het belang van trailer aankoopkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

het belang van trailer aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:48

Het heeft even geduurd, maar toch besloten om een topic aan te maken om andere mensen te waarschuwen!

Begin dit jaar was ik op zoek naar een 2e hands trailer.
Op internet kwam ik een 2e hands Ifor tegen, 10 jaar oud, stevig aan de prijs maar zou in top staat zijn. Deze stond zowaar ook bij een aanhangwagenbedrijf welke behoorlijk wat paardentrailers stonden. Op internet gezocht, geen negatieve verhalen.
Bij het kijken zag ik ietwat droogte scheurtjes in de banden, maar verder leek alles ok. Had net een grote beurt gehad en kreeg een half jaar garantie. Trailer meegenomen met het idee dat ik de banden bij ons in de buurt wel zou laten wisselen.

Afspraak gemaakt bij een trailer bedrijf welke bij ons in de buurt zeer goed bekend staat. Toen zij hoorden dat de trailer net gekocht was, vroegen ze of ze hem even voor me moesten controleren. Dus ik denk nog, ja fijn! dan heb ik een goede trailer.

Wat er gebeurde toen de trailer op de brug gezet werd was niet hetgeen wat ik hoopte... Verre van zelfs! De kit was helemaal weg achter de wielen (en had ik als leek totaal niet gezien), en de voeringen van de remmen lagen compleet los in de schoenen :oo Met andere woorden... de trailer remde gewoon niet.. zowel links als rechts...

Helaas is dit allemaal erg rot afgelopen met het niet correct repareren van de remmen, de kit niet goed vervangen etc door het bedrijf waar ik de trailer heb gekocht.
Ze hebben zelfs het bedrijf wat mij zo'n super service heeft verleend bedreigd... Van het geld had ik een splinternieuwe trailer kunnen kopen... Naar mijn garantie kon ik helaas fluiten... Rechtsbijstand waagt zich er niet aan omdat ze wel een erkend rdw bedrijf zijn maar niet bovag aangesloten...

Overigens is de trailer inmiddels in top staat gebracht door het bedrijf wat de aankoop keuring heeft gedaan en kan ik eindelijk op weg met de trailer.

Moraal van dit verhaal... Ook al denk je je trailer bij een erkende dealer te kopen, laat altijd een aankoopkeuring doen! Bij een aantal trailer dealers is dit zelfs gratis! Dit had me een hoop kosten bespaard... maar nog veel belangrijker, ik had echt niet willen weten wat er was gebeurd als ik een paard in mijn trailer had vervoerd.... Het gaat toch om de veiligheid van je dier!

Jelle_Steur

Re: het belang van trailer aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:26

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:51

Zo'n zelfde verhaal heb ik een paar jaar geleden ook op Bokt voorbij zien komen, maar ik kan dat topic niet meer terugvinden.

Heel vervelend hoor dat het zo gegaan is, goed dat je ervoor waarschuwt.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:03

Wat ontzettend vervelend voor je zeg! Duur grapje... Gelukkig heb je nu een goede trailer.bedankt voor de waarschuwing

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:57

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het nakijken van je trailer is.
Wij konden trailer overnemen van stalgenootjes, zijn toen met hun naar onze onderhoudsdealer gegaan, en een aankoopkeuring gedaan.
Trailer bleek prima in orde, nette vraagprijs en we hebben er nog steeds veel plezier van *\o/*
We geven de trailer nu 1 keer per 1 1/2 jaar weer een onderhoudsbeurt.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 12:54

Jet ik ken dat oude topic ook inderdaad... Was overigens bij een andere dealer.. Maar dit bedacht ik me pas achteraf... Ik als leek dacht dat ik er goed aan deed om de trailer bij een bedrijf te kopen ipv particulier. Zelfs met garantie notabene.. Maar dat zegt dus helemaal niks.. En heb geen poot om op te staan.
Ik heb dit topic ook echt aangemaakt om mensen te waarschuwen.. Want al lijkt een trailer voor een leek nog zo goed, je kan niet overal bij. En de keuring is maar een mini bedrag van het totaal.
Als ik mijn paard had vervoerd in de trailer had het zo enorm verkeerd af kunnen lopen, ik wil er echt niet aan denken...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:16

Dit houdt dus in dat er meerdere dealers zijn die zo handelen, dat is wel heel triest. Gelukkig heb je hem uiteindelijk wel na laten kijken voordat je je paard ermee bent gaan vervoeren, je moet er inderdaad niet aan denken wat er anders was gebeurd.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:21

Dat klopt... Inmiddels via pb ook al van meerdere mensen berichten gekregen van oplichting.. En tot nu toe niet eens 1 die overeen komt met degene waar ik een trailer heb gekocht... Het gebeurd dus veel meer. Nog meer reden om dus echt een aankoopkeuring te laten doen!

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:20

En dan vooral de BOVAG (aankoop)keuring. Bij een BOVAG erkend bedrijf krijg je ook echte garantie. En bij een eventueel conflict kan je altijd bij de organisatie aankloppen mocht je er met de dealer niet uitkomen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:56

Helemaal vergeten neer te zetten idd, dank je wel voor je aanvulling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:03

Citaat:
Rechtsbijstand waagt zich er niet aan omdat ze wel een erkend rdw bedrijf zijn maar niet bovag aangesloten...

RDW erkend zegt niets... alleen dat ze auto's en aanhangwagens kunnen overschrijven en direct een vrijwaring kunnen geven,
Het geeft geen garantie op bv hun service op de kwaliteit van hun geleverde artikelen.

Ook zonder Bovag mag je er van uitgaan dat een trailer goed is (juist als je hem koopt bij een bedrijf), iig in de conditie zoals aangegeven in de advertentie.
Helemaal als de prijs er ook naar is. (en je hebt zelfs garantie gekregen!!).

Neem anders (telefonisch) contact op met het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 08:07

Brainless ik heb ook contact gehad met het juridisch loket. Zij hebben mij ook geholpen met brieven en dergelijke. Helaas zegt het bedrijf gewoon dikke vinger.. we hebben het hersteld (half, niet correct en ook verkeerde kit gebruikt etc) maar nogmaals beter herstellen doen ze niet. Sterker nog, ze hebben gezegd dat omdat er een ander bedrijf aan heeft gezeten de garantie vervalt... Brieven hielpen niks., en rechtszaak moet je maar hopen dat je wint, en dat je al je kosten ook nog terug krijgt...

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:15

Half jaar garantie, zo trailer hoort jaren mee te gaan. Als maar een durven om alleen garantie te leveren voor 6 maanden dan zal ik al op je hoede zijn.
En laten controleren van je trailer is idd erg belangrijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:22

Jelle_Steur schreef:
En dan vooral de BOVAG (aankoop)keuring. Bij een BOVAG erkend bedrijf krijg je ook echte garantie. En bij een eventueel conflict kan je altijd bij de organisatie aankloppen mocht je er met de dealer niet uitkomen.

En dat is niet altijd waar!

Bij mij een paar jaar geleden. Trailer gekocht bij particulier met een BOVAG keuringsrapport van een paar maanden oud. Ik dacht 1 of 2 maanden oud (moet ik nakijken).
Trailer was helemaal goed gekeurd. Na aankoop bleek dat wanden helemaal verrot waren.

Daar sta je dan met je BOVAG goedgekeurde trailer!

Ook ik had beter een nieuwe trailer kunnen kopen, net als de TS. Wanden heb ik helemaal laten vervangen. Kwam qua kosten nog een trailer bij.

Ik heb bij de BOVAG aangeklopt maar ze konden niet doen omdat ik de trailer bij een particulier had gekocht.

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:22

Weet iemand toevallig wat de kosten van zo'n aankoopkeuring zijn?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:59

Zo dan! Ben jij even blij dat je hem even hebt laten checken voordat je een leuk uitstapje met je paard ging maken!
Bedankt voor de waarschuwing!

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:12

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:23

RDW erkend zegt niets... alleen dat ze auto's en aanhangwagens kunnen overschrijven en direct een vrijwaring kunnen geven,
Het geeft geen garantie op bv hun service op de kwaliteit van hun geleverde artikelen.

Helemaal mee eens . Zie op marktplaats ook regelmatig iemand adverteren met de tekst RDW-erkend bedrijf, wel zo vertrouwd, maar als iemand niet te vertrouwen is is het die man wel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:10

Wat zal jij gebaald hebben, goed dat je hem nu in orde hebt en veilig op weg kunt! Ik heb mijn trailer bij aankoop niet laten keuren door een bedrijf, maar ik heb wel twee mensen mee genomen die er heel veel verstand van hebben (ik ben zelf een leek, haha).

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:43

Ik heb mijn vorige trailer particulier gekocht van bekenden. Ik weet ook zeker dat ik in de toekomst een aankoopkeuring laat doen door slechte ervaringen.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:21

een aankoopkeuring is absolute noodzaak! Om een trailer echt goed te kunnen controleren is het handig om deze ook goed aan de onderzijde te kunnen bekijken. Er wordt momenteel ook een trailer (zoals vaker..) op Markplaats aangeboden in 'showroomstaat'. Helaas staat er niet bij dat de bodem aan vervanging toe is... en heb zelf enige tijd geleden geconstateerd dat er in de hoeken rotte plekken aanwezig zijn (alleen zichtbaar als de trailer op de brug staat).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:28

thanks voor de tip willen ook rond gaan kijken, vraagje waar kun je dit dan doen en hoe gaat dit in zijn werking is dat dan een onafhankelijk bedrijf waar je beide naartoe rijd? en wat zijn hiervan dan de kosten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:52

StalNollie schreef:
thanks voor de tip willen ook rond gaan kijken, vraagje waar kun je dit dan doen en hoe gaat dit in zijn werking is dat dan een onafhankelijk bedrijf waar je beide naartoe rijd? en wat zijn hiervan dan de kosten.

Joh, Elegance biedt zelf een trailer aan hier op Bokt (met eerlijk verhaal) voor een bedrag, daar kun je 'm fluitend opnieuw voor bouwen, als het ijzerwerk goed is en je wat tijd hebt.
Weet je tenminste zeker dat het goed is :D

Ik zit ernstig in dubio over dat ding, maar ik heb dus een probleem met de tijd (of het gebrek eraan, zo je wil) anders was ik 'm al lang gaan halen.
Voor dat geld heb jij never een nieuwe Westfalia.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:04

Ik was vorig jaar specifiek op zoek naar een Brenderup anderhalfpaards met houten klep boven de laadklep ipv een zeiltje. Nadat ik er eentje vond die al wel flink op leeftijd was maar altijd binnen had gestaan (is de trailer ook zeker aan te zien) heb ik deze toch voor aankoop laten checken bij in dit geval van Hooff trailers in Drunen. Ik kan van Hooff echt aanraden en ik heb mijn trailer nu daar ook in onderhoud staan. Echt top service geeft dit bedrijf!

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:39

StalNollie schreef:

Mocht je een trailer van een particulier aan willen schaffen: probeer te regelen dat je daarmee eerst naar de dichtstbijzijnde dealer mag rijden voor een aankoopkeuring. Dat scheelt je een hoop ellende. Ik heb (te) veel mensen enorme bedragen neer zien tellen voor trailers met verborgen gebreken.