Spoed vraagje Trailer / auto trekken (mijne zit in de prak)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Spoed vraagje Trailer / auto trekken (mijne zit in de prak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 08:41

Spoed vraagje.

Mijn trailer 2400 kilo TTM (2 paard koetsenframe trailer), moet auto dan perse trekvermogen hebben van minimaal 2400 kilo? Of mag dat minder zijn als ik trailer niet vol duw, maar maar 1 paard meeneem en de koets..

(mijn auto mag het trekken, maar die hebben ze gisteren deskundig verbouwd.
Verzekering en verhuurbedrijf/autoschadebedrijf komen nu met vw transporert 2200 kilo trekvermogen)

Afbeelding
Die trekt voorlopig niets...

Mijn pdf reader doet het niet, dus kan op de site van het ministerie de gewraakte info niet openen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -aanhanger
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 17-07-15 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:42

Mag gewoon. Het gaat erom wat je daadwerkelijk trekt.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:45

Heb je BE rijbewijs?
Dan hoeft het niet, als je trailer bijvoorbeeld leeg 800 kg weegt en je er bijvoorbeeld 800 kg bij stopt aan gewicht = totaal 1600 kg, dan moet de auto dus minimaal 1600 kg mogen trekken.
Bij BE rijbewijs gaan ze uit van het daadwerkelijke gewicht

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 08:48

Dacht ik ook, maar weet het niet zeker (mijn combi normaal geen probleem).
Heb ouderwetse E bij B, dus dat is in ieder geval oke.
Ga ik het het schadebedrijf maar bellen dat ik die transporter wil!!!

Echt zo balen, dit weekeind en volgende week allemaal paarden dingen..
zaterdag fotoshoot, zondag wedstrijd, dinsdag clinic IJsbrand Chardon, zaterdag fjorden keuring etc..

Oh.. de tegenpartij..
Afbeelding

En hun remweg.. deskundig gejat van de site van alblasserdamnieuws foto van Peter Stam, locale persmug :+ . Hij remde uiteindelijk nog wel.. heel laat.... te laat en hij ging hard!
Mijn rugleuning klapte weg toen hij vol op me knalde, waarop ik mijn rempedaal kwijt was en nog stuk naar voren ben doorgeschoten, gelukkig kon ik mijn auto langs de auto voor me sturen.

Afbeelding

Ibbel

Re: Spoed vraagje Trailer / auto trekken (mijne zit in de prak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:53

So de knetter zeg! Heb je zelf nergens last van met zo'n klap in je rug?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:53

Zo hee :oo Heb je er niks aan overgehouden?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:55

Oei oei oei! Dat is best hard gegaan. Niks aan over gehouden? Jezelf extra goed in de gaten houden nu hoor!
Over je trailer: kwestie van een rekensom bij jouw rijbewijs. Daar kom je vast wel uit! Veel plezier met al die leuke uitstapjes!

Estherr__1

Ja mag gewoon, gaan uit van het daadwerkelijke gewicht.

Wat een heftige klap moet dat geweest zijn zeg :oo
Verder zelf wel helemaal ok?

Ibbel

Overigens, dat je deze combi niet met B mag rijden en wel met BE heeft niets te maken met theoretische en werkelijke gewichten (dat verschil is met de nieuwe wet verdwenen), maar alles met het feit dat de combi een totale MTM heeft van meer dan 3500 kg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 08:57

Ben nog heel, wel the usual na zo'n klap, arm, schouder, nek en rug, maar ze gingen ook heel hard!
Je ziet ze aankomen en denkt, @#$%@^@$^#$%^#$6.
Mijn stoelleuning is vervolgens bij de klap naar achteren geklapt en toen was ik mijn rem pedaal kwijt
(duurde even voor ik doorhad dat het pedaal er nog wel gewoon zat, maar dat mijn stoel lag), dus toen nog eind naar voren geschoten, gelukkig net langs busje voor me kunnen schieten, de busbaan op en busje ging iets naar rechts, paste net!!!!

Zit nu al 2 uur te regelen dat ik passend vervoer krijg..wat een gedoe..

Edit. ik in dit geval heel blij met mijn TE grote TE zware TE dure auto!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:05

Waauw, ongelofelijk klote zeg! Gelukkig heb je er zelf niks ernstig aan overgehouden!

Maar volgens mij moet de sleepbare massa van de auto hoger zijn dan het effectieve gewicht dat je trekt, niet van de MTM.
Ik heb dat nagevraagd voor ik naar de instructieweek kwam in Nederland, en ik mocht gerust met mijn combi de weg op als ik een BE-rijbewijs had. Mijn auto mag 1800 trekken, trailer heeft een MTM van 2700 maar met een A-pony kom ik daar lang niet aan :=

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:10

ja dan ben je blij dat je een wat grotere auto had, moet je niet aan denken dat je in een seatje van 1000 kilo zat, dan was je gelanceerd, sterkte met de afhandeling. Transporter is een fijne bus om trailer mee te trekken.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:14

Ibbel schreef:
Overigens, dat je deze combi niet met B mag rijden en wel met BE heeft niets te maken met theoretische en werkelijke gewichten (dat verschil is met de nieuwe wet verdwenen), maar alles met het feit dat de combi een totale MTM heeft van meer dan 3500 kg.

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo.
De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.

Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:16

Dacht ook dat als je BE rijbewijs hebt je gewoon moet zien dat de effectieve te slepen massa niet groter is dan het maximum dat de wagen mag trekken.

Mss niet slecht dat je van de rem gegaan bent, impact en terugslag had nog groter geweest. Gelukkig heb je andere wagens kunnen ontwijken. Wat een idioot die op jouw geknald is!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:22

@Sjolvir het interessante stuk uit de pdf:
Het maakt dus ook nog een verschil uit sinds wanneer jij je BE al hebt...

Nieuwe regels rijbewijs BE
Met het rijbewijs BE mag u tot 19 januari 2013 een aanhangwagen of oplegger voorttrekken met een
toegestane maximum massa van meer dan 750 kg.
Als u op of na 19 januari 2013 uw BE rijbewijs haalt, mag de toegestane maximum massa van de aanhang- wagen of oplegger niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Voor opleggers of middenasaanhangwagens is hierop wel een uitzondering mogelijk.
Bij deze voertuigen kan namelijk gewicht worden overgedragen op het trekkend voertuig.

In dat geval mag de tmm van de combinatie zwaarder zijn dan 7000 kg.
Bij andere soorten aanhangwagens (dan opleggers of middenasaanhangwagens)
is het niet toegestaan gewicht over te dragen.

‘Overdragen’ betekent dat via de trekhaak (of andere gebruikte wijze van koppeling) een deel van de toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen door de personenauto wordt gedragen.

Er zijn hierbij 2 eisen:
• Met de toegestane maximum massa die wordt overgedragen mag de personenauto niet zwaarder worden dan 3500 kg.
Dat wordt als volgt berekend: de toegestane maximum massa van de personenauto (wat de personenauto volgens het kentekenbewijs mag wegen) - de massa in rijklare toestand van de personenauto (hoeveel de personenauto werkelijk weegt wanneer u erin zit en de oplegger of middenasaanhangwagen trekt) = een bepaald gewicht.
De toegestane maximum massa die wordt overgedragen (de toegestane maximum last onder de koppeling) mag niet hoger zijn dan dit bepaalde gewicht.

• En de toegestane maximum massa op de assen van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Het gaat hier om de toegestane maximum massa die niet op de personenauto wordt overgedragen.
Overschrijdt u met uw voertuig met oplegger of middenasaanhangwagen deze eisen? Dan moet u in veelgevallen het bezit zijn van een rijbewijs C1E.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -aanhanger

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:30

Beter dat je de rem niet ingetrapt hebt, dan had je zelf meer last gehad denk ik. Vriendin is een keer van achteren aangereden door een Land Rover op snelheid terwijl zij stil voor een stoplicht stond. Haar redding was dat haar auto in zijn vrij stond.

Ik heb het een tijd geleden ook lopen uitzoeken. Bij Reglement Rijbewijzen, artikel 15, staat er iets over maar blijft vaag omschreven. Komt erop neer dat je met het oude BE rijbewijs je alles mag trekken en gaat het om het daadwerkelijke gewicht wat je mee hebt.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:37

Smotz schreef:
Beter dat je de rem niet ingetrapt hebt, dan had je zelf meer last gehad denk ik. Vriendin is een keer van achteren aangereden door een Land Rover op snelheid terwijl zij stil voor een stoplicht stond. Haar redding was dat haar auto in zijn vrij stond.

Ik heb het een tijd geleden ook lopen uitzoeken. Bij Reglement Rijbewijzen, artikel 15, staat er iets over maar blijft vaag omschreven. Komt erop neer dat je met het oude BE rijbewijs je alles mag trekken en gaat het om het daadwerkelijke gewicht wat je mee hebt.

Zo interpreteer ik het ook, je gaat uit van de daadwerkelijke gewichten en als de auto het mag trekken en de kogeldruk is oke mag je met BE rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:39

carika schreef:
Ibbel schreef:

<knip> ivm lengte quote.

Ja, dat zeg ik toch?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:42

Volgens mij wordt er een boel bijgehaald wat helemaal niet van toepassing is.
Je hebt een BE rijbewijs.
Je auto moet het gewicht van de trailer zoals hij op dat moment geladen is, mogen trekken. En hij moet de kogeldruk aankunnen.

Maar doe voorzichtig met jezelf, dat is een beste klap geweest..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:00

kamsel schreef:
Je auto moet het gewicht van de trailer zoals hij op dat moment geladen is, mogen trekken. En hij moet de kogeldruk aankunnen.

Ik krijg straks mijn VW transporter!!!
2200 mag hij trekken, maar kom ik met 1 paard en koets niet aan.

Ik liet niet bewust de rem los overigens (stond natuurlijk nog busje voor me), maar als je leuning van je stoel weg klapt naar achteren schiet je zelf ook naar achteren, omdat je auto naar voren gaat, toen was ik simpelweg het pedaal kwijt, kon er niet bij bedacht ik achteraf omdat ik naar achteren was geschoten.
Denk dat dat ook wel weer mijn geluk is geweest, nu schoot de auto wel naar voren, maar heb ik minder van de klap meegekregen dan als de auto als blok was blijven staan zeg maar.
Maar goed kan iedereen aanraden dit NIET uit te testen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:32

Sjolvir schreef:
kamsel schreef:

Ik krijg straks mijn VW transporter!!!
2200 mag hij trekken, maar kom ik met 1 paard en koets niet aan.

Ik liet niet bewust de rem los overigens (stond natuurlijk nog busje voor me), maar als je leuning van je stoel weg klapt naar achteren schiet je zelf ook naar achteren, omdat je auto naar voren gaat, toen was ik simpelweg het pedaal kwijt, kon er niet bij bedacht ik achteraf omdat ik naar achteren was geschoten.
Denk dat dat ook wel weer mijn geluk is geweest, nu schoot de auto wel naar voren, maar heb ik minder van de klap meegekregen dan als de auto als blok was blijven staan zeg maar.
Maar goed kan iedereen aanraden dit NIET uit te testen.

Maar voor het geval je eraan twijfelde, weet je nu weer waarom je zo'n dikke bak wil rijden........

Voor de rest: Kamsel heeft gelijk (en Ibbel weet ook wel hoe de regels zijn) wat daarvan afwijkt, is irrelevante informatie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:43

ikke schreef:
Maar voor het geval je eraan twijfelde, weet je nu weer waarom je zo'n dikke bak wil rijden........

Voor de rest: Kamsel heeft gelijk (en Ibbel weet ook wel hoe de regels zijn) wat daarvan afwijkt, is irrelevante informatie.

Jup, die belachelijk hoge wegenbelasting elke maand is nu ineens heel goed besteed geld!!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:16

Ibbel schreef:
carika schreef:

<knip> ivm lengte quote.

Ja, dat zeg ik toch?

Ik vond het wel handig om er bij te vermelden dat er verschillende regels zijn voor mensen die voor en na januari 2013 hun BE hebben gehaald.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:21

carika schreef:
Ibbel schreef:
Ja, dat zeg ik toch?

Ik vond het wel handig om er bij te vermelden dat er verschillende regels zijn voor mensen die voor en na januari 2013 hun BE hebben gehaald.

Die verschillen zijn in de praktijk nauwelijks relevant.

Ik weet niet hoeveel mensen jij kent die met "grote" BE-combi's rijden maar los van dat ik zelf een auto heb die dat potentieel zou mogen, ken ik maar erg weinig mensen die met een set rondrijden die buiten de "nieuwe" BE-regels vallen......

Ibbel

Re: Spoed vraagje Trailer / auto trekken (mijne zit in de prak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:27

Wat wel relevant is, is het verschil oude B - nieuwe B. Hadden we nét heel bokt opgevoed dat ze wisten dat de trekkende auto leeg meer moest wegen dan de theoretische maximale massa van de trailer, hoeft het niet meer :+