paard kopen met 'terugkoopregeling' normaal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aa63

paard kopen met 'terugkoopregeling' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:54

Hoi iedereen!

Wij zouden graag een paard onder 'terugkoopregeling' willen kopen.

Een terugkoopregeling houdt in dat de vorige eigenaar van het paard, het paard terug wil en kan kopen als de huidige eigenaar niet meer met het paard door wil of kan gaan. Dit kan alle redenen hebben, van medisch tot financieel.

Wij zouden graag zo'n regeling hebben omdat het een verzekering is van een goed thuis voor je paard als je er om een bepaalde reden niet mee door kan gaan.

Mijn vraag is: Komt zo'n regeling vaak voor en is dit normaal? En kennen jullie evt. maneges, fokkerijen etc. die deze regeling hanteren?

Groetjes Angel

piezze

Re: paard kopen met 'terugkoopregeling' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:21

Ben ik ook wel benieuwd naar. Meestal staat verkopen gelijk aan definitief weg. Eerst weet je nog een paar jaar wasr die is, en vervolgens verdwijnt hij uit je blikveld en denk je bij iedere bitterbal, het zal toch niet?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:40

Aa63 schreef:
Komt zo'n regeling vaak voor en is dit normaal?

Nee. Het komt niet zo heel vaak voor en normaal is het dus niet. En je zult ook niet veel verkopers treffen die zon regeling met je aan willen gaan. Een paard verkopen op die basis houdt nl voor de verkoper in dat hij het geld nooit ergens anders aan kan spenderen en altijd ergens in een potje of op de bank moet laten. Stel je voor dat de koper ineens van het paard af wil. En meestal is de reden van verkoop toch het niet meer kunnen onderhouden/ niet passen met de ruiter enz enz. Zon verkoper zal zon paard dus ook om de verschillende redenen niet terug willen nemen.

Het is imo ook wel een beetje te gemakkelijk. Voorbeeld: jij koopt een paard en na 2 jaar krijgt het spat. Loopt kreupel enz enz. Dan zou jij dat paard wat dus niet meer de waarde heeft waarvoor jij het kocht voor dat bedrag zomaar weer terug kunnen doen. gaat niemand zomaar intrappen ;) Zelfs al vind je iemand die een terugkoopregeling wil, die zal je als het paard medisch wat mankeert echt niet het volledige aankoopsbedrag terug betalen. Daarnaast wat als het paard een waardevermeerdering heeft (door starten op wedstrijden ed) ga je dan ook maar accoord met het aankoopbedrag?? Doet toch ook niemand.

Het is en blijft een levend wezen die nu eenmaal "kapot" kan (ook buiten de schuld van de verkoper om). Aan jou als koper ervoor te zorgen dat je zorgt dat het bij koop in ieder geval gezond was (aankoopskeuring). En wil je dat risico niet aan, moei imo geen paard kopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:13

Ik heb mijn eerste twee paarden onder deze voorwaarde gekocht. Of althans, de vorige eigenaar/fokker had eerste recht van koop bij verkoop. We hadden geen afspraken over de prijs gemaakt, maar als ik mijn paarden weg zou doen dan zou ik hun waarschuwen zodat ze de kans zouden hebben terug te kopen.

Als ik mijn huidige twee paarden weg zou willen doen dan zouden beide fokkers (andere dan van mijn eerste paarden) dat denk ik ook graag willen weten. Ook als er wat aan het paard zou mankeren of ik er gewoon niet blij mee zou zijn dan zou veel bespreekbaar zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:32

In feite wil je makkelijk van je paard af kunnen mocht je er geen tijd/zin/geld meer voor hebben of hij niet meer geschikt is om op te rijden en de verkoper moet het paard dan maar terug nemen omdat jij je verantwoordelijkheid voor het paard niet wil nemen.

Je zal geen enkele verkoper zover krijgen die hier mee akkoord gaat, ze willen het paard immers kwijt, anders verkopen ze het niet. Ze willen het niet over 3 jaar weer terugkrijgen, stalling is allang vergeven en het geld geïnvesteerd in andere dingen.

Zodra je een paard koopt ben je er zelf voor verantwoordelijk en zal je dus zelf een huisje moeten zoeken als je er op een of andere manier er niet meer voor wil of kan zorgen.

Als je met deze insteek een paard koopt kan je er beter een leasen, als het dan niet meer bevalt na een tijdje kan je de lease opzeggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:39

Jessix schreef:
Ik heb mijn eerste twee paarden onder deze voorwaarde gekocht. Of althans, de vorige eigenaar/fokker had eerste recht van koop bij verkoop. We hadden geen afspraken over de prijs gemaakt, maar als ik mijn paarden weg zou doen dan zou ik hun waarschuwen zodat ze de kans zouden hebben terug te kopen.

Zo heb ik mijn pony's verkocht. Wil niet zeggen dat ik ze ook daadwerkelijk terugkoop als ze te koop komen bij de huidige eigenaar, maar ik vind het fijn dat ik wel de mogelijkheid heb om ze terug te kopen.

1 van de pony's is doorverkocht en de eigenaresse aan wie ik de pony had verkocht heeft ook daadwerkelijk eerst aan mij laten weten dat ze de pony ging verkopen en of ik interesse had. :)

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:46

Ja hoor, zo gek is dat niet. Bij de koop van mijn pony is ook afgesproken dat als ik hem niet meer willen/kunnen houden, de vorige eigenaresse het eerste recht van aankoop heeft.
Mocht je de koopovereenkomst willen overnemen die ik heb opgesteld, dan kan je me een pb'tje sturen ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:04

Je kunt op basis van goodwill wel afspreken dat je als verkoper het eerst benaderd worden, mocht er sprake zijn van een verkoop. En dan hopen dat je eruit komt met de prijs.
In praktijk kan het natuurlijk ook gebeuren dat een andere koper veel meer wil betalen dan jij. Wat voor 'recht' heb je dan. Of dat er iemand komt die het een goed paard vindt, zonder dat die te koop staat, en er een veel hoger bedrag voor biedt dan dat jij nu ontvangt. Dan heb je ook het nakijken.

Edit, ik dacht dat jij de verkoper was.
Wil de verkoper ook een terugkoop regeling? Dat kan je niet gauw eisen denk ik, je kunt niet iemand met een paard opschepen als daar eigenlijk geen ruimte voor is. En wat doe je als je ineens een andere koper krijgt meteen dikke beurs?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:32

Kim schreef:
Ja hoor, zo gek is dat niet. Bij de koop van mijn pony is ook afgesproken dat als ik hem niet meer willen/kunnen houden, de vorige eigenaresse het eerste recht van aankoop heeft.
Mocht je de koopovereenkomst willen overnemen die ik heb opgesteld, dan kan je me een pb'tje sturen ;)

Er is een verschil tussen het eerste recht hebben en de 'verplichting' het paard terug te nemen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:46

dat is niet normaal, als dit afgesproken wordt komt dit verzoek vaak van de verkopende partij.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:55

Als paarden uit mijn fokkerij verkocht worden spreken we daar altijd over af dat wanneer het paard weer verkocht zou moeten worden, de eigenaar eerst contact met ons opneemt zodat we kunnen kijken of er mogelijkheden zijn. Vooral bij merries is het soms interessant, die kan ik dan nog inzetten voor de fokkerij. Het is natuurlijk niet zo, dat een nieuwe eigenaar van mijn paarden, het paard na een paar jaar geblesseerd terug mag brengen en dan weer het volle bedrag terug krijgt.
Wie dat wil adviseer ik altijd ergens te gaan leasen of huren.......

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:02

Normaal is het niet. Zolang je in de overeenkomst niet opneemt wat de huidige eigenaar als "boete/tegenprestatie" moet doen als ze zich er niet aan houden heeft het geen nut om als eis op te nemen, dan is het enkel een verzoek.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:09

Ik hoor ook een verschil tussen verplichting tot terug kopen of recht op eerste koop. De tweede heb ik wel vaker gehoord. Dan is het een vrijblijvende afspraak tot terugkoop. Dan kan de verkoper dan bepalen of deze het dier terug wil. Verplichte terugkoop heb ik nog nooit gehoord. Maar denk dat TS dat ook niet bedoelt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:10

ik ben ook eens bij een paard wezen kijken waarbij de afspraak gemaakt werd dat als ik het paard zou willen verkopen, het paard terug moest naar de oude eigenaar (ik heb het paard niet gekocht overigens).

Verschil was wel dat het paard gratis weg ging, ik hoefde er niets voor te betalen en zou er dus ook niks voor gekregen hebben bij terug verkoop aan de oude eigenaar.

Het enige dat zij vroegen was een goed huisje voor het paard.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:52

Ik heb mijn paard niet met deze regeling gekocht, maar ik vind het sowieso wel iets dat voordat je een paard verkoopt, het even aan de vorige eigenaar vermeld.
Ik weet wel dat het wel vaker gebeurt dus ik vind het helemaal niet raar hoor dat je dit afspreekt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:54

ED -> TAO

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:17

ik weet niet zo goed als ik het OP lees of je nou werkelijk bedoelt "verplicht" terug nemen of dat je "eerste recht van terug koop" bedoelt.

een paard kopen onder contract waar in staat dat de koper het paard terug mag doen om welke reden dan ook en verkoper dan verplicht is het paard terug te nemen en aankoop bedrag terug te geven aan koper, dat gaat nooit gebeuren, dat doet niemand. de redenen zijn hier boven ook al genoemd. het zou betekenen dat wanneer het paard ziek is of jij er op uit gekeken bent, hij zijn doel voorbij is gegaan, jij het paard terug kan doen en ook nog eens het betaalde bedrag terug krijgt, zo werkt het niet. als je dit bedoelt kan je beter een paard leasen onder goeie afspraken, vaak zijn DA kosten door ziekte of ongeval waar jij lost van staat (paard door het draad heen in de wei) dan voor de eigenaar. leasen gaat vaak onder contract voor bepaalde tijd, hierdoor kan de eigenaar wel het paard na het contract terug eisen maar goed aan elk voordeel zit een nadeel.

als je bedoelt "eerste recht van terug koop" is dit vrijwel normaal. handelsstallen zullen hier wat minder mee werken dan fokkers, fokkers gebruiken deze norm 9 van de 10 keer wel omdat een paard nog interessant voor de fokkerij kan zijn. veel particulieren stellen ook een contract op met deze norm. zodat ze weten wanneer hun paard verkocht word en dan kunnen bepalen of ze het wel of niet terug willen kopen (vaak voor zelfde prijs als aankoopbedrag mits de situatie van het paard veranderd is) echter zijn ze hier dan niet toe verplicht en dan blijf je alsnog met het paard zitten en moet je zelf een nieuw plekje vinden. wanneer deze regel in een koopovereenkomst staat is het verplicht deze na te komen. mocht fokker of particulier controleren of je nog in bezit bent van het paard en dit is niet zo, kunnen ze er mee naar de rechter. verkoop overeenkomsten zijn altijd rechtsgeldig zodra er een handtekening onder staat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:20

Het klinkt heel ideaal, maar ook voor de oude eigenaar kunnen er dingen veranderen waardoor ze bijvoorbeeld zo'n afspraak niet meer na kunnen komen. Toen ik onze ruin kocht zei de vorige eigenaar dit uit zichzelf erbij, mocht ik m ooit weg moeten doen dan wil deze m graag terug, maar ook daar is het nodige veranderd dus ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet meer mogelijk is.

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:30

Ik heb mijn oude paard wel verkocht onder die voorwaarde. Als het niet zou gaan of als ze er niet meer voor konden zorgen dat ze hem weer als eerste aan mij zouden aanbieden. Ik wilde nl niet dat ik het zicht op hem kwijt zou raken. Hij heeft 18 jaar lang zijn best voor mij gedaan en ik wilde gewoon weten hoe het met hem zou gaan... Mijn paard is een jaar weggeweest en toen hij eea ging mankeren en ze er geen geld meer in wilde steken heb ik hem voor slachtprijs teruggekocht.
Denk niet dat dit veel voorkomt maar ik heb het ook gedaan dus er zullen vast meer mensen zijn die het er voor over hebben. Ideaal is het niet want ik kreeg een geheel verreden paard terug die ik amper nog herkende, gelukkig is het weer goed gekomen en doet ie het nu weer prima!! :-)

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:44

Ik heb mijn ex welsh A ruin "geruild" voor mijn tinker/fries merrie.
Beide dieren zijn kosteloos overgegaan naar hun nieuwe huis, en de gene die het dier nu heeft is ook de eigenaar en volledig verantwoordelijk.
Wel hebben we contractueel vastgelegd dat mijn merrie weer naar haar oude eigenaar teruggaat (wederom kosteloos) en mijn ex welshje komt hier ook weer kosteloos terug mocht hij niet bij haar kunnen blijven.
Deze regeling is trouwens los van elkaar opgesteld, het is dus niet zo dat als ik mijn merrie niet kan/wil houden, ik mijn welsh terug kan eisen.
Dit bevalt meer dan prima, we zijn beiden erg blij met onze dieren, houden elkaar op de hoogte van het wel en wee, en weten beide dat onze dieren goed terecht zullen komen als we ze onverhoopt niet zouden kunnen houden.
Natuurlijk kunnen situaties veranderen, en is een van de twee misschien niet altijd in staat het dier terug te nemen. Dan kan het dier verkocht worden in overleg, en wordt de prijs die het dier opbrengt gedeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:56

Onze nieuwe pony hebben we met deze regeling gekocht. :j
Ben er zelf ook een voorstander van dat de vorige eigenaar de eerste optie heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:01

KBK: Volgens mij bedoel jij nog iets anders. De vorige eigenaar heeft de eerste optie bij jou. TS wil dat de oude eigenaar sowieso het paard terug koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:05

DeMolenhoek schreef:
[naam]: Volgens mij bedoel jij nog iets anders. De vorige eigenaar heeft de eerste optie bij jou. TS wil dat de oude eigenaar sowieso het paard terug koopt.
Ik heb de OP nog een keer gelezen en vind het een beetje vaag omschreven.
Ben benieuwd of de TS inderdaad het als een verplichting ziet.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:15

Ik denk er zelf over mijn paard te verkopen, maar zal dit alleen doen met een terugkoopregeling. Mijn paard is namelijk een draver, heeft een licht afwijkende beenstand en wordt dit jaar 13. Mijn grootste zorg bij een eventuele verkoop is dat ze daardoor bij de slager, op een manege of in het handelscircuit komt. Op deze manier zou ik haar, wanneer ze over een aantal jaar met pensioen gaat, terug kunnen kopen en op een rustweide oud kunnen laten worden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:22

Hier zal heel duidelijk uitleg moeten worden gegeven wat bedoeld wordt met terugkoopregeling. Heb je het over de verplichting of het recht van eerste koop. Het eerste lijkt mij onhaalbaar, tweede optie is heel goed te doen.