Onze Peugeot Tepee kan ongeveer 1000 kg trekken en de pony die moet vervoerd raken is ongeveer 350 kg bestaan er trailers met zo een laag gewicht?
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
LaniMaas17 schreef:Beste paardenvrienden,
Onze Peugeot Tepee kan ongeveer 1000 kg trekken en de pony die moet vervoerd raken is ongeveer 350 kg bestaan er trailers met zo een laag gewicht?
Shanna schreef:Volgens mij gaat het gewicht van de aanhanger toch over het maximale laadgewicht wat op de trailer staat (ongeacht hoe zwaar je hem daadwerkelijk belaad)?
Onze auto kan in theorie de trailer + 1 paard trekken. Echter is het maximale laadgewicht van de trailer hoger dan wat onze auto mag trekken, dus is onze auto niet geschikt om onze trailer te trekken.
xEline schreef:Ik heb vandaag met het RDW gebeld om extra informatie in te winnen. Als de auto maximaal 1000 mag trekken. En de maximale massa is 1600kg mag de auto deze trailer niet trekken ongeacht of er een shetlandpony in staat of een paard. Het enige wat je dan kan doen is de maximum massa terug laten schroeven op het kentekenbewijs dit kost 58 euro.
artikel 5.18.18 van de regeling voertuigen schreef:Artikel 5.18.18
1. De totale massa of de som van de aslasten van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of
b. de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.
2. De last onder de bestuurde as of assen van motorvoertuigen in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voertuig in beladen toestand. Indien het een gelede bus betreft, mag die last niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voorste deel van het motorvoertuig in beladen toestand.
3. De last onder de gestuurde as of assen, niet zijnde zelfsturende assen, van autonome aanhangwagens in beladen toestand of samenstellen van een dolly met oplegger in beladen toestand, mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de aanhangwagen respectievelijk het samenstel van de dolly en de oplegger.
4. De last onder de koppeling van opleggers in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de oplegger in beladen toestand.
5. Op onverharde wegen mag de last onder enig wiel van een voertuig niet meer dan 2.400 kg bedragen.
artikel 5.18.18a van de regeling voertuigen schreef:Artikel 5.18.18a
1. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
a. de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsrem,
b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsrem, of
c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem,
achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
3°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;
4°. de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voor zover de personenauto een aantekening op de kentekencard, dan wel het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.
2. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
a. de totale massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsrem,
b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens zonder een bedrijfsrem, of
c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens zonder een bedrijfsrem,
achter die personenauto’s maximaal 750 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
3°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.
3. De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.
4. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.
Sjira schreef:Gaat het er nou over of je het volgens de wet 'mag', of dat het veilig is voor jezelf of de pony (maw, 'kan' de auto de trailer incl pony trekken?)??
xEline schreef:Ik heb het over de toegestane maximum massa op de kentekencard van de trailer. en aanhangwagen geremd op de kentekencard van de auto. Maar misschien dacht ze dat ik het er over had of je een e rijbewijs nodig hebt? Van die wetteksten kan ik weinig maken en bokt.nl vind ik niet aannemenswaardig dan lees ik het liever op rdw.nl of overheid.nl. Maar ik ga ze nog eens een mail sturen.
ikke schreef:xEline schreef:Ik heb het over de toegestane maximum massa op de kentekencard van de trailer. en aanhangwagen geremd op de kentekencard van de auto. Maar misschien dacht ze dat ik het er over had of je een e rijbewijs nodig hebt? Van die wetteksten kan ik weinig maken en bokt.nl vind ik niet aannemenswaardig dan lees ik het liever op rdw.nl of overheid.nl. Maar ik ga ze nog eens een mail sturen.
Ehmn, als je gaat zoeken op http://www.overheid.nl/wetten op genoemde artikelen, zul je zien dat ik die artikelen letterlijk gequote heb van de site van de overheid. Dit IS de wet, deal with it!
want die hebben er geen verstand van. cissy schreef:Je haalt dingen door elkaar en vergeet dat het rijbewijs wel degelijk meedoet in de vraag of een bepaalde trailer wel achter een bepaalde auto mag.
Terugkeuren hoeft niet altijd en ook de kogeldruk moet niet vergeten worden. Je kunt een 2tons trailer wel terugkeuren zodat er een lichte auto voor kan, maar de toegestane kogeldruk vd trailer kan dan evengoed te zwaar blijken. Dan heb je een teruggekeurde trailer die alsnog niet achter die auto kan....
Maar ik zou vooral niks van bokkers aannemenwant die hebben er geen verstand van.
.