les heeft voorrang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalletje5

les heeft voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 09:20

Hoe zit het nou met bakregels tijdens een privé les?
Bij ons op stal is er een verschil van mening of degene die privé les krijgt voorrang heeft op degene die vrij rijden.
Wie weet het antwoord?

nimbletje

Re: les heeft voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:21

Bij ons was dat wel altijd zo.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:21

Degende die les krijgt uiteraard.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:22

Lijkt me logisch dat les voorrang heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:23

Dat is eigenlijk maar net hoe je het afspreekt.
Daar zijn eigenlijk geen vaste regels voor. Heb ze in ieder geval al in veel varianten tegengekomen op stallen.

Persoonlijk vind ik het fijn als ik les heb dat anderen rekening met me houden.
Dan kan ik me meer concentreren op mn paard en instructeur.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:23

Ik houd wel rekening met de mensen die les hebben. Maar ik laat mezelf niet wegcijferen. Gelukkig hebben wij op stal nooit gedoe met mensen die zichzelf belangrijker vinden. Iedereen doet zijn ding, heeft lol en houd rekening met elkaar :D Zou op meer stallen wel eens mogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:24

Ligt een beetje aan de stal.

Heb op een stal gestaan waar praktisch ieder moment van de dag prive les gereden werd. Dan hebben ze bij mij geen voorrang meer. Want dan kom ik nooit aan rijden toe.

Op een stal waarbij sporadisch een prive les gegeven word. Dan hebben ze wel voorrang bij mij.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:25

Degene die les krijgt heeft altijd voorrang op iemand die vrij rijdt. Degene die les krijgt huurt voor dat uur de bak en er mág bijgereden worden (vaak max aantal combinaties).
Is ook logisch omdat iemand die voor zichzelf rijdt oefeningen kan rijden waar en waneer hij wil en zich makkelijker aan kanpassen aan degene die les krijgt en de oefeningen moet doen daar waar de instructeur dit van hem/haar verlangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:28

MarjanB schreef:
Ik houd wel rekening met de mensen die les hebben. Maar ik laat mezelf niet wegcijferen. Gelukkig hebben wij op stal nooit gedoe met mensen die zichzelf belangrijker vinden. Iedereen doet zijn ding, heeft lol en houd rekening met elkaar :D Zou op meer stallen wel eens mogen

Gelukkig heeft het niks te maken met 'zichzelf belangrijk vinden' maar je betaalt genoeg met een les, dan zou het op zich bést fijn zijn als de bakgebruikers van tevoren even kijken of er les is en aan de hand daarvan hun vervelende pet even afzetten in plaats van gelijk te roepen 'mensen die zichzelf belangrijker vinden'. Dat zal de betreffende ruiter die op dat moment les heeft ook niet over jou zeggen.

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van wat er op stal is afgesproken en hoe er gecommuniceerd wordt. Ik vond het zelf ook altijd fijner om toch wat meer 'voorrang' te krijgen als ik les had; paardrijden is moeilijk genoeg, om dan op mijzelf, m'n paard, m'n instructrice en een stel losgeslagen ruiters te moeten letten is wat mij betreft zonde van m'n lesgeld. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:30

chelle_dora schreef:
MarjanB schreef:

Gelukkig heeft het niks te maken met 'zichzelf belangrijk vinden' maar je betaalt genoeg met een les, dan zou het op zich bést fijn zijn als de bakgebruikers van tevoren even kijken of er les is en aan de hand daarvan hun vervelende pet even afzetten in plaats van gelijk te roepen 'mensen die zichzelf belangrijker vinden'. Dat zal de betreffende ruiter die op dat moment les heeft ook niet over jou zeggen.

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van wat er op stal is afgesproken en hoe er gecommuniceerd wordt. Ik vond het zelf ook altijd fijner om toch wat meer 'voorrang' te krijgen als ik les had; paardrijden is moeilijk genoeg, om dan op mijzelf, m'n paard, m'n instructrice en een stel losgeslagen ruiters te moeten letten is wat mij betreft zonde van m'n lesgeld. :+

Daar is een oplossing voor, een instructeur zoeken met eigen accommodatie en daar gaan lessen.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:30

Bij ons is het zelfs zo, als ik les heb, dan komt niemand in de bak :D Super handig is dat!
Maar 'k moet er ook wel bij vertellen dat we daar maar met 4 mensen staan en ik maar om de 2 weken les heb als enigste. Het is dus niet zo dat er elke dag enkele uren priveles gegeven wordt.
In andere stallen dat ik ken is het zo dat de priveles voorrang heeft op de andere ruiters, eigenaar spreekt je er ook op aan als je je hier niet aan houdt.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:31

De normale voorrangsregels

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:32

Anoniem schreef:
Daar is een oplossing voor, een instructeur zoeken met eigen accommodatie en daar gaan lessen.

jaja lekker makkelijk nini_roosje. Dan moet je maar net een zware auto + trekhaak + E rijbewijs + trailer hebben. duh.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:35

Bij ons op een grote Dressuurstal houden wij gewoon de voorrangsregels aan... Tegenwoordig lest iedereen met een oortje, daardoor weet je totaal noet wat er gebeuren gaat! Ik vond het prettig, anders ben je continu met diegene bezig die les heeft... En dat kan niet de bedoeling zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:35

Amaris schreef:
Anoniem schreef:

jaja lekker makkelijk nini_roosje. Dan moet je maar net een zware auto + trekhaak + E rijbewijs + trailer hebben. duh.

Als je dat niet hebt moet je niet mauwen over andere in de rijbaan. En veel geld betalen voor je instructeur. Andere pension klanten betalen ook veel geld voor het gebruik van de accommodatie.
Vind voorrang altijd zo'n onzin. Wie zegt dat mijn eigen training niet net zo belangrijk is als de training met je instructeur..

Overigens verlang ik ook niet van andere dat ze mij voorrang geven. Op wedstrijd krijg je ook geen voorrang, Dus gewoon leren sturen en voorruit kijken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:37

Amaris schreef:
Anoniem schreef:

En een instructrice hebben die niet toevallig de eigen accommodatie heeft op de stal waar jij staat :Y)

Wat mij betreft heeft de privéles voorrang. Als ik privéles had werd er met mij rekening gehouden en als er iemand anders privéles had vroeg ik eerst altijd even aan zowel ruiter als instructrice of ze er bezwaar tegen hadden als ik ook in de bak reed en hield ik rekening met de ruiter. Kwestie van meeluisteren naar de instructrice. Dan kan je prima voorspellen wat en waar de lesruiter iets gaat doen. Ik paste gewoon mijn training aan aan de les en pikte zo zelf ook een paar goede puntjes op om aan te werken +:)+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:38

Euh... op wedstrijd ben je over het algemeen de enige in de ring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:39

Anoniem schreef:
chelle_dora schreef:

En dan vragen mensen zich nog af waarom er zoveel nijd is tussen ruiters.. Je beseft je wel dat je zelf anders ook vrij 'ego' bezig bent op het moment dat jij vindt dat jij als 'niet lesser' voorrang hebt omdat je anders maar 'naar je instructie' toe moet gaan?

Volgens mij miauwt er niemand op het feit dat er anderen in de rijbaan zijn, als je echt de bak compleet voor jezelf wil, is het handiger om de bak wellicht af te huren. En als jij je zo stoort aan ruiters in je bak die les hebben 'of moeten leren sturen' is het misschien tijd om zelf een stal te beginnen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:40

Wat een kul, wat als er nu elke dag meerdere uren in de avond en dus de drukste uren de lessers alle ruimte opeisen en je dus alleen maar aan het remmen en uitkijken bent. Dan kom je niet aan rijden toe, kan ik je vertellen. Voorrangsregels zijn niet voor niets gemaakt!

Daarnaast hebben wij een schema, dus mocht je een jong paard hebben of niet met meerdere wil rijden. Dan wacht je even....
Laatst bijgewerkt door Udo2001 op 16-09-14 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:41

Bij mij op stal hebben ze meerdere rijbakken. 1 daarvan is uitsluitend bestemd voor lessen.

Dit hebben ze gedaan om deze discussie, die ook bij ons op stal is geweest te voorkomen. Er word les gegeven met oortjes in, dus de ander weet niet wat er gevraagd word. Degene die les heeft, betaald dik voor dat uur. Als ik privé les heb wil ik ook niet dat ik constand rekening moet houden met iemand die aan het vrij rijden is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:41

MarjanB schreef:

Zo gaat het bij ons ook, perfect :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:43

Udo2001 schreef:
Wat een kul, wat als er nu elke dagen meerdere uren in de avond en dus de drukste uren de lessers alle ruimte opeisen en je dus alleen maar aan het remmen en uitkijken bent. Dan kom je niet aan rijden toe, kan ik je vertellen. Voorrangsregels zijn niet voor niets gemaakt!

Je kunt natuurlijk ook in een normale toon overleggen misschien met je mederuiters/stalhouder of ze daar misschien een soort 'boek' voor neer willen leggen zodat iedereen daarin kan vermelden wanneer ze gaan lessen. Dan kan iedereen rekening houden met elkaar. Ook jij, ook zij ;)

Dat jij doordeweeks wellicht alleen in de avond kan, daar kan de betreffende persoon natuurlijk niets aan doen; die zal ook alleen in de avond kunnen misschien en de instructrice net zo goed. Wees blij dat er nog mensen lessen; liever veilig door de bak dan iemand die meent dat ze geen les nodig heeft. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:44

Amaris schreef:

In het losrijden niet. En daar zul je je paard fijn moeten krijgen.

chelle_dora schreef:
En dan vragen mensen zich nog af waarom er zoveel nijd is tussen ruiters.. Je beseft je wel dat je zelf anders ook vrij 'ego' bezig bent op het moment dat jij vindt dat jij als 'niet lesser' voorrang hebt omdat je anders maar 'naar je instructie' toe moet gaan?

Volgens mij miauwt er niemand op het feit dat er anderen in de rijbaan zijn, als je echt de bak compleet voor jezelf wil, is het handiger om de bak wellicht af te huren. En als jij je zo stoort aan ruiters in je bak die les hebben 'of moeten leren sturen' is het misschien tijd om zelf een stal te beginnen.

Ik stoor me nergens aan! Ja aan lessers en instructeurs die menen dat ze nergens meer naar hoeven te kijken.
Verder heb ik er geen moeite mee als er mensen bij rijden als ik les heb. Gewoon kijken en sturen.

En ach als een lesser een keer de lange zijde wil gebruiken om iets op te oefenen prima. Ben ik de beroerdste niet. Maar wanneer je op een stal staat waar altijd iedere avond van 19.00 tot 23.00 prive lessen gegeven worden. Dan ga ik niet altijd voorrang geven.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:44

Daarom zeg ik ook, voorrangsregels zijn er niet voor niets... Dus ik heb niets te klagen! Zo is het bij ons geregeld en ik ben het daar geheel mee eens!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:46

Anoniem schreef:
Amaris schreef:

In het losrijden niet. En daar zul je je paard fijn moeten krijgen.

chelle_dora schreef:

Ik stoor me nergens aan! Ja aan lessers en instructeurs die menen dat ze nergens meer naar hoeven te kijken.
Verder heb ik er geen moeite mee als er mensen bij rijden als ik les heb. Gewoon kijken en sturen.

En ach als een lesser een keer de lange zijde wil gebruiken om iets op te oefenen prima. Ben ik de beroerdste niet. Maar wanneer je op een stal staat waar altijd iedere avond van 19.00 tot 23.00 prive lessen gegeven worden. Dan ga ik niet altijd voorrang geven.

Amen _/-\o_ en zo vind ik het dus ook!