Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 23:03

Ik open dit topic op Bokt om ervaringen te vernemen van Bokkers die wellicht in een soortgelijke situatie hebben gezeten.

Een kleine maand geleden heb ik mijn zelfgefokte twentermerrie verkocht. Onlangs heb ik bericht van de koper ontvangen dat er sprake is van een verborgen gebrek, namelijk zomereczeem. Op basis hiervan willen zij de koop terugdraaien en dreigen zij nu met gerechtelijke stappen.

De pony in kwestie heeft echter geen eczeem, sterker nog, is kerngezond.
In de ruim 2 jaar (van geboorte tot verkoop) dat ik haar hier heb gehad heeft zij nooit eczeem gedrag vertoond en dat terwijl wij in een bosrijke omgeving zitten. Haar ouders hebben ook geen eczeem.
De merrie heeft voor een twenter rijk behang en ik snap werkelijk waar niet waar deze "beschuldiging" vandaan komt.

Volgens de koper heeft hun DA eczeem vastgesteld, ik heb daar echter geen bewijzen van gezien.
Van mijn kant kunnen stalgenoten, mijn instructrice en mijn hoefsmid bevestigen (die de merrie ook vanaf geboorte kennen) dat ze geen eczeem heeft gehad ten tijde van de 2,5 jaar bij mij.

Ik heb de kopers de mogelijkheid geboden haar zowel klinisch als röntgelogisch te keuren; dit hebben zij niet gedaan. Ze waren erg enthousiast over de merrie ten tijde van de aankoop. Daarnaast claimen zij dat de merrie niet meer geschikt is voor het doel waarvoor zij haar hebben gekocht, namelijk rijpony zijn. Wederom mijn verbazing.

Mijn inziens sta ik volledig in mijn recht en ben ik niet verplicht de pony terug te nemen; ik ben eerlijk geweest ten tijde van de verkoop, de kopers hebben niet aan hun onderzoeksplicht voldaan en het lijkt mij onmogelijk om aan te tonen dat de merrie ten tijde van de verkoop/hiervoor al aan eczeem leed zoals de kopers en hun DA beweren.

Deze week neem ik contact op met mijn advocaat om de zaak eens door te spreken maar ik zou graag ervaringen horen van mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten.

Ik noem bewust geen namen in deze post, ik wil nl. niemand zwartmaken. Mocht je personen herkennen vermeld dit dan niet openlijk in het topic maar doe dit via PB.

lailapri

Re: Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:07

Hoe kan een twee jarige ineens niet meer geschikt zijn als rijpony, die is toch nog helemaal nooit gereden hoop ik? Dan is ze nooit geschikt geweest als het karakter is of heeft iets aangeboren of door trauma waardoor het niet pijnvrij zou kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:09

Als er al sprake is van zomerexceem dan moet dat ten tijde van de koop al zichtbaar zijn geweest aangezien het exceemseizoen al op zijn eind loopt. Lijkt me sterk dat het paard er nu ineens nog last van krijgt. Misschien geven ze het paard voer waar het niet tegen kan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:55

Of luizen? Al is het nog niet zo heel koud.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 10:37

Orchidee14 schreef:
Als er al sprake is van zomerexceem dan moet dat ten tijde van de koop al zichtbaar zijn geweest aangezien het exceemseizoen al op zijn eind loopt. Lijkt me sterk dat het paard er nu ineens nog last van krijgt. Misschien geven ze het paard voer waar het niet tegen kan?

Dat is ook hetgeen ik de kopers heb gevraagd, nadat de eerste 'klacht mail' binnenkwam, op welk voer ze haar hebben staan. Dit omdat sobere rassen er om bekend staan bij veel eiwitrijk voer jeuk-klachten kunnen krijgen. Hier heb ik echter geen antwoord op gekregen.

Pony is groen verkocht, maar zou een toekomstige rijpony worden

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:40

Iemand mag een koop tot 72 uur na de koop terug draaien bij verborgen gebreken. Daarna niet meer

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:44

davinci2412 schreef:
Iemand mag een koop tot 72 uur na de koop terug draaien bij verborgen gebreken. Daarna niet meer

Dit soort halfslachtige onwaarheden brengen een hoop verwarringen met zich mee..

TS: Dier had bij jou geen zomereczeem, ik neem aan dat je particulier bent? Dan kunnen we stellen wie eist die bewijst.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:44

Zomereczeem kan ook later ontstaan, dus het kan goed dat dit ten tijde van de verkoop niet zichtbaar was. Ik vraag me af of dat jou dan te verwijten valt. Ik ben geen jurist, misschien verstandig om, als je het paard niet terug wilt nemen, een echte jurist in te schakelen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:46

Wil je je pony bij zulke mensen laten?
Dat zou voor mij zwaarder wegen dan je "recht"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:49

Pauline schreef:
Zomereczeem kan ook later ontstaan, dus het kan goed dat dit ten tijde van de verkoop niet zichtbaar was. Ik vraag me af of dat jou dan te verwijten valt. Ik ben geen jurist, misschien verstandig om, als je het paard niet terug wilt nemen, een echte jurist in te schakelen?

Dat klopt inderdaad maar in deze tijd van het jaar gaan over het algemeen de exceemdekens weer af omdat er geen "gevaar" meer is. Zou dan wel heel apart zijn als deze pony in deze tijd van het naar ineens klachten krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:50

Idd, exceem kan plaatsgebonden zijn, dus het kan daar ontstaan zijn. Als jouw da aan kan tonen dat het niet bekend was, zou ik even vragen of hij hier een brief van wil opstellen.

Verder zou ik alles per mail blijven doen. Ik ben geen jurist maar vols mij sta je redelijk sterk omdat de kopers niet aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan. Ik zou een duidelijke mail opstellen met daarin de stand van zaken.

Heb je rechtsbijstand? Anders even het juridisch loket benaderen.

Billy, voor hetzelfde geld krijgt ze nu een verklooide pony terug, weet niet wat ik erger zou vinden...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:51

In een maand? Ik weet het niet hoor..... Ik weet wel dat ik moeite zou hebben een dier daar te laten als ik het zelf gefokt had....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:54

Zomereczeem maakt een paard toch ook niet niet rijbaar meer?
Je zou bijna denken dat er meer aan de hand is waarvoor ze het paard terug willen brengen dan alleen eczeem.

De vraag is inderdaad, wil je je paard bij zulke mensen laten als je dit gaat 'aanvechten'.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:56

Als ik mij niet vergist staat de termijn op 2 mnd voor verborgen gebreken. Zij moeten echter wel aantonen dmv veearts verklaring dat het dier nu exceem heeft. Als zij dit kunnen overleggen zul je hem wel terug moeten nemen. Dit staat los van een eventuele keuring. Wanneer je als nevenactiviteit aangemerkt kan worden als handelaar of paardenhouderij kan het zijn dat ze het dier tot 6 mnd na aankoop kunnen terug brengen. Ik heb door de jaren heen 2 maal een soort gelijk voorval meegemaakt. 1 keer hoefde ik het dier niet terug te nemen omdat er geen veearts verklaring kwam. (Dier bleek bij de nieuwe eigenaar een grote drukking te hebben opgelopen nadat de veearts geweest was)

De andere keer was ook een beetje welles/nietus spelletje omdat het desbetreffende dier na 3 maanden niet meer braaf was. Ondanks dat ik geen bedrijf was maar wel af en toe een paard verkoop. Adviseerde mijn rechtsbijstand het dier terug te kopen.Omdat wanneer het zou uitlopen op een rechtzaak er grote kans werd dat ik wel aangemerkt zou worden als 'handelaar' en de eigenaar voor mij verklaard zou hebben dat hij daar ook niet altijd braaf was. In dit geval pakte het goed uit want ik heb zo veel plezier met dit dier dat hij Noooooit meer weg gaat :D

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:01

Zomerexzeem kan wel degelijk nu opduiken, heb het zelf meegemaakt met een 2 jarige, in de zomer gekocht en in de herfst beginnen met jeuken. De allergie moet zich eerst opbouwen in het bloed en de herfst was ook erg warm dit jaar, nog steeds trouwens. We hebben een bloedtest gedaan en de bevestiging gekregen op papier en daarmee kon ze terug naar de vorige eigenaar. Vaak ontstaat exceem ook pas in het 2 levensjaar.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:07

Wij hebben afgelopen jaar een 20-jarige pony gekocht, bij kopers nergens last van (en die zaten ook midden in het bos!), bij ons binnen een week jeuk. Is mij al eens eerder overkomen met een pony, dus het ligt waarschijnlijk echt aan onze plek. Eigenlijk best raar dat de koop teruggedraaid zou kunnen worden omdat pony bij hun "niet goed" is, terwijl er bij jou niets aan de hand is!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:13

Balou_k schreef:
davinci2412 schreef:

Dit soort halfslachtige onwaarheden brengen een hoop verwarringen met zich mee..

TS: Dier had bij jou geen zomereczeem, ik neem aan dat je particulier bent? Dan kunnen we stellen wie eist die bewijst.

Dit is wat ik geleerd heb op school( ik studeer hippische bedrijfskunde), als er verborgen gebreken blijken te zijn mag een koop binnen 72 uur terug worden gedraaid, daarna niet meer. Dit moet inderdaad wel door een dierenarts bevestigd worden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:17

Als je particulier bent is verkocht verkocht.
Deze mensen hadden alle tijd om een aankoopkeuring te doen en hebben nader onderzoek verzuimd.
Het paard had bij jou geen zichtbaar eczeem als dat bij hun wel het geval is dan is het na de verkoop ontstaan.
In ieder geval zullen ze bewijs van de dierenarts moeten overleggen aan jou.
Jij bent niet verplicht het paardje terug te nemen maar als het mij zou gebeuren dan zou ik dat wel doen.
Mits het paard nog in dezelfde staat is als verkocht.
Jij was tijdens de verkoop niet op de hoogte van de zomer eczeem dus als particulier kun jij niet door een paard heen kijken en zij hebben niet gekeurd dus.
Als je een bedrijf was geweest dan lag het anders en is de bewijslast andersom.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:27

Het is de afgelopen weken nog wel behoorlijk warm geweest. En ik heb hier ook 2 eczemers rondlopen. Die de afgelopen weken echt nog wel jeuk hadden door de vliegjes. Dus het zou heel goed zijn dat ie eczeem heeft.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:31

RianneH schreef:
Zomereczeem maakt een paard toch ook niet niet rijbaar meer?
Je zou bijna denken dat er meer aan de hand is waarvoor ze het paard terug willen brengen dan alleen eczeem.

De vraag is inderdaad, wil je je paard bij zulke mensen laten als je dit gaat 'aanvechten'.

Even los van het eens met de TS of met de kopers. Met je stelling ben ik het niet mee eens, wij hebben een paard gekocht welke een lichte eczeem zou hebben en zonder deken kon. Ook hier werd het ontzettend erg en dit jaar was het afschuwelijk. Ze kan niet zonder de deken staan en als je wilt opzadelen moet je razendsnel de eczeemdeken af doen en een vliegenuitrijdeken op doen. Na 1 keer prikken heeft ze 6 weken jeuk. Nou, ga maar na. Je kan het niet de gehele tijd onder controle houden, als je bv een keertje de manen wilt wassen, dekens wilt verwisselen. Als het echte een erge eczeem is, zoals bij de onze, dan ben ik het eens met de stelling niet meer berijdbaar. Die van ons weten we echt niet wat we ermee aan moeten. Het belemmerd alles en het beinvloedt alles. Je bent er dag en nacht mee bezig en alles draait om de eczeem. Je voerbeleid, je manier van houden, de dekens, de eventuele dingen die je probeert qua middelen/medicijnen. Onze merrie heeft de hele zomer amper wat kunnen doen op rijgebied door de eczeem. Zonder dat ze zich kapot geschuurd heeft, de jeuk blijft een factor. We zijn nu bezig met de oude eigenaar, waar we gelukkig gewoon goed contact mee onderhielden, om haar terug te nemen bij de zee.

Je weet niet wat het inhoudt tot je er zelf zo mee te maken hebt gehad. Paardwaardig leven hebben hele erge eczemers in elk geval niet.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:31

Tatjanaa schreef:
Ik open dit topic op Bokt om ervaringen te vernemen van Bokkers die wellicht in een soortgelijke situatie hebben gezeten.

Een kleine maand geleden heb ik mijn zelfgefokte twentermerrie verkocht. Onlangs heb ik bericht van de koper ontvangen dat er sprake is van een verborgen gebrek, namelijk zomereczeem. Op basis hiervan willen zij de koop terugdraaien en dreigen zij nu met gerechtelijke stappen.

De pony in kwestie heeft echter geen eczeem, sterker nog, is kerngezond.
In de ruim 2 jaar (van geboorte tot verkoop) dat ik haar hier heb gehad heeft zij nooit eczeem gedrag vertoond en dat terwijl wij in een bosrijke omgeving zitten. Haar ouders hebben ook geen eczeem.
De merrie heeft voor een twenter rijk behang en ik snap werkelijk waar niet waar deze "beschuldiging" vandaan komt.

Volgens de koper heeft hun DA eczeem vastgesteld, ik heb daar echter geen bewijzen van gezien.
Van mijn kant kunnen stalgenoten, mijn instructrice en mijn hoefsmid bevestigen (die de merrie ook vanaf geboorte kennen) dat ze geen eczeem heeft gehad ten tijde van de 2,5 jaar bij mij.

Ik heb de kopers de mogelijkheid geboden haar zowel klinisch als röntgelogisch te keuren; dit hebben zij niet gedaan. Ze waren erg enthousiast over de merrie ten tijde van de aankoop. Daarnaast claimen zij dat de merrie niet meer geschikt is voor het doel waarvoor zij haar hebben gekocht, namelijk rijpony zijn. Wederom mijn verbazing.

Mijn inziens sta ik volledig in mijn recht en ben ik niet verplicht de pony terug te nemen; ik ben eerlijk geweest ten tijde van de verkoop, de kopers hebben niet aan hun onderzoeksplicht voldaan en het lijkt mij onmogelijk om aan te tonen dat de merrie ten tijde van de verkoop/hiervoor al aan eczeem leed zoals de kopers en hun DA beweren.

Deze week neem ik contact op met mijn advocaat om de zaak eens door te spreken maar ik zou graag ervaringen horen van mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten.

Ik noem bewust geen namen in deze post, ik wil nl. niemand zwartmaken. Mocht je personen herkennen vermeld dit dan niet openlijk in het topic maar doe dit via PB.

Koper mag zelfs na drie maanden de koop terug draaien zonder duidelijke reden. Dit komt omdat dieren volgens de wet een product zijn. Echter moet hij dan wel het geld volledig terug betalen. Bij de rijdende rechter was laatst een soort gelijk verhaal maar dan met een hond, dit staat duidelijk op hun website dus misschien heb je hier iets aan.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:35

Ik heb ook ooit een 2-jarige gekocht. Zonder exceem, niet zover van mijn woonplaats af. Anderhalf jaar later kreeg ze last van zomerexceem. Helaas voor mij bij de vorige eigenaar had ze het niet.......

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:36

Dit geld niet voor particulieren hoor je ziet namelijk wat je koopt en hebt een onderzoeksplicht.
Neem je het zo mee dan is het voor je eigen verantwoording.
Een particuliere verkoper is iets anders dan een bedrijf,handelaar die moet namelijk aan tonen dat het gekochte product in goede staat was tijdens de verkoop en daar zit wel een garantie termijn op.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:42

Ik zou het dier terug nemen. Ben je van het gezeik vanaf en staat je twenter niet meer bij dit soort mensen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:50

betadine schreef:
Ik zou het dier terug nemen. Ben je van het gezeik vanaf en staat je twenter niet meer bij dit soort mensen.

_/-\o_ haalt mij de woorden uit mijn mond!
Ik zou nog geen rustige nacht meer hebben als ik wist dat mn dier bij zulke zeikerds stond. :(