Nu heb ik vernomen dat iemand ook met een B rijbewijs een trailer mag trekken? Nu heb ik eigenlijk helemaal geen zijn om mijn E rijbewijs te halen, maar welke trailer mag je dan trekken? Mijn paard is 450 KG, en 1,57 hoog
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
niet met zonder haha. spotterick schreef:Hoi, wij hebben een anderhalf paards trailer. Dubbel asser en alles, echt alles wijst erop dat je je er je E rijbewijs voor moet halen. Maar op de papieren staat dat je hem met je b mag rijden dus dat doen we dan maar
Doorgaans zijn ze wel voor het e rijbewijs.
Stagediver schreef:F.1Technische max. massa voertuig 1600 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 1600 kgG
Massa rijklaar 1181 kg
Massa ledig voertuig 1081
kgO.1Aanhangwagen geremd 1250
kgO.2Aanhangwagen ongeremd 530 kg
Dit zijn de specs van mijn auto
Yvank_ schreef:Stagediver schreef:F.1Technische max. massa voertuig 1600 kg
Massa rijklaar 1181 kg
Dat betekend dus het maximale wat je achter je auto mag hebben een trailer is die een maximale massa heeft van 1400 kg. Dus een 1,5 paards trailer moet je daarvoor wel voor kunnen vinden. Je moet er dan wel op letten dat het eigen gewicht van de trailer + je paard niet boven de 1250 uitkomen.
Stagediver schreef:F.2Toegestane max. massa voertuig 1600 kgG
Yvank_ schreef:Nee hoor fairytail dat klopt niet lees de FAQ en regels van de rijksoverheid er maar op na.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
Stagediver schreef:Dat is gelukkig goed nieuws,want ik zie er echt tegen op om mijn E rijbewijs te halen. Maar wil zo graag naar de heide en die zijn maar 10 km verder op
Yvank_ schreef:Stagediver schreef:F.1Technische max. massa voertuig 1600 kg
Massa rijklaar 1181 kg
Dat betekend dus het maximale wat je achter je auto mag hebben een trailer is die een maximale massa heeft van 1900 kg. Dus een 1,5 paards trailer moet je daarvoor wel voor kunnen vinden. Je moet er dan wel op letten dat het eigen gewicht van de trailer + je paard niet boven de 1250 uitkomen.
Yvank_ schreef:Dat ligt helemaal aan de auto die je er voor zet . De maximale toegestane massa van de auto + het maximale gewicht van de trailer (maximale laadvermogen + eigen gewicht) mogen niet boven de 3500 kg uitkomen. En uiteraard moet je auto het werkelijke gewicht van je trailer + paard mogen trekken. Wat je paard weegt doet er voor het rijden met aanhanger met B rijbewijs dus niet toe, maar is wel van belang voor het trekgewicht van de auto.
Ik heb zelf een Hotra 1,5 paard trailer eigen gewicht trailer is 520 kg laadvermogen is 780 dat is totaal dus 1300 kg , heb er of onze golf station voor of de peugeot 307 station. Met beide auto's blijf ik onder de 3500 kg.
Blacky94 schreef:Ik snap niet zo goed waarom men er altijd alles aan lijkt te willen doen om maar geen E rijbewijs te moeten halen. Het kost geld en is misschien niet leuk maar zeker in een land als NL is het toch wel handig als je wat ervaring hebt met trailer in het verkeer en bijzondere manouvres etc.
Om nog maar niet te spreken over de mensen die denken dat ze aan de eisen voldoen maar wel gewoon teveel trekken. Vraag ik me toch af hoe het verzekeringstechnisch geregeld is als er ooit wat gebeurt.
Maar goed, niet mijn paard, auto of trailer.