Jarenlang verzekerd, nieuw paard en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Jarenlang verzekerd, nieuw paard en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 13:06

Na het overlijden van mijn lieve zorgenkind in augustus dit jaar, heb ik deze week een nieuw sportpaard aangekocht.

Al mijn paarden hebben altijd de meest uitgebreide verzekeringsdekking gehad, en helaas wil het toeval dat we hier een enkele keer ook erg dankbaar voor zijn geweest (in alle gevallen door domme pech). Mijn zorgenkind is echter uit de dekking gehaald omdat hij was afgekeurd ten tijden ik hem terugkocht; Zorgenkind had zwakke pezen, artrose en insuline resistentie en was zodoende in zijn laatste levensjaren een behoorlijke aanslag op ons DA-spaarpotje.

Nu hij er niet meer is, is ons DA-spaarpotje naar mijn zin nog niet voldoende aangevuld en overweeg ik dit nieuwe- overigens kerngezonde - paard opnieuw uitgebreid te verzekeren. De maandpremie is met dergelijke aankoopbedragen niet niets, en zodoende twijfel ik.

Het is een jonge, kerngezonde merrie maar een ongelukje zit nu eenmaal in een klein hoekje. Ik heb gelukkig ouders die heel gemakkelijk het geld van een evt. behandeling kunnen missen en hiertoe ook bereid zijn in geval van nood. Feit blijft dat ik met een koliekoperatie nog een flink aantal jaren bezig ben om het bedrag terug te betalen, verzekeren lijkt dus het meest voor de hand liggend.

De kosten van kleine behandelingen zijn wel te voorzien, en van een peesscan, bloed trekken of klinisch onderzoekje lig ik ook echt niet wakker. Maar het verlies van mijn paard, grote operaties of blijvende ongeschiktheid doen me vrezen.

Waar hebben jullie voor gekozen?

friesiszwart

Re: Jarenlang verzekerd, nieuw paard en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:36

dat is een afweging die je zelf moet maken, indien een paard iets zal mankeren ben je blij verzekerd te zijn. Maar een verzekering zal er alles aan doen om onder de betalingsverplichting uit te komen of een korting te hanteren.

Alhoewel ik in het verleden ook blij geweest ben dat ik mijn paard verzekerd had.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:37

Ik heb die van mij niet verzekerd... vond het te veel geld kosten als je dan wat hebt kreeg ik het toch niet vergoed.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:39

Ik heb die van mij wel verzekerd. Maar voor een lager bedrag dan het aankoopbedrag, dit om de premie enigszinds betaalbaar te houden.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:41

Misschien een idee om het geld wat je normaal uitgeeft aan de verzekering apart te leggen in een potje.
Spaar je toch een leuk bedragje bij elkaar en je weet zeker dat je het geld hebt en geen last van de verzekering die niet willen betalen :)
Werkt voor mij tot nu toe nog goed

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:00

Kan je met een basis starten? Mijn vereiste was 2000 euro in potje en daarna 100 euro per maand om aan te vullen.
Daar worden alleen dierenartskosten van betaald. Vind ik zinvoller dan een premie voor de verzekering en maar een gedeelte van de behandeling vergoed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:09

Verzekeren is natuurlijk altijd goed wanneer je geen zin of geld hebt om grote schades te betalen.

Maar stel je zelf wel de vraag: hoe reeël is het om een paard bijvoorbeeld in geval van koliek te opereren?
Als je met echte objectiviteit daar naar kijkt, zijn er maar verrekte weinig paarden die de kosten van een dergelijke operatie echt waard zijn. En dan nog is het maar de vraag of je het paard zelf daar een plezier mee doet want de revalidatie is ingrijpend, langdurig en pijnlijk.
Mochten mijn paarden zo'n operatie nodig hebben, is het einde verhaal.

En zo zijn er nog legio kosten waar je je wel voor zou kunnen verzekeren, maar die je wellicht per saldo nooit nodig zult hebben vanuit het oogpunt van pure dierenwelzijn. Wat kost een premie tegenwoordig per jaar voor uitgebreide ziektekostendekking? Dat zit volgens mijn inmiddels wel tegen de 1.000 euro per jaar aan, toch?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:16

Dees schreef:
Verzekeren is natuurlijk altijd goed wanneer je geen zin of geld hebt om grote schades te betalen.

Maar stel je zelf wel de vraag: hoe reeël is het om een paard bijvoorbeeld in geval van koliek te opereren?
Als je met echte objectiviteit daar naar kijkt, zijn er maar verrekte weinig paarden die de kosten van een dergelijke operatie echt waard zijn. En dan nog is het maar de vraag of je het paard zelf daar een plezier mee doet want de revalidatie is ingrijpend, langdurig en pijnlijk.
Mochten mijn paarden zo'n operatie nodig hebben, is het einde verhaal.

En zo zijn er nog legio kosten waar je je wel voor zou kunnen verzekeren, maar die je wellicht per saldo nooit nodig zult hebben vanuit het oogpunt van pure dierenwelzijn. Wat kost een premie tegenwoordig per jaar voor uitgebreide ziektekostendekking? Dat zit volgens mijn inmiddels wel tegen de 1.000 euro per jaar aan, toch?

Dat is afhankelijk voor het bedrag waarvoor je de ziektekosten verzekerd. :j

TS; ik snap je hoor, om deze reden heb ik mijn paard ook verzekerd.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:17

Jotoma: Daar dacht ik ook aan.

Op dit moment vind ik het gezien het aankoopbedrag eigenlijk het meest van belang de risico's van dood, acuut medische behandeling en ongeschiktheid voor gebruiksdoel van belang. Voor dat laatste is echter weer een uitgebreide dekking vereist.

Voorheen hechte ik minder waarde aan uitkering bij dood/ongeschiktheid, maar na het overlijden van mijn vorige paard kon ik niet zomaar een nieuwe (van mijn keuze) aanschaffen en vind ik het prima om een nieuw paard ook van een vroegtijdig pensioen te laten genieten indien noodzakelijk, maar dan zou een vergoeding een mooie compensatie zijn voor de kosten die ik daarvoor maak. Een verzekering voelt in deze (schijn)zekerder.

Bij de aanschaf van een nieuw paard maakt ik me eigenlijk voornamelijk zorgen om de 1e maand: Verandering van omgeving, ander voer, nieuwe soortgenoten. Deze merrie is nog nooit eerder verhuisd, en zodoende is het toch maar de vraag hoe ze zich zal (mis)(ge)dragen en is de kans op koliek ook groter. Zelfs bij de meest uitgebreide verzekering wordt er dan niets vergoed in de beginperiode.

Ik blijf het een heel lastige materie vinden omdat ik voor mijn dieren gewoon de beste behandeling wil.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:28

@Dees: Laat ik het zo zeggen, ik beslis op basis van emotionele waarde en geschatte overlevingskans. Als de geliefde pony van mijn zoon geopereerd moet worden en de overlevingskans is reëel, dan gebeurt dat. Toen mijn wijlen paard gedurende zijn pensioen nog ruim € 9.500 verslond heb ik dat even eens gedaan binnen zijn (en mijn) haalbaarheid. Toen zijn problematiek uiteindelijk nog complexer werd en niet langer realistisch na een ongeval heb ik hem direct uit zijn lijden laten verlossen.

Maar met 'nieuwe' dieren heb ik nog geen emotionele binding, in den beginne slechts een financiële. Dat is bikkelhard, maar als aan het begin onverhoopt een dure operatie noodzakelijk is die (nagenoeg) gelijk is of zelfs duurder dan het paard dan is het gewoon klaar en koop ik een nieuwe. Ik zou me daar eeuwig rot over kunnen voelen, maar het ligt niet binnen mijn vermogen om alles te helpen en aan te houden. In dit geval is de aankoopwaarde echter dusdanig dan het een overwegingspunt is om het wél te doen.

Welke verzekering kunnen jullie aanraden? Ik heb alleen ervaring met hippozorg.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:32

Ik ben verzekerd bij EFO, aantal stalgenoten en vrienden ook. Hoor eigenlijk alleen maar goede verhalen en ben er zelf ook tevreden over. :j

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:38

Je kan er ook voor kiezen het paard alleen het eerste jaar te verzekeren.
Blijkt het een brokkenpiloot te zijn laat je hem langer in de verzekering. Is het een rustig en voorzichtig paard kan je ervoor kiezen de verzekering na een jaar te stoppen.
Dat had ik met het tussenpersoon van hippo besproken en dat was geen probleem.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:17

Ik heb mijn paard het eerste jaar verzekerd omdat ik niet wist wat voor medische kosten konden komen en we hadden te weinig spaargeld voor grote dierenartsrekeningen. Het was op de vorige stal verplicht om dat bij EFO te laten doen en dat heb ik toen gedaan voor een basis verzekering en overlijden door bliksem en brand (laatste 2 waren ook verplicht op die stal).

Na het eerste jaar ben ik samen met mijn vriend om de tafel gaan zitten en hebben we gekeken hoeveel we hadden uitgegeven aan de verzekering en wat we ervoor terug kregen. We betaalden toen rond de 500,- per jaar en mijn paard had geen extra dierenartskosten naast de standaard entingen en ontwormingen wat daar niet binnen viel.

We hadden in de tussentijd al geld gespaard voor mogelijke dierenartskosten en besloten om de verzekering stop te zetten toen we mijn paard gingen verhuizen naar een andere stal.
Ik heb mijn paard nu 4 jaar en buiten 2x dierenartskosten ala 500,- in totaal hebben we geen enkele kosten gehad. In mijn situatie ben ik blij dat ik de verzekering heb gestopt omdat de kosten die ik had gehad niet onder de verzekering vielen en toch niet vergoed werd.
Natuurlijk kan het in de toekomst anders gaan lopen en kunnen er wel ineens hoge kosten komen, in dat geval hebben we spaargeld en moeten we op dat moment ook bekijken of we de operaties ed uit laten voeren of dat het alleen maar rekken om het rekken wordt en het beter is om mijn paard te laten gaan.

Er zijn ook mensen die hun paard wel laten verzekeren en daar erg blij mee zijn, de topics daarover kun je via de zoekfunctie vinden. Het is een beslissing dat je voor jezelf moet nemen, niemand kan dat voor je doen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:24

Ook ik heb jarenlang mijn oude paard verzekerd en er veel profijt van gehad, ik liep leeg op haar ziektekosten
MRI scan , shockwave, kaakoperaties, dit toevallig allemaal in een kliniek wat ik keurig vergoed kreeg van hippozorg, en op het einde nog een flink bedrag toen ze overleed.
Daardoor had ik er geen erg in dat de verzekeringen niet echt met hun tijd meegaan. Het begon al met mijn 3 jarige die onder het zadel kwam. Zelf gefokt en weer goed verzekerd, nu ook voor de "gewone DA"
Echter de vaccinaties etc , niet vergoed, de tandarts die overigens ook DA is heeft eerst wat wolftanden moeten trekken voor het bit er goed in kon, niet vergoed, want dit is preventief !
Nu blijkt ze een scheef bekken te hebben en is ze wat kramperig in haar achterbenen. Foto's laten maken, bedrag te weinig €45,-) voor vergoeding want eigen risico is €50,-
Dan nu een DA osteopaat / chiropracter om het laatste stukje wat wij met trainen niet helemaal goed krijgen recht te laten zetten en met dryneedling de verkrampte spier los maken.......niet vergoed want fysio, chiropracter en osteopaat zijn alternatief en niet vergoed, ook al gebeurt dit onder sedatie.
Ik vraag mij nu echt af waarom ik €600,- per jaar betaal ??
Dus ik weet niet wat wijsheid is. Deze behandeling had ik dik kunnen betalen van de inmiddels 3x €600,- die ik nu aan de verzekering kwijt was !

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:26

Het is inderdaad precies zoals C_arola schrijft.

Zij is blij dat zij haar verzekering heeft opgezegd, ik ben blij dat ik verzekerd ben! Niet omdat ik het niet had kunnen betalen, maar mijn verzekering werkt fijn mee en vergoed veel. Ik kan de komende 1 1/2 jaar geen extra dierenartskosten hebben en nog steeds breakeven spelen met de verzekering.

Uiteindelijk is het een gok die goed uitpakt of niet als je niet verzekerd. Indien je wel een verzekering afsluit ben je in ieder geval op de hoogte van de kosten die je maakt :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:33

Ik heb ongeveer een jaar een verzekering bij EFO gehad, daar had ik een redelijk uitgebreide dekking en in dat jaar heb ik bijna 700,- als premie betaald.
Aan het einde van dat jaar kreeg ik een grote rekening van 850,- van de DA, om dit te declareren moest ik een formulier door de DA laten invullen en opsturen (weer extra gedoe). Uiteindelijk heb ik daar 80,- of 90,- van vergoed gekregen.
Ik hoef er denk ik niet bij te vermelden dat ik de verzekering heb stopgezet :+

Als er iets groots moet gebeuren, tja, dat is dan maar zo, dan betaal ik liever een jaar lang af dan dat ik telkens mijn geld weg breng naar een verzekering waar ik weinig aan heb. Enige rotte is dat je de verzekerde waarde niet terugkrijgt bij overlijden of ongeschiktheid. Maar dat vind ik wel prima omdat ik dan voor een eventueel nieuw paard moet sparen, wat er weer voor zorgt dat ik het ene verlies eerst goed kan verwerken voor ik overga op een ander paard. Heb al meer dan eens "rebound" paarden voorbij zien komen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 17:44

Ik ben vooral erg bang voor de addertjes onder het gras. Hoewel hippozorg in het verleden redelijk probleemloos heeft vergoed, hebben ze toch vaak zat getracht onder de betaling uit te komen door bijvoorbeeld een klacht in de hals te verklaren met het uitgesloten linker been (ivm OCD, niet aannemelijk voor een dier dat zich meer dan eens bewezen heeft).

En met een dood-verzekering vrees ik alleen vergoed te krijgen met de 0,3% kans dat mijn paard een natuurlijke dood sterft. Weet iemand hoe dan zit?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:49

Mijn paard is bij Equipe verzekerd. Tot nu toe hebben ze alleen de preventieve maagbeschermers niet vergoed. Zelfs toen mijn paard al behandeld was, wat ik niet had gemeld hebben zij het achteraf vergoed.

Dat is gewoon een kwestie van heel goed alle kleine lettertjes lezen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:57

Onze 14 jarige merrie is nu niet verzekerd. Een volgend paard verzeker ik absoluut wel! We hebben nu behoorlijke hoge ziektenkosten en dat maakt dat het spaarpotje leeg begint te raken. De aanschaf van een eventuele opvolger (wat er misschien toch aan zit te komen tot ons verdriet) zal even op zich moeten laten wachten. Ook vind ik het naar dat ik bij 'mankementen' echt rekening moet houden met het kostenplaatje helaas. Dat wil ik bij een volgend paard liever niet meer. Dan maar liever een paar tientjes in de maand extra kwijt, maar het lijkt me een stuk zorgelozer. Een ziek paard is al vreselijk genoeg!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:59

Selka schreef:
Indien je wel een verzekering afsluit ben je in ieder geval op de hoogte van de kosten die je maakt :)

Dat is erg afhankelijk van wat er door de verzekeringsmaatschappij wordt vergoed en of je precies weet wat er vergoed wordt. Veel mensen weten namelijk helemaal niet wat er wel en niet vergoedt wordt en komen zo nog steeds voor veel kosten te staan die ze zelf moeten betalen. Dan ben je ook niet op de hoogte van de kosten die je maakt.

PowerReiner schreef:
Enige rotte is dat je de verzekerde waarde niet terugkrijgt bij overlijden of ongeschiktheid.

Het nadeel is dat dit ook weer verbonden is aan regels. Persoonlijk zou ik mijn paard niet meteen naar de slacht willen brengen wanneer ze arbeidsongeschikt is en dat betekent dat je je eigen paard terug moet kopen van de verzekering waardoor je niks aan de verzekerde waarde hebt. Dit was voor mij ook een reden om niet verder te gaan met de verzekering.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:00

Ik had mijn hemel-paarden ook verzekerd, voor toen prima, want het was toch wel fijn als het paard werd afgekeurd dat ik nog een gedeelte kreeg uitgekeerd. Want ik wilde zeker weer een paard.
Wel nu, heb ik mijn paard niet meer verzekerd, maar leg zo'n 45 euro per maand opzij (aparte rekening). Het is een risico, dat weet ik. Ik moet zeggen dat ik wel iets anders in het leven sta en dat ik nog niet weet of nog wel een paard wil (na deze, die natuurlijk heel gezond oud gaat worden :D ).

Ik denk dat ik tot nu toe alweer 2500 euro heb gespaard, in 4,5 jaar.

Overigens heb ik mijn paarden nooit tegen ziektekosten verzekerd. Puur tegen dood en blijvend ongeschiktheid voor de sport.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:58

Ik heb afgelopen 3 maanden zo'n 1250,- uitgegeven en we zijn nog niet klaar, dus 2500,- kan er helaas zo doorheen zijn. Ik ben er helaas nog niet, en merrie heeft maar 30% kans op herstel. Bij een verzekering kan je toch meer kansen aangrijpen. Een stalgenoot haar paard gaat een maand in aquatraining ivm peesblessure , paard gaat daar dus maand naar toe en ze krijgt dit volledig vergoed. Dit kost ruim 1100 euro als je het zelf moet betalen en als er dan maar een kleine kans op herstel is, is dat wel enorm veel geld. Het lijkt me gewoon fijn als je alles uit de kast kan trekken en dan geen zorgen hebt over het kostenplaatje.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:22

Ik vind de kansen niet afhangen of deze wel/niet verzekerd is/vergoed wordt. Daar laat ik een behandeling niet op afketsen. Het gaat om het paard. Als je aan een paard begint, moet je er goed voor zorgen, wel of niet verzekerd maakt mij niet.

Dit is hoe ik erover denk, en respecteer ieder zijn keuze en denkwijze.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:29

Natuurlijk gaat het om het paard. Maar jij zou dan bijvoorbeeld in mijn geval dus ook niet uitkomen met 2500€. Dus dan is kan een verzekering toch een uitkomst zijn.

Miss_Karen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:10

Ik zou een paard zeker verzekeren, heb ik met mijn eigen paard ook ooit gedaan.
Er kunnen soms zaken gebeuren, die een dure behandeling nodig hebben; het is dan fijn dat een verzekering (een deel van) de kosten vergoed.

Uiteindelijk liep het met mijn paard slecht af, blessure en uitbehandeld; heb toen wel een goede vergoeding gehad voor de slacht. (niet erg leuk, maar in zo'n geval een "meevaller" als je dat zo kan zeggen :( )