HELP ik krijg de stang niet achter mijn pony in de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nrps1

HELP ik krijg de stang niet achter mijn pony in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 15:24

Ik heb sinds het voorjaar een 4 jarige nrps-ruin, een E-pony.
Leuk dier, fijn te rijden, verkeersmak eigenlijk op dat gebied geen problemen.
Nu ben ik sinds april al bezig met trailerladen. En hier heeft hij dus enorm veel problemen mee.
In het begin kreeg ik hem er helemaal niet in. Dus een lijn erachter, helpt niet. Schot schuin, Schot er helemaal uit. Hij ging helemaal gestrekt staan, sloot zich helemaal af. En er gebeurde niets.
Na 1 maand professionele hulp ingeschakeld. Zij kreeg hem met druk op het halster uiteindelijk wel in. Maar verder heeft ze de stang of klep dicht doen niet meegenomen.
Zelf weer verder gaan oefenen. Na weer een maand iemand anders ingeschakeld ( ook professioneel )
De andere was namelijk met zwangerschapsverlof.
Want als hij in de trailer stond ging hij er met een rotgang weer uit. Gevolg hij heeft 3 keer zijn hoofd gestoten tegen het dak. Vel eraf. Helemaal niet meer erin te krijgen.
Met de laatste hulp zijn we wel zover gekomen dat hij uiteindelijk erin gaat, hij gaat er nog wel zelf uit, maar dan langzaam eruit. Gelukkig gooit hij zijn hoofd niet meer omhoog.
De poosjes dat hij er nu in staat worden wel steeds langer zeker als hij niemand achter de trailer ziet.
Maar zodra er iemand achter de trailer loopt, of maar achter hem gaat staan is hij er weer uit.
Ik ben nu gestopt met de laatste trailer hulp omdat zij ook gezien had dat hij last had van zijn si-gewricht. Hij is 2 keer door een osteopaat behandeld en dat is nu verholpen.
Ik heb nu geen afspraak meer gemaakt met haar ( professionele trailer hulp ). Ze zijn in totaal 4 keer geweest. Het kost enorm veel geld. En eigenlijk zie ik het hun ook niet voor elkaar krijgen.
Ik oefen nu bijna dagelijks een kwartier. Als hij erin staat wordt hij natuurlijk enorm beloont. Mijn dochter loopt achter de trailer langs en als hij er weer uit gaat vragen we hem weer in de trailer. Dat we wel eindigen dat hij op mijn commando de trailer weer uitgaat. Zo hopen we dat het ooit een keer goed komt.
De stang snel erachter doen werkt echt niet want hij is heel vlug.
Ik heb al meer als 20 jaar grote pony's maar zo heb ik het nog nooit meegemaakt.
Heeft iemand dit ook een keer meegemaakt en hoe heb je het uiteindelijk goed gekregen.
Ik heb heel internet al doorgezocht, verschillende dingen geprobeerd. Maar "de" methode nog niet gevonden.
En denken jullie dat dit probleem ooit opgelost gaat worden ?

Otti1977

Re: HELP ik krijg de stang niet achter mijn pony in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:33

Probeer Annemarie vd Toorn. Zei lost het voor je op!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:42

Al eens een 2paards trailer geprobeerd en eerst een andere pony erop die nergens van opkijkt?
Zo heeft de onze het geleerd. Toen stap verder klep dicht en dan pas stang erachter.
Pas wel op dat als je zover bent dat hij niet onder de stang doorschiet met zijn rug. Ook niet zo fijn...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:44

matasja schreef:
Toen stap verder klep dicht en dan pas stang erachter.

Niet doen hoor, dat is echt gevaarlijk, denk om je eigen gezondheid!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:46

fijne mensen ook die professionals die je helpen maar het probleem niet oplossen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:49

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:53

Margreet schreef:
matasja schreef:
Toen stap verder klep dicht en dan pas stang erachter.

Niet doen hoor, dat is echt gevaarlijk, denk om je eigen gezondheid!

ik denk dat ze bedoelt om eerst te leren dat de klep dicht kan, en dan te leren dat de stang erachter kan en dan de klep dicht.

heb je niet de mogelijkheid om zo'n trailer te lenen waar het paard er aan de voorkant uit kan lopen. dan ken je hem leren om daar makkelijk doorheen te lopen en is de 'uitgang' niet dicht
(uitgang afsluiten -> paniek) word dus (ingang dicht, uitgang open -> hopelijk geen paniek)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:04

Dit probleem heb ik ook met een van mijn merries. Is ook een heel proces aan vooraf gegaan qua training. Ik heb hem ook een tijdje gewoon op de weide gehad en met een hooinet aan de gang geweest. Soms liep ze er dan geheel vrijwillig op (stond ik buiten de wei met een ander paard bijv.). Erop gaat nu dus wel, maar die stang :n
Vliegensvlug is ze dan en niet te beroerd om door te tanken. Ik heb het een tijdje laten rusten en wil het pas weer oppakken als mijn persoonlijke situatie anders is dan nu. Of het ooit gaat lukken? Ik weet het niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:07

kitlover schreef:
ik denk dat ze bedoelt om eerst te leren dat de klep dicht kan, en dan te leren dat de stang erachter kan en dan de klep dicht.

Dat is toch hetzelfde? Klep dicht zonder stang is echt gevaarlijk! Als je paard bedenkt naar achteren te komen dan hou je er echt niks aan en lig je eronder. Zelf weten natuurlijk :)

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:10

Wij hebben hetzelfde gehad. Hij was wel te laden maar ging er altijd weer met een rotgang uit! Stang kregen we er wel achter, maar hij kwam er dan gewoon met stang schot en alles wat maar afgebroken was er weer uit. We hebben toen onze instructrice gevraagd hier mee te helpen. Zij vliegt altijd met paarden en is wel wat gewend op dat gebied.

We hebben een 2 paards trailer en hebben hier het schot uitgehaald. (Ook de stangen voor) Hij vond voornamelijk de druk tussen borst en kont erg spannend. Daarna het paard laden en wanneer hij eruit vliegt met de longeerzweep op het achterwerk, dat hij leert dat eruit vliegen niet OK is. Na 2x eruit vliegen en een tik met longeerzweep had hij het door. Een aantal weken dit geoefend, als hij in de trailer stond hielden we de longeezweep er achter zodat hij ging wennen een druk op zijn kont. Elke keer als hij naar achteren ging voelde hij dan de longeerzweep en ging hij weer een stap naar voren. Na een aantal keer oefen hebben we het schot er weer ingezet in op dezelfde manier geoefent. Op deze manier kreeg hij voor ook druk als hij te ver naar voren ging. Na een paar keer oefenen hebben we de klep dicht gedaan ( voor de zekerheid was hadden we hem 2 streepjes verdovende pasta onder de tong gedaan), hij reageerde niet op de dichte klep! :) Zo hebben we een aantal dagen achter elkaar geoefent met de klep dicht doen ( nu zonder verdoving en nog geen stang erachter). Toen hij hier ook aan gewend was hebben we de stang erachter gedaan en zijn we een stukje gaan rijden.

Toen kwam het moeilijke gedeelte, nu moesten we hem proberen 'alleen' te laden. Zonder onze instructrice. Dit kregen we niet voor elkaar. Uiteindelijk hebben we de rollen ongedraaid, ik hem erin laden en mijn zusje hem aandrijven (alleen maar wijzen met een zweepje en ik druk houden op het halster). Dit werkte goed.

We zijn nu 3 kwart jaar verder en ik moet zeggen dat hij het meest makkelijke paard is met laden en uitladen. Hij wacht heeft respect en loopt met het touwtje over de hals zo de trailer in.
Mijn tip geduld en duidelijkheid! Wees ook heel erg bewust van je eigen houding. Succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:13

Margreet schreef:
kitlover schreef:

Dat is toch hetzelfde? Klep dicht zonder stang is echt gevaarlijk! Als je paard bedenkt naar achteren te komen dan hou je er echt niks aan en lig je eronder. Zelf weten natuurlijk :)

Klopt, kan echt link zijn en vind ik ook een slecht advies. Sterker nog, toen mijn vader me hielp tijdens het oefenen bedacht hij dit ook en voerde het direct uit. De merrie zette zoals ik wel verwacht had direct een paar stappen achteruit. Tja, daar stond mijn vader dan met de klep in de handen met de achterbenen van het paard erop, en maar proberen om die klep verder omhoog te krijgen :+ . Dat ging natuurlijk nooit lukken dus uiteindelijk kwam hij op het idee om de klep maar weer te laten zakken. Gelukkig had ik de merrie goed vast en liep het allemaal goed af, maar dit soort acties kunnen heel naar eindigen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:16

Wij deden het samen. Ene houdt paarden bezig en andere loopt naar achter om te kijken.hoe ze daarop reageren. Blijft ze rustig staan dan tillen we de klep een stukje op voor het geluid. Dit kan bij onze trailer vanaf de zijkant dus ik sta er nooit achter! De veren gaan heel licht.
Gaat dat ook goed dan belonen. Bleef ze dan nog rustig dan hele klep sluiten, stukje rijden en weer eruit. Stap daarna dus de stang gaan oefenen zodra ze het vertrouwen wel had dat er niks achter haar gebeurde wat haar pijn deed. Wij hebben die stang eerst vervangen voor een halstertouw zodat als ze achteruit kwam zich niet verwondde maar wel voelde dat ze niet door 'kon' lopen. touw konden we sneller loslaten dan een stalen stang vandaar deze tussenstap.
Heeft hier zodanig gewerkt dat ik haar vrijwel alleen kon laden (al deed ik dat sowieso nooit)

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:48

Citaat:
Klopt, kan echt link zijn en vind ik ook een slecht advies. Sterker nog, toen mijn vader me hielp tijdens het oefenen bedacht hij dit ook en voerde het direct uit. De merrie zette zoals ik wel verwacht had direct een paar stappen achteruit. Tja, daar stond mijn vader dan met de klep in de handen met de achterbenen van het paard erop, en maar proberen om die klep verder omhoog te krijgen :+ . Dat ging natuurlijk nooit lukken dus uiteindelijk kwam hij op het idee om de klep maar weer te laten zakken. Gelukkig had ik de merrie goed vast en liep het allemaal goed af, maar dit soort acties kunnen heel naar eindigen.

Je moet dan met zijn tweeen de klep vanaf de zijkant dicht doen. Niet zo gevaarlijk als wanneer ze met stang, schot en bevestigings materialen de trailer uit komen vliegen! Dat had ook heel anders af kunnen lopen!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:54

Mijn merrie deed hetzelfde en is gelukkig door een professional goed opgelost. Leerling van Annemarie, als je haar gegevens wilt moet je maar even pb'en.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:29

Ik kan je maar 1 iemand aanraden John Erb. Hij is bij ons voor 2 niet te laden friezen geweest.. Het was voor beide in 2 uren gepiept en we hebben met door oefenen nooit meer ergens last van gehad.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:17

Ik zeg ook John Erb.
Heeft mijn merrie in 20 minuten op de trailer gekregen en ook het achteruit vliegen af geleerd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:19

In welke regio woon je?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:22

wat wij deden bij oaarden die er wel in wouden , maar vervolgens niet meer uit was voeren in de trailer. 2 keer per dag het brok in de trailer laten eten. stapt hij eruit, prima gewoon nog een keer inladen uiteindelijk blijven ze net zolang in de trailer todat alles op is. en dan pas proberen om de stang erachter te doen.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:24

ik lees ook even mee, merrie hier doet het zelfde. erin staan is geen probleem, maar stang erachter & er is paniek in de tent, zijn nu bezig met een de stang er achter houden (zonder echt vast te maken) maar durven de stap niet te zetten om de stang vast te zetten, want dan is er paniek. wij hebben proffesionele hulp gehad, maar heeft niet echt geholpen & het is ook erg duur, dus willen dat niet doorzetten

nrps1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 22:36

Ik wil het ook zonder professionele hulp verder "oefenen" omdat het me al een hoop geld gekost heeft. En je eigenlijk nog niet het gewenste resultaat hebt. En ik zeg van hun methode's helemaal niks verkeerd maar het heeft bij hem nog niet echt gewerkt.

Ik geef hem nu ook zijn brokken in de trailer. Hij gaat er dan wel in maar is er weer uit als hij maar iemand achter de trailer ziet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:48

Jammer dat je er geen hulp bij wilt hebben.
Maar wat ik zelf oefen is dat ik haar een pas vooruit laat doen, eentje achteruit, twee vooruit, een achteruit, drie vooruit, 5 achteruit. Noem het maar. Alle kanten op, op mijn commando. Zo kan je ze ook langzaam uitladen, langzaam inladen en dus ook leren om 1 pas uit de trailer te doen en weer terug helemaal in de trailer te gaan.
Maak er een spelletje van.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:56

Hier het zelfde probleem. Inmiddels ruim €800,- uitgegeven aan proffesionals en de moed opgegeven. Heb werkelijk alles geprobeerd en heb nu, dankzij paardlief, ook een kapotte trailer.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:09

Maar ervaren jullie ook andere problemen dan alleen bij de trailer? Dat je paard bijvoorbeeld minder op je let als er iets op het erf gebeurd? Dat ze op je tenen gaan staan? Dat ze trekken als ze ergens heen willen of willen grazen? Dat soort dingen?
Of is er een keer een ongeluk gebeurd dat ze een trauma voor de trailer hebben?
Want ik heb eigenlijk nog noot gezien dat een probleem niet opgelost kon worden. Wel een hoop trainers gezien die maar wat aanklooien, en daar grof geld voor vragen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:14

Nooit de klep dicht doen voor de stang er achter zit. Je paard moet leren dat de stang erachter niet eng is.

Ik zou toch hulp aanraden en niet zelf gaan proberen. Ik heb zelf 5 jaar een laadprobleem gehad. Mijn haflinger ging onder de stang door en heeft er zelfs 1 gebroken. Ik heb zelf van alles geprobeerd, er meerdere professionals en meerdere methodes bij gehad, maar geen succes. De veeartskosten waren na de laatste keer ook niet mis. En tel daarbij alle kosten voor cursussen en professionals bij op. Ik had er 2 paarden bij kunnen kopen.

Uiteindelijk is Petra Vlasblom van 2Moons er bij geweest, samen met een groep studenten. Zij hebben ons enorm geholpen en hij laadt inmiddels rustig. Hij loopt achter mij aan de klep op, stang kan er gewoon achter, klep dicht. Ook met uitladen wacht hij netjes tot ik zeg dat hij er af mag. Geen geduw meer tegen de stang, niet meer in paniek er uit willen, in alle rust.
Echt aan te raden. En zeker als je 1 van haar (afgestudeerde) studenten laat komen, is het ook betaalbaar.
De mijne was heel extreem en na 2,5 dag was het opgelost. Voor de meeste paarden hebben ze een dag nodig.

Voor ons verhaal verwijs ik je naar mijn topics:
[ITP] Zou ons trailerlaadprobleem na 5 jaar toch verholpen worden?
[ITP] Ons trailerlaadprobleem ís na 5 jaar opgelost dankzij 2Moons

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:54

Amanda schreef:
Nooit de klep dicht doen voor de stang er achter zit. Je paard moet leren dat de stang erachter niet eng is.

Ben ik het niet helemaal mee eens, met het volle gewicht breken ze het stang, inclusief schot er helemaal uit. Een klep lopen ze er niet zomaar uit.
Maar ieder zijn eigen manier :)