je die kunt halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:18

Ik leg in mijn trailer een 21mm betonplex plaat met hierop een rubber mat verlijmd. Kopse kanten goed afwerken met menie zodat vocht geen kans krijgt en daarna netjes afkitten tegen de wanden. Betonplex van goede kwaliteit kan je het beste halen bij de houthandel.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:24

Gloa schreef:
Ik leg in mijn trailer een 21mm betonplex plaat met hierop een rubber mat verlijmd. Kopse kanten goed afwerken met menie zodat vocht geen kans krijgt en daarna netjes afkitten tegen de wanden. Betonplex van goede kwaliteit kan je het beste halen bij de houthandel.

Bedankt voor je reactie. Betonplex zat ik inderdaad ook naar te kijken of hardhout. Wat is de reden dat jij voor een verlijmde rubber mat kiest en niet voor bijvoorbeeld: gietvloer of polyester?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:27

Hier 28mm betonplexplaat erin gelegd. Ook hele bodem ineens gedaan + klep.
Enkel zijwanden niet.

Ik meen hier op bokt gelezen te hebben dat gietvloer niet makkelijk zelf goed te krijgen was. Kans op water doorlekken toch nog groot.
Rubber kan je zelf plaatsen en kitten.

Polyestervloer ken ik niet??

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:31

Mijn vader heeft zo'n 20 jaar geleden met polyester een voetenbad voor de koeien gemaakt waar honderden koeien tegelijk doorheen lopen, dit was met soort van vezel en een vloeistof over een houte mal. Dat ding is dus hartstikke stevig en hij wil dit nu ook voor de paardentrailer gaan doen, hij was ervan overtuigd dat meer mensen dit zouden doen :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:33

Klinkt niet handig om schoon te maken. En zou dat niet glad zijn?

De stevigheid hoort al in het hout te zitten. De mat erop moet makkelijk schoon te maken zijn, liefst met water want het wordt toch redelijk vies na een tijd. En liefst ook niet glad als ze moesten plassen of gewoon op de mest.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:35

het is juist wel makkelijk schoon te maken, maar het is inderdaad glad, dus daarvoor wilde hij er weer matten op leggen, maar dat is misschien een beetje dubbel :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:36

Haha :+

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:21

Heb zelf nog het een en ander over polyester opgezocht en het kan dus wel met antislipkorrels bestrooid worden zodat het niet glad is. Daarnaast is het erg licht.
mmm. lastige keuze.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:22

Wij hebben zelf gedaan, gewoon stevige houten planken erop, en daarboven dakleer als anti slip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:54

Polyesther is licht en wordt veel in de trailerbouw gebruikt. Dat het niet als vloer wordt gebruikt zal dus een hele goede reden hebben.............

Poly bovenop hout is denk ik een beetje overbodig en zonde van de materiaalkosten. Hout met rubber mat voldoet prima mits op de juiste manier geplaatst.

Gietvloer schijnt op de lange termijn ook scheurtjes te krijgen waardoor er vocht tussen komt. Een beschadigde rubber mat is makkelijker te vervangen dan een gietvloer. Bij die laatste heb je een uitdaging als hij goed vast zit want dat krijg je bijna niet meer los gestoken.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:26

Ik heb zelf al meerdere malen een polyester laag op een houten vloer gelegd. Super duurzaam en door speciale korrels in te strooien erg slijtvast en anti-slip. Zeker een zeer goed alternatief voor een rubber mat of gietvloer.

Zelf ben ik meer voorstander van de rubber gietvloer. Wij hebben zeer regelmatig paardentrailer ter reparatie met rotte vloeren met rubber mat. Vaak zitten er scheuren in (vaak veroorzaakt door het paard) die je niet gelijk ziet maar er wel voor zorgen dat de houten vloer nat wordt.

Werkwijze polyester vloer + foto's zie:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 096&type=3

Werkwijze aluminium/houten vloer + foto's zie:

Polyester vloer:
Afbeelding
Afbeelding

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:33

Veel trailers van HEJA hebben een polyester vloer ingestrooid met antislipkorrels. Dus het word al wel toegepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:07

Wat veel mensen vergeten is dat hout altijd blijft werken (iets uizetten/krimpen). Gebruik je materiaal wat niet mee vormt dan krijg je op den duur scheuren.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:11

Ik had dan ook een paar vraagjes.
Ik ben dan nu mijn trailer opnieuw aan het verven. Maar zat toch me te bedenken om over een paar maanden dan alles te laten vervangen. Ik zie dan heel veel verschillende prijzen van 50 tot 400 euro wij willen dan zelf doen is dat dan goedkoper? En kan er een 18mm in of ga je toch echt naar de 22 of 24 mm toe kwa bodem? En kan dan de zelfde platen dan op de klep? De wanden?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:13

Ik heb zelf het een en ander uitgerekend.
Ik kwam uit voor een polyester vloer op 500 euro aan materiaal kosten, en voor een nieuwe vloer + op maat gemaakte mat ook op 500 euro (2 paards trailer, uitgegaan van maat 3,50m x 1,80m.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:14

Jelle_Steur schreef:
Ik heb zelf al meerdere malen een polyester laag op een houten vloer gelegd. Super duurzaam en door speciale korrels in te strooien erg slijtvast en anti-slip. Zeker een zeer goed alternatief voor een rubber mat of gietvloer.

Zelf ben ik meer voorstander van de rubber gietvloer. Wij hebben zeer regelmatig paardentrailer ter reparatie met rotte vloeren met rubber mat. Vaak zitten er scheuren in (vaak veroorzaakt door het paard) die je niet gelijk ziet maar er wel voor zorgen dat de houten vloer nat wordt.

Werkwijze polyester vloer + foto's zie:

Werkwijze aluminium/houten vloer + foto's zie:

Polyester vloer:
[ [url=m/BeSkXz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hAW8o9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankje voor de foto's! Heel handig zo'n beeld erbij te hebben!
Mijn vader gaat zich wat meer verdiepen in de gietvloer.

Weet jij toevallig wat de voor- en nadelen zijn van een gietvloer ten opzichte van een polyester vloer en andersom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:37

trysteffy schreef:
Ik had dan ook een paar vraagjes.
Ik ben dan nu mijn trailer opnieuw aan het verven. Maar zat toch me te bedenken om over een paar maanden dan alles te laten vervangen. Ik zie dan heel veel verschillende prijzen van 50 tot 400 euro wij willen dan zelf doen is dat dan goedkoper? En kan er een 18mm in of ga je toch echt naar de 22 of 24 mm toe kwa bodem? En kan dan de zelfde platen dan op de klep? De wanden?

Wat wil je vervangen?

Bodem minimaal 21 en klep minimaal 18 zijn de adviezen. In de wet is hierover niets concreets meer vastgelegd.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:50

Ik wil dan de wanden vervangen de bodem(moet nog gecontroleerd worden) en de klep.
Heb de trailer nu een week.
Dit is namelijk mijn eerste trailer heb me paard nog niet er op gehad. De bodem word dan van de week gecontroleerd.
Kan je het soort hout ook gewoon bij de bouwmarkt halen? Want we willen het dan zelf doen.