Russisch ingevoerd paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Russisch ingevoerd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 10:57

Hallo,
Sinds een tijdje heb ik een Russisch paard op stal staan. Nu is zijn paspoort dus ook Russisch dus heb ik geen idee hoe ik zijn gegevens eruit kan halen. Weet iemand hoe ik dit het beste kan laten vertalen? Of zou ik hem in kunnen laten schrijven bij een Nederlands stamboek? Ik heb geen idee of hij papier heeft.. lijkt me wel, maar hoe kom ik hier achter? Hij is 3 jaar geleden geïmporteerd vanuit Rusland. De stal waar ik hem van heb, zegt dat hij gechipt moet zijn ivm de invoer? Maar uit het paspoort kan ik niks halen.. Zelfs z’n naam niet. Heeft iemand een idee waar ik moet beginnen?

VillaNeusjes

Re: Russisch ingevoerd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:58

Ik zou iemand zoeken die de papieren voor je kan vertalen , dan kun je daar vanuit verder kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:58

De chip laten lezen door een dierenarts? Dan heb je in ieder geval een chipnummer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:59

Je kan beginnen met de DA te laten zoeken op een chip met een chip-reader. Dan komt daar een nummer uit, (als het dier een chip heeft). Dan weer even overleggen met de DA of iemand die verstand heeft van chipnummers. Als ik me niet vergis, zit daar een landcode aan. Maar, ik kan het mis hebben. Succes.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:02

De dierenarts laten controleren of er een chip in zit en je paspoort laten vertalen door iemand die Russisch spreekt.

Wat voor Russisch paard is het? Arabier, type sportpaard, zwaar werkpaard. Er zijn zoveel verschillende Russische paarden. Ik denk dat het type een aanknopingspunt is om verder te zoeken. Al is het zonder afstammingsgegevens lastig zoeken en zeker bewijzen.
Wellicht dat de vertaling wat oplevert?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:05

Chip laten uitlezen en papieren laten vertalen (en daarna omzetten) inderdaad.
Staan zijn entingen (van de afgelopen drie jaar) wel gewoon in dat paspoort?

Als je zelf alvast achter zijn naam wil komen, leg dan het cyrillisch alfabet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrillisch_alfabet) naast het paspoort en puzzelen maar.......

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:07

Ik ken een russische vertaler... ik zou haar kunnen vragen of zij het kan vertalen? Als ik het verzoek vanuit mijzelf doe wil ze er waarschijnlijk geen cent voor..

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:08

Chip laten lezen stond al op de planning, maar wacht even tot ik nog iets heb zodat hij niet alleen komt om de chip te lezen..
Het is een sportpaard, grof gebot en kan wel wat wedstrijduitslagen als 5 jarige ontcijferen in z'n paspoort.

Entingen zijn allemaal correct. Kan er ook uithalen dat de veearts geschiedenis er ook in staat. Zijn aftekeningen etc. staan er in.

Ik heb al met het alfabet bezig geweest, geen succes :')

Hoe vind ik iemand die dit in het Russisch kan vertalen? Via een vertaalbureau ofzo..

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:08

Vumana89 schreef:
Ik ken een russische vertaler... ik zou haar kunnen vragen of zij het kan vertalen? Als ik het verzoek vanuit mijzelf doe wil ze er waarschijnlijk geen cent voor..

Ik vind het niet erg om er wat voor te moeten betalen, ben al heel blij als ik alles uitgezocht heb!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:10

Ja, je kan een vertaalbureau proberen. Voor lappen tekst is geloof ik € 0,07 per woord het gangbare tarief. Geen idee wat een paspoort vertalen zou moeten kosten.
En als je nou eens contact opneemt met de KNHS? Heb ik voor mijn Duitser ook gedaan. Zij hebben het paspoort op mijn naam gezet, hoefde niet via het stamboek.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:11

rien10 schreef:
Ja, je kan een vertaalbureau proberen. Voor lappen tekst is geloof ik € 0,07 per woord het gangbare tarief. Geen idee wat een paspoort vertalen zou moeten kosten.
En als je nou eens contact opneemt met de KNHS? Heb ik voor mijn Duitser ook gedaan. Zij hebben het paspoort op mijn naam gezet, hoefde niet via het stamboek.

Ik ga de KNHS inderdaad eens mailen..

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:11

Laat het maar weten. Zij woont in Rusland, maar is nederlands.
Leg ik het uit en vraag ik of ze het zsm kan doen. Dan ben jij een stapje verder..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:14

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:18

Vertalen via een vertaalbureau is erg prijzig vaak. Misschien kun je beter via marktplaats of www.ngtv.nl een vertaler zoeken.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:18

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:30

Wij hebben eens een nl. dierenpaspoort (hond) laten vertalen, maar dat was door een beëdigd vertaler, waren we 300 euro kwijt en duurde een week.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:42

Als je met spoedklussen etc zit is een via via vaak handiger....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:47

x_tico schreef:
rien10 schreef:

Ik ga de KNHS inderdaad eens mailen..

Lastige is dat Rusland geen Europa is en dus geen geldig paspoort. Je zal dus in elk geval een nieuw paspoort moeten aanvragen, de oude willen ze dan ook hebben (als je inderdaad de afstamming, etc. er in wil hebben) en die is daarna meestal ook foetsie. Vertaling paspoort (zodat je weet wat er in staat), controle op chip en aanvragen paspoort bij de goedkoopste instantie is je beste optie als je het oude paspoort in bezit wil houden. Dat hoeft niet de KNHS te zijn trouwens. Lees ook even goed de regels na, want oudere paarden hoeven niet altijd een chip, al zijn de regels voor import paarden weer iets anders.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:48

Tja, daar had ik nog geen rekening mee gehouden.... (Zouden ze wel willen ha ha)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:47

zijn er geen mensen in je omgeving die een reader hebben. Veel fokkers (denk ook aan honden en kattenfokkers) hebben een reader.
Zelf heb ik ook een reader maar weet niet of je in de buurt woont.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:16

Geen idee hoor, of in Rusland gechipt wordt. Volgens de regels hoeft dat ook niet, als het paard maar voor het land van herkomst correct geïdentificeerd is.
http://www.nl-paardenpaspoort.nl/ , bij veelgestelde vragen punt 14 en punt 28.7 vind je meer informatie.
Ik zou de boel inscannen en naar Vumana sturen, zodat die het kan opnemen met haar kennis.
Tamary, volgens mij hoeft er geen nieuw paspoort bij. Het is misschien wel makkelijker, maar niet noodzakelijk. tenzij het voor Rusland niet correct geïdentificeerd is. Alleen wat vreemd dat het paard al drie jaar in Nederland is, zonder dat hier naar gekeken is. Zeker van een handelaar mag je verwachten dat die dit soort zaken regelt als het paard bij hem binnenkomt, of hij moet het ook weer via via hebben gekocht. Maar dan nog...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:27

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:34

tamary schreef:
Lastige is dat Rusland geen Europa is en dus geen geldig paspoort. Je zal dus in elk geval een nieuw paspoort moeten aanvragen, de oude willen ze dan ook hebben (als je inderdaad de afstamming, etc. er in wil hebben) en die is daarna meestal ook foetsie. Vertaling paspoort (zodat je weet wat er in staat), controle op chip en aanvragen paspoort bij de goedkoopste instantie is je beste optie als je het oude paspoort in bezit wil houden. Dat hoeft niet de KNHS te zijn trouwens. Lees ook even goed de regels na, want oudere paarden hoeven niet altijd een chip, al zijn de regels voor import paarden weer iets anders.

Wait whut?

Laatste keer dat ik keek het grootste deel toch echt wel.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:38

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 15:57

Jet schreef:
Geen idee hoor, of in Rusland gechipt wordt. Volgens de regels hoeft dat ook niet, als het paard maar voor het land van herkomst correct geïdentificeerd is.
http://www.nl-paardenpaspoort.nl/ , bij veelgestelde vragen punt 14 en punt 28.7 vind je meer informatie.
Ik zou de boel inscannen en naar Vumana sturen, zodat die het kan opnemen met haar kennis.
Tamary, volgens mij hoeft er geen nieuw paspoort bij. Het is misschien wel makkelijker, maar niet noodzakelijk. tenzij het voor Rusland niet correct geïdentificeerd is. Alleen wat vreemd dat het paard al drie jaar in Nederland is, zonder dat hier naar gekeken is. Zeker van een handelaar mag je verwachten dat die dit soort zaken regelt als het paard bij hem binnenkomt, of hij moet het ook weer via via hebben gekocht. Maar dan nog...

Hij komt niet van een handelaar. Maar van een Russische vrouw die haar paarden op een dressuurstal hier in Nederland in training heeft staan. Maar alles is via de stal gegaan en ze wisten verder ook niet hoe en wat..