paspoort wetgeving... en gevolgen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

paspoort wetgeving... en gevolgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:49

Hallo ,

Ik was nou benieuwd wat jullie hierover denken .

Het betreft de wetgeving van het paardenpaspoort .
Je bent in overtreding als je deze niet bij je paard kan tonen (op welk moment dan ook , dus eigenlijk ook als je simpel een 100M gaat wandelen) .
(En chippen is zoals iedereen wel weet ook verplicht , maar daar gaat het hier nu even niet om .Deze zit tenslotte in je paard en is (tenzij ingekapseld/weggezakt) dus altijd uit te lezen).

Maar nu komt het , als ik/jij/ wie dan ook zijn paard/pony op naam wil zetten ben je je paspoort ook makkelijk 3 weken "kwijt" ... wat dan ...

Dan ben je dus in overtreding omdat je doet wat het stamboek/vereniging graag wil (en jijzelf allicht ook) .

En moet je nou werkelijk dat kreng ook mee gaan nemen als je je paard even buiten uitstapt :o .
en om dan toch nog even moeilijk te doen , hoe vaak word bij jullie de chip nagekeken ...
hij zou zomaar niet meer te lezen zijn , dan ben je ook de pineut bij controle . :o

natuurlijk weet ik dat ik in dit verhaaltje het er lekker dik opleg , maar officieel is het wel zo .
en natuurlijk weet ik ook dat er hier zeldzaam gecontroleerd word (meestal met grote markten of met ziekte uitbraak , verder nooit) , maar je zal maar net wel de pineut zijn ... :P

even voor wie het niet wist , een paard waarbij het paspoort niet getoont kan worden kan inbeslag genomen worden tot je het paspoort kan komen tonen .
dit betekend dus dat politie het paard mee neemt naar een stal (meestal bereden politie stal) .
en daar mag je je papiertjes komen tonen . dan mag je je paardje (mits inorde) mee nemen .
samen met een boete + administratie kosten en je mag het vervoer en de stalling ook nog even betalen .

ps: het paspoort is enkel en alleen ter identificatie van paard/pony , en welke medicatie etc. het dier heeft gehad . verder is het geen eigendomspapier o.i.d.
de wet is zelfs zo dat de persoon die de pony op dat moment vast heeft als houder word gezien (dus bijv. ook de bestuurder van de auto waar de trailer aan vast zit . of de pensionstaleigenaar (die heeft vaak veel eigenpaarden :+ ) de verzorgster/huurder die er op zit etc. etc.

dus zegt u het maar :D
hebben jullie je papiertjes netjes in je stal kast , rugzak , trailer etc. ?
heb je een kopie voor tijdens de overschrijving o.i.d. ?

ik ben benieuwd ...
*het is overigens niet zo dat ik de regel op zich stom vind hoor , ik moet tenslotte mezelf ook kunnen identificeren :) . alleen het feit dat er geen tijdelijke documenten o.i.d. uitgegeven kunnen worden door bijv. dierenarts/KNHS o.i.d.

Persevero

Re: paspoort wetgeving... en gevolgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:42

op wedstrijd, en als ik ver weg ga. verder eigenlijk niet

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:46

IK heb nog al eens snel last van stress als ik gehinderd wordt door bureaucraten, dan wordt ik boos en maak ik ruzie. Dat wil ik niet maar dat gebeurt dan.
Om stress te voorkomen neem ik hem dus nooit mee. Krijg ik een controle dan pech... Op die manier hoef ik de regels niet te kennen, kan ik het paspoort nooit vergeten en weet ik van te voren dat ik geen ruzie hoef te maken.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:50

persevero , eigenlijk dus wat de meeste doen ;)

mrie , haha sorry moest er toch wel om lachen :D dat is idd. ook een manier .

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:46

Dat je bij het wandelen ook het paspoort bij je moet hebben, is nieuw voor mij. Paspoort ligt bij de staleigenaar, bij vervoer neem ik hem mee. Voor de rest maak ik me nergens druk over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:52

Paspoort hoef je bij buiten rijden/wandelen niet bij je te hebben.
Wel bij vervoer in trailer/vrachtwagen.

Bij overschrijven (als je je paspoort opstuurt) krijg je een bewijs van het betreffende stamboek dat het paspoort daar tijdelijk is.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 09:45

ik heb door de tijd heen meerdere paarden overgeschreven en nog nooit bewijs gehad , alleen het factuur (waar vaak dan ook nog 1 week overheen gaat) .

en als je de wet leest zou het paspoort ten alle tijden toonbaar moeten zijn bij het paard .
als jij een buitenrit maakt waarbij je 5 km. van huis bent , dan kun je hem niet tonen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:02

Er staat in de regels:
Citaat:
Een paard mag niet vervoerd, geslacht of geëxporteerd worden zonder paspoort.

Buitenrijden is niet vervoeren.
Dat is toentertijd diverse malen kenbaar gemaakt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:10

Daarbij de vraag: waarom zou je je eigen naam in hemelsnaam in het pp willen hebben?
Buiten het feit dat het geld kost, je het ding een tijd kwijt bent heb je er ook nog niet zoveel aan.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:14

Je moet toch binnen een half uur je paspoort kunnen tonen ofzo?

Naja de mijne ligt binnen bij mn stalhouder. Als ik op wedstrijd ga of iets belangrijks heb gaat ie mee. Ga haar echt niet bij elk ding lastig vallen om m te halen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:37

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:49

Bij wandelen of buitenritje hoeft hij echt niet mee.

En paspoort opsturen voor op naam zetten? Is het Tinkerstamboek dan zo modern dat dat niet meer hoeft? :D Wij krijgen gewoon een sticker toegestuurd naar het invullen van een online formulier... Ik heb het paspoort altijd bij mijn paard, en die van mijn pensiongasten liggen hier ook allen, op een veilige/droge/afgesloten plek waar alleen de eigenaren en ik de sleutel van weten te vinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:52

Mijn paspoorten gaan alleen mee naar wedstrijden ed.

Verder trek je het in je openingspost allemaal wel heel ver door. Dit is (lang) niet de enige wet die als je dingen zwart-wit gaat bekijken niet handig of niet logisch is. Dat het in de wet staat, wil echter niet zeggen dat er ook exact op die manier mee omgegaan wordt. Bij het naleven van wetgeving is niet alleen de letterlijke tekst belangrijk, maar ook het doel van die wet. Ik ben de exacte benaming even kwijt maar er wordt heus niet alleen gekeken naar de wet maar juist naar de toepassing en het doel van de wet.

Simpel voorbeeld, dat je niet dronken achter het stuur mag zitten weet iedereen. Echter, heel zwart-wit gezien, mag je je niet dronken op de openbare weg begeven....Zolang jij je echter gewoon gedraagt gaat er niemand iets van zeggen dat je na het stappen naar huis fietst/loopt. Zo zijn er legio voorbeelden te bedenken.
Je hoeft echt niet bang te zijn voor inbeslagname van je paard als je buiten gaat rijden of problemen als jij je paspoort niet kan tonen omdat je het op hebt gestuurd naar het stamboek op dat moment. Daar zijn die wetten niet voor bedoeld, om dat soort dingen aan te pakken en daar zullen ze ook niet voor worden gebruikt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:56

Caily schreef:
Bij wandelen of buitenritje hoeft hij echt niet mee.

En paspoort opsturen voor op naam zetten? Is het Tinkerstamboek dan zo modern dat dat niet meer hoeft? :D Wij krijgen gewoon een sticker toegestuurd naar het invullen van een online formulier... Ik heb het paspoort altijd bij mijn paard, en die van mijn pensiongasten liggen hier ook allen, op een veilige/droge/afgesloten plek waar alleen de eigenaren en ik de sleutel van weten te vinden.

:+ ik ben hem toch al weer een tijdje kwijt hoor. Hihi maar ja moest ook een nieuw paspoort afgegeven worden ivm incorrecte geboorte datum, wordt dan ook meteen op naam gezet. En ik heb dan ook een mooi nederlands paspoort ilv een engels ding waar je niet eens een geen slacht verklaring in kunt zetten.

Maar ik heb ze het liefst thuis, alleen helaas vanwege de verplichting nu op stal liggen. Maar meenemen, nooit gedaan ook niet in de trailer richting dierenarts. Neem de mijne ook nooit mee ergens heen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:59

Ik hoefde paspoort niet op te sturen. liet haar op mijn nasm zetten en kreeg ern sticker met stempel retourTinkerstamboom ;)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:02

0000 schreef:

Verder trek je het in je openingspost allemaal wel heel ver door. Dit is (lang) niet de enige wet die als je dingen zwart-wit gaat bekijken niet handig of niet logisch is. Dat het in de wet staat, wil echter niet zeggen dat er ook exact op die manier mee omgegaan wordt. Bij het naleven van wetgeving is niet alleen de letterlijke tekst belangrijk, maar ook het doel van die wet. Ik ben de exacte benaming even kwijt maar er wordt heus niet alleen gekeken naar de wet maar juist naar de toepassing en het doel van de wet.

Simpel voorbeeld, dat je niet dronken achter het stuur mag zitten weet iedereen. Echter, heel zwart-wit gezien, mag je je niet dronken op de openbare weg begeven....Zolang jij je echter gewoon gedraagt gaat er niemand iets van zeggen dat je na het stappen naar huis fietst/loopt. Zo zijn er legio voorbeelden te bedenken.
Je hoeft echt niet bang te zijn voor inbeslagname van je paard als je buiten gaat rijden of problemen als jij je paspoort niet kan tonen omdat je het op hebt gestuurd naar het stamboek op dat moment. Daar zijn die wetten niet voor bedoeld, om dat soort dingen aan te pakken en daar zullen ze ook niet voor worden gebruikt.

Met het buitenrijden ect ben ik het met je eens. Maar stel nou dat er een stalcontrole plaats vindt? Dan kan je het paspoort niet laten zien, lastig dus.

Toen ik mijn Tinker op mijn naam liet zetten kreeg ik gewoon een sticker thuisgestuurd van het ICS. Lijkt mij veel handiger dat het paspoort opsturen en een aantal weken kwijt zijn.

Ik ken ook iemand die had een paard gekocht, paspoort opgestuurd.
Paard is in de tussentijd gecastreerd, ziek geworden en ingeslapen. Heeft maanden geduurd voor het paspoort terug was.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:06

Met buitenrijden neem ik nooit iets mee, veel te onhandig.
Op wedstrijd of als we met de trailer weg gaan gaat er wel altijd een paspoort mee.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:09

Hier lopen al zo veel topics over maar goed.

Hier de paspoorten thuis, ik huur een weide waar ik alles zelf doe.

Bij vervoer (kliniek, keuring maar ook opweg naar de duinen met de trailer om daar te gaan rijden) heb ik de paspoorten altijd bij me.

Bij het buitenrijden hoef je ze niet bij je te hebben.

Voor op naam zetten stamboek (fjorden) maandag oogestuurd, woensdag rekening binnen, betaald en vrijdag diezelfde week nog alweer thuis.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:10

Als je paspoort kwijt bent in verband ten naamstelling, bijvoorbeeld je hebt het naar KWPN stamboek verzonden en je geeft dat door, dan is dat geen enkel probleem. De controlerende instantie kan het dan opvragen bij KWPN of dat klopt.

Verder heb ik paspoort op stal in afgesloten kast

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 18:24

0000 schreef:

Citaat:
natuurlijk weet ik dat ik in dit verhaaltje het er lekker dik opleg
:o :D

als ik overigens zelf zonder ideekaart controle krijg, krijg ik ook een boete A 65,- (laatste keer dat het voorkwam , kreeg gelukkig een waarschuwing _/-\o_ en ik denk dat dit in geval van trailer controle ook vaak wel gedaan word (of idd. na gebeld)

het tinker stamboek doet het idd. wel handig met die stikker opsturen .
zelf nog nooit een tink gehad dus geen ervaring mee .
de kortste tijd dat ik tijdens overschrijving m'n paspoort kwijt was is 6 weken .

ik ken iemand die het een half jaar kwijt was .

XxdiandraxX , ik kon dit exacte onderwerp niet vinden sorry :o

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:27

Zou dit voor mij ook verplicht zijn? Het is niet mijn eigen paard maar een bijrijdpaard. Moet ik ze dan ook bij me hebben want dat heb ik nooit haha

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:29

ZeSteigert schreef:
Zou dit voor mij ook verplicht zijn? Het is niet mijn eigen paard maar een bijrijdpaard. Moet ik ze dan ook bij me hebben want dat heb ik nooit haha

Ja het paspoort moet bij het paard zijn, wie er bij is maakt niks uit ;)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 18:49

idd.
het is zo dat de persoon die het paard vast houd als houder word gezien .
de bestuurder van de trailer word ook als houder gezien .
de baas van de pensionstal word ook als houder gezien van elk paard op stal/wei/bak.

maar net als hierboven zal een agent ter plaatsen misschien (afhankelijk van de situatie) niet zo zwart/wit kijken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:29

Dat is dan toch heel anders geregeld dan in België lijkt wel.
Hier is het echt niet zo dat als je toevallig een paard aan het touwtje vasthoudt dat je meteen de houder van dat paard bent.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:32

ik had m alleen altijd mee op concour. Naar de lessen neem ik m ook nooit mee. Meerdere keren door de douane aangehouden (moeten stukje door duitsland heen voor de les) maar nog nooit om paspoort gevraagd.