Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 21:55

Goed. Ik weet dat er al heel veel topics lopen over trailerladen en het oplossen van angst tegen trailers e.d. maar ik kan mijn antwoord nog niet vinden omdat ik denk dat het probleem bij ons net anders ligt.

Mijn merrie van bijna 8 jaar heeft erg lang gedaan over "volwassen" worden. Niet qua groei of iets dergelijks, maar meer qua het accepteren van en meewerken met heel veel dingen.
De laatste tijd zitten we echt in de goede versnelling en zijn we lekker bezig met nieuwe dingen ontdekken.
Ze begint buiten rijden echt super leuk te vinden, begint echt te ontspannen tijdens het dressuren en kan eindelijk goed stilstaan bij poetsen etc. Kortom, ik wil eigenlijk niet klagen…

Echter hebben wij 1 probleem waar we steeds bij terug komen en waar ik geen goede oplossing voor kan vinden: Trailerladen…

Na inmiddels een aantal professionele trainingen en veel geoefend te hebben thuis, krijg ik haar thuis wel op de trailer. De ene keer makkelijker dan de ander, maar het lukt. Ik heb haar vaak gevoerd in de trailer en ze vindt (naar mijn idee) de omgeving van de trailer niet eng. Ze is binnen vrij ontspannen.
Als ze rustig staat doen we de stang er achter, dan laat ik haar wennen en doe ik haar vast als ze relaxed staat. Ook dat gaat nu goed.
De klep kan dicht, het deurtje ook en dan gaan we rijden. Dat gaat ook prima. Ik heb er meerdere malen achter gereden met een andere auto om haar in de gaten te houden (in t begin 2x omgedraaid in 1,5 paards trailer, daar wordt je niet blij van) maar ze staat echt heel rustig. Kijkt wat door het raampje, neemt een hapje hooi en verliest haar evenwicht amper.

Nu gaan we verder, we gaan ook lekker buitenritten maken e.d. in het bos, met andere paarden. Dit vond ze eerder nooit leuk, maar nu ik met de trailer naar andere terreinen ga, is ze super tof buiten! Ze durft heel veel en loopt heel opgewekt maar ontspannen door het bos. Zo herken ik haar amper!
Echter begint bij de terugweg ons probleem…

Ze gaat ECHT NIET meer op de trailer dan!

Alles wat we thuis hebben geoefend en wat werkt, lijkt ze daar volledig te zijn vergeten. Ze sluit zich volledig af en gaat er gewoon niet op. Ze blokkeert en dan sta je letterlijk uuuuuren te klooien. Je kunt het vriendelijk en heel uitnodigend vragen, dan negeert ze je compleet en gaat ze iets anders doen. Je kunt haar strenger toespreken maar dan barst de hel los en krijg je een volkomen over de zeik paard dat werkelijk alle kanten op gaat, behalve de goeie.

Ik heb echter niet het idee dat het komt door angst maar door afleiding en gebrek aan focus/concentratie naar mij toe. Ik weet echter ook niet hoe ik dit op moet lossen. Ze ziet op vreemd terrein letterlijk alles en ziet alles als aanleiding om afgeleid te zijn. Kan dit toch een stuk spanning zijn wat er nog in zit na de buitenrit bijvoorbeeld?

Paar puntjes waarom ik denk dat het geen angst is:
- Ze komt niet nat van de trailer
- Ze staat in de trailer heel relaxt en maakt geen lawaai/schoppen
- Ze loopt heel rustig van de trailer af als je deze open doet
- Ze gaat altijd heel hard op de klep staan, zonder enige aarzeling
- Ze staat er thuis rustig de hele voerbak in leeg te eten

Nu weet ik dat we ook veel moeten oefenen, maar als ik wil oefenen kan ik dat op vreemd terrein niet in mijn eentje doen en weet ik nooit of ik binnen een paar uur wel terug naar huis kan met paard. Ik zie er dus als een berg tegenop om anderen te belasten met de vraag of ze mee gaan…
En echt, ik heb al HEEL veel geprobeerd, maar de moed zakt me zo onderhand in de schoenen...

Alle tips zijn welkom, mits deze paardvriendelijk zijn. Mijn merrie is een enorme vechter en zal zichzelf eerder een been of nek breken dan dat ze zich zelf over geven aan bijvoorbeeld allerlei vast-bind-methodes.

dresjoepie

Re: Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 04:07

Fijn he merries Ik ken er 1 die heeft het andersom op vreemd terrein wel thuis niet drama !!!

Maar goed ik denk toch dat je iets moet gaan bedenken waardoor ze graag naar huis wil Bv een lange bosrit maken dat ze echt moe is En dan thuis Lekker verwennen Misschien iets voeren wat je thuis nooit voert bv zo een lik bakje of dergelijks zijn ze gek op

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 04:28

Ik zou langzaam proberen om het trailerladen thuis normaal te maken, zodat je daar ook geen voer meer voor nodig hebt en ze pas hooi mag eten als ze erop staat. Op de terugweg echter, overlaadt haar met al het lekkers en lof dat ze hebben wil, al kijkt ze maar even naar je (ook voor aandacht erbij hebben kun je belonen). Totdat het kwartje valt dat trailerladen naar huis óók leuk is.

Mijn paard was ook niet bang maar wilde gewoon niet. Hij hield niet van alleen zijn, dus hij wilde ook niet alleen op de trailer. Vanalles geprobeerd, alleen maar vragen kwamen we nergens, zodra er te veel druk bij kwam vocht hij zich een eind in de rondte (van voor of achter maakte niet uit). Uiteindelijk zijn we er gekomen met heel duidelijk vragen - nu een stapje en nu reactie graag, maar hem dan wel laten gaan als hij toch besluit weer terug te gaan. Als hij blijft staan, direct een beloning erin. Dit eindigde dan wel eens bij snel het hapje pakken en dan achteruit gaan. Toen ben ik tot 10 gaan tellen - hij moest een stap zetten en 10 sec stilstaan, daarna kreeg hij het pas. Hardop tellen zodat het herkenbaar voor ze is. Dit heeft de doorslag gegeven voor hem, als hij alsnog achteruit liep vond hij het blijkbaar nog niet oké en moesten we nog een paar keer in en uit. Vanaf dat hij stil bleef staan moest ik enkel rustig stapje voor stapje vragen en dan kreeg ik er soms wel eens 1 of 2 cadeau bij (: Totdat hij erin stond, op een rustig moment stang erachter en direct weer veel belonen. Het was allemaal best wel stress voor hem, maar dus geen echte angst. Voedselbeloningen zorgen ook voor een positieve reactie in de hersenen, en dat gefocust afwachten op het lekkers houdt ze er echt 'bij'. Zonder dat was het nooit zo goed gelukt, lol.

Zambatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 06:59

Hoi,
ik heb een paard die ook de trailer niet opging en ik heb een team van Parelli laten komen en het heeft even geduurd maar nu gaat het perfect. Hij will nog wel eens niet maar ik doe steeds hetzelfde. De oefeningen die ik heb meegekregen en uiteindelijk gaat hij er altijd op. Ik moet wel zeggen dat hoe langer ik hem niet oplaad, hoe moeilijker gaat het dan weer. En ik heb heel veel geoefend zonder dat ik echt weg ging. Alleen de trailer op, 2 tot 3 keer en dan weer naar de stal.
Twee weken terug had ik een wedstrijd en hij ging er thuis zo op maar ik dacht dat hij daar in zo'n drukke omgeving wel spatjes zou maken. Nee, keurig netjes kon ik naast de klep staan blijven en mijnheer liep er zonder einige aarzeling op, terwijl ze naast me een paard met 2 longeerlijnen stonden te ploeteren. Die mevrouw zei zo zuchtend tegen me; joh, dat gaat netjes bij jou. Ik wilde dat we deze ook zo makkelijk konden laden!
Ik heb eens gelachen en gedacht; je moest eens weten.
Maar goed, ik hoop dat het gaat lukken en wens je heel veel succes.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:39

Eh, het kan altijd erger...

Die van mij weigert ook om de trailer op te gaan. Niet angst of zo... gewoon weigeren. Vooral op andere plekken. Verder is in de trailer staan geen probleem. Hoe ik dat weet...?

... omdat die muts *achteruit* wel gewoon zonder problemen de trailer op loopt. Tot wel 6x achter elkaar. En blijft ook gewoon zonder stang een kwartier suf staan wachten in de trailer tot ze het seintje krijgt om er weer uit te gaan. Kijkt gewoon rond, weet prima dat ze in de trailer staat...

... maar zo rijden kan natuurlijk niet, dus toch maar vooruit blijven oefenen xD

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:44

Oplossing is inderdaad oefenen tot je een ons weegt.

Maar...... ik zou eerst weer de instructie er bij halen die je thuis ook op weg hebben geholpen. Vragen of zij mee kunnen bv naar vreemd terrein of haar meenemen naar hen toe, buitenrit maken, en dan samen met hen opladen. Dit een aantal keren herhalen tot je genoeg vertrouwen en handigheid hebt om het zelf toe te passen in een andere omgeving.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:50

dresjoepie schreef:
Fijn he merries Ik ken er 1 die heeft het andersom op vreemd terrein wel thuis niet drama !!!

Maar goed ik denk toch dat je iets moet gaan bedenken waardoor ze graag naar huis wil Bv een lange bosrit maken dat ze echt moe is En dan thuis Lekker verwennen Misschien iets voeren wat je thuis nooit voert bv zo een lik bakje of dergelijks zijn ze gek op

Daar heb je geen merrie voor nodig, de ruin hier doet dat ook zo. Die wordt geblinddoekt. T-shirt voor de ogen en dan degelijk begeleiden (lichte druk op het touw en zorgen dat ie je op stem kan volgen) en gaat zo relaxed de trailer in. :+ Geen vechten meer, geen gedoe meer. Op wedstrijd gaat ie zonder problemen op de trailer (zonder blinddoek) maar thuis vertrekken vindt ie maar niks blijkbaar.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:55

Wij hebben soms weleens zo'n momentje met jonge paarden, terwijl ze normaal gesproken prima laden.
Hier heeft het al een aantal keren geholpen om aan beide kanten van de trailer een redelijk lang rood-wit lint te bevestigen, vervolgens zet je het paard voor de klep en laat je een andere persoon er (niet te dicht) achter staan met de uiteinden van beide lintjes in de handen en dan even klapperen met de lintjes.
Omdat ze bij ons de trailer niet eng vinden liepen ze alle keren dat we deze truc toe pasten direct naar binnen.

Jouw paard heeft al een heel verleden qua trailerladen maar wie weet werkt het voor die van jou ook?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:09

Zou er bij jou ook niet iets van spanning zitten omdat het nou eenmaal ERG vervelend is als je van huis bent en je kunt niet terug door paardlief.

Misschien dat je onbewust toch iets uitstraalt, of hierdoor net iets andere maniertjes hebt oid.

Is het geen mogelijkheid om van het terrein te oefenen, maar dan niet zo ver dat je in geval van nood toch (onder zadel) thuis kunt komen?

Dan begin je er wellicht een stuk relaxter aan? 'we gaan nu oefenen met naar huis, maar als het niet meteen lukt is het ook niet erg'. Dan sta je er misschien heel anders in. Een paar km van het erf vandaan zou misschien al helpen.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:33

Blinddoeken en dingen aan je trailer vastbinden om mee te wapperen zijn trucjes. Bij paarden die er normaal wel goed opgaan en geen achterliggende problemen hebben kan dat werken, maar een paard waarbij het echt diep zit werkt een trucje één keer en daarna nooit meer en kan zelfs gevaarlijk worden. Ik hoop bijv. dat het t-shirt alleen door jouw hand op het hoofd gehouden wordt en dat als het paard zich lostrekt dan niet blind moet blijven doorlopen. Lintjes om je paard 'aan de buitenkant' banger te maken dan in de trailer geeft nog steeds duidelijk stress rond het trailer laden en sommige paarden zullen de andere kant op rennen. De trailer moet de leukste plek zijn, niet de laatste optie. Eerst naar de individuele situatie kijken dus voordat je dit soort dingen gaat aanraden..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:23

Jierda schreef:
Blinddoeken en dingen aan je trailer vastbinden om mee te wapperen zijn trucjes. Bij paarden die er normaal wel goed opgaan en geen achterliggende problemen hebben kan dat werken, maar een paard waarbij het echt diep zit werkt een trucje één keer en daarna nooit meer en kan zelfs gevaarlijk worden. Ik hoop bijv. dat het t-shirt alleen door jouw hand op het hoofd gehouden wordt en dat als het paard zich lostrekt dan niet blind moet blijven doorlopen. Lintjes om je paard 'aan de buitenkant' banger te maken dan in de trailer geeft nog steeds duidelijk stress rond het trailer laden en sommige paarden zullen de andere kant op rennen. De trailer moet de leukste plek zijn, niet de laatste optie. Eerst naar de individuele situatie kijken dus voordat je dit soort dingen gaat aanraden..

Als is los zou komen kan die hem zo af schudden. ;) No worrie's. We zijn niet achterlijk. Ik raad verder niks aan, ik geef aan hoe wij het doen met eentje die 0.0 bang is maar het thuis gewoon simpelweg verrekt. (op wedstrijd of eender waar anders gaat hij nl probleemloos erop. :+ Maar "zijn" merrie thuis verlaten is wat hem dwars zit.)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:33

Ik vermoed, voor zoverre je dat kan beoordelen op een forum, ook dat het met je eigen stress te maken heeft :)

Als je nou gewoon de trailer een straat verder dan 'huis' parkeert en er heel wandeld. Is het toch een andere locatie. Wat doet ze dan?

Als dat goed gaat, uit breiden.

Ik zou zeker niet met dwang en angst gaan werken (touwtjes, longeerlijnen, zwepen weet ik het). Protest geeft alleen meer protest en angst geeft alleen maar meer angst.

Rust en consequentie is de oplossing :)

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:38

Ayasha schreef:
Jierda schreef:

Als is los zou komen kan die hem zo af schudden. ;) No worrie's. We zijn niet achterlijk. Ik raad verder niks aan, ik geef aan hoe wij het doen met eentje die 0.0 bang is maar het thuis gewoon simpelweg verrekt. (op wedstrijd of eender waar anders gaat hij nl probleemloos erop. :+ Maar "zijn" merrie thuis verlaten is wat hem dwars zit.)

Nee, ik snap heel goed dat het voor jou werkt, maar een ander kan nietsvermoedend een handdoek aan het halster gaan maken ofzo, paard in paniek en ongelukken. De mijne zou geen stap verzetten als hij niks kan zien dus daar zou het nooit bij werken, maar ook niet gevaarlijk zijn. Je weet alleen dus nooit hoe een ander paard gaat reageren..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:39

Dannon schreef:
Eh, het kan altijd erger...

Die van mij weigert ook om de trailer op te gaan. Niet angst of zo... gewoon weigeren. Vooral op andere plekken. Verder is in de trailer staan geen probleem. Hoe ik dat weet...?

... omdat die muts *achteruit* wel gewoon zonder problemen de trailer op loopt. Tot wel 6x achter elkaar. En blijft ook gewoon zonder stang een kwartier suf staan wachten in de trailer tot ze het seintje krijgt om er weer uit te gaan. Kijkt gewoon rond, weet prima dat ze in de trailer staat...

... maar zo rijden kan natuurlijk niet, dus toch maar vooruit blijven oefenen xD

Dannon heel dom gedacht maar als je nou een Ifor of andere trailer met vooruitlader neemt? Niet het gewenste idee natuurlijk, maar dan kun je haar er achteruit via de voorlader op zetten en dan staat ze met haar neus in de goede richting :)*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:45

Jierda schreef:
Nee, ik snap heel goed dat het voor jou werkt, maar een ander kan nietsvermoedend een handdoek aan het halster gaan maken ofzo, paard in paniek en ongelukken. De mijne zou geen stap verzetten als hij niks kan zien dus daar zou het nooit bij werken, maar ook niet gevaarlijk zijn. Je weet alleen dus nooit hoe een ander paard gaat reageren..

Tuurlijk niet, dat laat ik aan TS over om in te schatten. Ik heb ook eentje staan waarvan ik weet dat iets dergelijks doen zou resulteren in ongelukken. :) Je kent je eigen paard en het is aan de eigenaar om in te schatten. Alleen zou het niet iets zijn waar ik meteen aan zou denken. Toen mijn man met die optie kwam (die vroeger paarden corrigeerde en als er eentje mee moest dan was er soms simpelweg geen tijd om eerst dagenlang te gaan tobben hoe ze hem erop gingen krijgen. ) heb ik er even over nagedacht en besloten dat het met die van mij wel goed zou komen. :) Maar dat is aan de eigenaar om in te schatten en indien er andere opties zijn zou ik die ook zeker eerst af gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:52

Het enige dat ik kan zeggen is dat je contact op moet nemen met Gaiyara.nl
Paula, heeft mij en Tazz hier ontzettend goed mee geholpen. (ik heb ook een topic, met foto's hoe mijn paard deed)

Succes!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:53

Ik ken iemand die hetzelfde probleem had. Zij had ook meerdere trainingen nodig en kon toen op wedstrijd/buitenrit, maar niet meer naar huis.. Probleem zat m in dat hij onzeker was en zij op vreemd terrein te ver voor hem uitliep. Ik zou de trailerinstructeur laten komen in het bos na een buitenrit.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:42

Ik heb net even door de reacties gescand, en ik zag het niet staan. Mocht ik iets dubbel roepen excuus...

Is je paard niet gewoon moe van alle indrukken en kan ze het trailerladen op de terugweg er net ff niet meer bij hebben?
Dat is in elk geval bij die van mij het probleem. Laad semi probleemloos overal, behalve als het de terugweg is. Laat ik hem daar slapen en laad ik hem de volgende dag ipv meteen na de training is er geen enkel probleem!
Ook mijn paard was 'laat' volwassen en als ze dan alles gaan doen lijkt het alsof ze het allemaal wel kunnen. Echter verkijk je je daar snel op. Trailer laden is toch gewoon lastig en als je al moe bent is dat soms net even te veel....

Wat je kunt doen om dit te oefenen is je paard na een training thuis gaan laden. Dan bouw je het rustig op en is het niet erg als ze er niet in loopt. Ze is immers toch al thuis. Mocht je daarna ergens heen gaan zou ik zorgen dat je een logeeradres hebt voor haar. Als ze het dan niet doet is het geen drama en haal je er daarmee ook weer wat druk voor jezelf af.
Heeft hier iig prima gewerkt!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:50

Wat is de thuissituatie van je paardje ts? Zijn daar ook meerdere paarden waar ze lekker contact mee kan maken?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:36

Blinddoeken kan inderdaad een optie zijn. Hier hebben wij er eentje die bodemschuw is en absoluut niet op rubber gaat staan (hoewel de stalmatten in de stal weer geen probleem zijn :roll: ). Deze blinddoeken wij ook altijd, hij krijgt een zwarte zak over zijn hoofd en die kunnen we er snel aftrekken (overigens nog niet nodig geweest). Dit dier heeft absoluut geen angst voor vrachtwagens of trailers, hij staat er als ie er eenmaal in staat ook superrelaxed op. Hij weet ook precies wat komen gaat, in het begin zag je hem echt met zijn benen tasten naar de klep, nu is hij nog wat meer ervaren en luistert hij als wij op de klep gaan staan, zodat hij precies weet waar de klep zit.
Tijdje terug stond de buurvrouw te kijken toen wij aan het laden waren, zij zit in de internationale mensport (groom bij een vierspanrijder die ook aan het WK onlangs heeft deelgenomen). Zij vertelde dat deze methode in Engeland vrij standaard is voor het laden.
Zelf hebben we nog nooit problemen gehad met het blinddoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:44

Neonlight schreef:
Blinddoeken kan inderdaad een optie zijn. Hier hebben wij er eentje die bodemschuw is en absoluut niet op rubber gaat staan (hoewel de stalmatten in de stal weer geen probleem zijn :roll: ). Deze blinddoeken wij ook altijd, hij krijgt een zwarte zak over zijn hoofd en die kunnen we er snel aftrekken (overigens nog niet nodig geweest). Dit dier heeft absoluut geen angst voor vrachtwagens of trailers, hij staat er als ie er eenmaal in staat ook superrelaxed op. Hij weet ook precies wat komen gaat, in het begin zag je hem echt met zijn benen tasten naar de klep, nu is hij nog wat meer ervaren en luistert hij als wij op de klep gaan staan, zodat hij precies weet waar de klep zit.
Tijdje terug stond de buurvrouw te kijken toen wij aan het laden waren, zij zit in de internationale mensport (groom bij een vierspanrijder die ook aan het WK onlangs heeft deelgenomen). Zij vertelde dat deze methode in Engeland vrij standaard is voor het laden.
Zelf hebben we nog nooit problemen gehad met het blinddoeken.

Hier dezelfde ervaring en ik kan ook melden dat Sam dus inderdaad ook enigszins bodemschuw is... Gek dat dat toch overeenkomt... De eerste keer ging inderdaad wat "twijfelend" (zoekend) maar inmiddels is ie inderdaad zo ervaren dat als je niet zou zien dat ie geblinddoekt was, je niet zou geloven dát ie het was, zo tredzeker gaat ie de trailer op.
Blij om te lezen dat wij dus niet de enige "gekken" zijn die dat doen... := Sam blijft er ook super relaxed onder trouwens en eenmaal er op ook geen paniek of niks. Wel "kop nu maar op met dat snoepje". _O-

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:04

Jierda schreef:

Tja, de lintjes zijn inderdaad zoals ik aangaf een trucje.
Een trucje dat hier bij meerdere paarden gewerkt heeft.
In mijn ogen ongevaarlijk, het lintje knapt immers bij het minste geringste.
TS kent haar paard en heeft al diverse trainingen gevolgd,ik denk dat zij zelf wel de inschatting kan maken of ze dit trucje kan toepassen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:04

Ik heb idee dat trailer niet probleem is, maar dat echt niet terug naar stal wilt. Je vertelt zelf dat ze op andere terrein niet terug te herkennen is hoeveel plezier ze daar heeft.

En vertelt dat een merrie is, is niet zo dat ze toevallig die andere paarden zo leuk vindt dat ze geen afscheid meer wilt nemen en om die reden niet de trailer op wilt.

Heb je ook wanneer je met trailer naar vreemd terrein gaat waar geen andere paarden zijn?

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:28

GMekkes schreef:
Jierda schreef:

Tja, de lintjes zijn inderdaad zoals ik aangaf een trucje.
Een trucje dat hier bij meerdere paarden gewerkt heeft.
In mijn ogen ongevaarlijk, het lintje knapt immers bij het minste geringste.
TS kent haar paard en heeft al diverse trainingen gevolgd,ik denk dat zij zelf wel de inschatting kan maken of ze dit trucje kan toepassen of niet.

Daar heb je gelijk in, het is al vele malen beter dan een longeerlijn. Ik bedoelde vooral wanneer het paard er bang van zou worden. De mijne haat alles wat flappert in de wind dus met elk briesje was hij opgesprongen en zeker niet de trailer in. Er zijn ook genoeg mensen die WEL 'blind' dingen proberen, daarom vind ik dat je een beetje voorzichtig moet zijn met advies.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 21:31

Ik denk inderdaad dat het een combinatie van vermoeidheid, te veel indrukken en mijn spanning is. Echter als ik het niet zelf probeer, lukt het al helemaal niet… ze wordt super achterdochtig naar anderen dan, dus ik zal het toch zelf moeten doen helaas. En ik probeer echt wel mijn gedachten opzij te zetten, maar het idee dat de rest op je zit te wachten is toch wel aanwezig :P Zeker als iedereen er omheen t paard zo op de trailer heeft staan en je dan goedbedoelde hele vreemde tips gaan geven… Maargoed.

Jierda - Mijne reageert normaal wel goed op voedsel, maar op vreemd terrein schakelt ze zichzelf gewoon af ja, dus dan moet ik misschien al gaan belonen als ze wel even op mij let. Dat gaan tellen vind ik ook een goed idee, want ze wordt idd wel eens zo hebberig en slim dat ze snel een hapje neemt en m dan weer peerd! Dan heeft ze dus haar beloning terwijl ze niets goed doet…

Zambatino - Parelli ken ik ja, daar heb ik ook een paar trainingen van gehad. Die heeft idd wel voor elkaar gekregen dat de schichtigheid rond de trailer weg is, en door haar is ze er eindelijk ook weer een paar keer goed in gegaan, maar dat vergt eerst wel echt een behoorlijk spel van de instructeur… Wellicht dat toch ook op vreemd terrein gaan doen.

Dannon - Dan voel je je ook knap banketstaaf ja ;-) Ik vind het al irritant dat de mijne echt helemaal flipt en het moment erna gewoon rustig om zich heen staat te kijken alsof er niets gebeurd is…

Marlies - Idd die instructrice nog eens gaan vragen om op vreemd terrein te oefenen…

Ayasha - Blinddoek hebben we ook al eens geprobeerd. Daar is zij niet het juiste paard voor helaas. Ze gaat finaal de andere kant op en loopt zichzelf gewoon overhoop als het moet. Dat is dus helaas echt gevaarlijk bij ons, maar fijn dat bij die van jullie wel effect heeft gehad!

GMekkes - Lintjes is ze niet van onder de indruk.. dat heb ik ook wel eens gedaan, stukje afgezet, of echt een hek, containers, planten, mensen etc langs de trailer maar ze gaat er dwars doorheen. Alleen een echte muur weerhoudt haar van doorduwen :S Wel een mooie oplossing als het werkt.

Amaris- Natuurlijk zit er bij mij ook spanning. Al neem ik haar nu niet mee als ik weet dat ik om een bepaalde tijd thuis moet zijn (tijdsdruk werkt helemaal vervelend) maar het werkt gewoon ook heel frustrerend omdat ik dus niet het idee heb dat ze het echt eng vind… ze heeft dan totaal geen respect meer voor mensen en dan wordt t een wisselwerking van frustraties, ongeduld etc. Ik merk wel dat ik geduldiger wordt omdat het simpelweg echt geen enkele zin heeft om meer druk te gaan zetten enz.

Jierda - Idd, rond de trailer maak ik het wel moeilijk voor haar.. Ik zet haar aan het werk, in de achteruit etc. Bij de trailer is rust. Opzich werkt dat vrij aardig, maar als ze gestressed of druk is dan wil ze juist zo veel mogelijk lopen en bewegen, dan geef je haar dus eigenlijk weer haar zin door haar aan het werk te zetten :S Lastig om dan te bepalen of je haar juist wel of niet er bij weg moet zetten…

Toydoll - Die trailer eens verreweg zetten vind ik een goed plan die ik nog wel makkelijk kan uitvoeren. Thuis staat deze altijd op dezelfde plek natuurlijk…

NikkiT - Ik zal eens kijken op haar site

Ladyson - Dat ga ik inderdaad maar proberen

Meintje - Ja ik denk wel dat het met TE veel indrukken te maken heeft… Ik heb haar laatst ook meegenomen naar een stal die we kennen. Daar hebben we haar na de rit eerst nog even een halfuurtje in een box gezet met hooi, toen was ze al wel veel rustiger bij het laden. Maar of dat door dat momentje kwam of doordat ze het daar goed kent weet ik dan weer niet :P

Sure-lee - Ze staan thuis met z'n tweeën. Ze stelt contact met andere paarden totaal niet op prijs, ik moet ook echt een rood lintje in staart en het liefs in voorpluk doen op vreemd terrein want ze pakt iedereen als het haar uit komt. De merrie met wie ze staat is heel onderdanig en dat gaat nu echt wel goed. Ze kunnen altijd bij elkaar maar staan maar heel zelden voorzichtig te wassen. Toch kan ze ook totaal niet alleen zijn, want als je die andere uit haar zicht haalt wordt ze knetter-gek… Lichtelijk contactgestoord…

Neonlight - Helaas reageert mijne dus niet tof op blinddoeken… Mijn merrie is totaal niet bodemschuw en gaat er altijd keihard op staan. Ze loopt ook makkelijk over zeil etc. ze stampt echt!

Fjordj - Ik denk dat het deels wel is dat ze niet terug wil, maar ik denk niet dat dit komt omdat ze het daar beter heeft dan thuis. Ze vindt andere paarden interessant om naar te kijken maar ze moet er niets van hebben als ze in de buurt komen. In haar eentje op vreemd terrein is ze niet te handhaven omdat ze alleen zijn ook heel spannend vind.
Maar ik denk wel dat ze door alle indrukken geen behoefte heeft aan op de trailer staan. Als ze eenmaal in de buurt van 'thuis' komt begint ze al te roepen, en dan wil ze maar wat graag de trailer uit om weer lekker haar stal in de gaan om de plassen :P En daarna gewoon weer lekker haar eigen ding te doen. Ze is thuis ook super vrolijk, maar als ik haar vanuit huis onder zadel meeneem op buitenrit, is ze echt gevaarlijk en niet leuk om te rijden. In die zin herken ik haar niet als we op vreemd terrein zijn met de trailer, want dan is ze weer helemaal opgewekt…