waarde papierloos paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi_

waarde papierloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:55

Hallo bokkers, graag jullie mening.
Ik ben bij een paard wezen kijken (alleen even kijken, was in de buurt, onder het mom van het zal wel niet wat zijn, maar toch te nieuwsgierig :') ).
Het gaat om een ruin, 4 jaar, 1,66m, enkele maanden zadelmak. Paard is correct gebouwd, staat correct op de benen, zeer braaf, voor een groentje netjes aangereden en al prima rond te sturen. Fijn voorwaarts, voelde heel goed aan onder het zadel. Is eerlijk en braaf, ik reed er zo mee weg. Het paard heeft een mooie ruime draf en een bovengemiddelde galop, stap is correct, niet enorm ruim, maar wel goed.
Klinisch goed gekeurd en, als extraatje, het paard is een palomino.
Maar.. geen papier, alleen paspoort. Geen idee wat voor ras het is, maar het ziet er uit en beweegt als een normaal warmbloedpaard.

Ik was dus geheel tegen mijn verwachtingen in nogal positief en zie het wel een fijn dressuurpaard worden, maar nu.. wat is zo'n beest in godsnaam waard? 2000, 3000 euro? Ik ben niet perse op zoek naar een apart gekleurd paard, het is opvallend, maar maakt dit hem meer waard dan een bijvoorbeeld bruin papierloos paard?

Wat ik er mee wil? Ik denk dat ik er een fijn paard van kan maken dat heel leuk mee gaat komen in de basis dressuursport (qua gangenwerk en houding kan hij denk ik best een eind komen, we zien wel waar het schip strand) en waar ik lekker een paar jaar mee vooruit kan. Ik heb hem dus niet voor de verkoop.
Ik ben al voorzien van een fijn paard (met alles er op en er aan :Y) ), maar ik heb de tijd en ruimte en kan het (uiteraard) betalen, anders zou ik er niet aan beginnen.

ps. foto's en filmpjes zouden natuurlijk meer een beeld geven, maar die wil ik hier niet openbaar zetten. Het is niet mijn paard en ik wil niet dat de verkopende partij hun paard hier tegen komt.

capopjekop

Re: waarde papierloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:00

Een paard is waard wat de gek er voor over heeft. Zelf denk ik dat een bedrag van rond de 1500/2000 euro wel mooi is. Hij kan nog niet heel veel, heeft geen papieren, maar heeft wel een leuke kleur en schijnbaar een fijn karakter.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:25

Waarde is moeilijk in te schatten zo Maar snap dat je het niet online zet Er zal ook wel een vraagprijs zijn denk ik ? Het is een grote en een palamino Ja dit maakt verschil Kleurtjes paarden zijn erg in trek Hij is groen idd maar wel goed aangereden al Prijs durf ik zo niet te noemen zit wel wat hoger dan eerst genoemd

Van wanneer is de keuring ? Ik zou toch het paard voor aankoop nog maals keuren door eigen DA Een dierenarts die konijnen behandeld keurt een paard eerder goed

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:32

Pas met papierloze wel op dat er geen erfelijke afwijkingen inzitten want de voor ouders zijn niet bekent dus het risico groter.
Juist zo'n paard voor jouw doel zeker op de foto zetten en niet meer betalen dan een paar duizend euro.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:34

Keuring is van 2 weken geleden, voor hij te koop werd gezet. De prijs die zij minimaal willen hebben, ligt rond de 3500 euro. Niet de hoofdprijs, maar vind ik persoonlijk nog wat teveel. Het is en blijft een papierloos paard en heeft daardoor geen enkele verwachtingswaarde en geen geschiedenis. En hoe lief, leuk en bijzonder hij ook is, ik kan van niets anders uitgaan dan de dagwaarde. Het enige dat hij heeft is een bijzondere kleur en leuke gangen. Ik twijfel of ik de gok zou nemen voor 3000, laat hem dan sowieso klinisch door mijn eigen dierenarts nog wel even herkeuren. Of misschien is een ‘gek’ me wel voor die wel de vraagprijs biedt.
Röntgenkeuring zal ik sowieso zelf moeten betalen, twijfel hier nog een beetje over, ik kan de waarde van dit paard ook zonder foto’s laten verzekeren, als hij dan wat krijgt kan ik altijd nog zien wat ik terug krijg.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:41

Twee jaar geleden ben ik voor een vriendin ook mee geweest bijde aankoop van haar (huidige) merrie. Deze was een foutje uit een keurmerrie*tweejarige engst die over het draad gesprongen was. Het was een vierjarige die een half jaar onder het zadel was, correct aangereden en met bovengemiddelde gangen. De merrie heeft 5500 gekost en zou met papieren zeker 8000 opgebracht hebben. Helaas blauw papier dus gunstig voor die vriendin van mij die haar echt voor de sport heeft aangekocht. Momenteel 7 jaar en M2 en maar zou altijd minder waard blijven dan een merrie met papier.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:51

Ik ben van mening dat een goed karakter en fijne gangen belangrijker zijn dan een papier. Vooral bij een ruin, je kan er toch niet mee fokken. Mijn vorige paard, merrie 10 jaar zonder papier L1 dressuur geklasseerd fijn springen braaf maar wel met een echt merrie karakter bracht wel heel iets meer op dan 4000. Dus ik vind 3500 voor een fijn bruikbaar dier die ook nog eens goed is op de foto's helemaal niet gek!

Je moet eens weten wat er te koop is voor dat geld daar zit weinig gezonds en braafs tussen..

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:50

Mij lijkt 2.500,- een prima prijs.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:58

Het is een ruin, dan heeft papier toch niet echt toegevoegde waarde?
Ik denk dat ik 3000 een nette prijs zou vinden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:11

3000 voor een papierloze ruin leuk kleurtje recht op de benen net zadelmak.
Ik ruik handel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:18

Een leuk kleurtje is kost gewoon meer, zeker als hij daarnaast gewoon goed en braaf is. Vind een vraagprijs van €3500,- helemaal niet raar.
Er is gewoon vraag naar bijzondere kleurtjes. Als het dier wel een papiertje had kon je er nog wel paar duizend bij optellen verwacht ik zo.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 11:29

Hoe bedoel je dit precies Lady 62? Foute boel of dat hij meer waard is/wordt? Het is bij particulieren, reden verkoop is bekend. Ik vertrouw het op zich wel. Een beetje een gok blijft een paard kopen altijd natuurlijk.

Wel of geen papier maakt voor mij niks uit, zeker niet bij een ruin, ik had alleen geen idee wat de waarde van zo'n dier is, dank je voor jullie inbreng, komt aardig overeen met wat ik in mijn hoofd had :)

De vraagprijs is hoger, maar verder dan 3500 zakken ze niet hebben ze gezegd. we zijn het dus nog niet helemaal eens.
Laatst bijgewerkt door Bambi_ op 25-09-14 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:32

Ik zou denken tussen de 2250 en 2750, ongeveer, karakter is ook wat waard, en die bijzonder kleurtjes kosten nu eenmaal meer geld dan een gewone bruin.
Andersom heft ie geen papier en geen fokwaarde.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:38

Ik ben bang dat juist particulieren de prijzen kunstmatig hoog houden.
Dat komt door emotie.
Ik koop een twee en een halfjarige drie jarige ruin voor maximaal 1250 euro onbeleerd.
De prijs van een merrie licht iets hoger.
De rest is emotie.
Voor een paard met papier ruin afhankelijk van het papier 1500 euro en natuurlijk hoger.
Het is inderdaad wat de gek er voor geeft en als je het echt ervoor wil betalen dan moet je dat gewoon doen.
Laat hem wel even keuren voor aankoop.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:40

Op zich is een fijn karakter en een klinische goedkeuring natuurlijk belangrijker dan een papiertje, zeker bij een ruin. Maar dat gezegd hebbende is het feit dat het paard geen papier heeft wel iets om mee te nemen in de onderhandelingen. Het is en blijft wel een papierloos paard zoals je zelf zegt zonder verwachtingswaarde en medische geschiedenis. Ik begrijp uit je verhaal dat het geen bijzondere beweger is, maar wel een mooi kleurtje.Ik denk zelf dat als je uitkomt op 2500 (misschien 3000 vanwege de kleur) dat je een mooie prijs hebt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:43

Ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd ben over de prijs. Ik vind 3500 euro namelijk behoorlijk veel voor een dier waarvan je niet eens weet welk ras het is.

Ik zou 2250 euro een max vinden. Ter vergelijking: mijn eigen KWPN merrie met vol papier heb ik op 4 jarige leeftijd aangekocht voor 2750 euro.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:48

Ik vind 3500 voor zo'n paard enorm veel. Ik zou er niet meer dan 2500 voor over hebben. Als het "gewoon" een bruine was had ik er niet meer dan 2000 voor over.

Vergelijking: Mijn 5 jarige springpaard ruin, vos, papieren en alles zat er bij, goede afstamming, 1.86 hoog en enorm veel vermogen, ook zeker aanleg voor dressuur, maar er moest nog flink aan gesleuteld worden, heb ik verkocht voor 3750.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:00

Ik vind het vreemd dat mensen kunnen oordelen zonder filmpje en standfoto.
Wij hebben papierloze paarden voor 7000 euro verkocht (en meer). Ouders waren wel bekend.
Op een papier kun je niet rijden, en bij een ruin maakt het helemaal al niks uit.

Als ik je beschrijving zo lees, en het zou een type zijn waar ik op zou vallen, zou hij mij elke euro waard zijn. Het is dat ik niet meer op zoek ben naar een paard, maar een mooi paard, met goede beweging, braaf en mooie stokmaat met ook nog eens een aparte kleur, zou voor mij absoluut 3500 euro waard zijn.

Je moet niet meer geven dan hij jou waard is, en de huidige eigenaar moet hem niet voor minder verkopen dan dat hij er voor wil hebben.
Als hij jou maar 2500 waard is, dan biedt je dat? En dan hoor je vanzelf wat de huidige eigenaar daarvan vindt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:11

Op een papier kun je niet rijden dat is tegenwoordig een stopwoordje maar voor de fok en eventuele erfelijke afwijkingen is het wel belangrijk.
Daar in tegen is een ruin gewoon een stukje minder waard dan een merrie en paarden waar de afstamming niet van bekent zijn staan laag in waarde.
Er is in het verleden zo veel aan en door gefokt dat je gewoon erg uit moet kijken.
En een paard kopen enkel uit emotie is nooit verstandig.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:15

Als het een leuk dier is, braaf met goede gangen en inderdaad dat kleurtje vind ik tussen de 2.500 en 3.000 niet zo heel gek als vraagprijs.

Met papier kost een jong, goed bewegend rijpaard palomino echt al gauw 4.500 toch?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:17

Ik vind de waarde van een paard altijd heel moeilijk.
Het is maar net wat je ervoor over hebt.
Een paard met een fijn karakter kan heel veel meer waard zijn dan een paard met papieren wat niet het makkelijkste karakter heeft. Denk dat papieren niet meteen het belangrijkste onderdeel zijn bij een ruin.
Je kunt puur op karakter soms heel ver komen binnen de sport. Misschien wel verder dan een paard waarvan de verwachtingen hoog zijn maar waarbij dat knopje niet om wil.
3500 lijkt mij niet raar voor een goed bewegend paard met fijn karakter waarop je zo wegrijd en ook nog eens een leuk kleurtje en mooie maat. Ik heb alleen helemaal geen beeld bij het paard dus blijft toch moeilijk.
Zou alleen wel röntgenologisch goedkeuren, met een klein chipje in 1 van de gewrichten ben je zo duizend euro verder en heel wat tijd waarin zo'n paard niets mag doen. Bij een paard met papieren kan zoiets er al zitten maar, zonder papieren weet je nog minder over hoe de verwachtingen zijn hoe de gewrichten eruit zien van binnen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:56

lady62 schreef:
Op een papier kun je niet rijden dat is tegenwoordig een stopwoordje maar voor de fok en eventuele erfelijke afwijkingen is het wel belangrijk.
Daar in tegen is een ruin gewoon een stukje minder waard dan een merrie en paarden waar de afstamming niet van bekent zijn staan laag in waarde.
Er is in het verleden zo veel aan en door gefokt dat je gewoon erg uit moet kijken.
En een paard kopen enkel uit emotie is nooit verstandig.

Ruin een stuk minder waard?
Naar het buitenland hebben ze niks liever dan ruinen (en voor de dressuur al helemaal).
Ten eerste is het vaak goedkoper/makkelijker om te exporteren, en ten tweede hebben "de meeste" amateurruiters liever een ruin dan een merrie/hengst.

Gewoon goed keuren, en het is ook een kwestie van geluk of een paard wel of niet dingen gaat mankeren. Ik ken een paard die is 200% goedgekeurd, mankeert altijd iets! en ook 1, die was zo rot als iets, en heeft nooit een pas raar gelopen.
Als ik er 1 moest kopen van die 2, kocht ik de rotte..... (als ik ze niet gekend had waarschijnlijk de gezonde) zo zie je maar weer dat je na keuren ook bedrogen uit kunt komen.

Nogmaals: geven wat je het zelf waard vindt.....Voor mij (nav beschrijving) zou hij het waard zijn, is hij voor jou 2000 waard, biedt je dat.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:03

Een papierloze net zadelmakke ruin is inderdaad niet zoveel waard heeft ook geen fokwaarde.
Als ik een jong paard koop koop ik echt niet de rotte hoor als er een goede staat.
Jij hebt jouw mening en ik mijn ervaring.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:16

Als je echt het gevoel hebt dat dit wel eens "het" paard zou kunnen zijn (want minpunten lees ik niet direct in je post) dan zou ik niet teveel van de prijs afpingelen, want een fijn aangereden, nog niet verknoeid paard met fijne gangen, goede maat en een speciaal kleurtje, ik denk wel dat daar iemand de vraagprijs voor zal geven. En keuringen op die leeftijd, daar geloof ik niet zo in, mits de juiste aanpak en rijstijl kan je je paard lang gezond houden.

Zelf heb ik 4 jaar geleden bijvoorbeeld een agressieve papierloze 8-jarige merrie gekocht met rugproblemen voor 2500 euro. Geen enkele zot had daar idd zoveel of meer voor gegeven, maar als ik zie waar we nu staan (niet qua wedstrijden of zo, ben daarvoor niet goed genoeg), naar de band die we nu hebben, haar soepelheid, aanhankelijkheid, leergierigheid, noem maar op, dan was ze dat dubbel en dik waard, als leerschool alleen al.

Ik hoop hier binnenkort een fototopic te zien verschijnen van je nieuwe aankoop.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:20

lady62 schreef:
Ik ben bang dat juist particulieren de prijzen kunstmatig hoog houden.
Dat komt door emotie.
Ik koop een twee en een halfjarige drie jarige ruin voor maximaal 1250 euro onbeleerd.
De prijs van een merrie licht iets hoger.
De rest is emotie.
Voor een paard met papier ruin afhankelijk van het papier 1500 euro en natuurlijk hoger.
Het is inderdaad wat de gek er voor geeft en als je het echt ervoor wil betalen dan moet je dat gewoon doen.
Laat hem wel even keuren voor aankoop.

Dan doe je het goed, op de markt doet een vos van 3-4 jaar die niet eens super op de benen staat al 1400 euro.

Prijzen voor zo'n apart kleurtje liggen fors hoger. Als het een correct dier is die goed loopt en verder geen gebreken heeft is 3000-3500 euro niet eens zo'n gekke prijs. Palomino doet het goed voor de export en op de markt beur je dat er ook voor.