paard met 2 eigenaren, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

paard met 2 eigenaren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:42

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die een paard delen en ik hoop dat jullie een aantal vragen willen beantwoorden. Ik zit er aan de denken om iemand erbij te zoeken bij mijn Andalusier omdat ik het alleen niet kan bekostigen.

- delen jullie alle kosten?
- hoe hebben jullie het met de aanschaf gedaan?
- hebben jullie een contract? en zo ja wat staat daar in?
- wat zijn negatieve ervaringen en vooral wat zijn positieve ervaringen?
- is het paard verzekerd?

Op dit moment heb ik wel een bijrijdster maar zij draagt natuurlijk geen verantwoording. Ik zou dan dus echt iemand zoeken die ook de verantwoording draagt die hoort bij het hebben van een eigen paard.

alvast bedankt en ik ben er benieuwd.

Shirley

Re: paard met 2 eigenaren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:43

Zou liever een betalende bijrijdster zoeken en zelf baas blijven!

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:47

Dat heb ik nu, maar daarmee zijn nooit de helft van de kosten gedekt. Het mooiste zou zijn als iemand hem dus volledig deelt met mij. Maar misschien is dat een droom die niet uit kan komen. Als ik dat kan vinden hoeft hij namelijk niet weg, als ik dat niet kan vinden wel :(

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:47

De verhalen die ik ken, en ook overal lees hierover eindigen voor 98% in drama. Dus nee, daar zou ik dan zeker niet voor kiezen :n

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:47

Jep, hier al bijna 10 jaar ervaring. :)
Bij ons werkt het heel goed omdat we dezelfde ambities hebben en over veel dingen hetzelfde denken. We werken beiden bijna full-time dus zo is het goed te combineren. Ik moet er wel bij zeggen dat de mede-eigenaresse mijn beste vriendin is, met een ander zou ik het nooit overwegen. De kosten delen we door 2 of we verrekenen het met andere kosten. Bijvoorbeeld dat ik de hoefsmid betaalt en zij de nieuwe zak voer.

Rijden doen we om de beurt. Soms is het wel lastig, bijvoorbeeld als we een crosstraining willen rijden en eigenlijk allebei mee willen doen. Een voordeel is dan wel weer dat je altijd een fotograaf bij de hand hebt. :+

De aanschaf hebben we samen gedaan. Ons paard is inderdaad verzekerd, we betalen beiden de helft aan premie.
Laatst bijgewerkt door Niwla op 24-03-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:48

Dat gaat alleen werken in mijn ogen als de 2de persoon alleen een geldschieter is die af en toe tijdens de training komt kijken en wedstrijden. Anders kunnen er alleen maar problemen ontstaan over de andere dingen zoals de goede manier van trainen, voeren. Wie wanneer, wie doet wat enzovoorts.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:49

Xpinoxx schreef:
Dat heb ik nu, maar daarmee zijn nooit de helft van de kosten gedekt. Het mooiste zou zijn als iemand hem dus volledig deelt met mij. Maar misschien is dat een droom die niet uit kan komen. Als ik dat kan vinden hoeft hij namelijk niet weg, als ik dat niet kan vinden wel :(

Wat kun je de andere eigenaar meer bieden dan de bijrijder nu, dat rechtvaardigt dat diegene de helft van alles moet betalen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:54

Been there done that. En nooit meer. Was zelfs familie en met zware bonje uit elkaar gegaan. Zelfs nu na +- 7 jaar is de ruzie nog nooit uitgepraat en gaat nooit gebeuren ook.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:56

Celiien schreef:
De verhalen die ik ken, en ook overal lees hierover eindigen voor 98% in drama. Dus nee, daar zou ik dan zeker niet voor kiezen :n

x2

Het is cru gezegd ook gewoon heel simpel betreffende een eigen paard: of je kunt het betalen, of je kan het niet. Als zelfs een bijrijder die bijdrage in stalgeld levert niet genoeg is om je paard te kunnen houden, dan moet je misschien overwegen of het wel de moeite is om het paard bij te houden. Je kan een paard nog zo graag zien.. maar als je het niet kan betalen, dan gaat het niet. Je kan niet meer geld uitgeven dan je hebt.

Een mede-eigenaar zoeken, ja het is mogelijk, maar zoals hierboven nog gezegd is, de kans dat zoiets goed afloopt op termijn is vrijwel zero. Of je moet echt met je allerbeste vriend(in) beginnen (en dan nog!). Er kunnen verschrikkelijk veel dingen fout gaan.

Neen neem het van mij aan, zoiets is om problemen vragen. Heel veel mensen in mijn omgeving hebben dat geprobeerd, en het is elke keer heel tot dramatisch slecht geëindigd. Ook ikzelf heb het een kans gegeven ooit, en paard is gewoon achter mijn rug verkocht destijds omdat die persoon het niet meer wou bijhouden. Fijn is dus anders.
Maar je doet natuurlijk wat je zelf wil met dit advies ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:57

Dan zou ik mijn paard nog liever verkopen, dan afhankelijk moeten zijn van de goede wil van een ander...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:58

Celiien schreef:

hier ben ik ook wel een beetje bang voor hoor, vandaar dat ik naar ervaringen vraag.

Niwla schreef:
Bij ons werkt het heel goed omdat we dezelfde ambities hebben en over veel dingen hetzelfde denken. We werken beiden bijna full-time dus zo is het goed te combineren. Ik moet er wel bij zeggen dat de mede-eigenaresse mijn beste vriendin is, met een ander zou ik het nooit overwegen. De kosten delen we door 2 of we verrekenen het met andere kosten. Bijvoorbeeld dat ik de hoefsmid betaalt en zij de nieuwe zak voer.

Rijden doen we om de beurt. Soms is het wel lastig, bijvoorbeeld als we een crosstraining willen rijden en eigenlijk allebei mee willen doen. Een voordeel is dan wel weer dat je altijd een fotograaf bij de hand hebt. :+

De aanschaf hebben we samen gedaan. Ons paard is inderdaad verzekerd, we betalen beiden de helft aan premie.

wat leuk dat het bij jullie wel werkt!

Wat kun je de andere eigenaar meer bieden dan de bijrijder nu, dat rechtvaardigt dat diegene de helft van alles moet betalen?[/quote]

goede vraag en ook 1 die ik mezelf afvraag, het verschil is in mijn ogen dat de bijrijdster eigenlijk niks te zeggen heeft, als ik hem bij wijze van spreken morgen zou verhuizen dan is het voor haar jammer. Als mede eigenaar gaan dingen in overleg, je moet samen een weg vinden waarin het fijn werkt. je niet alles hoeft te verantwoorden maar wel verantwoording durft te nemen voor genomen beslissingen.
Daarbij deel je naast de lasten van de kosten ook alle lusten, je hebt alleen niet de volledige kosten en hoeft ook niet 7 dagen in de week naar je paard. Ik hoop dat ik het een beetje uit kan leggen hoe het in mijn hoofd zit en correct me if I'm wrong :)

bedankt voor alle duidelijke antwoorden en jullie eerlijkheid. Heb ik zeker wat aan en ik denk dat ik deze droom snel uit mijn hoofd zet ;)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:00

Heb het hier ook gedaan! Samen met een vriendin (al 20 jaar vriendinnen) wij konden lezen en schrijven met elkaar dus dat scheelt. Alles werd gedeeld (aanschaf niet want de pony had ik al toen ze er bij kwam) maar met een vreemde zou ik dit niet zomaar doen en inderdaad eerst als bijrijder.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:03

Hier in de buurt wordt vaak een bijrijder gezocht op basis van zgn 'halve stal'. Bijrijder draagt dan de helft van de kosten (excl hoefsmid en DA) en kan dit paard in ruil pakweg 3 dagen per week als eigen beschouwen. Echter blijf jij 100% de eigenaar en draag jij dus nog steeds de eindverantwoordelijkheid.

Verder ga ik mee met de voorgaande reacties: als je echt moeite hebt om je paard te bekostigen zou ik toch nadenken over eventuele verkoop, hoe hard dat ook is. Als je het nu al lastig vind, hoe ga je dat voor elkaar krijgen als paardlief bijvoorbeeld ziek wordt of zich flink blesseert?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:05

Kun je niet naar een goedkopere stal?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:08

Niwla schreef:

Hier idem. *\o/* We hadden beiden al een eigen paard en hebben toen samen besloten een veulen te fokken (paard is inmiddels 6). Juist omdat het niet ons enige paard is en wij ons eigen ding hebben met onze eigen paard, beste vriendinnen zijn, elkaar al jaren kennen, het financieel beiden goed geregeld hebben en we qua rijstijl en doelen naadloos op elkaar aansluiten, werkt het. Ik zou het met niemand ook maar overwegen en al helemaal niet als ik het paard daarvoor al alleen had.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 17:10

paard staat al in de verkoop ;) als de geschikte nieuwe eigenaar voorbij komt dan gaat hij daarheen.
Ik probeer me alleen te orienteren of er andere opties zijn. De stalling is nu wel te doen, ik sta echt op een fijne stal met lage kosten. en ik heb ook een aantal luxe keuzes laten vallen, geen les meer, geen ijzers meer, geen wedstrijden, Eigenlijk de dingen waar het paard niet door tekort komt.

Maar zoals ik al aangaf, dit is puur orientatie als eventuele optie. Ik hang mezelf nu niet op, paard heeft goed te eten dus voorlopig gaat t wel goed komen.
Laatst bijgewerkt door Snorkel8 op 24-03-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:11

Poeh, ik zou het zelf denk ik niet durven met een "vreemde", vriendin misschien ook wel niet, het ligt er denk ik aan hoe hecht jullie vriendschap dan is en in hoeverre jullie op één lijn zitten. Mijn zus en ik heb samen drie paarden bij onze ouders op het bedrijf dus de situatie is wel anders maar ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

- delen jullie alle kosten?
We proberen er wel naar te streven. Dingen die maandelijks terugkomen delen we wel, maar er zijn ook een hoop dingen die één van ons aanschaft en die we uiteindelijk gebruiken voor alle drie de paarden (denk aan supplementen, longeersingel/lijn/zweep/borstels/anti-klit etc.) Er zijn ook dingen die we specifiek voor een paard kopen zoals een deken of halster maar onderling wisselt het weleens.

-hoe hebben jullie het met de aanschaf gedaan?
Alle kosten gedeeld.

- hebben jullie een contract? en zo ja wat staat daar in?
Nee

-wat zijn negatieve ervaringen en vooral wat zijn positieve ervaringen?
Positief: kosten delen, taken verdelen (heel fijn anders had ik echt geen drie paarden kunnen hebben!), gezellig :D
Negatief: je moet echt op één lijn zitten en ook soms wat water bij de wijn doen anders gaat het sowieso niet werken. We hebben van de drie paarden ook allebei ons "eigen" paard en ééntje wat meer samen. Zus had wedstrijdambities en samen de training doen werkte niet fijn. Nu hebben we allebei ons eigen ding terwijl we toch op elkaar kunnen terugvallen en toch de taken en kosten kunnen verdelen, beter!

- is het paard verzekerd?
Nee, werd te duur met drie paarden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:13

Xpinoxx schreef:
Citaat:
Wat kun je de andere eigenaar meer bieden dan de bijrijder nu, dat rechtvaardigt dat diegene de helft van alles moet betalen?

goede vraag en ook 1 die ik mezelf afvraag, het verschil is in mijn ogen dat de bijrijdster eigenlijk niks te zeggen heeft, als ik hem bij wijze van spreken morgen zou verhuizen dan is het voor haar jammer. Als mede eigenaar gaan dingen in overleg, je moet samen een weg vinden waarin het fijn werkt. je niet alles hoeft te verantwoorden maar wel verantwoording durft te nemen voor genomen beslissingen.
Daarbij deel je naast de lasten van de kosten ook alle lusten, je hebt alleen niet de volledige kosten en hoeft ook niet 7 dagen in de week naar je paard. Ik hoop dat ik het een beetje uit kan leggen hoe het in mijn hoofd zit en correct me if I'm wrong :)

bedankt voor alle duidelijke antwoorden en jullie eerlijkheid. Heb ik zeker wat aan en ik denk dat ik deze droom snel uit mijn hoofd zet ;)

Dat stukje dikgedrukt.. Wat jij dus wil is een mede eigenaar. Maar wat als een van jullie , zeg 2 jaar later, gaat verhuizen? En jullie willen allebei het paard? Paard is op dat moment van beiden, want jullie betalen evenveel en zo is het afgesproken.. Of de een wil gaan beleren voor de kar en de ander wedstrijd rijden ? De een heeft meer school en kan minder gaan, of de ander krijgt een kind? Etc etc etc...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 17:18

@ Celiien: en precies om wat jij nu vraagt (want wie weet wat de toekomst brengt) zal het in deze vorm ook niet gaan. Ik kan daar geen antwoorden op geven en ik heb ook geen idee hoe dat zou verlopen. Nu denk ik voor jou vragen nog wel een oplossing te kunnen vinden maar het wordt vervelender als je inderdaad ruzie of iets dergelijks krijgt :) ik blijf lekker zelf eigenaar, wie weet zoek ik er nog iemand bij die hem wilt rijden en als hij binnenkort een nieuw huis vindt is dat ook goed;

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:27

Inderdaad misschien nog een bijrijder erbij.. Hoewel je je moet afvragen of dat zo eerlijk os voor paard.
Of misschien een stalling vinden (manege) waarbij de mogelijkheid er is dat je paard wordt ingezet in de les onder bepaalde voorwaarden, waardoor je goedkoper kan stallen?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 17:34

Ik denk dat de beste optie zou zijn als ik een ander huis zou vinden voor hem, dat is denk ik het eerlijkste. (bedoelde je dat?)

En zolang dat niet zo is blijft alles gewoon hoe het nu is, wie weet krijg ik mijn moeder nog zo gek om weer te gaan rijden ;)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:45

Hier een goede ervaring met samen een paard hebben :)

Ik heb nu ruim twee jaar samen een paard met een vriendin. Hiervoor had ik een pony en was zij bijrijdster, dat het klikte tussen ons en dat we hetzelfde dachten, wisten we dus al voor we het paard kochten. We betalen allebei precies een veel aan het paard. Ook de aanschafkosten zijn precies door de helft gegaan. Het erste jaar hebben we het paard verzekerd, maar nu zetten we elke maand een bedrag aan de kant op een gezamenlijke rekening. Van deze rekening wordt ook alles voor het paar betaald. Als de ene een meer een nieuw dekje of nieuwe beschermers wil, dan koopt die dat zelf, maar alle noodzakelijke dingen betalen we gezamenlijk. Qua dagen hebben we het zo verdeeld dat je de ene week drie en de andere week vier dagen naar het paard gaat. Wedstrijden rijden we ook allebei. Een contract hebben we niet. Als er irritaties zijn, spreken we deze gewoon uit en zoeken we een oplossing. Tot nog toe werkt dit prima!

Ik zou echter niet zomaar een paard met een wildvreemde nemen. Wat nou als het niet blijkt te werken? Het is ontzettend belangrijk als je samen een paard hebt, dat je ook dezelfde ideeën over training en manier van rijden hebt. Als de een alleen recreatief wil hobbelen, om het even zo te zeggen, en de ander heel fanatiek wedstrijden wil rijden, werkt het denk ik niet. Misschien zou je kunnen overwegen om er eerst een proef periode aan te verbinden? Of misschien is er een bekende die je paard voor de helft wil overnemen?

Kortom, samen een paard hebben kan goed gaan, maar denk er wel goed over na!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:56

Mijn opa zei: Je kan nog beter een vrouw delen dan een paard.

I rest my case :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:09

ruitje schreef:
Mijn opa zei: Je kan nog beter een vrouw delen dan een paard.

I rest my case :')

Haha, een opa met humor! Wat zei oma van die uitspraak...?

Ik zou persoonlijk nooit een paard willen delen. Mijn vrouw trouwens ook niet...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:13

Wat, Kuggur?
Wil je vrouw ook geen paard delen of wil je je vrouw niet delen ? ;)