Paard gekocht: eigenaar in paspoort wijzigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Paard gekocht: eigenaar in paspoort wijzigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 22:27

Hoe kun je na koop van een paard zorgen dat jouw naam als eigenaar in het paspoort komt?

DatBenIkNou

Re: Paard gekocht: eigenaar in paspoort wijzigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:31

Via het stamboek. Op de kwpn site staat bijvoorbeeld hoe je dat doet. Kost best geld!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:32

Ik heb destijds het paspoort naar de KNHS verstuurd met het verzoek de wijziging door te voeren. Ik kreeg m daarna weer netjes thuis gestuurd met mijn gegevens erin. En de oude doorgehaald.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 22:38

En wat als je nou geen lid bent van KNHS maakt dat nog uit?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:41

Naar de KNHS Marcato? Dat loopt via het stamboek waar het paspoort van is dus daar zou ik even op de site kijken Ginger, of bellen. Zitten wel kosten aan verbonden.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:50

ga ik ook even uitzoeken ook mbt stamboek, ik heb een paard gekocht, maar krijg niet het stamboekpapier van diegene waar ik m van gekocht heb maar heb wel t paspoort

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:47

Naranga schreef:
Naar de KNHS Marcato? Dat loopt via het stamboek waar het paspoort van is dus daar zou ik even op de site kijken Ginger, of bellen. Zitten wel kosten aan verbonden.

Er zijn ook paspoorten uitgegeven door de KNHS, als het paard door een chipper van de KNHS is gechipt. Dus dat kan wel, ook als je geen lid van de KNHS bent.

TS, als je kijkt door welke instantie het paspoort is uitgegeven, kan je op die site kijken hoe het bij de uitgevende instantie in zijn werk gaat. Soms moet je lid worden, soms ook niet, maar dan heb je vaak hogere kosten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 01:04

fanta2 schreef:
ga ik ook even uitzoeken ook mbt stamboek, ik heb een paard gekocht, maar krijg niet het stamboekpapier van diegene waar ik m van gekocht heb maar heb wel t paspoort

waarom krijg je niet het papier erbij? Dat hoort bij het paard anders heb je nooit bewijs dat het een stamboekdier is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:15

Bij het KWPN moet je lid worden om te kunnen overschrijven. Ik heb dat gedaan en direct weer op opgezegd, wat een geldklopperij....Maar jij wilt niet alleen overschrijven maar heel nieuw papier? Dat zal een duur geintje worden, áls dat al kan. Want ik kreeg simpelweg voorgedrukte stickers die ik in het boekje kon plakken, dus niet een heel nieuw stamboekpapier. Zou er het stamboek even over bellen, dan weet je gewoon zeker hoe en wat.
Alleen je naam in het paspoort maakt jou geen eigenaar. Een paspoort is geen eigendomspapier.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:25

Waarom heb je het stamboek papier er niet bij?
Vreemde zaak hoort gewoon bij het paard.
Het paspoort kun je op naam laten zetten maar is geen eigendomsbewijs inderdaad.
Bel even naar het paspoort uitgevende instantie die kunnen precies vertellen hoe en wat.
Het kan per instantie verschillen.
Vermeld ook even dat je zijn papieren niet hebt meegekregen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:27

Ik volg even.

Overschrijving van een kwpn is mogelijk zonder lidmaatschap dacht ik, maar kost je 75 euro. Op het bijgevoegde papier van mijn paard staat dat dit papier bij verkoop terug gezonden dient te worden. Snap alleen niet waarom?

Weet iemand of het verplicht is om een paard over te schrijven? En hoe kan je wel echt registreren dat dit paard van jou is? Met het koopcontract???

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:33

Ik heb bij het KWPN eens een duplicaat paspoort aangevraagd en moest inderdaad lid worden belachelijk maar goed.
Hoe het zit met alleen overschrijven weet ik niet maar prijzig is het wel.
En nogmaals het word nooit een eigendomsbewijs.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:11

ik heb het paard gekocht en alle papieren dat ie betaald is heb ik, maar de verkoper zegt nog geld te krijgen, en wil het papier niet geven heel gedoe dus, hopelijk hebben ze niet meer mensen zo behandeld

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:16

Ik heb van die van mij het stamboekpapier ook niet. Dat zou de vorige eigenaar nog toesturen, maar het zal wel "vergeten" zijn.

Ik hoop maar dat ze het dan mooi hebben ingelijst en boven hun bed hebben hangen. Ik heb begrepen dat het papier alleen interessant is als je wilt fokken of verkopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:21

waarom zou je de naam in het paspoort willen veranderen? Het kost alleen een hoop geld, toch?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:49

Amaris schreef:
waarom zou je de naam in het paspoort willen veranderen? Het kost alleen een hoop geld, toch?

Omdat je het paard op jouw naam wil hebben en niet op die van vorige eigenaar??? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:52

Amaris schreef:

Vroeg ik mij ook af...
Volgens t paspoort van mijn paard is ze nogsteeds van de fokker, terwijl ze daar al bijna 3 jaar niet meer staat, en pas 1 jaar van mij is :')
Paspoort is toch geen eigendomsbewijs, wat maakt het dan uit wat er in staat over wie de eigenaar is?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-14 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:53

DatBenIkNou schreef:
Amaris schreef:

Omdat je het paard op jouw naam wil hebben en niet op die van vorige eigenaar??? O:)

Mijn paard staat nog steeds op de naam van zijn fokker. Zie geen reden om dat te veranderen aangezien mijn naam in dat paspoort niet bewijst dat hij van mij is. Het koopcontract echter wel ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:56

igor001 schreef:
Ik volg even.

Overschrijving van een kwpn is mogelijk zonder lidmaatschap dacht ik, maar kost je 75 euro. Op het bijgevoegde papier van mijn paard staat dat dit papier bij verkoop terug gezonden dient te worden. Snap alleen niet waarom?

Weet iemand of het verplicht is om een paard over te schrijven? En hoe kan je wel echt registreren dat dit paard van jou is? Met het koopcontract???

Niet verplicht, alleen blijft het paard dan op naam fokker/vorige eigenaar staan. Koopcontract/betaling is idd bewijs mochten er problemen ontstaan en je moet bewijzen dat het paard van jou is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:59

SuperAssie schreef:
DatBenIkNou schreef:

Omdat je het paard op jouw naam wil hebben en niet op die van vorige eigenaar??? O)Mijn paard staat nog steeds op de naam van zijn fokker. Zie geen reden om dat te veranderen aangezien mijn naam in dat paspoort niet bewijst d:at hij van mij is. Het koopcontract echter wel ;)

Paspoort niet nee. Maar stamboekpapier met jouw naam als eigenaar, maakt jou toch echt eigenaar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:03

maar het gaat hier over naam veranderen op paspoort, en dat is in mijn ogen volstrekt onnodig en kost ook nog eens veel geld.

Daarbij is het stamboekpapier voor zover ik weet ook geen eigendomsbewijs.

Het enige eigendomsbewijs is een papier met 'verkoper A verkoopt paard B voor de som van xxx aan koper C op datum X te PLAATS'

Dat is het enige dat je als eigendomdsbewijs kunt overleggen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:04

Nee hoor, ook de naam op het stamboekpapier is wettelijk geen eigendomsbewijs. Alleen een koopcontract en/of als je kunt aantonen dat je voor langere tijd de zorg voor het paard draagt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:10

Allegra schreef:
Nee hoor, ook de naam op het stamboekpapier is wettelijk geen eigendomsbewijs. Alleen een koopcontract en/of als je kunt aantonen dat je voor langere tijd de zorg voor het paard draagt.

Ik ben geen jurist, maar volgens mij klopt dit niet. Het is extra aanvullend bewijs als je kan aantonen dat je langere tijd de kosten draagt voor een paard. Sommigen mensen hebben niet eens een koopcontract, daar wordt niet altijd mee gewerkt.
Volgens mij is het stamboekpapier met jou als eigenaar benoemd daarin, wel degelijk een rechtsgeldig eigendomsbewijs. Je moet nl wel het één ander overhandigen voordat het paard op jouw naam komt in de papieren.
Paspoort niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:15

DatBenIkNou, ik heb niets hoeven te overhandigen hoor bij het KWPN om mijn nieuwe paardje ( en ook de vorige) op mijn naam te laten zetten. Nou ja, het stamboekpapier natuurlijk, maar verder niet. Het is geen eigendomsbewijs en rekeningen van voer, stalling etc. ook niet. Er staat ook duidelijk op het stamboekpapier dat het papier eigendom is van het KWPN en dat ook blijft.
Ik heb helaas geen koopcontract, ik had het wel opgesteld en meegenomen, maar ik ben het op dat moment helemaal vergeten.
Nou ja, ik kan me niet voorstellen dat iemand mijn paardje komt opeisen en ik hoop maar dat ze nooit gestolen wordt... Dan heb ik dus wel allerlei secundaire bewijzen dat ze van mij is, maar geen primair bewijs.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:18

Ik heb er vanaf gezien om mijn paard over te schrijven. Vond het veel te duur.