Contract stalling bindend?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Holandesa

Contract stalling bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 13:30

Hoi iedereen,

Bedankt alvast voor het lezen.

Sinds een paar maanden staan mijn paarden op een pensionstalling, een luxe stal met leuke mensen op zich.
Maar ik heb steeds meer moeite met het betalen van het stalgeld, plus ik vind dat de paarden veel te lang op stal staan en ik kan niet zo goed meer overweg met de eigenaresse.
De man, die de financiën regelt is redelijk schappelijk.
Ik heb dit onlangs aangekaart maar ik heb een contract tot april, nu heb ik een afspraak dat ik elke maand minder betaal en als ik straks meer ga werken, dan de rest betaal.
Op zich goed te doen.
Alleen, ik voel me er gewoon minder thuis. Een aantal avonden per week kan je er niet rijden, want dan wordt de bak gebruikt. En juist die dagen werk ik overdag.

Ik wil graag naar een andere stal maar in hoeverre is een contract met een bepaalde datum rechtsgeldig?
Er was sprake van zelf verhuizen dus dan zou het onzin zijn om elke dag een uur te rijden naar stal en een uur terug, dan denk ik dat ze het contract wel willen ontbinden. Nu gaat dat niet meer door.

Ik ben zelf in het bezit van de paspoorten en ik heb geen betalingsachterstand.

Dus mijn vraag is; hoe pak ik dit aan en in hoeverre is een contract bindend?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Contract stalling bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:34

heb je dit al met je pensionhouder of degene die erover gaat besproken? Zo niet dan zou ik daar eens mee beginnen. Het lijkt nu of je ervan uit gaat dat ze moeilijk gaan doen, ga eerst eens kijken of ze dat doen en dan kan je daarna andere stappen overwegen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:36

Bespreek het inderdaad even met ze. Voor hetzelfde geldt hebben ze iemand op de wachtlijst staan en is jouw stal zo weer gevuld.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:36

Citaat:
Artikel 271

1. In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd.

2. Een voor onbepaalde tijd aangegane of voor onbepaalde tijd verlengde huur kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag.

3. De opzegging moet geschieden bij exploot of bij aangetekende brief. Is in gevolge artikel 266 de echtgenoot of geregistreerde partner van de huurder medehuurder, dan moet de opzegging aan beide echtgenoten of geregistreerde partners afzonderlijk worden gedaan.

4. De opzegging door de verhuurder moet op straffe van nietigheid de gronden vermelden die tot de opzegging hebben geleid. Een opzegging door de verhuurder op andere dan de in artikel 274 lid 1 genoemde gronden, is nietig. De huurder moet bij de opzegging worden gevraagd binnen zes weken aan de verhuurder mede te delen of hij al dan niet toestemt in beëindiging van de overeenkomst.

5. Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:

a. bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;

b. bij opzegging door de verhuurder: een termijn niet korter dan drie maanden, voor elk jaar dat de huurder krachtens overeenkomst ononderbroken het gehuurde in gebruik heeft gehad verlengd met één maand tot ten hoogste zes maanden.

6. Een opzegging die in strijd met lid 1, lid 3 of lid 5 onder a is gedaan en een opzegging die op een kortere termijn is gedaan dan die van lid 5 onder b gelden niettemin als waren zij gedaan tegen de voorgeschreven dag en met inachtneming van de voorgeschreven termijn.

7. Elk beding waarbij in strijd met lid 5 onder a een langere opzegtermijn of waarbij in strijd met lid 5 onder b een kortere opzegtermijn wordt overeengekomen of waarbij van andere bepalingen van dit artikel wordt afgeweken, is nietig. Eveneens is nietig elk beding dat de huur zonder opzegging doet eindigen.

8. Dit artikel geldt niet, indien de beëindiging geschiedt met wederzijds goedvinden nadat de huur is ingegaan.

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 13:37

Ik had al aangekaart dat ik weg wilde, maar ze hadden liever dat ik dan bleef en minder geld eerst betaalde.
Ik vraag mij met name af in hoeverre een contract bindend is, als ik meer achtergrond info weet, ga ik beter dat gesprek in.
Ze hadden gemeld dat ze voor mij een stal ingericht hadden en nee er staat niemand op de wachtlijst.
Nu moet ik daar geen boodschap aan hebben, dat men voor mij aanpassingen doet aan de stal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:37

Normaal gesproken is je betalingstermijn ook je opzegtermijn, echter hebben jullie daar een andere datum aan vastgeplakt waardoor je er niet zo makkelijk onder uit zult komen.
Met eerlijkheid kom je altijd het verste in mijn ogen, kaart de dingen aan waar je tegen aanloopt, dat je nu je er een tijdje staat het toch wel vervelend vindt dat je de bak niet kunt gebruiken op die avonden dat jij vrij bent, dat de paarden langer binnen staan dan verwacht en de verandering in je situatie. Je geeft zelf aan dat die man schappelijk is, dus waarom niet proberen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:57

met praten kom je veel verder is mijn ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:03

Het is over 10 weken al weer april.
Je kunt het bespreekbaar maken en is er geen middenweg dan zullen die 2,5 maand toch niet zo dramatisch zijn?
In de winter zijn de meeste stallen toch vol.
Zorg dat je tijdig op zegt en dat je zeker bent dat je ergens anders terecht kunt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:07

Neem aan dat er gewoon een opzegtermijn is? Wellicht moet je een maand extra betalen meer lijkt me er ook niet aan de hand. Of je zegt gewoon op en je hoort wat de consequenties zijn.

Heb je niet gewoon een contract? Je hebt toch iets getekend lijkt me

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:17

Ik zou eerst het resterende bedrag netjes betalen wat ze nog krijgen van jou en daarna je stalling opzeggen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:21

Kermis schreef:
Ik zou eerst het resterende bedrag netjes betalen wat ze nog krijgen van jou en daarna je stalling opzeggen.

Dit in ieder geval!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:22

leeneliefje schreef:
Neem aan dat er gewoon een opzegtermijn is? Wellicht moet je een maand extra betalen meer lijkt me er ook niet aan de hand. Of je zegt gewoon op en je hoort wat de consequenties zijn.

Het is een contract voor bepaalde tijd zegt ze toch?

En TS, een contract dat je zelf hebt getekend is uiteraard bindend. Je hoeft het niet na te komen, maar bij niet nakoming zal je een schadevergoeding verschuldigd zijn aan de wederpartij, en die zal gelijk zijn aan de resterende huurtermijnen, dus daar heb je niets aan.

Beëindiging met wederzijds goedvinden (lid 8) is de beste optie.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:24

veerledec schreef:
leeneliefje schreef:

Het is een contract voor bepaalde tijd zegt ze toch?

Beëindiging met wederzijds goedvinden (lid 8) is de beste optie.

Alsnog kan je die opzeggen met een opzegtermijn lijkt me?

Als wederzijds goedvinden kan is dat inderdaad het beste, ben ik het mee eens.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:30

leeneliefje schreef:

Op grond waarvan dan?

Citaat:
Artikel 228

1. Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.

2. Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:38

Holandesa schreef:
Ik had al aangekaart dat ik weg wilde, maar ze hadden liever dat ik dan bleef en minder geld eerst betaalde.
Ik vraag mij met name af in hoeverre een contract bindend is, als ik meer achtergrond info weet, ga ik beter dat gesprek in.
Ze hadden gemeld dat ze voor mij een stal ingericht hadden en nee er staat niemand op de wachtlijst.
Nu moet ik daar geen boodschap aan hebben, dat men voor mij aanpassingen doet aan de stal.

Als jij binnen de afgesproken tijd (1 april) weg wilt, dan vind ik dat je daar zeker boodschap aan hebt. Jij wist vantevoren wanneer de bak in gebruik was, hoe lang de paarden op stal staan.

Dat jij problemen hebt met het betalen van het stalgeld is dan een groter probleem.... maar daar komen ze dus in tegemoet.

Maar het lijkt me dat je met een goed gesprek misschien wel tot een opzegtermijn kan komen van bijv. een maand (dan is het al weer 1 maart )

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:45

veerledec schreef:
leeneliefje schreef:

Op grond waarvan dan?

Citaat:
Artikel 228

1. Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.

2. Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

Het kan wel, zwaarwegende belangen. Denk dat je dat wel zou kunnen proberen gezien je al betalingsproblemen hebt. Ik zie een zaak! -:)

haha, nee maar serieus, ik zat even met een arbeidsovereenkomst in mijn hoofd. Voor huur zijn er natuurlijk weer ander soort regels. Al kan het dus wel door zwaarwegende belangen. Wat daar dan precies de definitie van is is natuurlijk weer erg vaag. Moet zeker ' redelijk en billig' zijn :+

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:38

leeneliefje schreef:
Moet zeker ' redelijk en billig' zijn :+

Dus gewoon nog even 10 weken doorgaan en dan ga je naar een andere stal :D

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 15:50

Een bezwaar in de vorm van aangeven dat ze voor mij stallen bijgeplaatst hadden, terwijl ik daar niet om gevraagd heb, lijkt me dat ik daar geen boodschap aan heb.

Ik had eerst ook niet zoveel problemen met de doordeweekse dagen in de avond niet rijden. Inmiddels wel.

Ik wist niet dat ze nu zo weinig buiten komen. Als ik dit wist was ik er niet gaan staan.

Inmiddels voel ik mij er gewoon niet thuis meer.
Dus ik wil graag weg.

Mijn financiële situatie is plotseling gewijzigd, vandaar de moeilijk te betalen stalgeld.
Dit komt straks weer goed, dus financiën zijn niet mijn grootste probleem.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:16

Maar als jij nu minder betaald en de rest straks terug betaald zit het toch niet goed ? Hoe zit het met de andere kosten dan ? En stallen bijgeplaatst, hoe bedoel je. Heb je meerdere paarden dan ?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:28

Daarom willen ze waarschijnlijk dat je gewoon tot april blijft staan, omdat ze voor jou stallen bij geplaatst hebben blijkbaar. Vind ik ook wel vrij logisch vanuit de staleigenaar gezien. Maar ook omdat je gewoon een contract getekend hebt.

Het contract is niet opeens minder bindend omdat jij minder geld te besteden hebt en opeens problemen hebt met hoe het daar op stal aan toe gaat.

In april kun je weg. Nu kun je ook weg, maar moet je wel betalen tot april. Kun je ook nog doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:29

Stel dat ze akkoord gaan met 1 maand opzegtermijn dan heb je in totaal alleen de maand maart winst. Heb je al andere stalling op het oog waar je terecht kan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:32

Je wist wel dat je een contract tekende dat tot april geldig was. Ik snap dit soort dingen niet zo goed, je weet toch wat je tekent? Of teken je een contract met het idee dat als het je niet bevalt, je dat contract gewoon negeert? Voor dit soort dingen zijn juist contracten bedacht, zodat iemand niet ineens van gedachten kan veranderen.

Als er geen opzegtermijn in je contract staat, betaal je gewoon tot april. Of je er zo lang blijft staan is aan jou, maar betalen ben je wel verplicht.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:12

Lalidan schreef:
Je wist wel dat je een contract tekende dat tot april geldig was. Ik snap dit soort dingen niet zo goed, je weet toch wat je tekent? Of teken je een contract met het idee dat als het je niet bevalt, je dat contract gewoon negeert? Voor dit soort dingen zijn juist contracten bedacht, zodat iemand niet ineens van gedachten kan veranderen.

Als er geen opzegtermijn in je contract staat, betaal je gewoon tot april. Of je er zo lang blijft staan is aan jou, maar betalen ben je wel verplicht.

Hier ben ik het mee eens, ik begrijp dus ook niet hoe je erop komt om hier onderuit te willen komen :? .

Het kan trouwens zomaar zijn dat er investeringen gedaan zijn om jouw paarden te kunnen stallen, dan is het heel normaal dat er een contract voor bepaalde tijd wordt opgesteld. Zo hebben ze toch een garantie dat in ieder geval een deel van die investeringen zich terug verdienen. Niet dat het er verder toe doet (betalen tot april moet je toch), maar het kan e.e.a. wel in context plaatsen.

Maar goed: nee, je kunt er niet (straffeloos) onderuit. Je hebt er geheel vrijwillig voor gekozen om jezelf te verplichten tot april te betalen. Vervelend dat je nu liever weg wilt, maar zie het maar als een les voor de volgende keer.

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 23:47

Ik heb getekend met het idee dat ik daar voorlopig nog wel even zou willen blijven ja, met volle verstand getekend.
Mijn paarden stonden op de hoofdstal, daar stonden ze naar mijn mening goed. Maar ze hadden een andere stalruimte voor ze ingericht na enkele weken. En ook daar staan ze wel goed hoor, vond het alleen raar dat men het aandroeg als argument.

Ik heb al stalling op het oog.

Er zit niets anders op dan gewoon te wachten en per maart de stal op te zeggen.

Overigens heb ik meerdere paarden en geen betalingsachterstand.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:52

Geen achterstand of een kleine (ivm niet de gehele huur betalen)?

bij meerdere paarden snap ik ook dat ze je niet zomaar laten gaan, die stalen hebben ze niet zo weer vol. ..

Maar verstandig besluit om einde contact af te wachten